Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، خرازی در ابتدای سخنانش در اندیشکده انگلیسی چتم هاوس با طرح این سؤال مهم که «چه کسانی بی ثباتی این منطقه سود می‌برند و چه کسانی در پی تثبیت وضع موجود هستند»، بیان داشت: اگر کمی به گذشته برگردیم، می‌بینیم پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، حکومت‌های مختلف غیر دمکراتیکی که در حوزه پیرامونی ایران وجود داشتند، بنای ناسازگاری را با جمهوری اسلامی ایران گذاشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: انقلاب اسلامی ایران، انقلابی مردمی بود که در آن اراده مردم از طریق ایجاد ساختارهای دمکراتیک تجلی یافت، اما در کشورهای پیرامون ایران، ساختارهای سیاسی اقتدارگرا همچون حکومت بعثی عراق در غرب، حکومت کمونیستی اتحاد جماهیر شوروی در شمال و ساختارهای اقتدارگرا، قبیله‌ای، غیر دمکراتیک و سنتی در جنوب وجود داشتند.
خرازی ادامه داد: وجود این تضادهای ساختاری از یک‌ سو و نفوذ معنوی انقلاب اسلامی میان مردم مسلمان و آزادیخواه منطقه از سوی دیگر، منجر به تحمیل جنگ هشت ساله بر ایران توسط حکومت‌های دیکتاتوری مخالف جمهوری اسلامی ایران، به‌ ویژه در غرب و جنوب کشور، شد. کشورهای بلوک غرب و شرق در این میان، نه ‌تنها از متجاوز حمایت کردند، بلکه ایران را تحت تحریم‌های ظالمانه قرار دادند.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران بیان داشت: البته ایران چه در دوره جنگ تحمیلی و چه در دوره تحریم های اقتصادی، توانست به دلیل برخورداری از حمایت مردم، دوره جنگ را با سربلندی و پیروزی بگذراند و به راه پیشرفت خود ادامه دهد.
این سیاستمدار کشورمان در بخش دیگری از اظهاراتش بیان داشت: انقلاب‌های عربی که از شمال آفریقا آغاز و به کشورهای جنوبی خلیج‌فارس گسترش یافت، تزلزل و بی‌ثباتی غیرمنتظره‌ای در منطقه به وجود آورد. سقوط حکومت ‌های تونس و مصر، موجب خلأ قدرت در کشورهای مزبور و منطقه گردید؛ در چنین فضایی، فعالیت نیروهای افراطی و تروریستی توسعه یافت و آمریکا و متحدان آن در منطقه به آموزش، تسلیح و تقویت گروه‌های تروریستی - تکفیری در سوریه به ‌منظور سرنگون کردن حکومت قانونی آن پرداختند.
وی افزود: گروه‌های تروریستی نیز موفق شدند با جذب جوانانی که در مساجد اقصی نقاط عالم با تفکر وهابیت آشنا شده بودند، نیروی وسیعی را جمع‌آوری کنند، به ‌طوری‌که تنها داعش 80 هزار نیرو جمع‌آوری کرد که 20 هزار تن آنها خارجی بودند و از 80 کشور جهان به داعش پیوسته بودند. این نیروها به تسخیر سرزمین سوریه و عراق و تضعیف و سرنگونی حکومت‌های این کشور‌ها پرداختند.
خرازی ادامه داد: هدف داعش در سوریه و عراق از آغاز، سرنگون کردن نظام های این کشورها بود و پیش‌بینی آنها و حامیانشان در مورد سوریه این بود که بشار اسد (رئیس جمهوری سوریه) در مدت کمتر از یک ماه سرنگون خواهد شد.
وی افزود: در عراق نیز آنها با گرفتن موصل به سمت بغداد سرازیر شدند و چیزی نمانده بود که بغداد سقوط کند. در چنین شرایطی ایران به دعوت دولت سوریه و سپس دولت عراق، به کمک آن‌ا شتافت، زیرا پیشروی گروه‌های تروریستی مستقیماً با امنیت ملی ایران در ارتباط بود و آنها به مرزهای ما نزدیک شده بودند.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران، بیان داشت: حمایت ایران از دولت‌های سوریه و عراق با هدف حفظ وضعیت موجود و تمامیت ارضی و ثبات کشورهای منطقه بود. ایران از دولت‌های مزبور حمایت کرد، زیرا می‌دانست که گروه‌های تروریستی - تکفیری در صورت پیروزی چه مشکلاتی را در آینده برای کل منطقه و جهان از جمله اروپا ایجاد خواهند کرد.
وی سپس این سؤال را مطرح کرد که «آیا ایران عامل بی‌ثباتی در منطقه است یا کشورهایی که همه‌جانبه از گروه‌های تروریستی حمایت کردند و خواهان سقوط رژیم‌های قانونی سوریه و عراق بودند».
