Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رئيس دانشگاه علوم قضايي با بيان اين که حدود 16 رشته تخصصي براي تامين نيازهاي دستگاه قضايي در اين دانشگاه ايجاد شده است گفت: دانشگاه علوم قضايي يک فرصت بسيار خوب و عالي براي قوه قضائيه است که هم نيروي انساني مورد نياز را تربيت کند و هم نياز‌هاي علمي و پژوهشي قوه قضائيه را پاسخ دهد باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



محمدجواد شريعت باقري رئيس دانشگاه علوم قضايي و خدمات اداري قوه قضائيه در گفت‌وگوي تفصيلي با خبرنگار گروه حقوقي و قضايي خبرگزاري ميزان به جايگاه مهم اين دانشگاه در تربيت قضات دستگاه قضايي اشاره کرد و گفت: دانشگاه علوم قضايي دانشگاهي است که از نظر ساختاري، سازماني و مديريتي زير نظر قوه قضائيه است، اما از نظر مقررات که در آن اجرا مي‌شود تابع آئيننامه‌ها و مقررات وزارت علوم است.

وي گفت: سابقه تشکيل و ايجاد دانشگاه علوم قضايي به‌طور تقريبي مربوط به حدود 35 سال قبل است. اما از اين 35 سال حدود 6 سال است که به دانشگاه تبديل شده است، چون قبل از آن به صورت دانشکده فعاليت مي‌کرده است.
اين مقام قضايي بيان کرد: دانشگاه علوم قضايي اکنون حدود 1500 دانشجو دارد که عمده آن‌ها بورسيه هستند. يعني تعهد دارند بعد از اينکه تحصيلات آن‌ها تمام شد به خدمت قوه قضائيه دربيايند، به‌طور تقريبي حدود دو سوم دانشجويان ما تعهد دارند که در دستگاه قضايي کشور مشغول به فعاليت شوند.
شريعت باقري تصريح کرد: دانشگاه علوم قضايي يک فرصت بسيار خوب و عالي براي قوه قضائيه است که هم نيروي انساني مورد نياز را تربيت کند و هم نياز‌هاي علمي و پژوهشي قوه قضائيه را پاسخ دهد باشد.
اين استاد دانشگاه افزود: دانشگاه علوم قضايي عنوان خدمات اداري هم دارد. البته ساليان طولاني است که در بخش خدمات اداري جذب و فارغ‌التحصيل نداشته ايم. ناگفته نماند هر از گاهي اين بحث مطرح مي‌شود که اين قسمت فعال شود و بخش اداري قوه قضائيه را هم تحت پوشش قرار دهد.
رئيس دانشگاه علوم قضايي به وجود و تدريس رشته‌هاي تخصصي در اين دانشگاه اشاره کرد و گفت: ما حدود 16 الي 17 رشته تخصصي در مقطع کارشناسي ارشد داريم که حدود نيمي از آن‌ها منحصراً در دانشگاه علوم قضايي ارائه مي‌شود.

