Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-05@03:08:22 GMT

ابطحی: کشور چهاردهه است که در یک مرزبندی تکراری

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۱۵۰۳۲۱

ابطحی: کشور چهاردهه است که در یک مرزبندی تکراری

به گزارش جماران، محمدعلی ابطحی در سرمقاله روزنامه اعتماد نوشت: پس از انتخابات سرنوشت‌ساز ریاست‌جمهوری دوره دوازدهم وبعد از یک ماه از آن اتفاق، موجی از نقد و انتقاد علنی از درون جبهه اصولگرایی به جبهه اصولگرایی آغاز شد. البته مهم‌ترین عنصر اصولگرایی در این انتخابات یعنی آقای رییسی که بیشترین آرا را به خود اختصاص داد و می‌توانست عامل شکل‌گیری وحدت و همدلی اصولگرایان شود، بعد از انتخابات به دلایل مختلف و از جمله به دلیل داشتن پشتوانه آستان قدس رضوی کمتر به مشکلات جبهه اصولگرایی پرداخت و کمتر در مورد تشکیلاتی که خود را بر آنها تحمیل کرد حرف زد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان یک نامه و یک گفت‌وگو از آقایان قالیباف و میرسلیم منتشر شد. مضمون آنها اگرچه متفاوت بود اما هردو از کاندیداهای ریاست‌جمهوری اصولگرایان بودند. حرف‌هایی که جهت‌گیری کلی آن می‌تواند نقطه عطفی برای جریان اصولگرا باشد. این دو نفر که کاندیدای ریاست‌جمهوری اصولگرایان بودند، پس از گذشت مدتی از پایان رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری حرف‌های متفاوتی زدند. همین تفاوت هر دو سخن این کاندیداهای شکست‌خورده عامل تاریخی بودن آنها شد.

اگر چه حداقل در مصاحبه آقای میرسلیم نسبت به آقای قالیباف سخنان تندی ادا شده است اما هر دو رویکرد جدیدی را آغاز کرده‌اند که نقد درون اصولگرایی باشد.

نقد اصولگرایان تا به حال به عهده اصلاح‌طلبان بود. طبیعی است نقدی که رقیب می‌کند، در جبهه اصولگرایی نمی‌تواند تاثیر فراوانی داشته باشد. بلکه بنا به قاعده اینکه نباید در مقابل رقیب جبهه خودی تضعیف شود، بیشتر به تقویت و انسجام مواضع اصولگرایی منجر می‌شود.

چیزی که در مصاحبه آقای میرسلیم به روشنی به آن اعتراف شده است؛ ایشان گفته‌اند همه اشکالاتی را که الان به آن اشاره می‌کنند، در زمان کاندیداتوری هم به آنها واقف بوده‌اند. اما به دلیل آنکه اردوگاه رقیب از آن بهره نگیرد، مطرح نکرده‌اند.

مفهوم این سخن همان است که بارها صاحب این قلم به آن اشاره کرده است. نقدهای جریانات سیاسی وقتی می‌تواند اثرگذار باشد که از درون باشد. نقد بیرونی به تقویت و انسجام بیشتر رقیب منجر می‌شود.

اصولگرایان که این‌بار با نامه پر از تیکه و متلک قالیباف به نقد درونی دعوت شده‌اند اگر با آن به صورت جدی برخورد کنند، فرصت خوبی در پیش دارند.

اصولگرایان متاسفانه به دلیل اینکه همیشه پس از انقلاب، چه در صورت رای‌آوری و چه در صورت شکست بخش مهمی از قدرت را در اختیار داشتند و همیشه می‌توانستند از موضع قدرت با رقیب اصلاح‌طلب خود سخن بگویند، کمتر از اصلاح‌طلبان فرصت کرده‌اند که از درون خود را نقد کنند.

به دلیل همین قدرت‌دار بودنِ همیشگی، فرصت نقد از آنها گرفته می‌شد.

