Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@22:35:51 GMT

دور زدن ماليات به راحتي آب خوردن!

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۱۱۵۷۶۲

خبرگزاري آريا - تجارت الکترونيک از نمونه پديده هاي نسبتاً نوظهوري است که در طول ساليان اخير با رشد فزآينده اي همراه شده،پديده اي که با مجموعه اي از تهديدها و فرصت‌ها عجين شده است.

به گزارش سرويس اقتصادي جام نيـوز، رشد و گسترش فضاي مجازي در زندگي عموم مردم در ابعاد و حوزه هاي متعددِ روزمره قابل لمس و مشاهده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از کسب اخبار، اطلاع رساني، ارتباطات تا کسب و کارهاي نوظهور و استارت آپ ها همگي نتيجه و خروجي توسعه فضاي مجازي است.

در ذيل اين گزارش تلاش مي شود در گفت و گو با کارشناسان و صاحب نظران اقتصادي، فرصت ها و تهديد هاي بالقوه و موجود در عرصه مذکور، مورد بحث و بررسي قرار گيرد.

روح ا..افراشته، محقق و پژوهشگر اقتصادي در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژي در تشريح مزايا و فرصت هاي خريد آنلاين يا همان تجارت الکترونيکي اظهار داشت: يکي از مزاياي قابل توجه خريدهاي اينترنتي به کاهش تردد و به تبع کنترل و مهار هر چه مطلوب تر ترافيک معطوف مي شود.

وي افزود: در شرايطي که يکي از چالش برانگيزترين معضلات کلان شهرهايي همچون تهران، مشهد، قم و...به ترافيک هاي سنگين و کُنديِ روند تردد باز مي گردد. اين مزيت از مؤلفه هايي است که نمي توان آن را ناديده گرفت و به هر ترتيب در نوع خود ، دستاورد قابل توجهي به شمار مي رود.

افراشته عنوان کرد: از سوي ديگر،کمک به سلامت زيست محيطي،کاهش آلايندگي هوا و صرفه جويي در مصرف سوخت و کاهش تنش هاي عصبي ناشي از ترافيک و آلودگي هاي صوتي از موارد ديگري است که مي توان به عنوان نتايج توسعه فرهنگِ خريدِ آنلاين ، از آن نام برد.

محقق و پژوهشگر اقتصادي گفت: اما اين سکه دو رو دارد و روي ديگر آن، به وجود برخي نارسايي ها و بي اعتمادي ها در برخي از اقشار و گروه هاي اجتماعي نسبت به خريد هاي اينترنتي معطوف مي شود.

وي افزود: البته برخي از اين بي اعتمادي‌ها واقعي است و نمي‌توان آن را کاذب پنداشت، زيرا به هر ترتيب هر از چند گاهي شاهد ظهور و بروز کلاهبرداري هايي در فضاي مجازي و اينترنتي هستيم که در ايجاد اين حس بي اعتمادي بي تأثير نبوده و نخواهد بود.

افراشته عنوان کرد: با همه اين اوصاف، ساز و کارهايي نيز تعريف شده که در صورت توجه به آن تا حدود بسياري، ضريب سوء استفاده هاي اين‌چنيني کاهش خواهد يافت.

محقق و پژوهشگر اقتصادي گفت: نماد اعتماد الکترونيکي يکي از مؤلفه هاي تعيين‌کننده در صحت هويت و کيفيت مبادلات تجاري و اقتصاديِ سايت هاي فعال در حوزه خريد و فروش اينترنتي است، امري که متأسفانه بخشي از عموم مردم از آن بي اطلاع هستند و بعضاً در صورت آگاهي داشتن نيز ، همچنان بي اعتمادي خود را نسبت به ساز وکاهاي اين‌چنيني حفظ مي‌کنند.

وي افزود: آن‌چنان که مراجع ذي‌ربط و رسمي گزارش داده اند، تنها دو دهم درصد از شکايات عرصه فضاي مجازي، متوجه سايت هايي است که داراي نماد الکترونيک هستند که عدد و رقم بسيار بسيار ناچيزي به شمار مي رود.
شانه خالي کردن برخي سايت هاي تجاري و اقتصادي از فعاليت در چارچوب هاي قانوني

مصطفي خيبري، محقق و پژوهشگر اقتصادي در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژي، با بيان لزوم توجه عموم مردم به مجوزِ فعاليتِ واحدهاي صنفي، خدماتي، توليدي و... گفت: پروانه هاي صادره، شاخصي است که بر مبناي آن دستگاهاي متولي نسبت به صدور آن و قانونمند بودن فعاليت هاي تجاري، اقتصادي، خدماتي و... مجموعه هاي مربوطه مبادرت مي ورزند.

وي افزود: در صورت برخورداري از پروانه و مجوز قانوني، امکان پيگيري شکايات و اِحقاقِ حق و حقوق از دست رفته مشتريان نيز وجود خواهد داشت و به تبع در فقدان آن، ضريب تخلف و سوء استفاده بالا مي رود و اساساً امکان پيگيري قضائي و حقوقي براي شاکيان نيز سخت و دشوار خواهد بود.

خيبري عنوان کرد: فرار از ماليات و عوارض ، يکي از دلايل عمده شانه خالي کردن سايت هاي اينترنتي فعال در عرصه تجاري و اقتصادي است که متأسفانه در طول ساليان اخير با رشد و گسترش فزآينده اي همراه شده است.

وي افزود: به هر ترتيب سمت و سوي تحولات و پوست اندازي جامعه نشان مي دهد در آينده اي نه چندان دور بسياري از خريد و فروش ها از طريق فضاي مجازي و به‌صورت اينترنتي انجام خواهد گرفت و مقاومت هايي که از سوي برخي از افراد و گروه هاي اجتماعي عمدتاً سنتي در ارتباط با خريد آنلاين مشاهده مي شود، قطعا دوام و قوام طولاني مدت نخواهد داشت و مقاومتي شکننده خواهد بود که در هماورد علم ، تکنولوژي و فناوري، راهي جز پذيرش شکست و تغيير رويکرد نخواهد داشت.

محقق و پژوهشگر اقتصادي عنوان کرد: اگر قريب به دو دهه پيش، داشتن رايانه در منزل يک کالاي لوکس به شمار مي رفت اما اکنون وجود آن در منازل و محل کار، نه يک امر تشريفاتي بلکه ضرورتي اجتناب ناپذير است و تقريباً مي توان ادعا کرد، محال است شخصي در طول روز، از خدمات سيستم هاي کامپيوتري بهره مند نشود و به‌صورت مستقيم يا غير مستقيم ، زندگيِ روزمرهِ تمامي مردم به فضاي مجازي گره خورده است.
از قيمت مناسب تا تسريع فرآيند خريد

محسن زکريا،کارشناس بازار در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي با اشاره به تسريع فرآيند خريد و سهولت انتخاب و گزينش محصول و کالاي مورد نظر در مبادلات تجاريِ اينترنتي گفت: عرضه محصولات و يا خدمات با قيمت پايين در مقايسه با مراجعه هاي حضوري و کم شدن احتمال برخي گران فروشي‌ها در فضاي رقابتيِ ميان سايت هاي اينترنتي فعال در عرصه تجارت الکترونيکي ، از ديگر مزاياي اين ظرفيت و فرصت ويژه به شمار مي رود.

وي افزود: با اين وجود، عرضه برخي از محصولات بُنجُل و بي کيفيت از سوي سايت‌هايي که عمدتاً غير مجاز هستند، باعث شده ميل و رغبت به چنين خريدهايي تا حدودي (حداقل در برخي ازاقشار جامعه) خدشه دار شود و همواره شاهد وجود ترديدها و هراس هايي در معاملات اين‌چنيني در طيفي از افکار عمومي باشيم.

زکريا در خاتمه يادآور شد: با همه اين اوصاف، دورنماي تجارت الکترونيک در ايران روشن و نويد بخش به نظر مي رسد و با عنايت به نوظهور بودن اين ساز و کار در جامعه ايران، وجود برخي از نارسايي‌ها و معايب، اجتناب ناپذير است و قطعاً با گذر زمان شاهد بهبود شرايط وکاهش هر چه بيشتر برخي از مشکلات و کاستي هاي مرتبط با اين عرصه خواهيم بود و يقيناً در سال هاي آتي، تجارت الکترونيک با چنان رشد و توسعه همراه مي شود که فعاليت بسياري از فروشگاه هاي صنفيِ موجود در بازارها و شهرها و محلات، توجيه منطقي و عقلاني نخواهد داشت.
باشگاه
110


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۱۵۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جمع تهرانی‌هـا!

خبرآنلاین نوشت: سید ابراهیم رئیسی در جریان بازدید از محلات جنوب غرب شهر تهران در امامزاده حسن علیه‌السلام حاضر شد و در اجتماع مردم سخنرانی کرد.

حال امروز فیلمی از سخنان نامفهموم ابراهیم رئیسی در جمع مردم جنوب تهران منتشر شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • شناسه یکتا ارتباطی با افزایش مالیات ندارد
  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جنوب تهـران!
  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جمع تهرانی‌هـا!
  • پورابراهیمی: طرح مالیات بر سوداگری به کاهش التهابات بازار خودرو، ارز، طلا و مسکن کمک می‌کند
  • التهابات بازار خودرو، ارز و مسکن کاهش می‌یابد
  • معرفی بهترین سایت های خرید عطر عمده در ایران
  • چه کسانی با مالیات بر عایدی سرمایه مخالف هستند؟
  • قانون جدید مالیات؛ زمینه ساز کتمان معاملات
  • ماجرایی تازه برای خریداران طلا/ مالیات جدید در راه است؟
  • ساماندهی فضای کسب و کار؛ جهش تولید و صنعت در استان اردبیل