Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان یکشنبه هفته گذشته پس از دو هفته سرکشی به حوزه های انتخابیه در تاریخ 18 تیرماه جلسات علنی مجلس شورای اسلامی را آغاز کردند.
آغاز جلسه علنی هفته گذشته مجلس در حالی بود که ایران اولین قرارداد نفتی پسابرجامی خود را با شرکت توتال روز دوشنبه- 12تیرماه - امضا کرد، ارزش این قرارداد که به امضای مسئولان ایرانی و نمایندگان توتال رسید 4.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

8 ‌میلیارد دلار است.
این قرارداد با هدف توسعه فاز 11 پارس جنوبی امضا شد که نقطه عطفی برای آغاز عصر جدید توسعه صنعت نفت ایران و اجرای سایر قراردادها به شمار می رود.
فاز 11 پارس جنوبی به عنوان نامزد اجرای نخستین مدل جدید قراردادهای نفتی کشورمان انتخاب شده است. امضای این قرارداد سرآغازی برای عقد سایر قراردادهای جدید نفتی ایران است که انجام سرمایه گذاری های جدید و به ویژه انتقال فناوری را به دنبال دارد.
امضای قرارداد توتال در هفته حضور نمایندگان در حوزه های انتخابیه خود بود، از این رو پس از آغاز جلسات علنی مجلس شورای اسلامی از روز یکشنبه، زمزمه هایی برای لغو موقت قرارداد توتال در مجلس شورای اسلامی در راهروهای پارلمان پیچید.
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی اسلامی و از اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در روز یکشنبه مطرح کرد که در حال جمعی آوری امضا برای طرح سه فوریتی لغو موقت قرارداد توتال است، این اقدام در حالی انجام شد که بسیاری از نمایندگان همفکر وی مانند جبار کوچکی نژاد نماینده رشت و محمد جواد ابطحی نماینده خمینی شهر اعلام کردند که چنین طرحی مطرح نیست و اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس خواهان ارسال نامه ای به رییس جمهوری در این موضوع هستند.
آنان تاکید داشتند که طرح های سه فوریتی برای این گونه مواقع نیست.
جمع دیگری نمایندگان نیز معتقد بودند که طرح های سه فوریتی برای مواقعی است که امنیت کشور به خطر افتاده باشد و نیازمند این باشد که طرح در همان جلسه بررسی شود.
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری نیز در همایش روز ملی صنعت و معدن اظهارکرد: بعضی از دوستان دوست دارند نقاط منفی را بزرگ جلوه دهند که این موضوع اصلا درست نیست. برای این قرارداد کار مطالعاتی یک‌سال‌و‌نیمه انجام شده و دهها جلسه برای بررسی این موضوع برگزار شد تا این قرارداد با منافع کشور مغایرت نداشته باشد. حتی متن قرارداد را برای رییس مجلس ارسال کردیم تا با قوانین کشور تعارضی نداشته باشد. البته این هنر ما است که بتوانیم از تمام ظرفیت داخلی خود در این قرارداد استفاده کنیم.
این در حالی است که با به ثمر رسیدن این قرارداد روزانه 56 میلیون مترمکعب (معادل 2 میلیارد فوت مکعب) به ظرفیت برداشت ایران از میدان گازی پارس جنوبی مشترک با قطر افزوده می‌شود.
ویژگی مهم این قرارداد، برنامه ریزی برای ساخت سکوهای تقویت فشار در پارس جنوبی برای نخستین بار در کشور است.
با توجه به افت فشار میدان گازی پارس جنوبی و کاهش تولید، قرار است در توسعه فاز 11از طریق همکاری با شرکت های بین المللی، برای نخستین بار از فناوری های جدید برای افزایش فشار و جلوگیری از افت تولید این میدان استفاده شود.
بر اساس ماده 116 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، طرح ها ولوایح سه فوریتی طرح ها و لوایحی هستند که پس از تصویب سه فوریت آن، مجلس در همان جلسه وارد دستور می شود و نیازمند ارجاع به کمیسون هم نیست، ضمنا بر اساس ماده 86 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، هنگامی که طرح ولوایح با قیدفوریت در دستور کار مجلس قرار بگیرد، پیش از این از طرف رییس مجلس مراتب به اطلاع شورای نگهبان می رسد و شورای مزبور باید در این جلسات حضور یابد ونظر خود راحتی المقدور وبلا فاصله پس از آرای مجلس و یا حداکثرتا ۲۴ ساعت اظهار کند.

