Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-05-04@03:48:01 GMT

تصویر ناسا از برخورد دو کهکشان

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۹۹۶۴۸

تصویر ناسا از برخورد دو کهکشان

ناسا، در تصویری که این سازمان فضایی منتشر کرده، در فاصله 130 میلیون سال نوری از زمین، دو کهکشان در حال برخورد با یکدیگر هستند.

این دو کهکشان NGC 2207 و IC 2163 نام دارند.

در 18 سال اخیر حداقل سه انفجار ابرنواختر در این منطقه از کلب اکبر یا سگ بزرگ (Canis Major) مشاهده شده است.

ان‌جی‌سی 2207 و آی‌سی 2163 دو کهکشان هستند که با هم برخورد (تصادم) کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کهکشان‌ها توسطجان هرشل و در سال ۱۸۳۵ کشف شد. از ان‌جی‌سی 2207 سه ابرنواختر دیده‌شده‌ است.

پر جرم‌ترین ستاره‌های عالم زندگی خود را با انفجاری عظیم به نام ابرنواختر یا سوپرنوا (Supernova) به پایان می‌برند. ستاره، ماده خود را به سوی فضا پرتاب می‌کند و ممکن است درخشندگی آن چند روزی از کل یک کهکشان هم بیشتر باشد. هنوز هم می‌توان بقایای درخشان ستاره‌های منفجر شده را که صدها یا هزاران سال پیش از هم پاشیده‌اند، دید.

ابرنواخترها نادرند؛ در کهکشان خودمان به طور میانگین در هر قرن یک یا دو ابرنواختر رخ می‌دهد که برخی از آنها نیز در پس غبار کهکشان پنهان می‌شوند.

آخرین ابرنواختر قطعی که در کهکشان راه‌شیری دیده شد، ابرنواختر کپلر در سال ۱۶۰۴ میلادی بود. اما اخترشناسان، به‌خصوص رصدگران‌ آماتور، تعداد بسیار بیشتری را در دیگر کهکشان‌ها یافته‌اند.

سگ بزرگ که با نام عربی کلب اکبر هم نامیده می‌شود، یکی از صورت‌های فلکی است. این پیکر آسمانی مجموعه‌ای از ستارگان درخشان است و ۸ سال نوری با ما فاصله دارد.

پرنورترین ستاره آسمان شب یعنی شعرای یمانی یا شباهنگ (تیشتر) در این صورت فلکی و بر شانه آن قرار دارد. شباهنگ در قدر 1.5 است.

در آسمان زمستان، صورت فلکی شاخص بعد از صورت فلکی جبار، صورت فلکی سگ بزرگ (کلب اکبر) است که یافتنش هم ساده است. کلب اکبر یکی از دو سگ شکارچی (صورت فلکی جبار) است.

منبع: ایسنا

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۹۹۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلسکوپ فضایی هابل به زندگی برگشت

دو تلسکوپ فضایی هابل و تس ناسا در روز ۲۳ آوریل دچار مشکل شده و فعالیت خو را متوقف کردند. اکنون در حالی که هابل دوباره فعالیت خود را از سر گرفته، تلسکوپ فضایی تس (TESS) هنوز در حالت ایمن باقی مانده است.

به گزارش ایسنا، روز دوشنبه (۲۹ آوریل)، ناسا تلسکوپ فضایی هابل را به حالت عملکرد کامل بازگرداند. این در حالی بود که این فضاپیما یک هفته را در حالت ایمن سپری کرده بود و اکنون به فعالیت‌های علمی خود بازگشته است. با این حال، حال و هوای جشن تا حدودی تضعیف شد، زیرا شکارچی سیاره‌های فراخورشیدی ناسا، ماهواره بررسی سیارات فراخورشیدی یا به اختصار تس (TESS)، در بلاتکلیفی باقی مانده است.

به نقل از اسپیس، از قضا، تس نیز جمع‌آوری داده‌های علمی را در روز ۲۳ آوریل متوقف کرده بود. دقیقا همان روزی که تلسکوپ هابل در حالت ایمن قرار گرفت. عملیات این تلسکوپ به دلیل نقص یکی از سه ژیروسکوپ آن متوقف شد که تلسکوپ فضایی از آن برای جهت‌گیری استفاده می‌کند و این در حالی است که دلیل عدم کارکرد ژیروسکوپ اولی هنوز نامشخص است.

مهندسان ناسا در حال آماده شدن برای بهره‌برداری از هابل بودند تا فقط با یک ژیروسکوپ به کاوش خود ادامه دهد، اما ناسا در روز سه‌شنبه (۳۰ آوریل) بیان کرد که مشکل حل شده و هابل با سه ژیروسکوپ به کار خود بازگشته است. ناسا می‌گوید که همه‌ ابزارهای هابل فعال هستند و این تلسکوپ رصدهای علمی خود را از سر گرفته است. این تلسکوپ در سال ۱۹۹۰ به فضا پرتاب شد و ۳۴ سال است که کیهان را رصد می‌کند.

این ژیروسکوپ خاص در گذشته نیز باعث ایجاد مشکل برای هابل شده بود و خوانش‌های معیوبی را به زمین ارسال کرده بود که باعث ایجاد نیاز به خاموش کردن آن در ماه نوامبر سال ۲۰۲۳ شد.

از سوی دیگر، ناسا گفته است که توقف کار تس هنوز کمی مرموز است. این آژانس اعلام کرد که تیم تس در حال حاضر در حال بررسی علت اصلی خاموش شدن آن هستند و در حال کار بر روی راهی برای بازگرداندن تس به وضعیت عملیاتی کامل می‌گردند.

علاوه بر این، ناسا همچنین به بررسی علت یک بروز مشکل جداگانه که این شکارچی سیارات فراخورشیدی را در اوایل ماه گذشته غیرفعال کرده بود، می‌پردازد. در روز هشتم آوریل این کاوشگر غیرفعال شد، اما پس از آن نقص در روز ۱۷ آوریل فعالیت خود را از سر گرفت و دوباره ۶ روز بعد به حالت ایمن رفت. آژانس فضایی می‌گوید که هدف از تحقیقات این است که بفهمیم آیا این دو مشکل به هم مرتبط هستند یا خیر.

تس ماموریت اولیه خود را در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۰ تکمیل کرد و اولین ماموریت توسعه یافته خود را در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۲ به پایان رساند.

هر دو تلسکوپ فضایی هابل و تس اخیرا سالگرد آغاز به کار خود را جشن گرفته‌اند.

در روز ۱۸ آوریل سال ۲۰۲۴، تس ششمین سالگرد پرتاب شدن بر فراز موشک فالکون ۹ اسپیس‌ایکس از پایگاه کیپ کاناورال به فضا را جشن گرفت. در روز ۲۴ آوریل ۲۰۲۴، نیز هابل ۳۴ اُمین سال در فضا را جشن گرفت. این تلسکوپ فضایی در سال ۱۹۹۰ به عنوان بخشی از ماموریت STS-۳۱ شاتل فضایی دیسکاوری از مرکز فضایی کندی به فضا پرتاب شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • موجودات فضایی احتمالا به این دلیل منقرض شده‌اند!
  • تلسکوپ فضایی هابل به زندگی برگشت
  • تصویر روز ناسا: کهکشانی مارپیچی با طراحی عظیم
  • تأکید پلیس به برخورد قاطع با سرقت و کشف جرایم
  • کاهش سرقت در کشور/ تاکید بر ارتقاء قدرت کشف جرایم و برخورد قاطع با سرقت
  • برخورد قاطع و موثر با سرقت/ هوشمند سازی در دستور کار پلیس
  • کاهش سرقت در کشور/ تاکید بر ارتقاء قدرت کشف جرائم و برخورد قاطع با سرقت
  • کشف نخستین سیاره بی‌ستاره!
  • رصد آسمان بر بلندای کوه | بزرگ‌ترین تلسکوپ ایران کجاست؟
  • دستگیری اراذل و اوباش سابقه‌دار در تبریز