وي عنوان کرد: اين فرصت از آن جهت ارزشمند است که ما در سال‌هاي اخير از بين دانشجوياني که غيربورسيه بوده و آزاد هستند افرادي را به سازمان‌هاي تابعه قوه قضائيه معرفي مي‌کنيم.
رئيس دانشگاه علوم قضايي ادامه داد: مثلاً به سازمان بازرسي، سازمان ثبت، سازمان زندان‌ها و ... دانشجويان غير بورسيه خود را معرفي مي‌کنيم که در صورت امکان از اين فارغ التحصيلان در بدنه سازماني خود استفاده کنند. اميدواريم که اين سازمان‌ها بخصوص سازمان ثبت اسناد و سازمان بازرسي و همچنين ديوان عدالت اداري که براي آن‌ها رشته تخصصي داريم از اين فرصت استفاده کنند و اين فارغ التحصيلان رشته‌هاي خاص را در سازمان خود به‌کار گيري کنند، چون اين رشته‌ها فقط براي اين قبيل سازمان‌ها طراحي شده است.
اين استاد دانشگاه در رابطه با مقاطع تحصيلي اين دانشگاه گفت: دانشگاه علوم قضايي در 4 مقطع تحصيلي کارشناسي، کارشناسي ارشد، کارشناسي ارشد پيوسته و دکتري دانشجو مي‌پذيرد.
وي افزود: با توجه به اينکه سطح آموزش عالي در کشور بالا رفته است ما دانشجويان کارشناسي خود را از بين بهترين داوطلبين کنکور در سال‌هاي اخير انتخاب کرده و مي‌کنيم. البته فقط تعدادي از دانشجويان ارشد متعهد مي‌شوند که در دستگاه قضايي به‌عنوان قاضي خدمت کنند. يعني کم‌کم گرايش را به سمت کارشناسي ارشد سوق داده و تقويت کرده‌ايم. ولي کارشناسي را در حد جذب بهترين‌هاي کنکور همچنان داريم.
اين مقام قضايي تصريح کرد: البته در سال‌هاي دور به اين روش انجام نمي‌شد، علت آن هم اين است که عمده قضات کشور ما داراي مدرک کارشناسي بودند و همين مدرک کافي بود. اما الان ما کارشناسي ارشد را مورد توجه قرار داده و آن را تقويت مي‌کنيم.
شريعت باقري به يکي ديگر از ويژگي‌هاي شاخص فارغ التحصيلان دانشگاه علوم قضايي اشاره کرد و گفت: همان‌گونه که رياست محترم قوه قضائيه در يک مناسبتي بيان کردند دانشگاه علوم قضايي يک فرصت خوب و بلکه استثنايي براي قوه قضائيه است.

وي ادامه داد: نکته‌اي که بايد عنوان کرد اين است که تجربه نشان داده بسياري از مديران دستگاه قضايي مثل رؤساي دادگستري استان‌ها، دادستان‌ها، مديران کل و بسياري ديگر از مسئولان از افراد فارغ التحصيلان دانشگاه علوم قضايي هستند؛ لذا عملاً بسياري از دانشجويان ما بعد از چند سال خدمت و کسب تجربه در دستگاه قضايي به سمت‌هاي مديريتي نيز منصوب مي‌شوند؛ بنابراين ما به‌طور غيرمستقيم مديراني را هم براي قوه قضائيه تربيت مي‌کنيم که اين مسئله بسيار مهم و ارزشمند است.
اين مقام قضايي با اشاره به تعداد دانشجويان و قضات شاغل در کشور گفت: ما در کشور تقريباً 10 هزار قاضي داريم. عدد 1500 نفر که تعداد دانشجويان ما است به نسبت 10 هزار نفر عددي تقريباً بزرگي است. يعني قرار است ظرف حدود 4 سال تقريبا 1 هزار نفر قاضي تحويل دستگاه قضايي داده شود. اين امر بدين معني است که ميزان دانشجويان ما نسبت به کل قضات عدد بزرگي است و اين يعني ديده و احساس شدن؛ لذا فضا براي دانشجويان طوري نيست که در بين قضات مشغول در دستگاه قضايي به چشم نيايند. در اين جا هم نقش تأثيرگذار و ارزنده دانشگاه ديده مي‌شود.
رئيس دانشگاه علوم قضايي در رابطه با نحوه جذب اعضاي هيئت علمي اين دانشگاه گفت: ما در فرآيند جذب استادان اقدامات خوبي داشته و طبق قوانين و مقررات در حال افزايش اساتيد هيئت علمي خود هستيم. در حال حاضر حدود 34 نفر عضو هيئت علمي داريم که طبق مقررات در حال افزايش اين عدد هستيم.
وي گفت: در يک سال و نيم گذشته حدود 127 نفر داوطلب عضويت در هيئت علمي دانشگاه بودند که از بين آن‌ها فقط 10 نفر پذيرفته شدند. براي جذب استاد سالي 2 بار در فرآيند‌هاي وزارت علوم که اعلام مي‌شود ما اعلام نياز مي‌کنيم، داوطلبان مراحل را مي‌گذرانند و پس از انجام بررسي‌ها به عضويت هيئت علمي دانشگاه درمي‌آيند.
اين مقام مسئول خاطرنشان کرد: ما تعداد زيادي استاد مدعو در دانشگاه داريم. يعني ما تقريباً 160- 150 نفر بسته به ترم تحصيلي استاد مدعو داريم و اين تعداد استاد به نسبت اعضاي هيئت علمي نسبتي منطقي نيست. بايد تعداد اساتيد مدعو را کاهش داد و اساتيد هيئت علمي افزايش يابد و اساساً بايد اين ميزان معکوش شود تا به تعادل برسد.

