Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از پیگیری‌های دو ساله وزارت نفت برای حذف کارت سوخت از سیستم توزیع سوخت کشور، میزان مصرف بنزین در کشور رکورد زد.

به گزارش مشرق، مصرف بنزین در سال جاری، با شتاب فراوان در حال افزایش است و رکوردهای جدیدی به جای می‌گذارد که دلیل اصلی آن را باید در اقدامات غیرکارشناسی وزارت نفت دانست که سهمیه‌بندی بنزین را لغو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته منصور ریاحی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم‌اکنون میانگین تولید بنزین در کشور ۶۵ تا ۶۶ میلیون لیتر است. از سوی دیگر، در تیرماه امسال مصرف بنزین به ۸۴ میلیون لیتر رسیده که در مقایسه با تیر سال گذشته ۱۰ میلیون لیتر بیشتر شده است. بر این اساس، هم‌اکنون نیاز کشور به واردات بنزین به حدود ۲۰ میلیون لیتر در روز هم نزدیک شده است که رکورد جدیدی در سالیان اخیر خصوصا پس از سهمیه‌بندی بنزین است.
 با ادامه روند افزایشی مصرف بنزین، یقینا روز به روز باید ارز بیشتری از منابع کشور را صرف واردات این فرآورده نفتی کرد. اما چرا مصرف بنزین، ترمز بریده است؟ دلیل آن را باید در اقدام غیرکارشناسی وزارت نفت دولت یازدهم در حذف سهمیه‌بندی بنزین دانست.
از دو سال پیش، با اصرار بیژن زنگنه وزیر نفت دولت یازدهم، سهمیه‌بندی بنزین حذف شد و کارت سوخت از چرخه کنار رفت. اما زنگنه در ۲ سال اخیر همواره در پاسخ به انتقادات درباره تبعات حذف سهمیه‌بندی بنزین، مدعی بود که این اقدام موجب افزایش بی‌رویه مصرف نخواهد شد.
سال ۹۵ زنگنه با دفاع از اقدامش در حذف سهمیه‌بندی بنزین به ایسنا گفت:‌ «کارت سوخت هیچ‌گونه تأثیری در کنترل مصرف سوخت ندارد.» وزیر نفت یکشنبه‌شب همین هفته نیز در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه «اعتقادی به این ندارم که برداشتن سهمیه‌بندی تأثیری در افزایش مصرف بنزین داشته»، گفت: «این دولت که در حال تمام شدن است و روزهای پایانی خود را می‌گذارند اما دولت بعدی باید روی افزایش قیمت بنزین فکر کند.»سرگذشت کارت سوخت در مجلس هم فراز و نشیب زیادی داشته است. که مجلس در لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ بازگشت سهمیه‌بندی بنزین را تصویب کرد، اما با اصرار وزارت نفت، این حکم قانونی در اصلاحیه بودجه حذف شد تا روند مصرف بنزین در سال ۹۵ هم ادامه پیدا کند.
وزارت نفت: افزایش مصرف بنزین
اتفاق ناگواری نیست!
البته واکنش وزارت نفت به افزایش بی‌سابقه مصرف بنزین هم قابل تأمل است. به گزارش تسنیم، یکی از رسانه‌های این وزارتخانه، اعلام کرده است: «فارغ از این‌که در همه حال مصرف بهینه انرژی و صرفه‌جویی در مصرف سوخت جزو اولویت‌های کشور به شمار می‌آید، اما از دیدگاهی دیگر می‌توان گفت افزایش مصرف بنزین به خودی خود اتفاق ناگواری نیست!»
البته در این مطلب به بهانه‌هایی مانند فصل تابستان و اوج سفرهای شهروندان، افزایش ناوگان خودرویی کشور، بهبود نسبی رفاه مردم و ... برای توجیه افزایش مصرف اشاره شده که قبلا هم وجود داشته و از نظر فنی قابل قبول نیست.
با توجه به این که واردات روزانه ۲۰ میلیون لیتر بنزین هزینه ارزی سنگینی به دولت تحمیل می‌کند، مسئولان وزارت نفت مجددا به دنبال راه چاره می‌گردند و احتمالا مجددا مجبور به سهمیه‌بندی خواهند شد یا اینکه بر اساس راهکاری که زنگنه پیشنهاد کرده، در دولت آینده قیمت بنزین افزایش خواهد یافت.تجربه نشان داده است که افزایش قیمت بنزین بر قیمت حمل و نقل و سایر کالاها نیز اثر مستقیم گذاشته و باعث بروز تورم می‌شود که با سیاست‌های ضدتورمی دولت هم سازگاری ندارد.
بازگشت به ۱۰ سال قبل
این اظهارات مسئولان نفتی صدای نمایندگان و کارشناسان را هم بلند کرده است. نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان این که حذف کارت سوخت دولت را به سمت افزایش قیمت بنزین سوق داده است گفته است: افزایش قیمت بنزین و حذف سامانه کارت هوشمند بازگشت به ۱۰ سال پیش است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، هدایت‌الله خادمی در واکنش به افزایش قیمت بنزین گفت: این موضوع جدی است چرا که در بحث سوخت از سال‌ها قبل مشکل داشتیم و یارانه پرداخت می‌کردیم که این باعث قاچاق می‌شد.
وی با بیان اینکه با پرداخت یارانه موضوع سوخت به بهشت قاچاقچیان تبدیل شده بود، تصریح کرد: این مسئله مشکل داشت، نخست اینکه مصرف واقعی نشان داده نمی‌شد و مصرف غیرواقعی بود و دوم اینکه سال به سال ناچار به واردات مقدار زیادی از حامل‌های انرژی بودیم.
نایب رئیس‌کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: سامانه کارت سوخت که نرخ قیمت را دو نرخی کرد بهترین طرحی بود که ممکن بود ایجاد شود چرا که با افزایش تولید سالیانه خودرو نیز مصرف بنزین افزایش فاحشی پیدا نکرد و واردات کاهش پیدا کرد و اینکه سقف مصرف به 8 میلیون در روز کاهش پیدا کرد.
خادمی با اظهار تاسف از حذف کارت سوخت گفت:آن زمان که ما مخالف حذف کارت سوخت بودیم این روز را می‌دیدیم که حذف کارت سوخت باعث عدم شفاف‌سازی می‌شود و در نتیجه منجر به واردات بی‌رویه و افزایش مصرف بنزین می‌شود تا اینکه اکنون دولت به ناچار به فکر افزایش قیمت بنزین افتاده است. البته دولتمردان آن را تکذیب می‌کردند و می‌گفتند با حذف کارت سوخت افزایش قیمت بنزین نخواهیم داشت اما برای ما بدیهی بود که چنین اتفاقی غیر ممکن است.وی با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین را برخی از دولتمردان مطرح کرده‌اند گفت: افزایش قیمت بنزین و حذف سامانه کارت هوشمند بازگشت به 10 سال پیش است که با افزایش حامل‌های انرژی مواد خام از لاستیک و قطعات یدکی گرفته تا مواد خوراکی شامل افزایش قیمت می‌شود و مجدد بحث پرداخت یارانه مطرح خواهد شد در صورتی که با سامانه کارت سوخت چنین مشکلاتی ایجاد نمی‌شد.

--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۵۰۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناترازی بنزین با سوخت متانول برطرف می‌شود

جواد اوجی وزیر نفت در جمع خبرنگاران گفت: استفاده از هلدینگ‌های پتروشیمی‌ در توسعه میادین و سرمایه گازی مدنظر است  به طوری که حجم سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار و با هدف تولید روزانه ۱۲۷ میلیون مترمکعب گاز است و با هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی در این زمینه قرارداد امضا شد.

او ادامه داد: سال گذشته قراردادهای خوبی برای جمع‌آوری گازهای مشعل داشته‌ایم و همچنین برای تولید بنزین در پتروشیمی‌ها تفاهم نامه خوبی داشته ایم و بخشی از متانول کشور به سمت سوخت بنزین سوق داده می شود، امروز در بسیاری از کشورها از متانول سوخت بنزین تولید می‌کنند که امروزه کشور ما هم به این دانش رسیده است.

وزیر نفت گفت: ناترازی بنزین می تواند از طریق متانول برطرف شود همچنین تولید ۳۵ میلیون متر مکعب گاز و ۵۰ هزار بشکه نفت در پالایشگاه‌های کشور از برنامه های وزارت نفت در سال ۱۴۰۳ است.

اوجی تصریح کرد: بیش از ۵۰ میلیون نفر در کشور در صنعت پتروشیمی دارای سهام هستند، در این دولت مردمی ما منتظر شرکت‌های خارجی نخواهیم ماند این در حالی است که بالاترین جذب سرمایه‌گذار خارجی در این دولت انجام شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • اعلام قیمت ارزان ترین خودروی برقی/ کاکایی: قرار بود از مونتاژکاریها کم شود/ خودروی برقی، مصرف سوخت کشور را بالا می برد / چرا درباره مافیا آدرس غلط می دهند/ رشد داخلی سازی ارزش افزوده ایجاد می کند
  • برای فروش سفره یکبار مصرف چه باید کرد
  • بنزین در امارات گران می‌شود
  • افزایش ۲۵ درصدی مصرف سوخت هواپیما در چابهار با افزایش ۳۸ درصدی پروازها
  • استاندارد پایین خودروهای داخلی عاملی در بروز ناترازی بنزین
  • بررسی مزیت‌های راهبردی اصلاح سهمیه بندی بنزین؛ از خانوادگی شدن سفرها تا استفاده از وسایل نقلیه اشتراکی
  • ناترازی بنزین با سوخت متانول برطرف می‌شود
  • درخواست مهم وزیر اقتصاد از وزیر راه و شهرسازی/ خودرو‌هایی که سهمیه بنزین آن‌ها قطع خواهد شد؛ کدامند؟
  • کارت سوخت رانندگان باطل می شود!
  • کارت سوخت این خودروها باطل می‌شود