Web Analytics Made Easy - Statcounter


دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی در جمع مسئولان کتابخانه‌های ۱۰ روستای برگزیده دوستدار کتاب کشور گفت: از مجموع ۶۱ هزار روستای کشور ۵۰ هزار روستا فاقد هر نوع کتابخانه‌ای است.

به گزارش خبرنگار بی‌باک، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مراسم تقدیر از ده روستای برگزیده در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب که بعدازظهر امروز دوشنبه ۲۶ تیر ماه در مجموعه باغ زیبا در تهران برگزار شد، در سخنانی با ابراز خرسندی از اینکه تعداد زیادی از مسئولان کتابخانه‌های برگزیده و کتابداران آن‌ها از بانوان هستند به ارائه آماری از حضور بانوان در اداره کتابخانه‌های زیرمجموعه این نهاد پرداخت و گفت: در حال حاضر هفت نفر از مدیران کل کتابخانه‌های استانی ما همچنین دو مدیرکل ستادی ما در نهاد از بانوان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هزار و ۳۲۷ مسئول کتابخانه از بانوان هستند که این آمار ۵۷ درصد کل کتابخانه‌های کشور را شامل می‌شود. همچنین روسای اداره کتابخانه‌های عمومی ما در شهرستان‌ها از بانوان هستند که این آمار هم ۲۳ درصد از مجموع را نشان می‌دهد.

به گفته دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اگرچه روند حضور بانوان در مسئولیت‌های اصلی در این نهاد از سال‌های قبل هم وجود داشته است اما این آمارها در طی دوره اخیر محقق شده است.

مختارپور با اشاره به اینکه عامل اصلی برای رشد کتابخوانی، احیای ارزش و فضیلت کتابخوانی است، گفت: امروز کسی نمی‌تواند بگوید مردم کتاب نمی‌خوانند چون وقتش را ندارند چرا که طبق اعلام رسمی مرکز بازی‌های دیجیتال ۲۷ میلیون نفر از مردم ایران به انجام این بازی‌ها اشتغال دارند و به طور متوسط روزانه ۷۲ دقیقه از این بازی‌ها استفاده می‌کنند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: همچنین کسی نمی‌تواند بگوید مردم کتاب نمی‌خوانند چون گران است چرا که طبق همین پژوهش در سال ۹۴ مردم ما ۴۶۰ میلیارد تومان هزینه بازی‌های دیجیتال کرده‌اند. واقعیت این است که کتاب جزو ارزان‌ترین محصولات و خدمات است.

وی سپس گفت: یکی از علت‌های کتاب‌نخوانی ما ایرانیان این است که کتابخوانی دیگر فضیلت و ارزش نیست؛ امروز چنانچه یک جوان مدل گوشی‌اش پایین باشد، از دوستانش خجالت می‌کشد. ما تا زمانی نتوانیم فضیلت کتابخوانی را دوباره برگردانیم و مردم احساس کنند اگر اهل کتاب خواندن نباشند، حتما چیزی کم دارند، مشکل کتابخوانی ما حل نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های حل این معضل این است که مدیران، مقامات و مسئولان ارشد ما نشان دهند که کتاب می‌خوانند، تاکید کرد: امروز به جرات می‌توان گفت که فقط مقام معظم رهبری هستند که سالی چند بار به بحث کتاب در قالب‌های مختلف از جمله نوشتن تقریظ، دیدار با نویسنده کتاب و مواردی از این دست، نشان می‌دهند که کتاب می‌خوانند و این کار برایشان مهم و یک فضیلت است.

مختارپور تاکید کرد: باید مدیران و مسئولان دستگاه‌های فرهنگی خودشان اهل کتاب باشند.

وی همچنین درباره صحبت‌هایی که پیرامون فضای مجازی و کتاب و کتابخوانی مطرح می‌شود گفت: برخی تصورشان این است که فضای مجازی تهدیدی برای مطالعه است اما اینگونه نیست با این وجود شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به دلیل تاکیدی که بر سرعت انتقال پیام دارند، گرفتار نوعی تقلیل‌گرایی هستند. این در حالی است که مبنای کتاب اصلا اینگونه نیست که بتوان در فضایی محدود پیام آن را منتقل کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه کتابخانه امروز تنها محلی برای حبس کتاب‌ها و احیانا امانت دادن تعدادی از آنها به چند نفر از مخاطبان نیست، گفت: کتابخانه باید جایی باشد برای حل مشکلات و آسیب های فرهنگی و اجتماعی در همان منطقه ای که واقع شده است؛ کودکان در محیط کتابخانه است که آداب اجتماعی را یاد می گیرند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه از ۶۱ هزار روستای کشور، حدود ۵۰ هزار روستای کشور فاقد هر نوع کتابخانه‌ای هستند، گفت: بنده تقاضای خودم را به مسئولان مربوطه برای استفاده از فضاهای نیمه کاره و یا تعطیل شده در روستاها مانند خانه‌های بهداشت و یا حمام‌های تعطیل شده، گفته‌ام و به آن‌ها پیشنهاد داده‌ام که ما می‌توانیم به راحتی و بدون اینکه کلنگ تازه‌ای بزنیم، از این فضاها به‌عنوان کتابخانه در روستاها استفاده کنیم.

