Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگارحوزه دانشگاهیگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد علی نجفی استاد ریاضی دانشگاه شریف عصر امروز در مراسم بزرگداشت مریم میرزاخانی استاد دانشگاه استنفورد در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی اظهار کرد:‌ای کاش این گونه مراسم در زمان حیات این دانشمند بزرگ و با قرائت پیام او برگزار می‌شد و من دو روز قبل از آن که پزشکان از او قطع امید کنند مطلبی نوشتم و درخواست کردم که مردم برای سلامتی او دعا کنند اما تقدیر این بود که امروز او در میان ما نباشد و مهمان فرشتگان الهی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: با شنیدن خبر فوت مریم میرزاخانی بسیاری از مردم از جمله افرادی که حتی در علم ریاضی تحصیل و یا آشنایی نداشتند بسیار ناراحت و اندوهگین شدند.

نجفی ادامه داد: قدر شناسی از مفاخر علمی معمولا بعد ار فوت آن‌ها انجام می‌شود و باید سعی شود تا در زمان حیات بزرگان از آن‌ها تقدیر به عمل آید.

نجفی عنوان کرد: استعداد مریم میرزاخانی زمانی که در دبیرستان بود برای ما کشف شد ودر سال ۷۲ ما برنامه‌هایی برای کشف و تشویق استعداد‌های برتر داشتیم ودر فصل تابستان در دانشکده دانشگاه صنعتی شریف مدرسه تابستانی ریاضی برگزار شد و ما از آنجا میرزاخانی را شناختیم.

وی با بیان اینکه میرزاخانی در سال ۷۳ به همراه دختری دیگر اولین بار به المپیاد ریاضی راه یافتند، افزود: میرزاخانی در سال سوم دبیرستان در مسابقات جهانی هنگ کنگ در بین ۸۲ کشور مدال طلا را از ان خود کرد و این شروع راه مستمر وی بود.

نجفی عنوان کرد: من در دانشگاه سیر تحول تاریخ جبر را درس می‌دادم و معتقدم که مریم جز ۱۰ ریاضی دان برتر دنیاست.

وی تاکید کرد: میرزاخانی یک شخصیتی قوی و با اراده داشت و آرامشی عجیبی در چهره وی دیده می‌شد و از سادگی و صمیمیتی خاص برخوردار بود.

نجفی ادامه داد: نقش خانواده وی در شکل گیری شخصیت اش بسیار حائز اهمیت است و به نظرم مریم میرزاخانی حاصل تلاش مسئولان آموزشی در طول ۳۰ سال بود.

وی گفت: برخی علم را نمی‌دانند ولی ایراد هم می‌گیرند و من بار‌ها گفته ام که برای اینکه یک بهشتی درست شود باید خیلی تلاش کرد.

نجفی یاد آور شد: استعداد‌های برتری در دانشگاه شریف هستند که به علت نداشتن مقاله در مجلات بین المللی در حال اخراج هستند.

میرزاخانی تنها دارنده جایزه فیلدز در کشور

در ادامه مراسم عباد الله محمودیان چهره ماندگار ریاضیات کشور گفت: فوت میرزاخانی ضایعه‌ای اسفناک برای ما بود و برای او باید مراسم‌های نکوداشت مختلفی برپا شود.

وی بیان کرد: کار دانشگاه جذب دانشجویان نخبه است و به قول خودش در فصل تابستان در دانشکده ریاضی مدرسه ریاضی تشکیل و دبیرستانی ها در آن به مدت یک هفته به آموزش می‌پرداختندو از پسر‌ها ۳۰ نفر واز دختران ۶۰ نفر در این مدارس شرکت می‌کردند.

وی ادامه داد: میرزاخانی از من طرح مساله دریافت و به همراه دختری دیگر که از دبیرستان فرزانگان بودند راه حل‌هایی را پیشنهاد کردند و من احساس کردم که در این کار خیلی جدی هستند.

محمودیان با بیان اینکه چاپ مقاله حاصل کوشش یک ساله میرزاخانی بود، افزود: در خصوص هندسه هنوز افرادی بر روی مسائل آن‌ها در حال کار هستند و مراحل میانی را بررسی می‌کنند.

وی تاکید کرد: میرزاخانی خارج از نوبت در المپیاد شرکت کرد و هم دوره‌های مریم ده نفر بودند که از میان آن‌ها ۵ نفر در ایران و سه نفر خارج از کشور و یک نفر فوت شده است.

محمودیان تاکید کرد: او تنها زنی است که جایزه فیلدز را گرفت و دارای ۱۸ مقاله بوده که در ISI منتشر شده است.

وی گفت: تا به امروز هیچ بنایی را به نام او زده نشده و پژوهشگاهی به نام او نامگذاری نشده است.

تعداد ریاضی دان‌های کشور سبب ارتقای رنکینگ کشور

در ادامه مراسم علی ایران منش عضوهیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: اتحادیه بین الملی ریاضی دان‌های جهان تنها جایگاهی است که فعالیت‌های ریاضی را تحت وشش قرار می‌دهد و کشور‌ها را بر اساس شاخص هایی، چون تعداد دانشگاه‌ها، ریاضیدان ها، انجمن‌ها و ریاضی دان‌های جهانی کشور رتبه بندی می‌کند.

انتهای پیام/

دانشمندان ایرانی در زمان حیات باید تقدیر شوند

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۲۲۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی راه‌های گسترش همکاری دانشگاه صنعتی شریف با دانشگاه‌های عراق

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه صنعتی شریف در راستای پیشبرد و گسترش همکاری‌ و تعاملات بین‌المللی در حوزه‌های علمی، پژوهشی و دانشگاهی با عراق، هیئت اعزامی از دانشگاه صنعتی شریف به ریاست دکتر موسوی رئیس دانشگاه شریف، به کشور عراق سفر کردند.

در این سفر چند روزه دکتر موسوی و هیئت همراه ایشان با محسن المندلاوی سرپرست پارلمان عراق و نایب رییس اول پارلمان عراق و رئیس هیئت امنای دانشگاه الفراهیدی، رئیس دانشگاه بغداد و سفیر ایران در عراق دیدار و گفتگو کردند.

در نشست‌های جداگانه‌ای که با مسؤولین این دو دانشگاه صورت گرفت؛ ساز و کارها، نحوه گسترش همکاری‌های بین‌المللی در حوزه‌های مختلف علمی، پژوهشی و دانشگاهی، وضعیت و جایگاه دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه بغداد و الفراهیدی از جمله مواردی بود که در این جلسات مطرح و تبادل نظر شد.

هیات اعزامی دانشگاه شریف با حضور در سفارت کشورمان در عراق با محمدکاظم آل‌ صادق، سفیر ایران دیدار و گفت ‌و گو کردند. در این دیدار نحوه حضور دانشگاهی و فناورانه دانشگاه صنعتی شریف به جامعه آموزش عالی عراق از اهم موضوعاتی بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

کد خبر 6097208

دیگر خبرها

  • بررسی راه‌های گسترش همکاری دانشگاه شریف با دانشگاه‌های عراق
  • کارت قرمز به جای تشویق به نجات جان! اخراج بازیکن به خاطر درخواست کمک برای هوادار بیمار
  • جشن فارغ‌التحصیلی با فضای ضد جنگ غزه در دانشگاه میشیگان آمریکا
  • بررسی راه‌های گسترش همکاری دانشگاه صنعتی شریف با دانشگاه‌های عراق
  • کادر تیم پیکان بدنبال استعداد‌های فوتبال مازندران
  • مدال‌آوری دانشجویان دانشگاه کاشان در مسابقه ریاضی کشوری
  • جذب استعداد‌های برتر ورزشی بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان
  • خدشه‌دار شدن استقلال دانشگاه؛ «دخالت‌ها در دانشگاه زیاد شده است»
  • تصاویر پربازدید از شمایل جدید دانشگاه شریف
  • تصاویر پربازدید از شمایل جدید دانشگاه شریف + عکس