Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-26@14:29:02 GMT

محصولی که پس از بحران قطر کمیاب شده است

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۶۵۷۹۰

محصولی که پس از بحران قطر کمیاب شده است

پول‌نیوز - پس از آمریکا، قطر دومین صادرکننده هلیوم در جهان محسوب می‌شود و از زمان شروع بحران سیاسی و قطع روابط دیپلماتیک کشورهای عربی با قطر، عرضه هلیوم به بازار جهانی کاهش یافته است.

به گزارش استاف، از زمان شکل‌گیری بحران سیاسی قطر و قطع روابط دیپلماتیک عربستان، بحرین، امارات و مصر با این کشور تأمین هلیوم موردنیاز در بازار جهانی با مشکل مواجه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از آمریکا قطر دومین صادرکننده هلیوم در جهان محسوب می‌شود.

این بحران سیاسی قطر را مجبور کرده است تا برخی پالایشگاه‌های خود را تعطیل کرده و عملاً یک چهارم از عرضه هلیوم به بازار جهانی کاهش یافته است.

از تجزیه توریوم و اورانیوم در زیر زمین سالانه 3 هزار تن هلیوم تولید می‌شود و این گاز در میادین زیرزمینی گاز طبیعی وجود دارد و از طریق فرایند تقطیر جز به جز در پالایشگاه‌ها، گاز هلیوم از این میادین استخراج می‌شود. گاز هلیوم در اسکنرهای پزشکی ابررسانای مغناطیسی در بیمارستان‌ها و همچنین در درمان بیماری‌های حاد تنفسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر دانشمندان از گاز هلیوم برای خنک کردن شتاب‌دهنده‌های ذره و طیف‌سنج در تولید تراشه‌های سیلیکونی و همچنین طیف‌نگاری گازها در کنار تونل‌های باد فراصوت استفاده می‌کنند. گاز هلیوم در موشک‌ها به عنوان سوخت نیز استفاده می‌شود که به عنوان مثال موشک استاتوم5 برای برخاستن از زمین به 37 هزار مترمکعب هلیوم نیاز دارد.

شرکت بزرگ اروپایی هادرونکلیدار یک آهن‌ربای مغناطیسی به طول 27 کیلومتر دارد که برای پایین نگه داشتن دمای آن در منفی 271 درجه سلسیوس به 90 تن هلیوم نیاز دارد.

از گاز هلیوم همچنین در جوشکاری و غواصی عمق بیش از 50 متر استفاده می‌شود. دانشمندان به شدت نسبت به تداوم بحران سیاسی کشورهای عربی با قطر نگران هستند؛ چراکه آنها اولین قربانیان کمبود عرضه هلیوم به بازار جهانی خواهند بود.

از هلیوم همچنین برای بالا بردن بالن‌های تفریحی به عنوان سوخت استفاده می‌شود، در حالی که دانشمندان به شدت نگران بحران قطر هستند، دانشمندان چینی به دنبال استخراج 5 میلیون تن هلیوم موجود زیر سطح ماه هستند.


منبع: پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۶۵۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگترین ردپای دایناسور شکاری کشف شد

دانشمندان بزرگترین ردپای دایناسور شکاری را در تاریخ کشف کرده‌اند. این ردپا که در استان گانسو چین پیدا شده است، حدود ۱.۵ متر طول و ۰.۷ متر عرض دارد و متعلق به یک دایناسور تروپود به نام "Therizinosaurus cheloniformis" است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، دانشمندان بزرگترین ردپای دایناسور شکاری را در تاریخ کشف کرده‌اند. این ردپا که در استان گانسو چین پیدا شده است، حدود 1.5 متر طول و 0.7 متر عرض دارد و متعلق به یک دایناسور تروپود به نام "Therizinosaurus cheloniformis" است.

Therizinosaurus cheloniformis دایناسوری گوشتخوار بود که در حدود 70 میلیون سال پیش در آسیا زندگی می‌کرد. این دایناسور حدود 9 متر طول و 5 تن وزن داشت و از پنجه‌های بلند و تیز برای شکار استفاده می‌کرد.

بزرگترین سیاهچاله در نزدیکی کره زمین کشف شد!

ردپای کشف شده در شرایط بسیار خوبی حفظ شده است و جزئیات زیادی از جمله فلس‌های روی پوست دایناسور را نشان می‌دهد. این کشف به دانشمندان کمک می‌کند تا نحوه حرکت و رفتار این دایناسور غول‌پیکر را بهتر درک کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بزرگترین ردپای دایناسور شکاری کشف شد
  • نجات صد‌ها پرنده کمیاب زینتی از چنگال قاچاقچیان در سیستان و بلوچستان
  • چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌مرغ را توصیه می‌کنند؟
  • رهایی پرندگان کمیاب زینتی از دست قاچاقچیان در مرزهای سیستان و بلوچستان
  • کشف محموله پرندگان کمیاب و میمون از قاچاق در مرز بلوچستان
  • تجهیز بیمارستان رازی قائم شهر به دستگاه ام. آر. آی
  • این سریال مشهور، صداوسیما را به شدت عصبانی کرد
  • فاصله بین محمود احمدی نژاد و محصولی به روایت عباس زاده مشکینی /کسی در پرونده سوآپ نفتی اردبیل بازداشت نشد
  • فاصله بین محمود احمدی نژاد و صادق محصولی به روایت عباس زاده مشکینی /کسی در پرونده سوآپ نفتی اردبیل بازداشت نشد
  • چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌‌مرغ را توصیه می‌کنند؟