Web Analytics Made Easy - Statcounter

معلولان کردستانی محصور و گرفتار وعده مسئولان شده‌اند و به‌دلیل نبود فضای مناسب در سطح شهر بایدبرای انجام دادن کارهای روزمره خودشانهفت‌خوان را طی کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، طرح جامع حمایت از توانجویان موسوم به قانون حمایتی معلولان در سال 83 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید اما اجرای تمام عیار طرح هنوز هم بعد از گذشت بیش از یک دهه مغفول باقی مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ماده 2 این قانون آمده است که همه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسات، شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی موظف هستند. در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها، اماکن عمومی، معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آنها برای معلولان همچون افراد عادی فراهم شود.

رعایت اصول مناسب سازی در اماکن عمومی، معابر، فضاهای شهری و وسایط حمل و نقل عمومی جهت بهره‌مندی افراد دارای ناتوانی جسمی- حرکتی و معلولان بسیار حائز اهمیت است که متأسفانه به آن توجه نمی‌شود.

مناسب‌سازی یکی از اصولی‌ترین ارکان حقوق معلولان است و شهرداری و نظام مهندسی باید زمینه را برای مناسب‌سازی اماکن و ساختمان‌های عمومی فراهم کنند و مسئولان نیز نسبت به این خواسته برحق قشر معلولین حساسیت به خرج بدهند.

مناسب‌سازی ساختمان‌ها و معابر شهری از وظایف شهرداری و دستگاه‌های اجرایی است اما وقتی معلولان کردستانی محصور و گرفتار وعده مسئولان می‌شوند و به دلیل مناسب نبودن فضای سطح شهرباید برای انجام دادن کارهای روزمره خودشان هفت‌خوان را طی کنند،وسوأل اینجاست که تاکنون چند درصد از مشکلات این قشر در این بخش برطرف شده است؟؟

شهردار سنندجسال 95: برنامه‌های خوبی برای مناسب سازی سطح شهر سنندج داریم

منوچهر فخری شهردار سنندج 15 آذر ماه سال گذشته در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: برنامه‌های خوبی برای مناسب سازی سطح شهر سنندج داریم و ان‌ شاء الله بتوانیم انجام بدهیم؛[البته با گذشت 7 ماه هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است!!] و دعا می‌کنیم که هرچه زودتر شهردار موفق سنندج! بتوانند خواسته این شهروندان را برآورده کنند چراکه براساس قانون، اعضای جدید هیئت رئیسه، رئیس و نائب رئیس شورای شهر سنندج تا پایان شهریور ماه امسال به‌صورت رسمی معرفی می‌شوند و آنها پس از نخستین جلسهنسبت به انتخاب یا برکناری شهردار اقدام می‌کنند.

البته قبلاً کارهایی جالب و ماندگار برای دسترسی معلولان و مناسب‌سازی اماکن عمومی، معابر و فضاهای شهری در سنندج انجام شده بود که جهت یادآوری نگاهی به آن اقدامات عجیبمی‌اندازیم.

فضای مناسب برای معلولان سنندجی وجود ندارد

ارسلان احمدیاری 15 آذر ماه سال گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندج، اظهار داشت: بزرگ‌ترین مشکل معلولان سنندجی این است که فضای مناسب همچون پارک، کتابخانه در سطح شهر برای آنان وجود ندارد و حتی هیچ‌کدام از بانک‌ها فضایی ندارند تا یک معلول ویلچری بتواند به داخل بانک ورود پیدا کند.

وی گفت: کمتر اداره‌ای در سطح شهر سنندج وجود دارد که جایی برای ورود معلولان داشته باشند.

سرپرست اداره بهزیستی شهرستان سنندج تصریح کرد: در حوزه شهرسازی سطح شهر مقداری مسیرسازی برای نابینایان، ویلچررانان معلول جسمی حرکتی و ضایعه نخاعی شروع شده منتها همه آنها ناقص بوده یعنی قسمتی از پیاده‌روها را آماده سازی کردند اما در وسط آن قطع شده و به مانع برخورد می‌کنند!!

بارزترین مشکل حضور معلولین در اجتماع، نگاه ترحم مردم به آنها، مناسب نبودن فضای خیابان‌ها، کوچه‌ها، اماکن، سازمان‌ها، و کلیه اموری است که یک فرد برای انجام امور روزمره با آنها سروکار دارد.

با توجه به ساخت و سازهای جدیدی که در استان کردستان انجام می‌شود، لازم است همه ادارات و دستگاه‌های عمومی از جمله بانک‌ها استانداردهای لازم برای عبور و مرور معلولان را ایجاد کنند و مناسب‌سازی معابر عمومی در تمام استان اجرا شود.

ای کاش دایره دیدمان را وسیع‌تر می‌کردیم و فرهنگ درک معلولیت و برخورد با اقشار مختلف معلولان را می‌آموختیم تا خیلی راحت از کنار این مسائل عبور نمی‌کردیم.

60 درصد از ادارات بانه برای معلولان مناسب‌سازی نشده است

امید مهتاب در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بانه اظهار داشت: در حال حاضر 60 درصد از معابر، ساختمان‌های اداری و تجاری شهرستان بانه برای معلولان مناسب‌سازی نشده است و باید برای برطرف کردن مشکلات این قشر چاره‌اندیشی شود.

وی گفت: در راستای برطرف کردن مشکلات معلولان کارگروهی تشکیل شده که با برگزاری جلسات ماهیانه مطالبات اداره بهزیستی را از ادارات مرتبط شهرستان پیگیری می‌کند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان بانه با اشاره به یکی از مصوبات اخیر این کارگروه تصریح کرد: نظام مهندسی بانه به اماکنی مجوز ساخت و ساز جدید می‌دهد که مناسب سازی را رعایت کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خانوارهای تحت پوشش گفت: در حال حاضر دو هزار و 269 خانوار شهرستان بانه تحت پوشش واحد توانبخشی این اداره هستند و از خدمات مالی، غیرمادی و درمانی بهره‌مند می‌شوند.

مهتاب افزود: ارائه خدمات فیزیوتراپی، کاردرمانی، شنوایی سنجی و بینایی سنجی به‌صورت رایگان، خرید سمعک، ویلچر، پوشاک، کمک هزینه کاشت حلزون و ازدواج به بیماران نیازمند تحت پوشش از جمله خدماتی است که به خانوارهای تحت پوشش واحد توانبخشی ارائه می‌شود.

انتهای پیام/

R7848/P1361/S6,66/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۶۶۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه دعوتند؛ مراسم «ستاره‌های دختران کُرد زمین» در سنندج

همزمان با دهه کرامت و روز دختر روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه مراسمی با عنوان «ستاره‌های دختران کُرد زمین» در سنندج برگزار می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، حجت‌الاسلام برومند رازیانی ظهر امروز در جلسه قرارگاه رسانه‌ای فضای مجازی با موضوع روز دختر که در صداوسیمای کردستان برگزار شد، اظهار داشت: هر نوع رویداد و برنامه‌ای که پیوست رسانه ای داشته باشد، بازخورد و  ضریب خوبی در سطح جامعه خواهد داشت.

وی گفت: به مناسبت دهه کرامت و روز دختر روز دوشنبه 24 اردیبهشت ماه مراسمی با عنوان «ستاره‌های دختران کُرد زمین» در سنندج برگزار می‌شود که برنامه‌ای چند بعدی و پرمحتوا و مناسب تمام رده‌های سنی است و صرفاً یک جشن و هیاهوی شاد نیست.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کردستان با بیان اینکه این جشن با استفاده از ظرفیت‌های بومی و چهره‌های توانمند ملی اجرا می‌شود، افزود: اجرای سرود دختر ایران، دف نوازی، موسیقی، استندآپ بومی و ملی و برنامه ویژه کودکان از جمله برنامه‌های این مراسم خواهد بود.

وی با ذکر اینکه تعدادی از بازیگران «نون.خ» نیز در این مراسم حضور پیدا خواهند کرد، عنوان کرد: در پایان به قید قرعه جوایزی به شرکت‌کنندگان اهدا خواهد شد، از همه مردم برای حضور باشکوه در این جشن دعوت می‌شود تا بلکه آئیینی در شأن و کرامت دختران این دیار برگزار کنیم.

رازیانی خواستار فضاسازی شهری و پوشش کامل رسانه‌ای شد و ابراز داشت: امیدواریم با همراهی سایر دستگاه‌ها بتوانیم برنامه باشکوهی برگزار کنیم.

ضرورت هویت‌سازی و الگوسازی زنان موفق 

آمنه غلام‌ویسی، مدیرکل ورزش و جوانان استان کردستان نیز در این جلسه به وضعیت زنان قبل و بعد از اسلام اشاره و اظهار داشت:  دشمنان ایران و اسلام برای ضربه به خانواده و زنان ایرانی هجوم آورده و متأسفانه در تلاش برای گرفتن هویت زن و‌ دختر ایرانی هستند.

وی گفت: هیچ زن و دختری در دنیا به اندازه زن و‌ دختر ایران جایگاه و حرمت ندارد و خوشبختانه دختران در میان خانواده‌ها بسیار مورد توجه و ارزشمند هستند اما غربی‌ها اجازه شناسایی هویت زن و دختر ایرانی را نمی‌دهند و با القا کردن زن درجه پایین و تبلیغات منفی؛ سبک زندگی اسلامی، پوشش حجاب، فرهنگ و لباس را زیر سؤال برده و زنان را مجبور می‌کنند علی‌رغم میل باطنی از ارزش‌های خود دست بکشند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کردستان با بیان اینکه دشمنان در فضای مجازی دنبال رواج بی‌بندوباری و بدحجابی هستند، تصریح کرد: زنان باید بسیار مراقب و فریب توطئه‌های آنان را نخورند، حمله به هویت زن کُرد از دسیسه‌های بدخواهان است، آنان بنیان و وخانواده‌های ایرانی را مورد حمله قرار داده تا به اهداف شوم خود برسند.

غلام‌ویسی بر ضرورت تولید محتوا و الگوسازی و استفاده در جامعه تأکید کرد و افزود: دختران و زنانی در روستاهای دور افتاده استان هستند که مستعد و توانمندی‌های زیادی دارند، بنابراین می‌توان اینها را به جامعه معرفی کرد. الگو سازی از دختر و زن کُرد بسیار مهم بوده و باید همه دستگاه‌ها در کنار صداوسیما و رسانه‌ها پای کار بیایند.

دانش‌آموزان با هویت و اصالت ایرانی آشنا شوند

عیسی فلاحی، معاون فرهنگی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: بیشتر کلید واژه‌ها باید در بحث هویت دینی و ملی باشد چراکه در بحران جامعه زنان و جوانان امروزه فراموشی هویت دینی و ملی است. 

وی گفت: هویت ما ابتدا از خانواده شروع می‌شود، وقتی پدران و مادران ما به دختر خود اجازه می‌دهند که در سطح جامعه با بی‌حجابی در جامعه حضور یابند قطعا طرح نور و صیانت جواب نمی‌دهد، لذا باید در سطح  خانواده الگو سازی و قانع شوند.

وی بر ضرورت الگوگیری و ترویج سبک زندگی اسلامی در سطح جامعه تأکید کرد و گفت: در این راستا چهره‌های ملی، فاخر و موفق جامعه که در کتاب‌ها نیز معرفی شده‌اند، به جامعه شناسانده و دانش‌آموزان را با هویت و اصالت ایرانی اسلامی آشنا کرد. 

معاون  ارشاد اسلامی استان کردستان تصریح کرد: متأسفانه در حوزه پرورشی کل دستگاه‌ها ضعیف عمل کرده و این خلاء در مدارس می‌لنگد، باید در بحث هویت ملی و الگو سازی زنان موفق در عرصه‌های تاریخی و اجتماعی تلاش بیشتری صورت گیرد و رسانه‌ها نیز ما را همراهی کنند.

آگاه‌سازی خانواده‌ها کلید واژه مقابله با آسیب‌های فضای مجازی

سرهنگ منصوری سرپرست پلیس فتای استان کردستان نیز در این جلسه با اشاره به تهدیدات و هجمه‌های دشمنان اظهار داشت: فضای مجازی علاوه بر محاسن و کارکردهای مفید آن موجب آسیب‌های بسیاری برای نسل جوان و دختران دارد، متأسفانه استفاده از فضای مجازی محدودیت زمانی و مکانی نداشته و استفاده از آن بسیار آسان است که طبق آمار روزانه 3 تا 7 ساعت دختران در این فضا حضور دارند.

وی خواستار آگاه‌سازی و ارتقای سوادرسانه خانواده‌ها شد و گفت: انتظار می‌رود که والدین فعالیت فرزندان خود در فضای مجازی را کنترل و هدیا کنند چراکه در صورت سهل‌انگاری، جرایم و مشکلات زیادی در این حوزه پیش‌روی آنان وجود دارد.

سرپرست پلیس فتای استان کردستان آگاه‌سازی خانواده‌ها را کلید واژه مقابله با آسیب‌های فضای مجازی ذکر کرد و افزود: در همین راستا کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی مختلفی در طول سال برگزار می‌شود که امیدواریم خانواده‌ها همراهی کنند. آموزش و آگاه‌سازی بزرگترین و مؤثرترین راه است تا والدین بتوانند استفاده از فضای مجازی در خانواده خود را مدیریت کنند.

منصوری با یادآوری اینکه دشمنان با استفاده از بستر فضای مجازی دنبال ترویج بی‌بندوباری در جامعه هستند، بر ضرورت اقدامات پیشگیرانه تأکید کرد و بیان داشت:  آموزش و آگاه سازی والدین و جوانانمان می‌تواند تهدیدات این حوزه را کاهش دهد.

سبک زندگی دخترانه

لیلا حیدری، مشاور امور بانوان اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان نیز در این جلسه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران، ارزش بسیاری برای زن ایرانی و اسلامی نهاده و در این راستا ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) را به عنوان روز دختر برای ارزش نهادن و اعتباری بخشی به دختران نام‌گذاری کرده است.

وی  افزود: به مناسبت گرامیداشت این ایام؛ برنامه‌های مختلفی اعم از دیدار دختران با استاندار کردستان، طرح سبک زندگی دخترانه، برنامه سبک و هویت دختران و محافل دختران در سطح استان برگزار خواهد شد.

حیدری تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود هویت سازی و الگو سازی دختران در حوزه‌های علمی، آموزشی، هنری و ورزشی با پوشش بومی و‌ محلی و به منظور ترویج حجاب و عفاف در برنامه‌ها مدنظر قرار گیرد.

انتهای پیام/484/

دیگر خبرها

  • همه دعوتند؛ مراسم «ستاره‌های دختران کُرد زمین» در سنندج
  • جبلی: کارهای بیشتری در موضوع عفاف و حجاب باید انجام شود
  • مولفه‌های بومی امنیت روانی در اردبیل احصا شود
  • کارهای بیشتری در موضوع عفاف و حجاب باید انجام شود
  • یک دستگاه خودروی ون برای حمل و نقل نابینایان و معلولان تجهیز می شود
  • وقتی مصاف حق و باطل ملاک تنفر و محبوبیت در جهان می‌شود
  • انجام این فعالیت طول عمر را بیشتر می‌کند
  • انجام کارهای بی‌منت در گرو داشتن تفکر بسیجی است
  • تجلیل جامعه معلولان از یک برنامه تلویزیونی/«نامیرا» فرهنگسازی کرد
  • ضرورت انجام کارهای فرهنگی در حوزه دانش آموزی