Web Analytics Made Easy - Statcounter

در شرایطی که پخش فصل اول سریال پرستاران با انتقادات زیادی روبرو شد مدیران شبکه اول سیما با چه توجیهی به سراغ فصل دوم این مجموعه رفتند؛ آیا صرف تامین سرمایه از جانب نهادی خارج از صداوسیما توجیهی برای آن می‌شود که تلویزیون مجوز ساخت چنین آثار سطحی و بی‌مخاطبی را بدهد؟


سرویس فرهنگی فردا؛ احسان سالمی: دنباله‌سازی یکی از سنت‌های مرسوم در صنعت فیلم و سریال جهان است که معمولا بر اساس میزان استقبال از یک اثر سینمایی و یا سریال‌های تلویزیونی به کار گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
هرچند که این فرآیند ضامن موفقیت دنباله‌های ساخته شده برای آثار سینمایی یا تلویزیونی نیست ولی قاعده کلی و منطقی در ارتباط با این موضوع آن است اگر سری اول یک فیلم سینمایی و یا سریال مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و ظرفیتی برای ادامه قصه این مجموعه بود، فصل دوم آن نیز تولید می‌شود.
این رویکرد حتی در ارتباط با سریال‌هایی که سازندگان آن‌ها برای تولید اثر در چند فصل برنامه‌ریزی کرده‌اند نیز وجود دارد. برای مثال سال گذشته شبکه نتفلیکس اعلام کرد که ساخت چند سریال خود از جمله «مارکوپولو» و «حس هشتم» را متوقف خواهد کرد. سریال‌هایی که هزینه‌ بالا و مخاطب محدودی دارند و تولید آن‌ها اقدام منطقی نیست.
وقتی اسپانسر بر مخاطب ترجیح داده می‌شود!
اما این قاعده منطقی و جهانی گویا در میان مدیران رسانه ملی چندان مورد قبول نیست! چرا که این روزها شاهد نمایش فصل دوم سریالی هستیم که فصل اول آن یکی از ضعیف‌ترین سریال‌های تولید شده در تاریخ تلویزیون است!
شبکه اول سیما این شب‌ها در حالی فصل دوم سریال «پرستاران» را به روی آنتن فرستاده است که سری اول این مجموعه به واسطه ضعف شدید فنی آن و همچنین حضور پررنگ اسپانسر که همان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود؛ مورد انتقاد بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفت.
اما با این همه فصل دوم این سریال بلافاصله پس از پایان فصل اول و با همان حال و هوا و البته همان کیفیت، تولید شد و این روزها در ساعت طلایی آنتن اصلی‌ترین شبکه رسانه ملی پخش می‌شود تا رسانه ملی به بهترین شکل به مخاطبان خود اثبات کند که اگر پای پول و اسپانسرهای گردن کلفتی مثل وزارت بهداشت در میان باشد؛ کیفیت و خواست مخاطب دیگر اهمیتی برای مدیران این رسانه ندارد.

عزیزجان داری اشتباه تبلیغ می‌کنی!
نکته جالب توجه در ارتباط با این سریال تبلیغات گل‌درشت وزارت بهداشت در آن است. تبلیغاتی که باعث شده «پرستاران» به معنی واقعی کلمه تبدیل به یک سریال سفارشی شود که در جای جای آن می‌توان حضور پررنگ پول‌های داده شده از سوی وزارت بهداشت به سازندگان این مجموعه و رپورتاژ آگهی سازندگان برای طرح‌های مختلف وزارت بهداشت را دید.
هر چند که سرمایه‌گذاری وزارت بهداشت در حوزه تولید آثاری با محوریت بهداشت و سلامت در کشور اقدامی خوب و قابل تقدیر است ولی به نظر می‌رسد سازندگان مجموعه «پرستاران»، فرآیند تولید سریال را با فرآیند تولید آگهی‌های تبلیغاتی در تلویزیون اشتباه گرفته‌اند و از همان تکنیک‌های مورد استفاده در ساخت تبلیغات بازرگانی در سریال خود استفاده می‌کنند وگرنه نگارش این حجم از دیالوگ‌های شعاری و تکراری درباره مزایای طرح‌های اجرا شده از جانب وزارت بهداشت و تمجید از آن‌ها در یک اثر نمایشی به هیچ‌وجه قابل قبول نیست.
نقد «فردا» بر فصل اول سریال پرستاران را در اینجا بخوانید



