Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئله ممنوعیت بازدید نمایندگان پارلمان آلمان از پایگاه ناتو در ترکیه از طرف آنکارا بار دیگر به عاملی برای اختلاف در دولت ائتلافی آلمان تبدیل شده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، ترکیه اخیرا بار دیگر در اقدامی تنش زا از دیدار جمعی از نمایندگان پارلمان آلمان از پایگاه هوایی ناتو در شهر کنیای ترکیه جلوگیری به عمل آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قرار بود دوشنبه هفته آینده جمعی از نمایندگان پارلمان آلمان از این پایگاه هوایی ناتو در ترکیه بازدید کنند. به گفته راینر آرنولد، از کارشناسان دفاعی حزب سوسیال دموکرات آلمان این درخواست برلین از طرف آنکارا رد شده است.

ترکیه این طور این اقدام خود را استدلال کرده است که در حال حاضر روابط آنکارا- برلین به شدت به تیرگی گراییده و به همین دلیل درخواست شده که این دیدار به تعویق بیفتد.

این اقدام آنکارا بار دیگر بحث ها درباره چگونگی واکنش ها به ترکیه در دولت ائتلافی آلمان را داغ کرده و اختلافاتی را ایجاد کرده است. در حالی که سیاستمداران اتحادیه احزاب متحد مسیحی درخواست ها برای بازگشت از پایگاه هوایی کنیا را کوته بینانه و خطرناک ارزیابی می کنند، اما حزب سوسیال دموکرات و اپوزیسیون آلمان تهدید کرده اند که اگر آنکارا بر این موضع خود پا بر جا باقی بماند باید نیروهای آلمانی از این پایگاه هوایی خارج شوند.

به این ترتیب بار دیگر مناقشات بر سر این مسئله به جدایی در ائتلاف حاکم منجر شده است. سیاستمداران احزاب متحد مسیحی با درخواست حزب سوسیال دموکرات برای بازگشت از این پایگاه نظامی مخالفت کرده و در این باره هشدار داده اند.

یورگن هاردت، سخنگوی سیاست خارجی فراکسیون اتحادیه احزاب متحد مسیحی و هنینگ اوته، سخنگوی سیاست دفاعی این فراکسیون بازگشت از کنیای ترکیه را اقدامی کوته بینانه و خطرناک ارزیابی کردند.

این دو سیاستمدار بلند پایه اتحادیه احزاب متحد مسیحی تاکید کردند که مشارکت آلمان در عملیات هواپیماهای آواکس وفاداری آشکار به ائتلاف ناتو بوده و سهم مهمی در مبارزه با داعش دارد.

آن ها بازگشت از این پایگاه هوایی را به نفع رئیس جمهور ترکیه دانستند.

این در حالی است که از پارلمان آلمان واکنش های خشمگینانه ای به این اقدام دولت ترکیه وجود داشته است. توماس اوپرمن، رئیس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات آلمان هم ترکیه را تهدید به بازگشت آلمان از این پایگاه نظامی کرده و اظهار داشته است که بدون امکان ملاقات نمایندگان پارلمان آلمان ارتش ما نمی تواند در کنیا باقی بماند.

وولفگانگ هلمیش، رئیس کمیسیون دفاعی پارلمان آلمان هم بر این مسئله تاکید کرد که نمایندگان پارلمان آلمان باید این حق را داشته باشند که نیروهای خود را در عملیات ملاقات کنند. تحت شرایط فعلی امکان تمدید این عملیات وجود ندارد.

سویم داگدلان، از نمایندگان حزب چپ پارلمان آلمان هم درخواست کرد که عملیات ارتش آلمان در کنیا سریعا متوقف شود.

امید نوری پور از سیاستمداران خارجی حزب سبز آلمان نیز از نشان دیگر بی احترامی به پارلمان کشورش سخن گفت.

معاون رئیس گروه پارلمانی آلمان –ترکیه نیز در این باره تاکید کرد که انتظار یک پیام واضح ناتو به ترکیه را دارد. اگر آنکارا بر سر موضع مممنوعیت خود باقی بماند برای ارتش آلمان تنها یک گزینه و آن بازگشت سریع از پایگاه ناتو در کنیا وجود دارد.

