Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، هوشنگ بازوند، استاندار لرستان امروز، سوم مرداد در دیدار با محمد مخبر دزفولی رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، گفت: لرستان در همه‌بخش‌ها ظرفیت‌های بالقوه خوبی دارد اما بالفعل کردن آنها به سرمایه‌گذاری نیاز دارد و برای اجرای این کار نیازمند حمایت و توجه بیشتر هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی به بیکاری در لرستان اشاره کرد و افزود: با وجود اینکه در چند سال اخیر سرمایه‌گذاری‌های خوبی در استان انجام شده اما چون بیکاری دپو شده بود، رفع کامل آن مستلزم سرمایه‌گذاری‌ بسیار زیادی است و حدود 20 هزار میلیارد تومان نیاز داریم که به میانگین کشور برسیم.
بازوند اضافه کرد: خروجی بیکاری صرف‌نظر از آسیب‌های اجتماعی که به‌وجود می‌آورد، بحث مهاجرت را هم درپی دارد و هر سال افراد زیادی برای پیدا کردن شغل به استان‌های دیگر مهاجرت می کنند.
وی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید کارهای خوبی در استان انجام شده است، ادامه داد: با این حال در برخی بخش‌ها از جمله طرح‌های عمرانی، مدارس، راه‌های روستایی، برق‌رسانی و آب‌رسانی به روستاها و... با مشکلاتی مواجه هستیم که برای اجرای این‌ها به کمک بیشتری نیاز داریم.
استاندار لرستان با اشاره به بحث توانمندسازی اقتصادی و مشارکت تصریح کرد: حدود 24 صنعت در استان داریم که آمادگی مشارکت دارند و در بخش کشاورزی نیز این آمادگی وجود دارد.
بازوند با اشاره به دو الگوی آسمان و آفتاب که به همت دکتر مخبر در کشور تعیین شده است، افزود: این الگوها علاوه بر ایجاد اشتغال، تولید ثروت می‌کنند و منجر به توانمندسازی افراد می‌شود و ما در لرستان برای همکاری در این الگو آمادگی کامل داریم و می‌توانیم سالیانه حدود 300 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کنیم. در الگوی آفتاب هم تعاونی‌هایی در استان وجود دارد که می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند.
وی با اشاره به گروه سرمایه‌گذاری تدبیر اظهار کرد: انتظار داریم این گروه یک پروژه بزرگ در استان ما تعریف کند و این ظرفیت وجود دارد که ازآن جمله می‌توان به پالایشگاه پلدختر، پتروشیمی و لاستیک‌سازی اشاره کرد.
استاندار لرستان به طرح‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: در دانشگاه‌های استان فعالیت‌های خوبی در این زمینه اجرا شده و حدود 85 محصول تولید کرده‌اند که نیاز است این محصولات تجاری‌سازی شود و نیازمند کمک و حمایت بنیاد برکت هستند. این شرکت‌های دانش‌بنیان به 50 میلیارد تومان تسهیلات نیاز دارند که ما می‌توانیم درصدی از سود را تقبل کنیم.
بازوند به واحدهای تولیدی استان که به علت مشکل سرمایه در گردش تعطیل شده‌اند اشاره کرد و افزود: مشکل این واحدها که بین 100 تا 150 مورد هستند با 500 میلیون تومان سرمایه در گردش حل می‌شود و ما به سهم خود از کمک فنی اعتباری که مجلس ابلاغ کرده می‌توانیم کمک کنیم.
وی با بیان اینکه در بحث وام‌های مشاغل خانگی انتظار داریم به 11 شهرستان استان تسهیلات مناسب پرداخت شود، اضافه کرد: در بحث تهیه جهیزیه ستاد عنایت ویژه‌ای به لرستان داشته و توقع داریم امسال هم برای هر شهرستان 100 جهیزیه تهیه کنید. سال گذشته بیش از 300 میلیارد تومان وام ازدواج در استان پرداخت شد و الان هم بالغ بر 20 هزار نفر در نوبت این وام هستند.
استاندار لرستان با اشاره به مسکن محرومین، تصریح کرد: بنیاد برکت زحمات زیادی در این زمینه کشیده است و انتظار داریم 1000 واحد برای لرستان درنظر بگیرید.
بازوند در ادامه صحبت‌هایش تأکید کرد: زوج‌های نابارور به‌علت اینکه مرکز ناباروری در لرستان وجود ندارد به اجبار برای درمان به استان‌های دیگر عزیمت می‌کنند که هزینه‌های زیادی متحمل می‌شوند و در این راستا و برای ایجاد مرکز ناباروری با جهاد دانشگاهی توافق کرده‌ایم که توقع داریم بنیاد برکت به‌عنوان یک طرح ویژه کمک کند و آن را در دستور کار قرار دهد.
وی یادآور شد: نزدیک به چهار میلیارد تومان برای زمین این مرکز نیاز است که ما آن را تقبل می‌کنیم و هفت میلیارد برای تجهیزات نیاز است اما با پنج میلیارد تومان هم می‌شود مرکز ناباروری را راه‌اندازی کرد و پیشنهاد ما این است که بنیاد نصف این مبلغ و مابقی را ما تقبل کنیم یا اینکه پنج میلیارد تومان به جهاد دانشگاهی تسهیلات بدهید و در این حالت یارانه وام را ما پرداخت می‌کنیم.
استاندار اضافه کرد: جهاد دانشگاهی به‌طور جدی پیگیر راه‌اندازی این مرکز ناباروری است و ما هم تا حد امکان کمک خواهیم کرد تا هزینه‌های زوج‌های نابارور استان با وجود این مرکز کم شود.
بازوند خاطرنشان کرد: بنیاد برکت در بحث تحت پوشش قرار دادن خدمات مالی بیمه‌ای افراد یتیم نزدیک به 750 نفر در استان را تحت پوشش دارد که خواهش می‌کنیم حداقل تا سقف 3000 نفر تحت پوشش قرار گیرند.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۶۰۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر افزایش دستمزدها در رشد تعداد بیمه‌شدگان

بر اساس تازه‌ترین آمارها بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیمه شده اجباری و اختیاری جدید به آمار بیمه‌شدگان تامین اجتماعی افزوده شده که به زعم کارشناسان و تحلیلگران افزایش دستمزدها در دولت سیزدهم در این زمینه تاثیرگذار بوده است.

به گزارش ایسنا،‌ یکی از وظایف وزارت کار صرفنظر از اجرای سیاست‌های اشتغال، حمایت از نیروهای کار شاغل است و بر همین اساس بررسی وضعیت بیمه شدگان شاغل و سهم آنها از کل شاغلان ضروری است. در تعریف، بیمه شده به فردی گفته می‌شود که با پرداخت مبالغی به عنوان حق بیمه، حق استفاده از مزایای مندرج در قانون سازمان بیمه‌گر را دارد.

بیمه شده اجباری، بیمه شده‌ای است که به دستور کارفرما یا نماینده او در محلی به نام کارگاه مشغول به کار و حق بیمه او واریز می‌شود و مزد و حقوق می‌گیرد که عمدتا اشتغال پایدار در قالب بیمه‌های اجباری است. اما در بیمه اختیاری، فرد با مراجعه به شعب سازمان تامین اجتماعی خواهان انعقاد قرارداد بیمه اختیاری می‌شود و موظف است حق بیمه خود را در زمان مقرر پرداخت کند که مشاغل آزاد و خویش‌فرما از زیر مجموعه‌های بیمه اختیاری به شمار می‌روند.

طبق گزارش‌ها طی دو سال گذشته بیش از ۲ میلیون نفر بیمه اجباری و اختیاری در کشور به ثبت رسیده به نحوی که در سال ۱۴۰۲ نزدیک به یک میلیون نفر بیمه‌شده جدید به بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی افزوده شده و بر اساس اعلام معاونت اشتغال وزارت کار در ۷ ماهه اول سال گذشته ۵۵۰ هزار نفر کد بیمه اجباری و حرف و مشاغل جدید به ثبت رسیده است. افزایش آمار بیمه شدگان اجباری تامین اجتماعی بیانگر رونق حوزه تولید است.

طبق گزارش‌ها در طول ۲.۵ سال گذشته بیش از ۲ میلیون نفر بیمه اجباری و اختیاری در کشور به ثبت رسیده و بر اساس تازه‌ترین آمار بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیمه شده جدید به بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی افزوده شده است.محمود کریمی بیرانوند - معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار اواخر سال گذشته با تایید آمار بیمه‌شدگان جدید تامین اجتماعی اعلام کرد: قطعا برایشان اشتغال ایجاد شده و مشخص است که کد بیمه جدید اجباری است یا حرف و مشاغل است.