شريعت باقري به شرايط تحصيل در اين دانشگاه هم اشاره‌اي کرد و گفت: در دوره کارشناسي آنچه را که وزارت علوم براي اين مقطع مصوب کرده حدود 140 واحد درسي است که ما آن را عيناً اجرا مي‌کنيم. اما با توجه به اختياراتي که دانشگاه‌ها دارند ما براي بعضي از درس‌ها افزايش ساعت درسي و يا اضافه کردن واحد‌هاي اضافي در نظرگرفته ايم. مثلا در يک رشته حدود 200 واحد درسي را براي دانشجويان خود در نظر گرفته‌ايم.
وي گفت: در سال گذشته ما بهترين عملکرد را در خصوص رتبه‌هاي کنکور داشته‌ايم. البته اين روند از سال‌هاي قبل مداوم در حال بهبود بوده است. به طوري که درسال گذشته رتبه تک‌رقمي کنکور داشتيم، رتبه‌هاي 2 رقمي هم فراوان داشتيم؛ اکنون ديگر رتبه‌هاي ما از بهترين رتبه‌هاي کشوري هستند که در دانشگاه علوم قضايي پذيرفته مي‌شوند.
اين مقام مسئول بيان کرد: وزارت علوم در گزارشي اعلام کرد که 3 دانشگاه کشور بهترين داوطلبين علوم انساني را جذب کرده است. يکي دانشگاه تهران، ديگري دانشگاه شهيد بهشتي و نهايتاً دانشگاه علوم قضايي. البته بايد گفت که اعلام شده بود که 100 نفر علوم انساني به اين سه دانشگاه رفتند. در حالي‌که دو دانشگاه ديگر رشته‌هايي مثل جامعه‌شناسي، فلسفه و اقتصاد جذب دارند، اما ما فقط حقوق و رشته‌هاي مربوط به حقوق را جذب کرده‌ايم.
رئيس دانشگاه علوم قضايي به برخي امتيازات تحصيلي اين دانشگاه اشاره کرد و گفت: دانشجويان بورسيه ما علاوه بر اينکه در دانشگاه تحصيل مي‌کنند از امتيازات ديگري نيز برخوردار مي‌شوند. اين افراد تعهد مي‌دهند که به مدت 10 سال در قوه قضائيه به‌عنوان قاضي خدمت کنند. يعني به اين ترتيب شغل آينده‌شان مشخص مي‌شود. همچنين کمک هزينه‌اي به آن‌ها پرداخت مي‌َشود، امکانات رفاهي در اختيارشان است، خدمت سربازي را ندارند که به نوعي جزو تعهدشان حساب مي‌شود؛ لذا بهترين‌هاي کنکور سراسري به همين دلايل دانشگاه علوم قضايي را انتخاب مي‌کنند.

وي در رابطه نحوه و ميزان تعامل اين دانشگاه با نهاد‌هاي ديگر گفت: ما خوشبختانه با معاونت منابع انساني قوه قضائيه و پژوهشگاه قوه قضائيه تعامل خوبي داريم. مثلا برنامه‌هاي پژوهشي که قصد اجرا داريم را بررسي مي‌کنيم که اگر در پژوهشگاه قوه قضائيه انجام مي‌شود ما ديگر آن پروژه را تکرار نکنيم و موازي کاري نشود.
اين استاد دانشگاه ادامه داد: در سال‌هاي اخير تعاملات با دانشگاه‌ها افزايش خوبي داشته است. به طوري که آن‌ها براي ما دانشجوي مهمان مي‌فرستند و يا ما براي دانشگاه‌هاي ديگر دانشجوي مهمان مي‌فرستيم. همچنين از اساتيد ديگر دانشگاه‌ها استفاده مي‌کنيم و بالعکس. حتي پروژه‌هاي تحقيقاتي به ما داده مي‌شود؛ لذا با نهاد‌هاي علمي کشور مثل دانشگاه‌ها تعاملات خوبي برقرار کرده‌ايم.
شريعت باقري در پاسخ به اين سئوال که با توجه به اينکه دانشگاه علوم قضايي قضات زيادي را به دستگاه قضايي تحويل داده است سطح علمي قضات را چگونه ارزيابي مي‌کنيد،گفت: به طور کلي سطح علمي قضات کشور ما خوب است، ولي ما در کشور يک مشکل داريم و آن اين است که دچار يک افت علمي در دانشگاه‌ها هستيم. مشکلي که الان وجود دارد مسئله مدرک‌گرايي است و اينکه دانشجويان بيشتر براي دريافت مدرک تلاش مي‌کنند. هرچند در دانشگاه علوم قضايي با قدرت و قوت سطح علمي را بالا نگه داشته و در حال افزايش آن هستيم.
وي توضيح داد: در واقع بايد گفت به‌طور کلي در کشور سطح آموزش تنزل پيدا کرده است. اما در پاسخ به سوال شما بايد بدانيم سطح علمي قضات را با چه کساني مقايسه کنيم. مثلاً بين فارغ‌التحصيلان رشته حقوق قوه قضائيه بهترين‌ها را انتخاب مي‌کند.

شريعت باقري در رابطه با تعامل دانشگاه با ساير نهاد‌هاي خارج از قوه قضائيه گفت: در ساختار دانشگاه علوم قضايي يک بخش با عنوان دفتر همکاري‌هاي بين‌المللي پيش‌بيني شده است. البته در اين دفتر مدتي است که در حال بررسي اين موضوع هستيم که بتوانيم اين بخش را بيش از پيش فعال کنيم.
رئيس دانشگاه علوم قضايي بيان کرد: البته از اين ظرفيت تاکنون استفاده شده است، اما پتانسيل آن را داريم که اين ظرفيت را بيش از پيش افزايش دهيم. مثلاً در سال‌هاي گذشته از شخصيت‌هاي مختلف و از نهاد‌هاي مهم کشور‌هاي ديگر دعوت کرده و ميزبان آن‌ها بوده‌ايم. از کشور‌هاي فرانسه، سوئيس، ايتاليا، روسيه، ترکيه دبير کل کنفرانس لاهه به ايران سفر کرده اند و با برخي از آن‌ها نيز تفاهم‌نامه امضا شده است.
وي ادامه داد: همچنين دادستان قطر و اعضاي آکادمي روسيه از ديگر افرادي بوده‌اند که به ايران سفر کرده و در دانشگاه علوم قضايي حضور پيدا کرده اند. ما معتقديم اين تعاملات با شخصيت‌هاي علمي و حقوقي ديگر کشور‌ها تأثير مثبتي به همراه دارد. يعني وقتي که مي‌آيند و مي‌بينند که نحوه آموزش قضات ما ومراحل جذب آن‌ها چگونه است و اساتيد ما چه تحصيلاتي دارند باعث مي‌شود که ذهنيت خوب در آن‌ها ايجاد شود.
شريعت باقري خاطرنشان کرد: البته انتظار داريم که اين تعاملات بين‌المللي افزايش يابد. چون اين توان در دانشگاه علوم قضايي وجود دارد.
اين مقام قضايي در پايان گفت: به نظر من دانشگاه علوم قضايي کانال اصلي ورودي قضات به قوه قضائيه است به همين دليل دورنماي بسيار خوبي براي دانشگاه علوم قضايي متصور هستم.
گفت‌وگو: سيد هادي مظلوم
انتهاي پيام/



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۵۱۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قهر پسران دهه هشتادی با دانشگاه

وقتی شغل‌های آزاد و دلالی پردرآمد و معافیت‌های مالیاتی هست، چرا این همه سال عمرمون را صرف دانشگاه کنیم.» یا «خب دختران راهی جز درس خواندن ندارن اما داستان پسرها فرق می کنه» این‌ها حرف‌های تعداد زیادی از پسران دهه هشتادی است که امسال عطای شرکت در کنکور را به لقایش بخشیده‌اند و در کنکور شرکت نکرده‌اند.

آمار داوطلبان کنکور سال جاری نشان می‌دهد از مجموع یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب که در نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ ثبت‌نام کرده‌اند تنها ۳۷ درصد مرد هستند.

عدم اقبال پسران برای ورود به دانشگاه به دلیل نگرانی از اشتغال بعد از فارغ‌التحصیلی موجب شده که بسیاری از آن‌ها آموختن مهارت و ایجاد کسب و کار را بر رفتن به دانشگاه ترجیح ‌دهند.

معاون پژوهشی اسبق وزارت علوم محمد مهدی‌نژاد نوری می‌گوید: تغییر در نسبت ورودی دختران و پسران به دانشگاه، از اوایل دهه ۹۰ شروع شده است.

این در حالی است که افزایش نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان آموزش عالی در فاصله سال تحصیلی ۱۳۹۱ ـ ۱۳۹۰ و ۱۴۰۱ ـ ۱۴۰۰ با وجود کاهش نرخ بیکاری از عوامل موثر در کاهش رغبت جمعیت جوان به خصوص پسران به ادامه تحصیلات عالی است.

تحصیلات دانشگاهی برای بسیاری از متولدان دهه‌های ۶۰ و ۷۰ تبدیل به تضمینی برای یافتن شغل نشد، از سویی دیگر نبود بازار کار متناسب با رشته‌های دانشگاهی، درآمدهای پایین و انتظارات جامعه از مردان برای تأمین معیشت، منجر به ورود زودهنگام آن‌ها به بازار کار در رشته‌های درآمدزا شده است.

در آینده نزدیک تعداد دختران تحصیل‌کرده دانشگاهی بیشتر از مردان تحصیل‌کرده خواهد بود. حتی این پدیده در ازدواج‌های سال‌های اخیر نمود بیشتری داشته و اصولاً تبدیل به یکی از موانع ازدواج شده است. زیرا دختران دوست دارند سطح دانش پسر بیشتر یا برابر با خودشان باشد. با توجه به اینکه به تدریج اهمیت درآمد از مدرک بیشتر می‌شود، اما تا تثبیت کامل این فرهنگ، همچنان دختران تحصیل‌کرده در آینده گزینه‌های کمتری برای ازدواج خواهند داشت.

معاون نظارت و راهبری ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی سیدجلال موسوی با تأکید بر اینکه آمار پیشتازی ۲۶ درصدی دختران داوطلب ورود به دانشگاه نشان‌دهنده اصلاح فرهنگ مهارت‌محوری در کشور است، ابراز می‌دارد که «بحث اشتغال برای آقایان مهم‌تر است» و به همین دلیل اولویت اول آقایان تحصیلات آکادمیک نیست.

عضو سابق شورایعالی انقلاب فرهنگی مهدی گلشنی کاهش تعداد پسران در کنکور را نشان‌دهنده نقص در آموزش عالی می‌داند و می‌گوید اگر در چند سال آینده روند به همین صورت باشد و اعتدال ایجاد نشود حتی تبعات اجتماعی به همراه دارد.

طبق نظر جامعه‌شناسان، جامعه از مردان انتظار سرپرستی خانواده و تأمین معیشت دارند، به همین خاطر مرد از همان ابتدا مسیرش را تغییر می‌دهد. پس ایجاد امید در پسران برای بهتر شدن زندگی مادی آن‌ها در صورت ادامه تحصیل، می‌تواند انگیزه‌ موثری برای تعادل در دانشگاه‌ها باشد. تأکید بر کسب منزلت اجتماعی همراه با تحصیلات عالیه هم می تواند در ایجاد انگیزه ارزشی برای تشویق پسران مؤثر باشد.‌

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • بیش از ۱۰ هزار نفر در رشته علوم تجربی رقابت کردند
  • دانشگاه آزاد اسلامی واحد سلماس میزبان آزمون کنکور سراسری
  • رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته های کنکور آغاز شد
  • قهر پسران دهه هشتادی با دانشگاه
  • آغاز ماراتن پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور
  • رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد
  • تاسیس رشته‌های جدید ‌ متناسب با ظرفیت‌های هرمزگان در دستور کار است
  • رقابت ۵۲ هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان غربی
  • بزرگ‌ترین ماراتن علمی کشور در خط شروع ۱۴۰۳
  • ایجاد زیرساخت هوشمند رصد رشته مقاطع و رشته محل‌های علوم پزشکی