Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازیزد؛فاطمه دانش یزدی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد ضمن تشکر و قدردانی از مسئولین و اساتید برگزاری این همایش، یزد را به دلیل معماری سنتی و طبیعی آن شهری با ساخت وساز سبز معرفی کرد و از انتخاب استان یزد برای برگزاری این همایش ابراز خرسندی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانش یزدی معماری سنتی، ویژگی های فرهنگی، قومی و ملی یزد و همچنین جایگاه ویژه فیلسوفان، شاعران و ادیبان این استان را از دلایل انتخاب یزد برای برگزاری این همایش دانست و عنوان کرد: یزد بزرگترین بنای خشتی زنده جهان به دلیل استفاده از مصالح بومی و معماری پایدار در بناهای سنتی خود، همواره مورد توجه بسیاری از جهانیان بوده است.

وی گفت: استفاده از کاهگل، بادگیر، آب رسانی به شیوه قنات و خانه هایی با معماری ویژه کویر، بیانگر توسعه پایدار و سبز در گذشته این سرزمین است اما رشد شهر نشینی و ورود فرهنگ توسعه ناپایدار، موجب شده اهالی این خطه، از میراث سبز خود فاصله گرفته و وارد شهرنشینی مدرن نامناسب شوند.

این مقام مسئول در ادامه در خصوص بافت تاریخی یزد و ثبت جهانی آن سخنانی را ارائه نمود و گفت: اهمیت شهر یزد به بافت تاریخی آن است که پس از گذشت هفتصد سال همچنان پابرجا است و به‌دلیل وسعت، یکپارچگی و حفظ اصالت تاریخی‌، استفاده از مصالح بومی و مصرف کمترین انرژی در تولید بناهای خشتی و هماهنگی کامل با اقلیم سخت و خشن کویری است که این بافت در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد همچنین در بخشی از سخنان خود به ثبت جهانی دو قنات در استان یزد و جایگاه ویژه قنات ها در این استان اشاره کرد و اظهار داشت: یزد گرچه در دل کویری خشک و سوزان واقع شده اما نامش با نام قنات، سازه ای که یادآور سختکوشی، اراده، ذکاوت و خلاقیت عجین شدهاستبه نحوی که قنوات این شهر قدمتی به طول تاریخ کهن ایران دارنداگر خواسته باشیم برای قنات شناسنامه ای در نظر بگیریم، سرزمین پهناور ایران مادر این سازه شگفت انگیز و یزد زاینده این شیوه استحصال آب و پرورنده فنون مرتبط با آن بوده است.

دانش یزدی اضافه کرد: همت و تلاش یزدی ها در حفر قنوات، این سرزمین تشنه را سیراب کرد و آثار این اراده و کوشش ها، همچنان زنده و جاری است.
وی در ادامه در خصوص باغ جهانی دولت آباد که محل برگزاری این همایش می باشد، گفت: باغ دولت آباد که در یک منطقه کویری در فلات مرکزی ایران واقع شده نمونه ای از ساخت و ساز سبز و همچنین نشانگر تعامل مردمان این خطه با طبیعت منطقه می باشد.

این مقام مسئول معماری باغ دولت آباد را نشانگر اندیشه والای مردم یزد دانست و اذعان داشت: این باغ حکایت از سخت کوشی مردمان یزد دارد و حس آرامشی که این باغ به بازدیدکننده میدهد هرگز ساخت و سازهای جدید به انسان نمی دهد.

دانش یزدی در بخش پایانی سخنان خود ساخت و ساز سبز را از مهمترین موارد توسعه پایدار دانست و اظهار داشت: منظور از توسعه پایدار، رفع نیازهای حال حاضر بدون به خطر افتادن توانایی برای رفع نیازهای آینده است، توسعه پایدار باعث افزایش کیفیت زندگی شده و به انسان اجازه زندگی در یک محیط زیست سالم را می دهد.

