Web Analytics Made Easy - Statcounter

دوره‌ آموزشی جامعه‌شناسی تاریخی ایران معاصر(تحلیل سیستمی شکل‌گیری تمدن مدرن و ورود آن به سپهر ایرانی) به همت کانون معماران معاصر برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، دوره‌ آموزشی جامعه‌شناسی تاریخی ایران معاصر برگزار می‌شود. این دوره آموزشی با ارائه شروین وکیلی، جامعه شناس و استاد دانشگاهدر قالب دو نشست ۴ ساعته به ترتیب با عناوین: نشست نخست؛ از گرمابه تا حمام «شرحی بر تکامل معماری پاکیزگی در تمدن ایرانی و بازسازی‌های مدرن‌اش» و نشست دوم؛ تبارشناسی آیینه در تمدن ایرانی «شرحی بر پیکربندی اساطیری، قواعد اجتماعی و تحول فناوری‌های «دیدنِ خویشتن»» در محل کانون معماران معاصر، واقع در میدان صنعت، خیابان حسن سیف، کوچه‌ دوم، پلاک ۷ برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آغاز این دوره آموزشی جمعه ششم مردادماه ۱۳۹۶ است علاقه مندان می توانند برای هماهنگی و نام‌نویسی با شماره ۰۹۳۷۲۳۲۰۷۶۵ تماس بگیرند.

شروین وکیلی،، مدرس دوره آموزشی نامبرده در خصوص برگزاری آن و شرح درس های دوره، گفتگویی کرده که در ادامه می خوانید؛

* ورود به کلاس پیش‌زمینه‌ تخصصی خاصی می‌طلبد؟

خیر، اما علاقه به ترکیبی از علوم انسانی که هویت «من» را تعیین می‌کنند شرط حضور در کلاس است. یعنی دانشجوی دوره درباره‌ نقطه‌ اتصال جامعه‌شناسی، تاریخ، روانشناسی و فلسفه کنجکاو و به از نو نگریستن به زندگی روزمره و شرایط پیرامون‌اش علاقمند باشد.

* ساختار کلاس چگونه است؟

فعلا تا پایان تابستان ماهی دو بار (یک هفته در میان) جمعه صبح‌ها ساعت ۹-۱۳ کلاس خواهیم داشت. هر کلاس از دو نشست پیاپی تشکیل می‌شود که یک موضوع خاص و اغلب نادیده انگاشته شده را بررسی می‌کند. هر نشست برای خود مستقل است و غیبت در یکی باعث لطمه در فهم بقیه نمی‌شود. اما اگر می‌خواهید کل سرمشق نظری را جذب کنید بهتر است همه‌ی نشست ها حضور داشته باشید.

* محور بحثهای کلاس چیست؟ طرح پژوهشی‌ای که درگیرش هستی کدام است؟

پژوهشی است که از چندین سال پیش شروع شده و حالا کم کم دارد به نتیجه می‌رسد، در نهایت به فهم شرایط امروزین جامعه‌ی ایرانی و «تبارشناسی وضعیت موجود» مربوط می‌شود. یعنی پرسش اصلی آن است که منِ ایرانیِ امروزین چرا به این شکل خاصی که هست درآمده و چه امکانهای تاریخی‌ای و شکل‌بندی‌هایی برایش محتمل بوده و اینها به چه دلایلی تحقق یافته یا نیافته است؟

*روش پرداختن به این مسئله چگونه است؟

با روش سیستمی معمول خودم و در چارچوب رویکرد زروان به موضوع خواهم نگریست. به جزئیات، داده‌های فراموش شده، امور حاشیه‌ای و محتواهای نادیده انگاشته شده یا سانسور شده بیشتر خواهم پرداخت و همه‌ اصول موضوعه و مفاهیم بدیهی‌ای که درباره‌ «ایرانی بودن» در دوران معاصر وجود دارد را موضوع شک و نقد قرار خواهم داد.