خرازی اضافه کرد: واقعیت آن است که آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش، نقش اصلی را در توسعه بی‌ثباتی در این منطقه بر عهده‌ دارند. به نظر می‌رسد منافع مشترک آمریکا، اسراییل و کشورهای مرتجع عرب، در تضعیف و تجزیه کشورهای بزرگ این منطقه نهفته است. آن‌ها امنیت خود را در تضعیف، تجزیه و سرنگونی حکومت‌های مستقر جستجو می‌کنند؛ این در حالی است که ایران به ثبات منطقه می‌اندیشد و منفعت خود و منطقه را در تثبیت وضعیت موجود و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای می‌بیند.
این مقام کشورمان بیان داشت: مبارزه ایران با گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه که به دعوت دولت‌های آنها صورت گرفت، منجر به تضعیف گروه‌های تروریستی و تضعیف تفکر تکفیری - وهابی گردید. این مسئله متحدان آمریکا در حوزه خلیج‌فارس، به‌ویژه عربستان را به ‌عنوان خاستگاه تفکر وهابی و حامی اصلی گروه‌های تکفیری - وهابی به ‌شدت عصبانی کرد. لذا ریشه اختلاف عربستان با ایران و تلاش آن رژیم در توسعه ایران هراسی، اعمال فشار بر ایران، تطمیع کشورهای دیگر برای قطع رابطه با تهران، اقدام نظامی در بحرین و یمن علیه مردم آنها را که صرفاً خواستار حق طبیعی خود در ایفای نقش در اداره کشورشان و نه سرنگونی رژیم‌های کشور‌هایشان هستند، در شکست این گروه های تکفیری در سوریه و عراق باید جستجو کرد.
وی افزود: به هر صورت، با شکست گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق نمی‌توان انتظار داشت که تروریسم تکفیری - وهابی از جهان ریشه کن شود، بلکه پیش‌بینی می‌شود آنها در قالب‌های دیگری به عملیات تروریستی و ایذایی خود ادامه دهند و با مهاجرت به نقاط دیگر دنیا ازجمله شمال آفریقا، افغانستان و آسیای میانه، اروپا و خاوردور به ایجاد گروه‌های تروریستی کوچک و بزرگ و ایجاد ناامنی بپردازند.
خرازی گفت: بالاخره داعش و جبهه النصره به‌عنوان ارتش‌های تروریستی بزرگ، نمی‌توانند بیکار بمانند و باید به نحوی به حیات شوم خود ادامه دهند.
وی افزود: گروه‌های تروریستی سلفی – وهابی، پیوندی ناگسستنی با عربستان سعودی دارند و ساختار سیاسی متعلق به قرن 19 این کشور که ترکیبی از مذهب وهابیت و نظام غیردمکراتیک قبیله‌ای می‌باشد، عامل بی‌ثباتی در منطقه است.
خرازی بیان داشت: مقامات ریاض برای حل مشکلات داخلی خود دست به فرافکنی می‌زنند تا زمینه بقای خود را با ایجاد جنگ‌های نیابتی و حمایت از فعالیت گروه‌های تروریستی در سایر کشورها فراهم کنند. دولت سعودی از حدود سه دهه قبل بر اساس یک راهبرد درازمدت، تربیت مبلغان ایدئولوژی وهابیت را با ایجاد مدارس متعدد در خارج از عربستان و آموزش داوطلبان خارجی در داخل این کشور آغاز کرد و امروزه اداره مساجد اکثر کشورهای دنیا را امامان آموزش‌دیده توسط عربستان سعودی و تحت حمایت مالی آن دولت، بر عهده ‌دارند.
این مقام کشورمان تأکید کرد: این یافته بسیاری از مؤسسات تحقیقاتی غربی ازجمله در بریتانیاست.
خرازی در همین رابطه بیان داشت: جای تأسف است که دولت بریتانیا به خاطر منافع مادی خود اجازه انتشار نتایج تحقیقاتی را که در زمینهٔ نقش عربستان در گسترش وهابیت و حمایت مالی آن از گروه‌های تروریستی صورت ‌گرفته است، نمی‌دهد، درحالی ‌که برای ریشه‌کن کردن تروریسم تکفیری- وهابی، باید عربستان را به‌عنوان خاستگاه وهابیت تحت‌ فشار قرار داد. در غیر این صورت، ادامه نشر چنین تفکراتی می‌تواند امنیت منطقه و جهان شامل بریتانیا را با خطر مواجه سازد.
وی گفت: متأسفانه ما در آمریکا نیز شاهد همین سیاست بوده‌ایم که به دلیل منافع مادی از انتشار گزارش محرمانه کنگره درباره نقش عربستان در حادثه 11 سپتامبر جلوگیری به عمل آمد.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران گفت: متأسفانه عربستان سعودی با کمک آمریکا و اسرائیل در تبلیغات وسیع خود مبارزه ایران با تروریسم و مقابله با سیاست سرنگونی حکومت‌های مستقر را، تلاش برای برهم زدن ثبات جلوه می‌دهد. اما سؤال اینجاست که آیا جلوگیری از سقوط بغداد، اربیل و دمشق ایجاد بی‌ثباتی در منطقه است. اگر این مراکز مهم سیاسی در اختیار داعش قرار می‌گرفتند، چه بلایی بر سر امنیت منطقه می‌آمد؟