ای دریغ از وجود ذره‌ای ابتکار!
گذشته از این دیالوگ‌های شعاری؛ پرستاران حتی در نامگذاری و فضاسازی نیز تکراری است. معضلی که در ارتباط با فصل اول این سریال نیز توسط رسانه‌های مختلف مطرح شد ولی این روال در فصل دوم نیز همچنان ادامه پیدا کرد.
سریالی که به لحاظ ظاهری یک کپی دسته چندم از نمونه استرالیایی آن یعنی « All Saints» است. اثری که سال‌ها پیش از همین شبکه اول سیما به روی آنتن می‌رفت و مخاطبان بسیاری هم داشت ولی حالا پس از سال‌ها تولید نمونه‌ای داخلی از آن به ضعیف‌ترین شکل ممکن صورت گرفته است. نمونه‌ای که حتی نامش را از نام ابتکاری انتخاب شده برای نسخه استرالیایی اثر یعنی «پرستاران» عاریه گرفته است ولی نتوانسته ذره‌ای از موفقیت آن سریال را برای مخاطبان ایرانی تکرار کند.

در این شرایط ساختن دنباله این اثر چه فایده‌ای برای تلویزیون دارد؟ تلویزیونی که بخش زیادی از مخاطبانش را از طریق ساخت سریال‌های پرمخاطب جذب می‌کند، بر مبنای چه سیاستی راضی به ادامه تولید مجموعه‌ای می‌شود که فصل اول مخاطب چندانی نداشته است؟ آیا صرف تامین سرمایه از جانب نهادی خارج از صداوسیما توجیهی برای آن می‌شود که تلویزیون مجوز ساخت چنین آثار سطحی و بی‌مخاطبی را بدهد؟
ایکاش مدیران تلویزیون با عزم جدی‌تری بر تولید این آثار سفارشی نظارت می‌کردند تا کیفیت محصول نهایی از حداقل‌های فعلی آثار نمایشی تلویزیون پایین‌تر نباشد.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۷۴۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ۲۳۰ هزار پرستار در ایران / سهم سلامت از تولید ناخالص ملی۳ تا ۴ درصد است

عباس عبادی در دومین روز از مراسم هشتاد و دومین اجلاس مدیران پرستاری کشور در مشهد مقدس، با بیان اینکه کمبود پرستار یک‌ مسئله جهانی است، اظهار کرد: در جهان ۲۸ میلیون نفر کادر پرستاری داریم اما نیاز جهان ۳۴ میلیون نفر است یعنی با کمبود ۶ میلیون پرستار در جهان مواجه هستیم؛ از این رو سازمان جهانی بهداشت تاکید دارد که گسترش خدمات سلامت از حوزه پرستاری تعمیق بیشتری پیدا کند تا عدالت در سلامت، محقق شود.

وی افزود: عدالت در سلامت در سرفصل‌های وزارت بهداشت نیز قرار گرفته است؛ این عبارت به معنای دسترسی آسان و ارزن مردم به خدمات باکیفیت و ایمن است.

عبادی درباره آمار پرستاران فعال در کشور تصریح کرد: در حوزه درمان و مراقبت گروه پرستاری ۲۳۰ هزار نفر در مراکز درمانی فعال هستند و این عدد در بین جمعیت ۵۵۰ هزار نفری کارکنان وزارت بهداشت قابل توجه است و بنابراین پرستاران می‌توانند در سنجه‌های مختلف نظام سلامت اثرگذار باشند و رضایت آنها نیز به رضایت گیرندگان خدمت منجر می‌شود.

وی با بیان اینکه جمعیت پرستاران به لحاظ تعداد بعد از جمعیت معلمان در آموزش و پرورش دومین رتبه را در کشور دارد، بیان کرد: براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب، بی توجهی به پرستاری بی توجهی به سلامت جامعه است و این موضوع نگاه ما به پرستاری را ویژه‌تر می‌کند و دغدغه ما در رابطه با سلامت مردم را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر پرستاران نقش های متنوعی در نظام سلامت ایفا می کنند و با توجه به اینکه تا ۳۰ سال آینده یک چهارم جمعیت سالمند می‌شوند جایگاه آن‌ها در نظام سلامت باید ارتقا یابد.

