Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-06@03:11:38 GMT

انسان از شریعت به طریقت و حقیقت می‌رسد

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۹۶۲۹۱

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، نشست ماهیانه سبک زندگی با موضوع «سبک زندگی اومانیستی در مقابل سبک زندگی توحیدی» عصر روز گذشته 28 تیرماه در سالن بسیج استادان در اهواز تشکیل شد.

در این نشست که به همت اندیشکده سبک زندگی اسلامی خوزستان با حضور اعضای اندیشکده و علاقه مندان برگزار شد، استاد سیاهپوش در آغاز به اهمیت عمل در تعریف سبک زندگی پرداخت و گفت: انسان یک سیر وجودی دارد که در این سیر، علاقه فطری بشر به دانستن سبب پیدایش انگیزه به دانستن در او می‌شود، بر همین مبنا به کسب آگاهی اقدام می‌کند و در مرحله بعد به این آگاهی عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار کرد: اهمیت عمل گاه از آگاهی بیشتر می‌شود در جایی آنقدر عمل بر انسان تأثیرگذار است که در ریشه جان او رسوخ می‌کند و او را عوض می‌کند. در برخی مواقع عمل بر آگاهی مقدم می‌شود، به طور مثال ارتکاب برخی از خطاها گاه بدون آگاهی صورت می‌گیرد؛ بانویی که با حجاب کم در جامعه ظاهر می‌شود دست به عملی می‌زند که از نتایج و شرایطی که برای او و جامعه به وجود می آورد، آگاهی ندارد. پس در این موارد فرد بدون آگاهی دست به یک عمل می زند.

سیاهپوش ادامه داد: ما معتقدیم انسان از شریعت به طریقت و بعد به حقیقت می رسد. در این جا هم اهمیت عمل روشن می شود و شریعت که همان بایدها و نبایدهای عملی است انسان را به مراحل بعدی کمال می رساند؛ اما برخی از فرقه ها معتقدند پس از رسیدن به طریقت دیگر نیازی به شریعت نیست که این دیدگاه مورد قبول اسلام نیست.

این مدرس سبک زندگی با اشاره به آیه «وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا؛َ وﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﻣا ﺟﻬﺎﺩ ﻛﻨﻨﺪ ﻗﻄﻌﺎ ﻫﺪﺍﻳﺘﺸﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﻛﺮﺩ.»(عنکبوت، 69) ادامه داد: آیه می فرماید اگر تلاش کنید، ما راه را به شما نشان می دهیم.

وی در بیان اهمیت عمل به شریعت به بیان مثالی از سیره امام خمینی(ره) پرداخت و گفت: در جایی نقل شده است که امام به جلسه ای دعوت بودند، اما در زمان مقرر در جلسه حضور نیافتند، با توجه به اینکه امام انسان بسیار دقیق و منظمی بودند این موضوع باعث تعجب میزبان شد، وقتی بیرون رفتند، دیدند امام بیرون ایستاده اند و همان جا به جلسه گوش می دهند وقتی سؤال کردند، امام فرموده بودند که اگر می خواستم وارد شوم باید پایم را روی کفش ها می‌گذاشتم و شاید آنها راضی نباشند. این سبک زندگی توحیدی است. سبک زندگی توحیدی از این زاویه به مسائل نگاه می کند.

سیاهپوش با بیان اینکه عمل نقش کلیدی در تعریف سبک زندگی دارد، گفت: سبک زندگی روش عمل کردن ما در زندگی فردی و اجتماعی است. در غرب به آن «life style»گفته می‌شود، به این معنی که ما برای سبک زندگی خود؛ چطور باشد و چطور نباشد، روش تعیین کنیم. ریشه توجه به این موضوع در غرب است. در غرب به این موضوع توجه دقیق شد و برای آن متد تعریف کردند؛ اما افرادی که درباره این مقوله صحبت کردند، باورهای اومانیستی داشتند.

این مدرس سبک زندگی گفت: اومانیست را چنین تعریف کرده‌اند: «جهان بینی فلسفی و اخلاقی است که با نفی هر گونه ماورا الطبیعه، بر عقل گرایی و روش علمی تکیه می زند.»

نشست دوم سبک زندگی اومانیستی در تقابل سبک زندگی توحیدی به بخش دوم این بحث که سبک زندگی توحیدی است، می‌پردازد.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۹۶۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه چیز که باعث حقیقت بندگی می‌شود

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی در محفل شهادت امام صادق در حرم مطهر بانوی کرامت گفت: امام دارای عصمت ذاتی و بدون کوچکترین معصیت، حتی فعل مکروه می باشد که این شان و منزلت از پیامبران رسالت و نبوت هم والا تر است به ویژه امام صادق(ع) که دارای 14هزار شاگرد بودند.

سه چیز باعث حقیقت بندگی می‌شود

وی افزود: امام صادق(ع) مقام عبودیت را در پاسخ به فرد بصری این گونه بیان می کند؛ سه چیز باعث حقیقت بندگی می شود، اول بنده بداند که نسبت به نعمات خدا مالکیت ندارد، دوم بنده دنبال نتیجه و تدبیر امورات خود نباشد زیرا سرانجام کارها را خداوند مشخص می کند و سوم آنکه تمام همّ و غم بنده باید رضایت خدا باشد.

استاد حوزه ادامه داد: دانستن عدم مالکیت باعث انفاق بیشتر و عدم وابستگی به دنیا می شود، سپردن نتیجه امور باعث افزایش ایمان و توکل بر خدا خواهد شد و در نظر گرفتن رضایت خداوند باعث می شود که بنده نسبت به سخن مردم بی توجه باشد و به اخلاص نزدیک تر شود که این موارد اولین درجه افراد متقین است.

منبع:فارس

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • آیت‌اللّه نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • هستی گهواره من/ اضطراب مرگ معنا بخش زندگی / گریز از مرگ با مد و دفن شدن در نقش اجتماعی
  • اصل حج بر وحدت بین مسلمانان است
  • سه چیز که باعث حقیقت بندگی می‌شود
  • حقیقت بندگی خدا در بیان امام صادق (ع)
  • حقیقت بندگی خدا در بیان امام صادق(ع)
  • راه‌های مقابله با کمبود آرامش در زندگی چیست؟
  • ایمان برای انسان مؤمن امنیت به ارمغان می‌آورد
  • دولت تلخ‌کامی اقشار کم درآمد را به شیرینی تبدیل کند‌
  • اعتراف آسترازنکا به عوارض مرگبار واکسن/ رشوه، دروغ و پنهان‌کردن حقیقت برای تجارت با سلامتی انسان‌ها