Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشهد مقدس همواره شاهد تولد و رشد عالمان بزرگی بوده که برخی از آنها تاثیرات زیادی را در تاریخ ایران و انقلاب داشته است و احمد کافی سخنور مشهور مشهدی نیز یکی از این اندیشمندان می باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛در سال 1315 شمسی کودکی در مشهد متولد شد که بعدها تبدیل به لرزاننده ستون ظلم شاه پهلوی را فراهم آورد و همین صدای تظلم خواهی بود که همواره هزاران نفر از عاشقان اهل بیت(ع) و آزادی خواهان ایران عزیز را پای منبر می کشاند که سخنورش عالم بزرگی همچون شهید احمد کافی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهید کافی پس از مدتی تحصیل علوم دینی در نجف به سبب وضعیت بد پدر و کمک به خانواده مجبور به اقامت در قم شد او که برخلاف میل خود خواهان بازگشت به نجف بود سه سال در قم به ادامه تحصیل و در کنار آن بر منبر و نشسته و جلسات موعظه برگزار کرد.

وی در طول دوران با برکتش ضمن تاسیسی دهها مهدیه در کشور کمک به نیازمندان را از یاد نبرد و در ساخت درمانگاه در مهدیه تهران همت گماشت.

شهید کافی همچنین در طول دوران تبعیدش در استان ایلام نیز منشاء خیر کارهای خداپسندانه زیادی از جمله احداث و تاسیس حوزه علمیه و مسجد بود.

شهید کافی از یاوران انقلاب اسلامی ایران و از مبارزان بر علیه حکومت شاهنشاهی بوده و بارها در سخنرانی های خود از امام خمینی(ره) حمایت و از وی به بزرگی یاد می کرد.

نقش سازنده شهید احمد کافی در زنده شدن نام بقیه الله(عج)

برادر شهید کافی با اشاره به خدمات ارزنده و فراوان شهید کافی و مردم دوستی و ایمان و عمل آن شهید بزرگوار می گوید: شهید احمد کافی در طول دوران با برکت زندگی اش 36 مهدیه از جمله مهدیه تهران را به دست خودش افتتاح کرد.

حسن کافی ضمن تاکید بر نقش سازنده شهید احمد کافی در زنده شدن نام بقیه الله و مسئله منجی و مباحث مرتبط با ظهور حضرت ولی عصر(عج) اظهار می کند: ارادت شهید کافی به امام زمان(عج) و فعالیت های ایشان به منظور گسترش فرهنگ ظهور در کشور تا آن زمان کم‌نظیر بود.

وی بیان می کند: پرچمی را که شهید احمد کافی علم کرد امروز باعث ساخته شدن 165 مهدیه در سراسر کشور شده است و همین مهدیه ها نیز به مکانی برای عاشقان اهل بیت(ع) بویژه منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج) شده است.

حسن کافی در باره نحوه شهادت برادرش اظهار می کند: کتابی توسط وزارت اطلاعات چاپ شده که در این کتاب تمام اسناد ساواک که مربوط به زندگی و فعالیت های اجتماعی و نظری و عقدیتی شهید کافی است و همچنین نحوه نظارت و کنترل ایشان از طرف سازمان امنیت رژیم شاهنشاهی مطالب خوب و موثری اورده شده که علاقه مندان می توانند با مطالعه این اسناد به واقعیات زیادی از زندگی انقلابی شهید کافی پی ببرند.

وی می افزاید: شهید کافی در یک سانح تصادف ساختگی که در همین سانحه افراد دیگری نیز زخمی شده بودند به داخل آمبولانس منتقل شده و در حین اعزام به مشهد توسط عوامل ساواک به شهادت می رسد به گونه ای که بنده بعدا که جنازهایشان را دیدم سوارخی در کنار سر ایشان وجود داشت که به نظر نمی امد بر اثر تصادف ایجاد شده باشد.

همراهی شهید کافی با نهضت امام خمینی(ره)

برادر شهید کافی یادآور می شود: طبق معمول همه ساله و به ابتکار شهید احمد کافی ما بنا داشتیم در مهدیه تهران به پنج هزار نفر از مردم که اغلب افراد مستمند و اقشار ضعیف جامعه بودند پذیرایی کرده و یکسری کمک های مالی انجام دهیم که همان سال حضرت امام خمینی(ره) با صدور بیانیه ای خاطر نشان کردند که شادمانی و سرور بر روی اجساد به خون خفته فرزندان اسلام در حالی که بسیاری از عزیزان ملت، در تبعید و زندان و شکنجه به سر می برند جایز نیست.

وی می افزاید: این بیانیه باعث شد تا شهید کافی نیز از بر پایی جشن و چراغانی که هر سالل به طرز باشکوهی در مهدیه تهران بر پا می کردند خودداری کنند اما سازمان اطلاعات و امنیت که از این اقدام به ستوه آمده بود شهید کافی را احضار کرده و ضمن مشاجره لفظلی و ضرب و شتم ایشان وی را مجبور می کند از بین برگزرای جشن یا واگاری اختیار برگزاری آن به ساواک یا رفتن به مشهد یک کدام را انتخاب کند که شهید کافی به منظور حمایت از بیانیه امام خمینی(ره) راه سوم را انتخاب و به مشهد عزیمت می کند.

حسن کافی می گوید: شهید کافی به خاطر همراهی با نهضت اسلامی و پیروی از امام راحل تهران را ترک کرده و ظهر روز پنج شنبه 30 تیر ماه 1357 راهی سفر اجباری به مشهد می شود.

پایان غیر عادی

وی می افزاید: شهید کافی بعد از توقف در شیروان و اقامه نماز صبح روز شانزدهم شعبان به سفرش ادامه داده اما در چند کیلومتری مشهد(آلاجوق) تصادف دلخراشی روی میدهد که در نهایت منجر به کشته شدن غیر عادی وی و زخمی شدن اعضای خانواده ایشان می شود.

برادر شهید کافی یادآور می شود: این تصادف به وسیله یک خودروی ریو ارتشی ایجاد شده و این خودرو بلافاصله پس از تصادف به سرعت از محل دور شده و صحنه تصادف برهم زده می شود و پلیس نیز از دادن کروکی صحنه تصادف خود داری می کند.

وی می گوید: جنازه برادرم پس از کش و قوس های فراوان و شهادت شش نفر از مردم شهید پرور مشهد به حرم مظهر امام هشتم منتقل می شود امام به دلیل دخالت ساواک و پرتاب متعدد گاز اشک اور جنازه ایشان در حرم مطهر دفن نشده و به تهران منتقل می‌شود.

حسن کافی اظهار می کند: جنازه شهید کافی در تهران نیز پس از کش و قوس های فراوانی که نیروهای امنیتی رژیم مسبب آن بودند دوباره با هواپیمای 42 نفره ای که 38 نفر آنها ساواکی بودند به مشهد منتقل شده و در نهایت در خواجه ربیع مشهد دفن می‌شود.

وی تصریح می کند: رژیم خونخوار شاهنشاهی به خیال خودش در آن زمان می خواست با دفن کردن جنازه شهید کافی در خواجه ربیع ایشان را از منظر عمومی مردم دور نگه دارد اما امروز می بینیم که به برکت همان مهدیه ها و الشی که برای زنده نگه داشتن نام امام زمان(عج) داشت مقبره شهید کافی به مرکزی برای تجمع آزادیخواهان و دوستداران علم اندیشه تبدیل شده است.

جواد نوایی پژوهشگر و محقق انقلاب اسلامی نیز با اشاره به شخصیت والای شهید احمد کافی می گوید: شخصیت های همچون شهید کافی باید بیشتر برای نسل امروز ما معرفی و شناسانده شوند.

وی با اشاره به زمان آغاز سخنرانی ها و موعظه ای شهید کافی در دوران رژیم شاهنشاهی بیان می کند: شهید کافی درست در زمانی کارش را آغاز کرد که کشور از همه نظر در دست مفسدان به ویژه بهائیانی بود که هیچ نسبتی با دین نداشتند.

نوایی می افزاید: در آن مقطع زمانی شروع کار شهید کافی آموزش و پرورش کشور و صدا و سیما و همه نقاط حساس و مهم فرهنگی تحت سیطره بهائیان یا مخلفان دین و مدهب بود و همین مسئله اهمیت کار شهید کافی را صد چندان می کند.

وی اظهار می کند: شخصیت کافی به میزان و قدر لازم به جامعه امروز ما معرفی نشده به گونه ای که در 35 سال گذشته 10 کتاب راجع به ایشان به چاپ رسیده که فقط دو کتاب چاپ شده از نظر پرداختن به شخصیت این شهید والا مقام قابل توجه هستند.

احیای موضوع «انتظار»

این پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی احیای مسئله انتظار را یکی از کارهای بسیار موثر و خوب شهید کافی می داند و می گوید: شهید کافی با پی بردن به مسئله انتظار در بین شیعیان تمام تلاش خودش را برای این منظور می گذارد.

وی تصریح می کند: شیعه با امام حسین(ع) قیام کرده و با امام زمان(عج) هم قیامش را نگه داشته است لذا عشق به اهل بیت(ع) و پی بردن به مسئله ظهور باعث شد تا این شهید بزرگوار به این مسئله اهتمام ویژه ای نشان دهد و در نهایت همزمان با روز میلاد ان حضرت به شهادت برسد.

نوایی همچنین با اشاره به فعالیت های دیگر شهید کافی بیان می کند شاید 90 درصد فعالیت های شهدی کافی انجام کارهای خیر و کمک به مردم بوِزه نیازمندان باشد که در شخصیت شناسی ایشان باید به این مسئله نیز توجه کنیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۱۸۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم سینمایی تاریخی اقتباسی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود

  به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، فرهاد قائمیان در دیدار مدیران و دبیران جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) با محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: ما دوست و همراهانی هستیم که فقط به عشق امام رضا (ع) در این جشنواره‌ها هستیم، تا کارهای بهتری را برای شیفتگان امام هشتم (ع) انجام دهیم.   وی با اشاره به برگزاری اختتامیه جشنواره روستایی امام رضا (ع) در روستای کردر گفت: مردمان روستا خانه‌های خود را در اختیار جشنواره و هنرمندان گذاشته بودند. برای مردمی کردن این جشنواره فضایی ایجاد کردیم که مردم بدانند چه نوع فرهنگ رضوی را می‌خواهیم در بین مردم رواج دهیم.   قائمیان گفت: در جشنواره هنرهای نمایشی اتابک نادری نه فقط برای این جشنواره که همراهی خوبی داشت و نمایش‌ها به استان‌های مختلف به صورت اجرای عمومی برگزار شد تا مردم آشناییت بیشتری داشته باشند.   مدیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی امام رضا(ع) با اشاره به دیگر بخش‌های جشنواره گفت: تلاش شد تمام جشنواره‌ها در بین خود مردم باشد و امید است مدیران کل فرهنگ در استان‌ها همراهی خوبی با این رویداد داشته باشند.   وی افزود: امسال با جشنواره فیلم رضوان این بخش از جشنواره امام رضا (ع) هم فعال می‌شود که یک فیلم سینمایی با فرهنگ و نوع نگاه ما به فرهنگ رضوی است. یک فیلم‌نامه از کتاب «از عشق‌آباد تا عشق‌آباد» اقتباس شده و در راستای فرهنگ امام رضا (ع) است و امید است این فیلم از حیث بزرگی و تاریخی بودن برای سال آینده ساخته شود تا بگوییم جشنواره‌های امام رضا(ع) به اهداف والای خود خواهد رسید.

دیگر خبرها

  • فیلم| ماجرای حضور رهبر انقلاب در خانه شهید شیرودی | خبر مهمی که رهبر انقلاب از رادیو شنید
  • چهره‌هایی که در مراسم تشییع عروس امام خمینی(ره) در قم حضور داشتند | عکس
  • عکسی از سیدحسین خمینی در هنگام نماز بر پیکر مادرش
  • همسر آیت‌الله «سید مصطفی خمینی» در قم تشییع شد
  • ‌همسر شهید ‌مصطفی خمینی در قم تشییع شد
  • فیلم سینمایی تاریخی اقتباسی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود
  • بهره برداری ازدومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد
  • پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی
  • مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شنبه برگزار می شود
  • سردار فدوی: امام خمینی (ره) خبیثان آمریکایی و صهیونیسم را مورد حمله مستقیم قرار داد/ 92 درصد از کشورهای جهان طی 200 روز گذشته، همان مطالب 60 سال پیش امام خمینی در خصوص آمریکا را تکرار کردند