عبادی با اشاره به اینکه در رشته‌های گروه پرستاری شامل اتاق عمل و فوریت‌های پزشکی سالانه ۱۵ هزار نفر تربیت می‌شوند، خاطرنشان کرد: همچنین ۱۳ رشته کارشناسی ارشد پرستاری داریم که شامل مراقبت‌های ویژه کودکان و نوزادان، اورژانس، بزرگسالان، سلامت جامعه، روان پرستاری و ‌.. است.

وی با اشاره به نقش پررنگ بانوان در شغل پرستاری بیان کرد: در دنیا ۹۰ درصد پرستاران را بانوان و ۱۰ درصد را مردان تشکیل می‌دهند اما در کشور ما پذیرش دانشجویان آقا افزایش یافته و ۷۵ درصد پرستاران بانوان و ۲۵ درصد آقایان هستند. جمعیت بزرگ بانوان در این حرفه نشان از تاثیرگذاری زنان در اجتماع دارد و نیاز به توجه خاص به این گروه را بیشتر می‌کند زیرا ماهیت پرستاری سخت است و شیفت‌های غیرمتعارف در آن وجود دارد و خدمت پرستاری یک لحظه نیز قابل متوقف شدن نیست.

وی ادامه داد: میانگین سهم سلامت از درآمد ناخالص داخلی در اکثر کشورهای جهان ۸ درصد است، این شاخص در برخی کشورهای پیشرفته به ۱۱ درصد نیز می‌رسد اما در کشور ما ۳ تا ۵ درصد بوده است. در دوره کرونا که نگاه ویژه‌ای به حوزه سلامت شد این عدد افزایش پیدا کرد و اکنون به ۳ تا ۴ درصد از سهم تولید ناخالص ملی رسیده است.

وی با بیان این‌که انسان سالم محور توسعه پایدار است، تصریح کرد: حوزه سلامت در توسعه هر کشوری اهمیت دارد. در صد سال گذشته نگرانی جامعه بشریت محدود به سلامت جسمانی بود اما بعد از توسعه فناوری‌ها و سرعت بیش از حد زندگی روزمره، به تدریج موضوع سلامت روان، سلامت اجتماعی و معنوی نیز مورد توجه قرار گرفتند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه در دسترس بودن و ارزان بودن خدمت موانعی دارد، گفت: یکی از رویکردهایی که کشورها به کار گرفته‌اند استفاده از نیروهای چندکاره است. پرستاران این قابلیت را دارند که بر اساس برنامه‌های درسی‌شان در حوزه‌های پیشگیری، ارتقای سلامت، مراقبت و درمان و توانبخشی مشارکت کنند. برای مثال در کشورهای حوزه اسکاندیناوی نخستین مراجعه مردم به پرستاران و مراقبان سلامت است و برآوردها نشان داده ۸۵ درصد خدمات اولیه سلامت توسط این نیروها قابل انجام است.

وی با بیان اینکه در توازن نیروی انسانی و به کارگیری نیروی انسانی نیاز به بازنگری داریم، تاکید کرد: ظرفیتی که به طور خاص و عام در پرستاری ایران وجود دارد می‌تواند بسیاری از خلاهای مراقبتی را پوشش دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • افزایش کارخانه‌های تولید آرد کامل/ برنامه‌ریزی غنی‌سازی آرد با «ویتامین دی»
  • کمبود نیروی پرستاری، یک‌ مسئله جهانی است
  • فعالیت ۲۳۰ هزار پرستار در ایران / سهم سلامت از تولید ناخالص ملی۳ تا ۴ درصد است
  • پرستاران بیشترین نقش را در زمینه سلامت جامعه دارند
  • ادامه موج گسترده مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس / در عمان حقوق یک پرستار ۶ برابر ایران است
  • تعداد پرستاران زن در ایران، 75درصد بیش از پرستاران مرد است
  • فعالیت ۲۳۰۰۰۰ پرستار در ایران/ ۷۵ درصد پرستاران زن هستند
  • موج بالای مهاجرت پرستاران؛ عمانی‌ها ۶ برابر ایران حقوق می‌دهند | مقاومت عجیب با وجود کمبود پرستار!
  • موج مهاجرت پرستاران؛ عمان ۶ برابر ایران حقوق می‌دهد
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس