Web Analytics Made Easy - Statcounter

اردبیل – مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل گفت: آسیب‌های امروز محوطه باستانی پیرازمیان نتیجه تفکر اشتباه گذشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، کریم حاجی‌زاده ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران تصریح کرد: محوطه باستانی پیرازمیان یکی از آثار کم‌نظیر باستانی در مشگین شهر است که به دلیل تفکر اشتباهی قبل از تدبیر برای حفاظت از سنگواره‌های آن، در گذشته سنگواره‌ها از خاک بیرون کشیده شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: سنگواره‌ها هزاران سال در دل خاک بوده و با املاح و مواد خاک و در مجموع شرایط طبیعت تنظیم شده بودند که با بیرون کشیدن و در معرض جریان هوا قرار دادن شاهد تغییراتی در سنگواره‌ها شدیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان متذکر شد: بنده در سال‌های ۸۳ و ۸۴ مجدداً برای حفاظت از سنگواره‌ها نسبت به دفن مجدد آن ها اقدام کردم، اما بعدها دوباره سنگواره‌ها بدون اینکه برنامه حفاظتی برای آن ها ترسیم شود از خاک بیرون کشیده شدند.

حاجی‌زاده با رد این اظهارات که سنگواره‌ها به سرقت می‌روند، اضافه کرد: در سه سال گذشته هیچ سرقتی گزارش نشده و تعداد و اندازه سنگواره‌ها مستندنگاری شده و کسی قادر به سرقت نیست.

وی افزود: در سه سال گذشته حتی تخریبی نیز در سنگواره‌ها مشاهده نشده است و متأسفانه به دلیل کمبود اعتبار طرح جدیدی برای حفاظت سنگواره‌ها اجرا نشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با بیان اینکه اجرای سوله بر روی سنگواره‌ها در شورای فنی استان تصویب و در ادامه در شورای عالی میراث فرهنگی رد شد، اضافه کرد: با وجود اینکه فونداسیون سوله اجرا شد اما با رد طرح احداث آن ادامه نیافت.

حاجی‌زاده تأکید کرد: اینکه دوباره برای حفاظت سنگواره‌ها را دفن کرد در این مقطع زمانی صحیح نیست و به دلیل تنظیم شدن سنگ‌ها با شرایط طبیعت این اقدام به تخریب سنگ‌ها منجر می‌شود.

وی معتقد است در این مقطع زمانی تنها راهکار حفاظت شیمیایی و ممانعت از بیماری‌های سنگ است و روش‌های حفاظتی نیز نیازمند مشاوران قدری است که بتوانند بهترین راهکار را ارائه دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تأکید کرد: متأسفانه اعتبارات حفاظت از مواریث طبیعی به حدی ناکافی است که پاسخگوی نیازهای موجود نبوده است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۳۱۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رایگان از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی برای معلمان و استادان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی، با موافقت سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اماکن فرهنگی‌تاریخی در روز ۱۲ اردیبهشت برای معلمان و استادان دانشگاه، رایگان است.

بر اساس این خبر، روز چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت‌ماه، معلمان، آموزگاران و استادان دانشگاه با ارائه کارت شناسایی مرتبط می‌توانند از موزه‌ها، پایگاه‌های میراثی و اماکن فرهنگی‌تاریخی در سراسر کشور، به صورت رایگان بازدید کنند.

ساعت کاری اماکن فرهنگی‌تاریخی در شش‌ماهه نخست سال جاری در طول ایام هفته از ۹ تا ۱۸ است و در روزهای پنجشنبه و جمعه، تا ساعت ۲۰ افزایش می‌یابد.

علاقه‌مندان به بازدید از هر موزه، پایگاه میراثی یا محوطه تاریخی، با مراجعه به تارنما یا صفحه آن در فضای مجازی، از ساعات دقیق فعالیت آن اطلاع حاصل کنند.

کد خبر 6090588 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • آرسنال باید به این ستاره افتخار کند
  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • یک اشتباه بزرگ دیگر: آرائوخو درس نمی‌گیرد! (عکس)
  • دستگیری ۵ حفارغیر مجاز در شهرستان سوادکوه
  • صدور ۲۹ مجوز تأسیس موزه خصوصی طی ۲ سال گذشته
  • ۳۴ باند حفاری اموال تاریخی در آذربایجان‌غربی منهدم شد
  • ۵ حفار غیر مجاز در شهرستان نیشابور دستگیر شدند
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی برای معلمان و استادان
  • انهدام ۳۴ باند حفاری و قاچاق اموال تاریخی در آذربایجان‌غربی