Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-07@03:54:26 GMT

مشکلات انتقال آب کشاورزی به دشت ورامین بررسی شد

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۷۶۰۸۵

مشکلات انتقال آب کشاورزی به دشت ورامین بررسی شد

نماینده منطقه ورامین بیان کرد: طی مذاکرات صورت گرفته قرار بود که قسمتی از حق السهم کشاورزان منطقه از طریق لوله منتطقل شود که در دولت یازدهم تصویب گردیده و حدود سه سال قبل نیز توسط وزیر نیرو کلنگ زنی شد و قرار بود ۳۰ ماهه این پروژه تکمیل شود ولی هنوز عملیات آن آغاز نشده است، این در حالی است که کشاورزان منطقه به شدت به آب انتقالی نیازمند هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ورامین ما: سید حسین نقوی حسینی نماینده شهرستان های قرچک، ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک با چیت چیان وزیر نیرو بیان کرد: دشت ورامین قطب کشاورزی استان تهران است و بسیاری از محصولات کشاورزی استان تهران از دشت ورامین تامین می شود.

وی خاطرنشان کرد: محصولات کشت شده در دشت ورامین به استان‌ها و حتی کشورهای دیگر صادر می‌شود و این به دلیل تلاش شبانه روزی کشاورزان و همچنین شرایط مساعد جوی این منطقه است.

نماینده منطقه ورامین اظهار داشت: یکی از مشکلات بسیار جدی که دشت ورامین طی سال‌های اخیر با آن مواجه است، مشکل کم آبی شدید در این منطقه است که به معضل بزرگی تبدیل گردیده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی افزود: مسئله آب به اندازه‌ای مهم است که حتی می‌تواند امنیت کشورها را نیز به خطر اندازد به همین دلیل باید مورد توجه ویژه مسئولین اجرایی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: متاسفانه امروز باید اعلام کنیم که حق آب مردم دشت ورامین در پشت سد ماملو ذخیره شده ولی کشاورزان و مردم شهرستانهای ورامین، قرچک و پیشوا از آن محروم هستند.

نقوی با بیان اینکه آب ذخیره شده پشت سد ماملو متعلق به کشاورزان ورامین، قرچک، پیشوا و جواد آباد بوده و پشت اسناد مالکیت آنها ثبت شده است، گفت: آب کشاورزی کشاورزان از سد ماملو به اندازه تخصیص یافته شده رها سازی نمی گردد و همین مسئله کشاورزان منطقه را با مشکل بسیار بزرگی روبرو کرده است.

نماینده منطقه ورامین اظهار داشت: از مسئولین انتظار می رود که حق السهم کشاورزان دشت ورامین که نیاز بسیار زیاد و شدیدی به آب دارند رهاسازی شود تا از این طریق از مشکلات قطب کشاورزی استان تهران نیز کم شود.

وی خاطرنشان کرد: دولت متعهد شده بخشی از آب کشاورزی دشت ورامین را از طریق انتقال آب تصفیه خانه جنوب تهران تامین کند که در حال حاضر تنها حدود ۵ متر مکعب در ثانیه از طریق کانال منتقل می شود.

نقوی ادامه داد: برای مابقی حق السهم کشاورزان منطقه نیز طرح انتقال آب با لوله در دولت یازدهم تصویب گردیده و حدود سه سال قبل نیز توسط وزیر نیرو کلنگ زنی شد.

نماینده منطقه ورامین تصریح کرد: قرار بود ۳۰ ماهه این پروژه تکمیل شود ولی هنوز عملیات آن آغاز نشده است، این در حالی است که کشاورزان منطقه به شدت به آب انتقالی نیازمند هستند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: ۳۰ میلیون متر مکعب آب ذخیره شده در سد ماملو متعلق به آب شرب دشت ورامین است اما متاسفانه شهرستان‌های ورامین، قرچک و پیشوا به شدت از کمبود آب شرب رنج می برند.

وی خاطر نشان کرد: شهر پیشوا طی روزهای گذشته دچار بحران آب شد و مردم در اعتراض به کمبود آب در فرمانداری شهرستان تجمع کردند لذا درخواست داریم که دستور ویژه‌ای در جهت انتقال کامل حق السهم آب شرب شهرهای ورامین، قرچک و پیشوا داده شود تا مشکل کم آبی شهرهای مذکور حل گردد.

نقوی اظهار داشت: برخی روستاهای شهرستان ورامین با مشکل کم آبی روبرو هستند به همین دلیل از وزیر نیرو درخواست داریم تا معاونت آب روستایی توجه ویژه‌ای به جهت اختصاص اعتبارات لازم برای بهبود آب روستاهای شهرستان‌های ورامین، قرچک و پیشوا داشته باشد.

نماینده منطقه ورامین گفت: برخی مناطق شهرستان متاسفانه از حق السهم آب انتقالی بهره مند نیستند یا میزان انتقال آب با استعداد کشاورزی آنان تناسب ندارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز شاهد هستیم که کشاورزان شهرستان‌های پیشوا و جوادآباد بهره مناسبی از آب کشاورزی انتقالی نمی برند که امیدواریم تدبیری در این خصوص صورت گیرد.