یکی از سیاستهای اثرگذار و مثبت دولت سیزدهم افزایش حداقل دستمزد کارگران بود که موجب افزایش تعداد بیمه‌شدگان اجباری سازمان تامین اجتماعی شد. در سه سال دولت سیزدهم حداقل دستمزد کارگران ۱۷۰ درصد افزایش یافت و به طور میانگین سالانه ۴۰ درصد حداقل دستمزد کارگران رشد داشته است.

در آغاز دولت سیزدهم حداقل دستمزد ماهانه کارگران ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان بود که با گذشته ۲.۵ سال به ۷ میلیون و ۱۶۶ هزار تومان رسید و حداقل دریافتی کارگران به بیش از ۱۱ میلیون تومان افزایش یافت. این امر بر ایجاد انگیزه کارگران شاغل در بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی اثرگذار بود و موجب بازگشت کارگران به خطوط تولید شد.

به اعتقاد کارشناسان با افزایش دستمزدها و ایجاد روحیه کار، آمار بیمه‌شدگان اجباری نیز افزایش پیدا کرده است. افزایش تعداد بیمه شدگان اجباری به این معناست که کارفرما نیروی کار را جذب و او را بیمه کرده است.

در همین راستا ناصر چمنی ـ کارشناس حوزه کار در گفت و گو با ایسنا، حقوق و دستمزد را در بالارفتن آمار اشتغال و بیمه شدگان تامین اجتماعی موثر دانست و گفت: افزایش حقوق باعث می‌شود تا افراد به کار ترغیب شوند و بیشتر کارگاه‌ها و واحدهایی که به دنبال کارگر هستند بتوانند نیرو جذب کنند.

وی ادامه داد: بخش اعظمی از کسانی که ساعت‌های متمادی در یک بنگاه یا واحد تولیدی مشغول کار هستند، وقتی حقوق و دستمزد ناچیزی دریافت می‌کنند دیگر تمایلی به کار در خط تولید نشان نمی‌دهند و عمدتا به سمت مشاغل غیررسمی،کاذب و ناپایدار می‌روند.

به گفته این کارشناس حوزه کار، این تصور وجود دارد که دستمزد پایین کفاف هزینه‌های زندگی را نمی‌دهد لذا از طریق کار در مشاغل کاذب یا خدماتی نظیر تاکسی‌های اینترنتی به دنبال تامین هزینه‌های زندگی هستند. از این رو افزایش دستمزدها می‌تواند تاثیر بسزایی در آمار بیمه شدگان و اشتغال داشته باشد.

به گزارش ایسنا،‌ برابر ماده ۱۴۸ قانون کار، کارفرمایان کارگاه‌های مشمول این قانون مکلفند مطابق قانون تأمین اجتماعی نسبت به بیمه کارگران واحدهای خود اقدام کنند. جذب بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیمه شده جدید در سازمان تامین اجتماعی نشان از رشد تعداد بیمه شدگان تامین اجتماعی و اهتمام دولت سیزدهم برای ایجاد اشتغال پایدار در کشور است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بهره مندی بیش از ۴۸۰۰ نفر متأثر از سیل و آبگرفتگی از خدمات امدادی هلال احمر
  • بهره‌مندی ۱۷۷ هزار البرزی از خدمات رایگان روانشناسی مراکز بهداشت
  • بهره‌مندی ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی در مازندران ‌
  • بهره مندی بیش از ۱۷۷ هزار نفر از خدمات روانشناسی
  • تاثیر افزایش دستمزدها در رشد تعداد بیمه‌شدگان
  • مرغداری ۲۰ هزار قطعه‌ای در نمین به بهره برداری رسید
  • بهره مندی بیش از ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی و مشاوره بهزیستی مازندران
  • بهره‌مندی بیش از ۳۶۰ هزار نفر از خدمات مشاوره بهزیستی مازندران
  • بهره مندی افراد کم توان خوزستان از خدمات صندوق بیماران خاص
  • بهره مندی بیش از ۳۳ هزار نفر از خدمات مشاوره‌ای بهزیستی چهارمحال و بختیاری