*زمینه‌ نظری تدریس چگونه است؟ چه دوران تاریخی‌ای را شامل می‌شود؟ در کدام جغرافیا جریان پیدا می‌کند؟

پرسش اصلی به دگردیسی تمدن ایرانی زیر فشار تمدن مدرن مربوط می‌شود. به همین خاطر بحث را به دویست سال گذشته محدود کرده‌ام و جغرافیای اصلی‌اش ایران زمین است. هرچند گاهی برای فهم موج تمدن مدرن –که بسیار مورد بدفهمی قرار گرفته- و بررسی درگاه‌های اتصال و مسیرهای ورودش به ایران در چشم‌اندازی از تاریخ جهان بحث خواهم کرد.

*بیشتر از کدام زاویه به تاریخ معاصر ایران و مسائلش نگاه می‌کنید؟ یعنی چشم‌انداز اصلی سیاسی است؟ یا اقتصادی؟ یا فرهنگی؟…

کل بحث بر سر آن است که این نوع فهم تفکیک شده و جدا جدا از آنچه در ایران زمین رخ داده بدفهمی و ابهام ایجاد می‌کند. قصد دارم نشان دهم زیست جهان من‌های ایرانی در برشهای تاریخی مشخص زیر تاثیر شبکه‌ای از رخدادهای به ظاهر بی‌ربط شکل گرفته و رخدادهای مهم و پر سر و صدای تاریخی را رقم زده است. یعنی گاه سروده شدن فلان شعر و خوانده شدن فلان ترانه با بهمان تحول در ارتباط دوستانه‌ اعضای بهمان محفل متصل شده و تصمیم گیری درباره‌ تغییر رویه‌ی بهمان حزب را رقم زده است. هدف‌مان نگریستن به شبکه‌ای در هم تنیده از رخدادها و جریانها و کردارهاست که البته هر بار در قالب یک محور مفهومی ویژه انسجام می‌یابند تا بشود صورتبندی‌شان کرد و بحث درباره‌شان جذابیت داشته باشد.

* مهمترین تفاوت این پژوهش و این دوره‌ آموزشی نسبت به موارد مشابه اش چیست؟

سربسته بگویم، طی این دوره معلوم خواهد شد بخش عمده‌ آنچه که بخش عمده‌ی مردم درباره‌ خودشان و تمدن‌شان باور دارند، نادرست است!

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۴۹۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست ایده پردازی ترویج گفتمان مقاومت در جامعه برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، دومین نشست برخط ایده پردازی با موضوع راهکارهای ترویج گفتمان مقاومت در جامعه چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت با حضور عباس بازدار کنشگر و فعال حوزه بین الملل و زینب شریعتمدار ایده‌پرداز و فعال حوزه بین الملل توسط بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیا برگزار می‌شود.

نشست مذکور روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت از ساعت ۲۰ به صورت برخط از طریق پیوند https://www.skyroom.online/ch/saman2/setadekhatam برگزار می‌شود.

کد خبر 6098036 الناز رحمت نژاد

دیگر خبرها

  • نخستین کنگره ملی ایران‌شناسی برگزار می‌شود
  • نشست ایده پردازی ترویج گفتمان مقاومت در جامعه برگزار می‌شود
  • کنگره ایران‌شناسی بین‌المللی می‌شود
  • کنگره در سال آینده بین المللی می‌شود
  • مالزی میزبان کنفرانس بین‌المللی «آموزش معاصر در جهان اسلام» است
  • راهکارهای مقابله با زلزله تهران در نهمین کنفرانس زلزله‌شناسی
  • شانزدهمین جلسه کافه انجمن برگزار شد
  • مالزی، میزبان کنفرانس بین‌المللی «آموزش معاصر در جهان اسلام»
  • نخستین کنگره ملی ایران شناسی برگزار می‌شود
  • واکنش فدراسیون فوتبال به دستور وزیر ورزش؛نشست کارگروه آسیب‌شناسی فرهنگی ورزشگاه‌ها برگزار می‌شود