به گزارش ورامین ما: کلیه در خواست های نماینده شهرستان مورد استقبال وزیر نیرو قرار گرفت و دستورات لازم صادر کرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۷۶۰۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجهیز ۳۲ مرکز خرید گندم در مازندران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران،  وفائی نژاد مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران در جلسه کارگروه خرید تضمینی محصولات کشاورزی  گفت: ۳۲ مرکز خرید در استان مازندران تجهیز و آماده آغاز عملیات خرید تضمینی گندم هستند و در صورت نیاز به افزایش تعداد مراکز خرید و تصویب کارگروه، اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان آمادگی لازم را برای افزایش تعداد مراکز خواهد داشت.

او افزود: در سال جاری سیاست‌های دولت در حمایت از کشاورزان و در راستای تحقق شعار سال بر این است که از ظرفیت‌های مردمی و بخش خصوصی در خرید دانه روغنی استفاده نماید که در استان مازندران نیز یک شرکت بخش خصوصی به عنوان خریدار دانه روغنی کلزا معرفی شده و همزمان با آغاز برداشت کلزا در استان فعالیت این شرکت نیز با همکاری و نظارت سازمان جهاد کشاورزی آغاز خواهد شد.

مدیرکل غله مازندران گفت: در سال ۱۴۰۲ با خرید ۱۱۸ هزار تن گندم افزایش ۴۲ درصدی و جهش تولید را تجربه کردیم و امیدواریم در سال جاری نیز با شرایط آب و هوایی حاکم، وضعیت مطلوب تری را از لحاظ تامین نیاز کشور در پیش داشته باشیم.

وفائی نژاد افزود: در سال گذشته ۹۶۰۰ تن کلزا در استان مازندران خریداری کردیم و دولت به منظور حمایت از کشاورزان قیمت خرید را از ۲۳ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان افزایش داد.

در ادامه این جلسه، معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری مازندران نیز با اشاره به اهمیت و ضرورت جلسات کارگروه خرید محصولات کشاورزی استان بر ساماندهی مراکز خرید، نظارت بر فرآیند خرید و تسهیل در امور کشاورزان در چارچوب دستورالعمل‌های ابلاغی تاکید کرد.

حسن خیریانپور با اعلام رضایتمندی از خرید تضمینی گندم و کلزا در سال گذشته و قدردانی از تمام دستگاه‌های مرتبط با این امر، عنوان کرد: در سال گذشته بیش از ۱۱۸ هزارتن گندم و بیش از ۹ هزار تن کلزا از کشاورزان خریداری شد و در سال زارعی جاری نیز امیدواریم این ارقام افزایش پیدا کند.

خیریانپور با تاکید بر اینکه در استان مازندران سالانه حدود ۴۸۰ هزارتن گندم برای مصرف انسانی مورد نیاز می‌باشد تصریح کرد: ما با استفاده از تمام ظرفیت‌ها می‌بایست بخش زیادی از این گندم را در مزارع داخل استان تامین نماییم.

وی با تاکید بر نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم اظهار داشت: استان مازندران در تولید ۱۴ محصول کشاورزی رتبه اول را دارد و این امکان وجود دارد که با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان تولید کالا‌های اساسی مورد نیاز استان را هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی افزایش داد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری مازندران با توجه به اینکه زمان آغاز برداشت گندم در استان نیمه دوم خرداد می‌باشد، افزود: کشاورزان از برداشت زودهنگام گندم خودداری نمایند، برنامه ریزی‌ها به گونه‌ای خواهد بود که از نیمه دوم خرداد ۳۲ مرکز خرید بنا به اعلام جهاد کشاورزی هر شهرستان آمادگی لازم را برای آغاز عملیات خرید تضمینی گندم خواهند داشت.

وی از فرمانداران شهرستان‌هایی که به نوعی درگیر خرید هستند خواست، با تشکیل جلسات مستمر و منظم و با همکاری لازم با اداره کل غله و خدمات بازرگانی به روند مطلوب عملیات خرید کمک کنند.

خیریانپور با تاکید بر ضرورت ثبت مشخصات مزارع کشاورزان در سامانه پهنه بندی جهاد کشاورزی ضمن درخواست از کشاورزان برای ثبت مشخصات مزارع خود قبل از برداشت محصول، از سازمان جهاد کشاورزی خواست هرچه زودتر اقدامات لازم را جهت نهایی کردن اطلاعات این سامانه انجام دهد تا کشاورزان در روند تحویل محصول دچار مشکلی نشوند.

دیگر خبرها

  • دور اول انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه ورامین بدون شکایت برگزارشد
  • ۱۳ استان در معرض تهدید سن و زنگ زرد هستند
  • تجهیز ۳۲ مرکز خرید گندم در مازندران
  • 530 تن کود کشاورزی در میاندورود توزیع شد
  • تضمینی برای تامین حقابه کشاورزان گرمسار از حبله‌رود وجود ندارد
  • آب سد سفیدرود رها سازی شد
  • وارد نشدن خسارت به گندم کشاورزان خوزستانی در مراکز خرید روباز
  • تقسیم استان تهران / استان تهران غربی : شهریار، ملارد، بهارستان و پرند / استان تهران شرقی : ورامین، پاکدشت، پیشوا و قرچک
  • جزییات تقسیم استان تهران: در غرب، شهریار، ملارد، بهارستان و پرند تبدیل به یک استان می‌شوند / در شرق، ورامین، پاکدشت، پیشوا و قرچک یک استان جدید می‌شوند
  • جزییات طرح تقسیم استان تهران از زبان استاندار: در غرب، شهریار، ملارد، بهارستان و پرند تبدیل به یک استان می‌شوند و در شرق، ورامین، پاکدشت، پیشوا و قرچک یک استان جدید می‌شوند