Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-05@22:07:02 GMT

حال و روز طلای سفید که به خاک سیاه نشست

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۱۹۸۷۰

حال و روز طلای سفید که به خاک سیاه نشست

پول‌نیوز -مدیرعامل صندوق پنبه معتقد است که ایران امروز برای تأمین صنایع نساجی به واردات پنبه نیاز دارد روزی ۱۰۰هزار تن از این محصول تنها از استان گلستان به ۲۰ کشور مختلف صادر می‌کرد.

محمدحسن کاویانی اظهار کرد: در دهه ۵۰ حدود ۱۸۰ هزار هکتار از مزارع استان گلستان به پنبه اختصاص داشت و تنها از این استان سالانه ۱۰۰ هزار تن از این محصول به کشورهای مختلف صادر می‌شد و از آنجا که درآمد ایران چندان به نفت وابسته نبود صادرات پنبه به یکی از تنها منبع تأمین درآمدی کشور تبدیل شده بود و به همین دلیل به این محصول طلای سفید می‌گفتند اما امروز میزان تولید پنبه تصفیه شده در کشور به حدود ۵۰ هزار تن رسیده و حتی نمی‌توانیم نیاز صنایع نساجی خودمان را برطرف کنیم چرا که به همین میزان نیز از ازبکستان و تاجیکستان پنبه وارد می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رنگ موهای کشاورزانی که مانند پنبه سفید شده و جوانانشان فراری‌اند
کاویانی تأکید کرد: از آنجا که کاشت و برداشت پنبه جزو پرزحمت‌ترین محصولات کشاورزی به شمار می‌رود و زراعت آن نیز از فروردین تا بهمن‌ماه طول می‌کشد و عایدی نسبتا کمتری از دیگر محصولات کشاورزی دارد جوانان رغبتی به تولید پنبه ندارند و معمولا از پنبه‌کاری فراری‌اند.

او ادامه داد: یکی از دلایل کاهش سطح زیر کشت پنبه همین مسئله بوده است که سبب شده هم اکنون میانگین سنی پنبه کاران ایرانی به بیش از ۴۵ سال برسد. البته برآورد و ارزیابی دقیقی از میانگین سنی پنبه‌کاران ایرانی منتشر نشده اما مسلما در صورت ارزیابی آن به این عدد و حتی بیشتر خواهیم رسید چرا که پنبه‌کاران ایرانی همگی پا به سن گذاشتند و جوانان تمایلی برای کار در این زمینه ندارند.

مدیرعامل صندوق پنبه با بیان اینکه طی سال‌های گذشته تولید و حمایت از تولیدکنندگان پنبه از سوی دولت افزایش پیدا کرده است، گفت:‌ یکی از کارهایی که می‌توان برای افزایش اقبال عمومی کشاورزان و بویژه جوانان به تولید پنبه انجام داد توسعه مکانیزاسیون در این بخش است چرا که هم اکنون کشاورزانی فعالیت می‌کنند که می‌خواهند از تکنولوژی و امکانات برای راحت‌تر شدن تولیدشان استفاده کنند که البته حق آن‌هاست.

کاویانی اضافه کرد: یکی دیگر از راهکارهای افزایش انگیزه پنبه‌کاران برای رشد تولید و جوان‌تر شدن نسل کشاورزان در این زمینه، افزایش قیمت پنبه نسبت به دیگر محصولات کشاورزی با توجه به پرزحمت‌ بودن آن است. از سویی دیگر می‌توان بذرهایی وارد کرد که عملکرد بهتری نسبت به بذرهای موجود در بازار دارند. به عنوان مثال اخیرا بذرهایی از ترکیه وارد شد و در مناطقی مانند فارس، اردبیل و خراسان جنوبی کاشته شد که کشاورزان از عملکرد آن راضی بودند که می‌توان به عملکرد ۵.۳ تنی آن در هر هکتار در استان فارس اشاره کرد در حالی که میانگین عملکرد پنبه در کشور ۲.۲ تن است.

او اعلام کرد: از وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید و بازار پنبه انتظار می‌رود که به کشت و توسعه تولید این محصول بیشتر توجه کنند چرا که به عنوان مثال میزان آبی که برای یک هکتار شالیزار و تولید برنج نیاز است را می‌توان به سه هکتار پنبه اختصاص داد و اگر به این محصول توجه بیشتری شود می‌توانیم به راحتی تولید داخلی پنبه را به حدی برسانیم که در کشور به خودکفایی برسیم و برای تأمین نیاز نساجی‌ها به واردات نیاز نداشته باشیم که البته حتی می‌توانیم مجدد به صادرکننده پنبه تبدیل شویم که البته بسیار سخت است.

منبع: پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۱۹۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۱۰۰۰ میلیارد ریال وجوه سیب زمینی کاران اردبیل

ابوالفضل دشتبانی گفت: این مبلغ به حدود سه هزار کشاورز تولیدکننده سیب زمینی بر اساس تقدم در تحویل محصول به مراکز خرید توافقی پرداخت شد.

روند خرید محصول سیب زمینی مازاد بر نیاز کشاورزان استان اردبیل از ۱۲ اسفند سال گذشته آغاز شده و روند خرید با نرخ توافقی هر کیلوگرم سیب زمینی رقم آگریا ۸۰ هزار ریال و سایر ارقام ۶۵ هزار ریال جریان دارد.

برای خرید سیب زمینی مازاد بر نیاز کشاورزان استان اردبیل در راستای حمایت از تولید کنندگان یارانه دولتی اختصاص یافته و خرید محصول در ۶ مرکز ثابت و شبانه روزی در شهرستان اردبیل ادامه دارد.

مدیرکل تعاون روستایی استان اردبیل همچنین افزود: تاکنون بیش از ۵۸ هزار تن سیب زمینی موجود در انبار‌ها از کشاورزان خریداری و به کارخانه‌های تبدیلی و فرآوری در سایر استان‌های کشور ارسال و بخشی از آن نیز به کشور‌های همجوار صادر شده است.

دشتبانی بیان کرد: پیگیری جدی و مستمر استاندار و نمایندگان مردم شهرستان‌های اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس و رییس سازمان جهاد کشاورزی استان در حمایت از تولیدکنندگان باعث شد تا قبل از این که محصول مازاد سیب زمینی به یک بحران تبدیل شود، عملیات خرید با دستور وزیر کشاورزی و رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران آغاز شود.

به گفته او، خرید محصول سیب زمینی مازاد بر نیاز کشاورزان در ۶ مرکز پیش بینی شده توسط مدیریت تعاون روستایی و مباشر منتخب زیر نظر کار گروه استانی تا پایان روند عرضه از سوی کشاورزان ادامه خواهد داشت.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • سالانه ۱۸۰ هزارتن پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کل کشور است
  • کشت چغندر علوفه‌ای در مازندران تامین کننده خوراک دام کشور
  • لزوم مبارزه تلفیقی با آفت سپردار توت سفید در باغات سیاه ریشه
  • تولید انبوه قطار ملی در ریل ماند/ مروری بر کارنامه قطار ایرانی
  • تولید انبوه قطار ملی در ریل ماند/مروری بر کارنامه قطار ایرانی
  • پرداخت ۱۰۰۰ میلیارد ریال وجوه سیب زمینی کاران اردبیل
  • بازگشت بنزین مرگبار به چرخه سوخت
  • فرصت‌ صادرات برق به اروپا در شرکت‌های دانش‌بنیان‌
  • سرانه مصرف سیب زمینی به ۴۵ کیلو رسید
  • هفت کشور جهان تمام برق مورد نیاز را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کنند