**بسیاری نمایندگان عضو فراکسیون ولایی مخالف طرح سه فوریتی توقف قرارداد توتال
این در حالی بود که اکبر رنجبرزاده عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی و از اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس سه شنبه هفته گذشته با بیان این که حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر در حال جمع آوری امضا برای طرح سه فوریتی توقف قرارداد توتال است، گفت:بسیاری نمایندگان همسو و همفکر وی مخالف این طرح هستند و به احتمال زیاد با پیگیری آنها طرح سه فوریتی متوقف می شود.
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تصریح کرد: بسیاری از دوستان گفتند که می خواهند با این نماینده صحبت کنند که طرح متوقف شود البته برای قرارداد توتال ممکن است مسیر دیگری دنبال شود.

**اگر قرار است با اروپایی ها کار کنیم، قوی ترین قدرت سیاسی اروپا، فرانسوی ها هستند
بیژن زنگنه وزیر نفت برای تشریح قرارداد توتال صبح چهارشنبه در مجلس شورای اسلامی حضور یافت.
وزیر نفت در سخنانی گفت: اینکه برخی می گویند قراردادهای مهندسی، تامین و ساخت (EPC) خلاف قانون اساسی است، نظر خودشان است.
زنگنه افزود: برخی نیز می گویند باید بجای توتال با یک شرکت خوشنام قرارداد امضا می کردید؛ سوال من این است که شما بجز داخلی ها اسم دو شرکت خوشنام را به ما بگوئید؛ اگر برویم با انگلیسی ها (قرارداد منعقد کنیم) که می گویند انگلیس روباه پیر است؛ فرانسوی ها هم که این است (با اشاره به توتال)؛ آمریکایی ها هم که حتما می گوئید نیایند، در حالی که من رسما بارها گفته ام موافقیم آمریکایی ها بیایند، اما آنها نمی آیند و دولتِ آنها باعث ضررشان شده است؛ ‌استت اویل از نروژ بیاید که اینطور است؛ پس چه شرکتی باید بیاید؟
وی ادامه داد: اتفاقا در این مجموعه سیاست خارجی اگر قرار است با اروپایی ها کار کنیم، قوی ترین قدرت سیاسی اروپا، فرانسوی ها هستند؛ بعد هم فرانسوی ها با چین آمده اند؛ قراردادهای دیگر را کسانی دیگر می آیند و ما با آنها کار می کنیم.
وزیر نفت درباره مخالفت برخی با جذب سرمایه گذاری خارجی گفت: اگر با سرمایه گذاری خارجی مخالفیم، صریح بگوئیم مخالفیم و به من بگوئید هیچ قراردادی امضا نکن؛ به من بگوئید حق نداری کاری بکنی؛ چَشم، ما تابع قانون هستیم؛ اما اگر قرار است کاری کنیم مگر چند شرکت است که می توانیم با آنها کار درجه یک انجام دهیم؟
در این جلسه پنج تن از نمایندگان نظرات خود را درمورد قرارداد ایران با توتال مطرح کردند.
حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان در مجلس گفت که رهبر معظم انقلاب تاکید دارند قراردادها بیش از 20 سال نباشد، قرارداد کنونی برای 25 سال پیش بینی شده در حالی که توتال در گذشته قراردادی با ایران منعقد کرده بود که سال 1387 کار را رها کرد و تا سال 1395 پروژه به کسی داده نشد؛ اما نیروهای داخلی و قرارگاه خاتم الانبیا (ص) در زمان تحریم کارهای زیادی در این خصوص کردند.

**طرح سه فوریتی که از دستور کار مجلس خارج شد.
درادامه جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس به رغم توضیحات وزیر نفت در آن جلسه ، در نهایت حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی این طرح سه فوریتی را با وجود مخالفت همفکرانش مطرح کرد، البته این جلسه با حاشیه هایی همراه بود.
در هنگام بررسی سه فوریت طرح الزام دولت به رعایت مصالح و منافع ملی در قراردادهای نفتی و گازی در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی، مصطفی کواکبیان نماینده تهران به مخالفت با سه فوریت این طرح پرداخت.
وی گفت: بسیاری از امضا کنندگان این طرح روحانی هستند که تخصصی در این حوزه ندارند، امضا کنندگان این طرح به گونه ای است که تصور کردم اعضای فراکسیون روحانیون مجلس آن را امضا کرده اند.
این سخنان با اعتراض شدید نمایندگان روحانی مجلس مواجه شد به طوری که حجت الاسلام مجتبی ذوالنور و تعداد دیگری از روحانیون مجلس به سمت میز کواکبیان رفتند و با صدای بلند به وی اعتراض کردند.
در این هنگام علی مطهری که ریاست ساعاتی از جلسه علنی چهارشنبه مجلس را برعهده داشت از این نمایندگان خواست که به صندلی های خود بازگردند اما این روحانیون به جایگاه هیات رییسه رفتند و اعتراض خود را به مطهری اعلام کردند.
مطهری رییس جلسه در پاسخ به تذکر پژمانفر گفت: اظهارات کواکبیان توهین به روحانیت نبود و ارادت ایشان به این قشر روشن است.
وی افزود: اکثر روحانیونی که طرح توقف قرارداد توتال را امضا کرده‌ اند از روحانیون کمیسیون انرژی بودند و البته احترام به جایگاه روحانیت امر واجبی است.
در ادامه مطهری عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: با توجه به این که تعدادی از امضا کنندگان از طرح سه فوریتی الزام دولت به رعایت مصالح و منافع ملی در قراردادهای نفتی و گازی در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی، انصراف دادند و تعداد امضا کنندگان کمتر از 15 نفر است این طرح از دستور کار مجلس خارج می شود.

**حجتی: امسال 570 طرح تکمیلی پس از تولید در قالب تعاونی ها تهیه کرده ایم
در جلسه علنی هفته گذشته مجلس شورای اسلامی در روز یکشنبه محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی برای پاسخ به پرسش سید کمال‌الدین شهریاری نماینده دشتی و تنگستان درباره عمل نکردن سازمان تعاون روستایی به وظایف قانونی برای حمایت از کشاورزان در مجلس شورای اسلامی حضور یافت.
وی با بیان این که توجه به بخش تعاونی در حوزه کشاورزی از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: امسال در زمینه زنجیره پس از تولید، بیش از 10 هزار میلیارد ریال توسط تعاونی های تولیدی بخش کشاورزی تسهیلات دریافت شد.
حجتی بیان داشت: مطابق اصل 44 قانون اساسی، سازمان تعاونی روستایی نمی تواند متصدی اجرای این فعالیت باشد و فقط ناظر به عملکرد تعاونی های بخش کشاورزی است؛ بر این اساس تولیدکنندگان باید خود به تشکیل تعاونی ها پرداخته و در زمینه آموزش، تقویت خود و ... فعالیت کنند.
وی یادآور شد: پارسال تعاونی ها 53 هزار میلیارد ریال برای امور تولید، مصرف و توزیع تسهیلات دریافت کردند.
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در طول سه سال گذشته هیچ غرفه ای به تعاونی ها برای ارائه و عرضه محصولاتشان در تهران و کلانشهرها اختصاص نیافته بود، اما با انجام هماهنگی های لازم این مهم محقق شد.
در نهایت نماینده سوال کننده از پاسخ های وزیر جهاد کشاورزی قانع شد.

**بررسی آخرین وضعیت موسسات مالی و اعتباری در مجلس
یکی از موضوعات داغ هفته گذشته مجلس شورای اسلامی، بررسی آخرین وضعیت موسسات مالی و اعتباری در جلسه غیر علنی و علنی مجلس و همچنین کمیسیون های تخصصی بود.
ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی هفته گذشته بارها در کمیسیون های تخصصی مجلس و همچنین جلسه غیر علنی مجلس حضور یافت و توضیحاتی را در این راستا ارائه کرد.
علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در مورد این جلسه گفت: این نظر به بانک مرکزی اعلام شد که باید در اسرع وقت این مشکل به نحو عام حل شود و اگر نیاز دارند بخش های دیگر کشور از جمله مجلس تصمیم گیری کند تا ظرف هفته آینده این گزارش را از طریق دولت ارایه دهند یا اگر می توانند این مساله را در دولت حل کنند به نحوی که نگرانی همه کسانی که سرمایه در این موسسات اعتباری گذاشته اند رفع شود.
لاریجانی افزود: از بانک مرکزی خواستیم که در جلسه ای که گذاشته می شود با سرعت این موضوع را مطرح کنند و پیشنهادی نیز در جلسه امروز مطرح شد که به این نحو اگر عمل شود می تواند رافع مشکل شود و دغدغه مردم را حل کند.
وی ادامه داد: ان شاء الله تا هفته آینده این موضوع را پیگیری می کنیم تا به سرانجام برسد.

** نشست مشترک اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس با وزیر امور خارجه
اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی سه شنبه هفته گذشته به دیدار وزیر امور خارجه رفتند و در این نشست آخرین وضعیت سیاست خارجی، تعاملات منطقه ای و بین المللی ایران و موضوع برجام مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

**انتشار متن کامل گزارش 6 ماهه دوم کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره اجرای برجام
همچنین چهارشنبه هفته گذشته، گزارش 6 ماهه دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از روند اجرای برجام به هیات رییسه مجلس برای قرائت در جلسه علنی ارجاع شد.
این گزارش دارای هشت بخش مشتمل بر مبانی و منابع گزارش،‌ اجرای تعهدات جمهوری اسلامی ایران، فعالیت های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران،‌ تحریم‌های رفع شده،‌ تحریم‌های باقی مانده،‌ موارد نقض عهد و پیمان شکنی آمریکا،‌ اقدامات متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران و جمع بندی و پیشنهاد است.
سیام**9121 **1336 گزارش از سمیه لاری**انتشار: مهرنوش خانزائی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۳۱۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت دستگاه‌های اجرایی در هوشمندسازی بررسی شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در این جلسه که با حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های اعضای شورای اجرایی برگزار شد، وضعیت هوشمندسازی دستگاه‌های اجرایی مبتنی بر مصوبات جلسات ۲۴، ۲۵ و ۲۶ شورای اجرایی و آئین نامه بند (ج) تبصره ۷ بودجه ۱۴۰۲ آئین نامه مربوطه بررسی شد.

همچنین وضعیت اجرا و آسیب شناسی پروژه‌های پیشران دولت هوشمند که در جلسه ۲۶ شورای اجرایی تصویب شده است مورد واکاوی قرار گرفت.

اعضای کمیسیون راهبردی اهم توجه به متناسب سازی برنامه‌های هوشمندسازی و تحول دیجیتال دولت با استعدادهای ساختاری و سرمایه انسانی دستگاه‌ها در حوزه فناوری اطلاعات برای ارائه و تصمیم‌گیری در جلسه ۲۷ ام شورا تاکید داشتند.

کد خبر 6095039 هنگامه فروغی

دیگر خبرها

  • آخرین خبر از پاسکاری برنامه هفتم توسعه میان مجلس و شورای نگهبان /تکلیف بودجه ۱۴۰۳ در این مجلس روشن می شود؟
  • ایرادات شورای نگهبان به جداول بودجه چه زمانی بررسی می‌شود؟
  • ابهام در قراردادهای زاکانی با چینی‌ها/ عضو شورای شهر: هنوز تردید داریم که آیا این قراردادها منعقد شده است یا خیر؟
  • امیرعبداللهیان: ایرانیانی که نگران تردد خود به ایران هستند، می‌توانند با مراجعه به سامانه پرسمان تردد، از سفر بدون مشکل خود به کشور مطمئن شوند
  • پیشنهاد امیرعبداللهیان به ایرانیان خارج از کشور
  • منع نمایندگان هیات مدیره شرکت‌های دولتی از داوطلبی مجلس
  • وضعیت دستگاه‌های اجرایی در هوشمندسازی بررسی شد
  • ارتقای شاخص‌های ایمنیِ صادرات در شرکت پایانه‌های نفتی ایران
  • امیرعبداللهیان: ایرانیان معدودی تحت تاثیر فضاسازی رسانه‌های معاند نگران تردد خود به ایران هستند/ آنها می‌توانند با مراجعه به سامانه پرسمان تردد وزارت خارجه از سفر بدون مشکل خود به کشور مطمئن شوند
  • ایرانیان خارج از کشور از سربلندی ایران دفاع می‌کنند