وی خاطرنشان ساخت: در اینجاست که همه کشورها شامل کشورهای اروپایی باید سپاسگزار مشاوران نظامی و رزمندگان ایرانی به فرماندهی سردار سرلشگر سلیمانی باشند که به کمک دولت‌های منطقه در مبارزه با نیروهای تروریستی تکفیری- وهابی شتافتند و موجبات شکست آن‌ها را فراهم ساختند.
خرازی با بیان این مطلب که مخالفان ایران، این کشور را به نفوذ در منطقه متهم می‌کنند، گفت: این نفوذ امر جدیدی نیست، بلکه از دوره پادشاهان صفویه چنین ارتباط گسترده فکری و معنوی میان ایران، عراق و شامات وجود داشته است و حتی بعضی از متفکران و مشاوران دربار صفوی مانند شیخ بهایی از این مناطق برخاسته بودند. ایران حتی در دوره عثمانی نیز حضوری جدی در شهرهای مذهبی عراق چون نجف، کربلا و بغداد داشته و پیوندهای ناگسستنی بین مردم ایران و مردم شامات همواره وجود داشته است. چنین حضور و نفوذ معنوی و طبیعی بانفوذ اجباری در کشورهای دیگر از طریق ارسال اسلحه و پول برای گروه‌های تروریستی خیلی تفاوت دارد.
وی ادامه داد: این نکته را نیز نباید نادیده گرفت که هدف مبارزه جمهوری اسلامی ایران با گروه‌های تروریستی قبل از هر چیز دور ساختن تهدیدات امنیتی از مرزها و سرزمین خود است.
به گفته خرازی، جمهوری اسلامی ایران 1458 کیلومتر مرز مشترک با عراق، 909 کیلومتر مرز مشترک با پاکستان و 936 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد و همواره از سوی مرزهای خود تهدید شده است. عربستان در جنوب خلیج‌فارس نیز همیشه علیه کشورمان توطئه می کرده است و همان‌طور که در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، حدود 100 میلیارد دلار به رژیم صدام کمک کرد، امروز نیز از کمک به مخالفان ایران ابایی ندارد و حتی وزیر دفاع عربستان اعلام کرده است که ما جنگ را به داخل مرزهای ایران می‌کشانیم!
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران تأکید کرد: این ایران نیست که به دنبال تسلط و برتری طلبی است، بلکه عربستان است که چنین سیاستی را از طریق جنگ‌های نیابتی و یا دخالت مستقیم نظامی دنبال می‌کند.
وی بیان داشت: این روزها ملاحظه می فرمانید که عربستان در راستای سیاست برتری طلبانه خود بر کشور کوچک قطر، چه سیاست زورگویانه و غیرمنطقی را در قبلا دوحه در پیش‌گرفته است. این در حالی است که ایران هر دو طرف را به آرامش و حل مشکلات فیمابین از طریق مذاکره دعوت کرده است.
خرازی در پایان اظهاراتش، به بیان چند نتیجه‌گیری پرداخت و گفت: تغییر رژیم‌ها از طریق دخالت نظامی، آن‌ طور که در لیبی اتفاق افتاد و یا کمک به گروه‌های مذهبی و قومی برای جدایی از سرزمین اصلی خود،آن ‌طور که در عراق و سوریه دنبال می‌شود، نه ‌تنها گره‌ای از گره‌های مشکلات منطقه بازنخواهد کرد، بلکه شاهد ناامنی بیشتر در این منطقه، تقویت گروه‌های تروریستی و گسترش تروریسم به کشورهای مجاور و نقاط دیگر جهان خواهیم بود.
وی افزود: برای مبارزه با تروریسم، همکاری واقعی و صادقانه بین‌المللی و نه نمایشی ضروری است و لازمه آن تعریف دقیق تروریسم، پرهیز از استانداردهای دوگانه در چگونگی برخورد با گروه‌های تروریستی و استفاده نکردن ابزاری از این پدیده شوم برای اهداف سیاسی است.
خرازی ادامه داد: برای مبارزه با تروریسم، باید ریشه‌های آن را خشکاند و منابع مالی آن را قطع کرد. خشکانده نشدن ریشه‌های تروریسم تکفیری، جدی نبودن در معرفی عاملان و حامیان گروه‌های تروریستی و همکاری نکردن واقعی جامعه بین‌الملل در مبارزه با تروریسم، جهان را با ناامنی بیشتری روبرو خواهد ساخت.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران گفت: واقعیت آن است که تروریسم تکفیری - وهابی، محصول تفکر و اعتقادات جمهوری اسلامی ایران نیست. ریشه‌های این تروریسم را باید در خاستگاه آن یعنی عربستان خشکاند.
این سیاستمدار برجسته کشورمان بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره آماده همکاری با هر کشوری است که عزم جدی در مبارزه با تروریسم داشته باشد و امنیت درازمدت خود را قربانی منافع موقت اقتصادی، نکند.
اروپام **هـ ن**1486**خبرنگار: هادی نادری **انتشار: محسن شریفی**

