Web Analytics Made Easy - Statcounter

سینما و تلویزیون>سینمای‌ ایران - محمدعلی نجفی:
بسیاری از مشکلاتی که در حوزه‌های مختلف با آن مواجهیم به ندانستن آداب گفت‌وگو بازمی‌گردد.

اين مشكل ديرينه ما بوده كه مونولوگ (تك‌گويي) را به ديالوگ(گفت‌وگو) ترجيح داده‌ايم. تصادفي نيست كه در برخي آثار ادبي و هنري‌مان هم بيشتر با تك‌گويي‌هاي بلند مواجهيم تا گفت‌وگوي موجز و رسا و منطقي ميان كاراكترها.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر به حافظه‌مان رجوع كنيم ميان فيلم‌هايي كه روزگاري بر ما تأثير گذاشته‌اند به آثاري برمي‌خوريم كه از آنها تك‌گويي‌هاي درخشانشان در خاطرمان ثبت شده است.

حالا اما در دوراني به سر مي‌بريم كه شايد بيشتر از هر زمان ديگري به گفت‌وگو نياز داريم. وقتي از لكنت در گفت‌وگو سخن مي‌گوييم مي‌توان در سطحي كلان‌تر آن را به مثابه معضل زبان ارزيابي كرد و زبان هم كه ريشه‌اش در فرهنگ است. در ادوار مختلف ما با مسئله‌اي به نام تقابل نسل‌ها مواجه بوده‌ايم. تقابل پدران و پسران كه در طول تاريخ تكرار شده است؛ اينكه يك نسل حرف نسل بعد از خود را نمي‌فهمد، جهانشان را درك نمي‌كند و خيلي آسان شروع به نفي و نهي مي‌كند.

اگر به توسعه ايران اعتقاد داريم و اگر مي‌خواهيم كشورمان ساخته شود و در مسير رشد قرار گيرد چاره‌اي جز يادگيري آداب گفت‌وگو نداريم. گفت‌وگويي كه ابتدا بايد از خودمان آغاز كنيم. اول از خانواده و بعد به جامعه برسيم. چه بسيار منابع ارزشمند اين سرزمين كه در راه تقابل‌ها هدر رفته‌اند؛ تقابل‌هايي كه بسياري از آنها به دليل نداشتن فهم مشترك از مسائل ايجاد شده‌اند.

در حوزه سياست، فقدان فهم مشترك از منافع ملي چالش‌آفرين مي‌شود و در حوزه‌هاي خردتر مثل روابط اعضاي خانواده، نسل جوان‌تر تصوير روشني از ارزش‌هاي نسل‌هاي قبل از خود ندارد و از سوي ديگر بزرگان خانواده نمي‌توانند تحولات دنياي جديد را درك كنند. دانايي مي‌تواند پيش‌فرض رسيدن به تفاهم باشد و مقدمه برپا كردن گفت‌وگو به جاي تقابل‌ها و نزاع‌هاي پرهزينه و خسارت‌بار.

نويسنده و كارگردان سينما

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۳۷۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملوان-سایپا، به یاد دوران پرستاره! (عکس)

به گزارش ورزش سه، ملوان و سایپا دو تیمی که حدود 8 سال پیش آخرین تقابل لیگ برتری را مقابل هم برگزار کردند امروز در مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی مقابل هم قرار خواهند گرفت و یک دیدار کلاسیک را برگزار خواهند کرد!

تیم‌های باسابقه لیگ برتر ایران که در سال‌های هر دو آنها به لیگ آزادگان سقوط کردند و نتوانستند دیگر در سطح اول فوتبال ایران مقابل هم قرار بگیرند و امروز فرصت این را خواهند داشت تا در جام حذفی به مصاف هم بروند!

از آخرین تقابل آنها در لیگ برتر تغییرات زیادی در دو تیم صورت گرفته و با شکل و شمایلی کاملا متفاوت به میدان خواهند رفت، در تیم سایپا ستاره هایی چون مهدی ترابی، علی قلی زاده، ابراهیم صادقی، غلامرضا رضایی،میلاد میداووی حاضر بودند و در تیم ملوان هم حسین حسینی، محمدحسین کنعانی زادگان،عزت پورقاز،حسین ماهینی، مازیار زارع و جلال رافخایی حضور داشتند و بسیاری از این بازیکنان از فوتبال خداحافظی کردند و تعدادی دیگر در سطح اول فوتبال ملی ایران حضور دارند.

آخرین تقابل آنها هم به بازی در لیگ آزادگان در اردیبهشت 1401 باز می‌گردد که در نهایت به صعود ملوان به لیگ برتر ختم شد و در آن مسابقه هم ملوان دو بر صفر سایپا را شکست داد و یک گام دیگر به صعود و صدرنشینی نزدیک شد.

این دو تیم امروز در شرایط متفاوتی مقابل هم قرار خواهند گرفت، ملوان با عملکرد خوبی که در لیگ برتر داشته در رتبه های بالای جدول حضور دارد و سایپا در لیگ آزادگان شانسی برای صعود به لیگ برتر نخواهد داشت و یک فصل دیگر برای بازگشت به لیگ باید منتظر بماند.

دیگر خبرها

  • لیگ قهرمانان زنان اروپا؛ تقابل بارسلونا و لیون در فینال
  • لیگ قهرمانان زنان اروپا | تقابل بارسلونا و لیون در فینال
  • رضا اسدی تقابل با پرسپولیس را از دست داد
  • جلال‌زاده: زیاده‌گویی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش‌کنی صهیونیست‌ها است
  • زیاده‌گویی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش‌کنی صهیونیست‌ها است
  • والدین صبور در برخورد با کودک 4 تا 6 ساله موفقتر هستند
  • اجرای طرح وارگه دانایی در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری
  • اجرای طرح «وارگه دانایی» در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری
  • گسترش بحران تقابل ارزش‌های لیبرال با آزادیخواهان
  • ملوان-سایپا، به یاد دوران پرستاره! (عکس)