تشکیلاتی که سوار بر اسب مراد است و در قدرت است و امنیت آهنین دارد و خود را پاسخگو نمی‌داند، طبعا دچار مشکلات درونی جدی خواهد شد.

این خاصیت طبیعی هر جمع سیاسی است، در همه جای دنیا. به همین دلیل وقتی که به پای انتخابات و رای مردم می‌رسند، دچار مشکل می‌شوند.

این‌بار نقد تیزی که دو کاندیدای ریاست‌جمهوری از درون جبهه اصولگرایان آغاز کرده‌اند و مهم‌تر اینکه از دیگران و از درون اصولگرایان نیز دعوت کرده‌اند در این نقد شریک باشند، فرصت مهمی ایجاد کرده است.

اصلاح‌طلبان، اصولگرایان و سایر گروه‌های سیاسی نیز باید به نقاط ضعف خود برسند. گرچه اصلاح‌طلبان در طول این سال‌ها و به خصوص پس از اتفاقات سال ٨٨، آنقدر اتهام و دروغ و محدودیت و ممنوعیت داشته‌اند که همان‌ها کمک کرده است تا در نظر مردم و جامعه سر پا بمانند و اثرگذار باشند.

اما آنها نیز به نقد درونی نیازمندند. به خصوص پس از آنکه معلوم شده است پای صندوق‌های رای و تا وقتی که انتخابات در ایران هست، دیدگاه اصلاح‌طلبان زمینه بیشتری در مردم دارد، نقد درونی مهم‌تر شده است.

بوی گند قدرت همیشه آفت‌آفرین است؛ اصلاح‌طلبان با پیروزی در مجلس، شوراها و ریاست‌جمهوری بیشتر از گذشته به نقد درونی احتیاج دارند.

نقدهای درونی در اصولگرایان، اصلاح‌طلبان، اعتدالیون، احمدی‌نژادی‌ها در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی تنها راه موفقیت احزاب برای آینده است. گرفتار بودن در دور باطل اینکه باید جواب رقیب را داد و هر نوع نقدی باعث می‌شود که رقیب سیاسی ما تقویت شود و باعث تضعیف مجموعه خودی‌ها می‌شود، آفت بزرگی است. اکنون این را فرصت تاریخی باید دانست. بنا به باور یا توهم آقای قالیباف همه‌چیز آماده بوده است که اصولگرایی به دلیل ضعف دولت مستقر پیروز شود.

به درستی یا نادرستی این مساله کار ندارم. ولی سخن‌هایی که از دل آن بیرون آمده است که اصولگرایی پوست انداخته و اصولگرایی لازم است یک نقد جدی درونی کند، این باعث خوشحالی است.

اگر نقد درونی همزمان در داخل اردوگاه اصولگرایی و اصلاح‌طلبی صورت پذیرد نتیجه شگفت‌آوری از آن استخراج می‌شود. ما به خاطر علنی شدن اختلاف‌های اصولگرایان درنامه قالیباف و مصاحبه میرسلیم، ناخن به هم نمی‌مالیم بلکه آن را یک پدیده مثبت می‌شماریم. علاوه بر آن انتظار داریم که اصولگرایان نیز از نقد درونی اصلاح‌طلبان استقبال کنند. مچ‌گیری‌های رسانه‌ای نباید صورت پذیرد. اگر هم اتفاق افتاد نباید جریانات سیاسی را تحت تاثیر قرار دهد. کشور چهاردهه است که در یک مرزبندی تکراری که تنها نتیجه آن عدم همکاری و کارشکنی و جلوگیری از پیشرفت کشور بوده است، گرفتار آمده. جناح‌ها خود را از درون نقد کنند و پس از آن خود را به مردم ثابت کنند تا جمهوری اسلامی به معنای واقعی شکل گیرد.

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۵۰۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حاجی‌بگلو: قانون شوراها باید اصلاح شود

نائب رئیس شورای عالی استان‌ها گفت:براساس قوانین و احکام اسلامی، قانون شوراها باید اصلاح شود، این تکلیف ما به عنوان قانون‌گذار است که شرایط را برای عمل مؤثرتر شوراها فراهم کنند - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، موسی‌الرضا حاجی‌بگلو شامگاه پنجشنبه در همایش روز ملی شوراها در مشهد با تأکید بر ضرورت اصلاح قوانین شورایی کشور اظهارداشت: براساس قوانین و احکام اسلامی، قانون شوراها باید اصلاح شود. این تکلیف ما به عنوان قانون‌گذار است که شرایط را برای عمل مؤثرتر شوراها فراهم کنیم و عمل مؤثر نیز در گرو افزایش ضریب تأثیرگذاری بر دستگاه‌های مجری قانون است.

وی افزود: این نیاز مبرم نه‌فقط در سطح نهادهای عالی در نظام شورایی بلکه حتی شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز وجود دارد تا بتوانند نمایندگی شایسته و مطلوبی از مردم داشته باشند.

کنش‎گری دوطرفه شوراها میان مردم و حاکمیت

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان فر،رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی پنیز در این مراسم بیان کرد: از روستاهای با 20 خانوار جمعیت گرفته تا کلانشهرهای چندمیلیون نفری، این شوراهای اجتماعی شهر و روستا هستد که در مقام حلقه واسطه میان حاکمیت و مردم عمل می‌کنند. بر همین اساس، از آن‌جا که تکلیف ما ناظر بر تقویت امیدواری در مردم است، شما عزیزان باید به موازات پیگیری مطالبات مردم، انعکاس‌دهنده خدمات قابل توجهی باشید که امروزه از طرف دولت درحال انجام است.

وی افزود: این یک حقیقت غیرقابل انکار است که دولت سیزدهم در عرصه اجرای قوانین، مجلس در حوزه قانون‌گذاری و قوه قضاییه در راستای رسیدگی به شکایات، تحول چشمگیر و اراده قابل توجهی از خود نشان داده‌اند و اینجاست که شوراها می‌توانند به میدان بیایند و همانطور که حرف مردم را به گوش مسئولان می‌رسانند، خدمت نظام را هم به اطلاع مردم برسانند.

شوراها از ارکان اصلی تصمیم‌گیری کشور هستند

سید ابراهیم علیزاده، رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد نیز گفت: معلمی شغل انبیا است و روز همه معلمان که وظیفه انسان سازی را برعهده دارند گرامی داریم؛ همچنین روز کارگر را به تمام کارگران زحمتکش و شریف تبریک می‌گوییم.

وی افزود: قدردان همه شوراها که بی منت به مردم خدمت می‌کنند؛ هستیم. در قانون اساسی نیز آمده که برای تحقق کامل قانون، نیاز به تشکیل شوراها است و شوراها از ارکان اصلی کشور نیز هستند.

انتهای پیام/282/.

دیگر خبرها

  • دشمن در جنگ اقتصادی با مقاومت مردم نتوانسته کاری از پیش ببرد
  • سخنگوی طالبان گزارش یوناما را تکراری و تبلیغاتی خواند
  • ۵۰ هزارتن شیرخشک در کارخانجات دپو شده است
  • شناسایی قطعی ۸۸۷ نقطه حادثه‌خیز در کشور طی یک سال گذشته
  • حاجی‌بگلو: قانون شوراها باید اصلاح شود
  • اینسایدر: برنامه پوتین جنگ همه‌جانبه با ناتو نیست، تضعیف درونی است
  • مهدی نصیری; زیر تیغ اصلاح‌طلبان و اصولگرایان/ توهم یا شوخی یا پروژه هدفمند؟! +جدول
  • نیمه‌نهایی تکراری در فوتبال اروپا ؛ این بازی متفاوت خواهد بود!
  • کتاب «معجزه شکرگزاری» کلید رضایت خاطر درونی را بیان می‌کند
  • توهین جنجالی مجری تندرو صداوسیما به اصلاح طلبان و اصولگرایان /حسام الدین آشنا: بی ادب نباشید؛ چه برای سیدخندان و چه برای پاورقی