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۹۱۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافقات جدید گمرکی میان ایران و عراق برای تسهیل تجارت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی گمرک ایران، رضوانی‌فر در این دیدار از مرزهای طولانی و همجواری ۵ استان مهم هم مرز ایران با کشور عراق یاد کرد که اهمیت تجارت ایران با عراق را دوچندان کرده است و توسعه روابط و هماهنگی و همکاری عمیق‌تر و همه جانبه دو کشور را ضروری‌تر می‌نماید.

وی افزود: ملاقات‌های منظم مرزی بین مدیران گمرکات مرزی دو کشور می‌تواند به اثربخشی این همکاری کمک کند.

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران اظهار داشت: گمرک ایران با هدف تسهیل و توسعه تجارت برای تبادل اطلاعات گمرکی با گمرک عراق آمادگی کامل دارد.

وی ضمن اشاره به موقعیت ممتاز ایران در ترانزیت و عبور خارجی حدود ۱۷ میلیون تن کالا از مسیر ایران در سال گذشته در زمینه کامیونی و ریلی، رتبه اول ایران در کارنه تیر در دنیا را یادآور شد و در خصوص مبادله اطلاعات در راستای توسعه کارنه تیر و همچنین اجرای تیر الکترونیک در طرف عراقی اعلام آمادگی کرد.

رضوانی‌فر در ادامه اشتراک‌گذاری و هماهنگی در رویه‌ها و سیاست‌ها و اعمال شیوه‌های مشابه در مبادی مرزی مختلف و همچنین انطباق روزها و ساعات کاری گمرکات دو کشور را مفید و موجب تقویت تجارت و کاهش سردرگمی تجار و بازرگانان دو کشور دانست.

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در ادامه تسریع در اطلاع رسانی از تغییرات در رویه‌ها و مقررات گمرکی دو کشور را خواستار شد.

رضوانی فر با بیان اینکه سنگ بنای سیاست‌های گمرکی برای تسهیل و توسعه تجارت در سازمان جهانی گمرک نهاده می شود، اهمیت این سازمان را خاطرنشان کرد و همفکری و رایزنی کشورهای مسلمان را در پیشبرد اهداف و منافع مشترک خواستار شد.

وی همچنین از همکاری گمرک عراق در برگزاری مراسم اربعین حسینی قدردانی کرد و خواستار تشکیل یک کارگروه مشترک بین دو کشور جهت روان‌سازی بیشتر امور گمرکی زائران شد.

در این دیدار حمود حسانی رئیس کل گمرک عراق، جمهوری اسلامی ایران را از جمله مهمترین شرکای تجاری عراق معرفی کرد و توسعه روابط تجاری دو کشور را از اولویت‌های کشورش برشمرد.

وی با اظهار خرسندی از پیشبرد همکاری‌های گمرکی بین دو کشور، اظهار امیدواری کرد موضوعات مشترک با استمرار در همفکری و تبادل نظر پیگیری شود.

رئیس کل گمرک عراق وعده داد هماهنگی بیشتر دولت متبوعش با دولت اقلیم کردستان عراق را به منظور اعمال وحدت رویه گمرکی در این دو منطقه پیگیری کند.

وی همچنین از پدیده قاچاق سوخت در مبادی مرزی مشترک دو کشور اظهار تاسف کرد و افزود: گمرک عراق در رفع این معضل با طرف ایرانی همکاری خواهد کرد.

حمود حسانی ضمن اشاره به اهمیتی که کشورش در برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی قائل است، بر تصمیم کشورش در تسهیل انجام امور گمرکی زائران و تجهیزات و مواکب تاکید کرد.

بر اساس این گزارش مذاکره برای امضای موافقت‌نامه همکاری و کمک متقابل اداری در امور گمرکی بین دولت‌های دو کشور به منظور تسهیل در تبادل الکترونیکی اطلاعات گمرکی و ارائه تسهیلات در انجام رویه های گمرکی در مرزهای مشترک دو کشور، توافق بر امضای توافق‌نامه تسهیل ورود موقت وسایل نقلیه موتوری بین جمهوری اسلامی ایران و عراق، ایجاد تیر پارک اختصاصی در خارج از مرزهای گمرکی دو کشور به منظور پیشگیری از خطرات ناشی از توقف کامیون‌های حامل مواد سوختی در محدوده مرزی، همچنین استقرار نمایندگان سازمان‌های صدور مجوزهای ورود کالا از جمله استاندارد، واحدهای بهداشت و قرنطینه و سازمان‌های مرتبط در گمرکات مرزی عراق، از دیگر محورهای این دیدار عنوان شده است.

در این دیدار اثیر ثامن منعم؛ مدیر حقوقی و امور گمرکی و احمد عباس موسی؛ مدیر بخش فنی هیات گذرگاههای مرزی عراق و سامی جابر معاون سفیر عراق در ایران نیز حضور داشتند.

این گزارش می افزاید، در این دیدار ابراهیم نقدی؛ معاون حقوقی و نظارت گمرک ایران، مهدی معینیان؛ مشاور رئیس کل گمرک ایران و مدیر کل حراست و امور انتظامی، مرتضی خودسیانی؛ سرپرست دفتر همکاری‌های بین الملل گمرک، بهروز قره‌بیگی؛ ناظر گمرکات استان خوزستان و مدیر کل گمرک اهواز و محمود حسینی؛ معاون مدیرکل دفتر همکاری‌های بین الملل گمرک ایران نیز از طرف هیات ایرانی حضور داشتند.

کد خبر 6094065 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • مرکز مطالعات عراق با ۱۰۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می آید
  • بورل در تماس تلفنی با امیرعبداللهیان: اتحادیه اروپا خواهان تنش با ایران نیست
  • نقش سازنده سپاه در امنیت پایدار منطقه و مبارزه با تروریسم
  • در دیدار روسای گمرکات ایران و عراق چه گذشت؟
  • ضرورت مبارزه ایران و افغانستان با داعش به عنوان تهدید مشترک
  • یک پلیس انگلیسی به خاطر حمایت از حماس دادگاهی می‌شود
  • توافقات جدید گمرکی ایران و عراق برای تسهیل تجارت
  • توافقات جدید گمرکی میان ایران و عراق برای تسهیل تجارت
  • پول انتخابات و جنگ؛ اهداف واقعی‌تر سفر بلینکن به منطقه‌
  • انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در «حمص» سوریه توسط روسیه