ممنوعیت دیدار نمایندگان پارلمان آلمان از پایگاه کنیای ترکیه حدود کم تر از یک هفته بعد از سفر رئیس جمهور ترکیه در هامبورگ اتفاق افتاد. دولت آلمان سخنرانی رئیس جمهور ترکیه در جمع هوادارانش در حاشیه اجلاس جی 20 در هامبورگ را ممنوع کرد و به نوشته رسانه های آلمانی این اقدام دولت ترکیه می تواند در تلافی این مسئله باشد.

در پایگاه نظامی کنیای ترکیه حدود 10 تا 15 نیروی آلمانی مستقر هستند که در عملیات هواپیماهای شناسایی آواکس ناتو در مبارزه با تروریسم داعش مشارکت می کنند.

به دلیل ممنوعیت دیدار نمایندگان آلمان از پایگاه اینجرلیک، دولت آلمان در ژوئن تصمیم گرفت 260 نیروی خود و تورنادوهای شناسایی اش را از این پایگاه نظامی خارج و به اردن منتقل کند.این روند انتقال چند روز پیش آغاز شد.

کنیا نیز یک پایگاه هوای دیگر ناتو در ترکیه است که مناقشات بر سر آن در مراحل ابتدایی قرار دارد.

انتهای پیام/

R31356/P36446/S8,89/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۴۴۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراض علیه سیاست‌های ضد اسلامی دولت آلمان در هامبورگ

صدها نفر روز گذشته در تجمعی در هامبورگ که با حضور گسترده نیروهای پلیس همراه بود علیه سیاست‌های ضد اسلامی دولت آلمان اعتراض کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "تاگس اشپیگل"، در هامبورگ آلمان بیش از 1000 نفر علیه سیاست های ضد اسلامی دولت آلمان تظاهرات کردند. معترضان شعار الله اکبر سر می دادند.

به این ترتیب بیش از 1000 تظاهرکننده به دنبال فراخوان اسلامگرایان برای تظاهرات روز شنبه در هامبورگ تجمع کردند. آنها در منطقه سنت گئورگ علیه سیاست و کمپین رسانه‌ای اسلام هراسانه در آلمان تظاهرات کردند. شعارهایی مانند «آلمان = دیکتاتوری ارزش‌ها» را می شد روی بنرهایی که در دست معترضان بود دید.

این تجمع با حضور گسترده پلیس همراه بود و بدون هیچ حادثه‌ای برگزار شد. پلیس تعداد شرکت کنندگان را 1100 نفر اعلام کرده است.

سازمان دهندگان این اعتراضات بارها از تظاهرکنندگان خواستند که فریاد الله اکبر سر دهند. سخنرانان، سیاستمداران و رسانه‌ها را به «دروغ‌های ارزان قیمت» و «گزارش‌های بزدلانه» متهم کردند که قصد داشتند در سایه جنگ غزه همه مسلمانان آلمان را به‌عنوان افراطی معرفی کنند.

کشمکش وزارت‌های دارایی و دفاع آلمان بر سر افزایش بودجه نظامیافزایش خشم چین علیه اتهام زنی‌های جاسوسی از طرف آلمان

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نتانیاهو یکی از بدترین قاتلان تاریخ است/ رسانه‌های غربی منافق‌اند
  • سودای هلند برای ریاست بر ناتو و نقش ترکیه
  • درگیری پلیس با معترضان به قانون ماموران خارجی در تفلیس
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • ترکیه از نخست‌وزیر هلند برای دبیرکلی ناتو حمایت می‌کند
  • درخواست نمایندگان پارلمان اروپا برای تقویت دفاع ضد جاسوسی
  • گام عملی برای جهش تولید
  • نمایندگان پارلمان عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا شدند
  • گاریباشویلی قطعنامه پارلمان اروپا علیه گرجستان را رد کرد
  • اعتراض علیه سیاست‌های ضد اسلامی دولت آلمان در هامبورگ