مختارپور همچنین تاکید کرد: می‌توان از ایده‌ها و ابتکارات کتابداران کتابخانه‌های روستایی، مستندسازی کرد و آنها را حتی به ثبت جهانی رساند.

در این مراسم همچنین علی‌اصغر سیدآبادی مدیرکلدفتر مطالعات و برنامه‌ریزی کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مشارکت ۸۳ شهر در جام باشگاه‌های کتابخوانی و برگزاری دوره دیگری از جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در سال جاری خبر داد.

در این نشست و پس از طرح نقطه نظرات مسئولان کتابخانه‌ها و همچنین کتابداران ۱۰ روستای برگزیده در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، از آنها با اهدای لوح تقدیر و هدیه نقدی تجلیل به عمل آمد.


--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۶۳۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبرسانی به ۸۲۰ روستای فاقد آب شرب در استان کرمانشاه در حال انجام است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت؛ آبرسانی به ۸۲۰ روستای استان در قالب پروژه‌های ملی،استانی و قرارگاه محرومیت‌زدایی امام حسن مجتبی(ع) در استان درحال‌ انجام است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، رضا داودی امروز _ سه شنبه یازدهم اردیبهشت _ با اشاره به اینکه خدمات آبرسانی در حوزه محرومیت‌زدایی‌از طریق سه حوزه استانی، ملی و پروژه‌های ذیل قرارگاه امام‌حسن مجتبی (ع) انجام‌می‌شود گفت: در سه حوزه قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در کرمانشاه و شهرستان‌های غربی آبرسانی به ۸۲۰ روستا در دست اجرا است که موضوعی بی‌سابقه بوده.

وی گفت: از مجموع طرح‌های آبرسانی به ۸۲۰ روستای که طی دوسال در دست اجرا بوده‌، ۳۲۰ روستا آماده افتتاح و بهره‌برداری است که ۲۱۰ روستای آن در قالب طرح‌های اجرایی قرارگاه امام‌حسن مجتبی (ع) و ۱۱۵ طرح نیز در قالب پروژه‌های ملی و استانی بوده است که طی یکی دو ماه آینده به بصورت رسمی به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه تا به امروز در ۳۲۰ پروژه روستایی ۶۲۵ کیلومتر لوله‌گذاری، ۱۵۳ باب مخزن، ۴۹ باب ایستگاه پمپاژ و ۴۶ حلقه چاه حفر شده است و در مجموع ۴۵ هزار نفر از نعمت آب شرب بهره‌مند شده‌اند.

وی پروژه امام علی (ع) یک، در کرمانشاه را به عنوان محرومترین پروژه در این شهرستان عنوان کرد و گفت: این پروژه ۱۸ روستا را تحت پوشش دارد و تا پایان اردیبهشت‌ماه افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید.

داودی اضافه کرد: با اجرای این ۱۸ پروژه روستایی که تا به امروز آبرسانی به هشت روستای آن انجام گرفته و ۱۰ روستای دیگر نیز تا پایان اردیبهشت به بهره‌برداری خواهد رسید، در مجموع بیش از ۲۰۰۰ هم‌استانی که تا به امروز، هیچگونه دسترسی به آب شرب نداشتند از نعمت آب سالم بهره‌مند خواهند شد.

وی می‌گوید: پیش از این آبرسانی به این روستاها به صورت سیار انجام می‌گرفت یا مردم از چشمه‌های محلی غیربهداشتی استفاده می‌کردند که با افتتاح این پروژه از نعمت آب سالم برخوردار شدند.

کد خبر 749549

دیگر خبرها

  • آبرسانی به ۸۲۰ روستای فاقد آب شرب در استان کرمانشاه در حال انجام است
  • طلسم‌های مرگباری که در کتاب‌های قدیمی جاساز شده‌اند
  • کتابداران دیلم برای جذب دانش آموزان در مدارس حضور یابند
  • این کتاب‌ها می‌توانند شما را بکشند!
  • عصر شعر شیراز در کتابخانه رئیسی اردکانی برگزار می‌شود
  • افتتاح کتابخانه مرکزی رشت در رشد و بالندگی فرهنگی گیلان موثر است
  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • این فرآورده‌های گیاهی غیرمجاز هستند
  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم
  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده