Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، این زیستگاه در حد فاصل 49 درجه و 16 دقیقه تا 49 درجه و 33 دقیقه طول شرقی و 34 درجه و 15 دقیقه تا 34 درجه و 26 دقیقه عرض شمالی در منطقه ای با اقلیم کوهستانی واقع شده که در نوع خود کم نظیر است و سرمایه های جانوری و گیاهی ارزشمندی را در خود دارد.
منطقه شکار ممنوع پلنگاب در پنج کیلومتری خنداب از ذخیره گاه های بکر منطقه است که از سمت غرب به رودخانه شراء (قره چای) و از سمت شرق به دشت فراهان منتهی می شود و از نظر اقلیمی دارای اقلیم خشک سرد است و متوسط بارندگی سالیانه آن حدود 314 میلی متر و حداقل و حداکثر دما بین منفی 31 و نیم تا 45 و 2 دهم درجه سلسیوس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این زیستگاه طبیعی دارای نوسانات ارتفاعی متفاوتی است و بیشترین سطح این منطقه در طبقات ارتفاعی 2 هزار و 100 تا 2 هزار و 400 قرار دارد.
پلنگاب از نظر منابع آبی غنی و دارای بیش از 60 چشمه و قنات است.
در این منطقه شکار ممنوع تا کنون 126 گونه گیاهی از 30 تیره گیاهی در منطقه پلنگاب شناسایی شده است که حدود 10 درصد فلور استان را شامل می شود و از لحاظ جغرافیای گیاهی به منطقه ایران و تورانی تعلق دارد که از نظر رویشگاهی و جوامع گیاهی نیز دارای تنوع قابل توجی بوده و گونه های مختلفی از انواع گیاهان علفی، بوته ای، درختچه ای نیز در این منطقه وجود دارد.
پلنگاب به دلیل موقعیت خاص توپوگرافی، اقلیم، غنای گیاهی، برخورداری از صخره ها، تپه ماهورها و مراتع شامل تنوع زیست گاهی است و در این منطقه نیز 27 گونه پستاندار شناسایی شده و گونه های جانوری شاخص منطقه شامل قوچ، میش، شغال، گرگ، روباه، کفتار و تشتی می شود.
در این منطقه 52 گونه پرنده شامل کبک، تیهو، باقرقره، کبوتر، قمری، عقاب و دلیجه اشاره کرد و انواع خزندگان از قبیل مارهای سمی، لاک پشت، و مارمولک نیز به صورت پراکنده در اغلب مناطق دیده می شود.
این منطقه در سال 1390 با وسعتی معادل 23 هزار و 2 هکتار به عنوئان منطقه شکار ممنوع تعیین شده است و توسط اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خنداب حفاظت و مدیریت می شود.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: منطقه پلنگاب با دارا بودن 60 چشمه و قنات از نظر آبی مشکلی ندارد و متوسط بارندگی نیز 314 میلی متر است.
محمد کلاته افزود: این منطقه شکار ممنون شرایط ارتقا برای تبدیل شدن به منطقه محافظت شده را دارد و نیازمند تامین اعتبار لازم برای ساخت واحدهای محیط بانی و سر محیط بانی و تامین تعداد نیروهای حفاظت یا محیط بان برای ارتقای سطح حفاظتی و مدیریت محیط زیست است.
وی بیان کرد: در مجموع مشکل اصلی مناطق شکار ممنوع استعلام نشدن مجوزهایی است که در حوزه فعالیت معدنی صادر می شود.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار کرد: در منطقه پلنگاب پاسگاه های محیط بانی یا سر محیط بانی وجود ندارد و نوع حفاظت به صورت گشت سیار است که توسط اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان خنداب انجام می شود و باید در دراز مدت دایره آن تقویت شود.
کلاته تصریح کرد:درخواست از مسئولان استانی این است که در راستای صدور مجوزهای استخدامی و تامین اعتبار و تجهیزات از جمله خودرو و موتورسیکلت مساعدت و همکاری لازم را به عمل آورند زیرا تحقق این مهم در ارتقای کیفی و کمی مدیریت و پایش مناطق نقش به سزایی دارد.
شهرستان خنداب از توابع استان مرکزی است و در این شهر 72 هزار نفر جمعیت زندگی می کند.
استان مرکزی یکی از مناطق برخوردار طبیعی در امتداد زاگرس است که انواع مناطق زیستگاهی تالابی، کویر، کوهستانی، دشت و غیره را در خود دارد و بر اساس آخرین مطالعات انجام شده تاکنون 363 گونه جانوری شامل 53گونه پستاندار، 205 گونه پرنده، 54 گونه خزنده، 20 گونه دوزیست، 17گونه آبزی و یکهزار و 336 گونه گیاهی در آن شناسایی شده است.
12 و 25 صدم درصد از مساحت استان مرکزی در قالب 11 منطقه تحت مدیریت زیست محیطی به ثبت رسیده که این مناطق از بهترین زیستگاه ها و پناهگاه های حیات وحش کشور محسوب می شوند.
مناطق تحت حمایت استان مرکزی شامل 2 منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک و الوند خمین، دو پناهگاه حیات وحش راسوند شازند و جاسب دلیجان، مناطق شکارممنوع بازرجان تفرش، کلاهه آشتیان، چال خاتون شازند، پلنگاب خنداب، خرقان زرندیه و تالاب میقان و اثر طبیعی ملی غار نخجیر است.

7114/6013خبرنگار:شیما کریمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۶۸۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولد گوساله گوزن زرد ایرانی در مرکز ‌احیاء گوزن زرد کشور در لرستان

ایسنا/لرستان ‌مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از تولد نخستین گوزن زرد ایرانی در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ در مرکز تکثیر و احیا گوزن زرد ایرانی در مجموعه کشت و صنعت فجر صفا استان لرستان خبر داد.

علی سالاروند گفت: سال ١۴٠١ و ۱۴۰۲ در راستای حفظ و احیاء این گونه ارزشمند و در خطر انقراض هشت رأس گوزن زرد ایرانی از دو سایت تکثیر و پرورش دشت ناز ساری و سایر مراکز تکثیر کشور به لرستان و دامنه‌های زاگرس که زیستگاه و خاستگاه اصلی این گونه در گذشته بوده، انتقال داده شد.

وی افزود: گوزن زرد ایرانی در سایت تکثیر و پرورش فجر صفای کشت و صنعت لرستان واقع در دامنه‌های یافته‌کوه حفاظت و نگهداری می‌شوند که نخستین و بزرگترین سایت خصوصی تکثیر و پرورش گوزن زرد در کشور است که با مشارکت بخش خصوصی و در راستای حفاظت مشارکتی از گونه‌های ارزشمند حیات وحش و ذخایر ژنتیکی ایجاد شده است.

سالاروند از تولد یگ راس گوساله در اردیبهشت ماه سال جاری خبر داد و گفت؛ گوساله تازه متولد شده در شرایط مناسب و پایداری می‌باشد و توسط مسئولین سایت و دامپزشک مربوطه به همراه مادر تحت مراقبت است و شرایط زیستی و بستر مناسب برای زادآوری و رشد گوساله‌ توسط کارشناسان زحمتکش این اداره کل و مجموعه کشت و صنعت فجر صفا لرستان‌ فراهم شده است.

وی خاطر ژنشان کرد: در سال گذشته هم یک رأس گوزن زرد در این سایت متولد شده است که هم اکنون در سلامت کامل می‌باشد که نشان از موفقیت این سایت جدید در احیاء گونه‌های ارزشمند و در خطر انقراض حیات‌وحش دارد.

وی افزود: در حال حاضر گوزن زرد ایرانی در چند استان کشور نگهداری می‌شود و همچنان تلاش برای حفظ این گونه ارزشمند ادامه دارد و با سیاست‌های سازمان حفاظت محیط زیست و معرفی آن به مناطق مختلف، روند حفظ این گونه ارزشمند در سال‌های اخیر روند خوبی گرفته است و امیدها برای احیاء آن در خاستگاه اصلی آن یعنی استان لرستان با موفقیت زاد و ولد طی دو سال اخیر نیز دو چندان شده است.

سالاروند، موفقیت احیاء این گونه ارزشمند در استان لرستان را به همه طبیعت دوستان و علاقمندان به حیات وحش و محیط زیست تبریک گفت و از در دست بررسی بودن چند سایت خصوصی برای ایجاد مراکز نگهداری گونه‌های شاخص حیات وحش در استان لرستان خبر داد و اظهار کرد: استان لرستان در ایجاد مراکز حفاظت مشارکتی حیات وحش با کمک بخش خصوصی و در راستای شعار سال یعنی «جهش تولید با مشارکت مردم» در کشور پیشگام است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مشاهده پلنگ در منطقۀ سبزکوه
  • استقرار ۱۸ تیم اطفای حریق در مناطق حفاظت شده کرمانشاه
  • مشاهده پلنگ در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • تصاویری از گشت و گذار پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه
  • مشاهده پلنگ درسبزکوه چهارمحال و بختیاری
  • ادامه تورهای گردشگری‌ طبیعی به محیط زیست آسیب می‌رساند
  • کشف و ضبط یک قبضه اسلحه غیر مجاز در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد
  • تولد نخستین گوزن زرد ایرانی در این استان
  • تولد نخستین گوزن زرد ایرانی در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳
  • تولد گوساله گوزن زرد ایرانی در مرکز ‌احیاء گوزن زرد کشور در لرستان