لازم به ذکر است: ایجاد بستری برای گردهمایی، ارائه و تبادل نظر در رابطه با نوآوری ها و پژوهش های علمی در توسعه پایدار و ساخت و ساز سبز، ارائه دستاوردهای جدید علمی متخصصین داخلی و خارجی در زمینه همایش، جذب مشارکت بین المللی در توسعه پایدار و ساخت و ساز سبز در استان و کشور، معرفی راهکارهای مهندسی و علمی با هدف بهینه سازی مصرف انرژی، کنترل آلودگی های زیست محیطی،کاهش ریسک های بهره برداری،حفاظت از منابع طبیعی و کاهش تولید پسماند، اشاعه فرهنگ توسعه پایدار،حفظ و صیانت از آثار و اماکن تاریخی و حفظ و صیانت از محیط زیست،معرفی پروژه ها و طرح های پایدار به جهانیان به علت حضور نمایندگان بنیاد جهانی انرژی و جامعه مدیریت سبز اروپا، رسیدن به موفقیت پایدار در صحنه اقتصادی و اجتماعی و ترویج استفاده از منابع و انرژی های پایدار از اهداف برگزاری نخستین همایش ساخت و ساز سبز در استان یزد می باشد.

امروز همایش ساخت و ساز سبز با حضور رئیس و بنیان گذار بنیاد جهانی انرژی، مدیرکل میراث فرهنگی استان و چند تن دیگر از مسئولین استانی در باغ جهانی دولت آباد برگزار شد.

انتهای پیام/ ی

یزد بزرگترین بنای خشتی زنده جهان به دلیل استفاده از مصالح بومی و معماری پایدار

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۷۳۱۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت مکلف شد 300 هزار هکتار به زمینهای قابل سکونت در شهرهای با تراکم زیر 70 هزار نفر اضافه کند

محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه در گفت وگو با خبرنگار قدس در مورد در اختیار زمین و تسهیلات به مردم برای ساخت مسکن، گفت: ما در قانون برنامه هفتم دولت را مکلف کردیم که بالغ بر 300 هزار هکتار به زمین های قابل سکونت در شهرهای با تراکم زیر 70 هزار نفر و روستاها اضافه کند که باعث افزایش افقی زیست بوم شهری و روستایی می شود و این بند از برنامه هفتم توسعه عملا در راستای هدف قانون جهش تولید مسکن هست که زمین را در اختیار مردم قرار می دهیم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: در دو قانون بالادستی کشور یعنی قانون برنامه هفتم توسعه پنج ساله کشور و هم قانون جهش تولید مسکن شرایط عرضه زمین به مردم توسط دولت را فراهم کردیم تا دولت، زمین را یک عامل اصلی در قیمت مسکن است بطور رایگان در اختیار مردم قرار دهیم و در کنار آن بانکها مکلف به پرداخت تسهیلات هستند. هر میزان دولت در زمینه عرضه زمین به مردم و پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به مردم جلو برود؛ مشارکت مردم در ساخت مسکن افزایش خواهد یافت.

زنگنه تصریح کرد: برخی بانک ها امسال به وظایف خود عمل کردند و بعضی از بانکها نیز تخطی های جدی از قانون داشتند. ما می توانیم به منابع مالی دیگر هم فکر کنیم که در قانون تامین مالی که اخیرا شورای نگهبان هم تصویب کرد و ابلاغ می شود مقداری مباحث را گذاشتیم و همچنین صندوق مسکن می تواند موثر باشد.

عضو کمیسیون برنامه،‌ بودجه و محاسبات تاکید کرد: قطعا افرادی که قدرت دریافت تسهیلات 400 میلیونی یا یک میلیاردی را ندارد با بالا رفتن قیمت مسکن دچار مشکل می شوند. اما این افراد می توانند در صندوق های سرمایه گذاری مسکن به میزان سرمایه ای که دارند در ساخت مسکن و متراژ سهیم شوند که این برای آنها ارزش افزوده دارد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: دولت باید افزایش سرمایه بانکهای همسو با سیاست تسهیلات ساخت مسکن را تقویت کند که آنها توان وام دهی شان افزایش پیدا کند و هم منابع تامین مالی را برایشان فراهم کند.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • رقم زدن حرکات توسعه‌ای با جذب سرمایه گذار
  • توسعه پایدار با مولدسازی سرمایه‌های مردمی رقم می‌خورد
  • از توجه ویژه به توسعه روابط فرهنگی با همسایگان تا طرح مساله غزه در اجلاس باکو
  • افزایش مشارکت مردم در ساخت مسکن با تکیه بر عرضه زمین و پرداخت تسهیلات به آن‌ها
  • دولت مکلف شد 300 هزار هکتار به زمینهای قابل سکونت در شهرهای با تراکم زیر 70 هزار نفر اضافه کند
  • سخنگوی دولت: همانطور که در حوزه زیر ساخت، نظامی و سلامت از متوسط جهانی بیشتر رشد کرده ایم در سایر حوزه ها هم می توانیم (فیلم)
  • چهارمین همایش بین‌المللی معماری دست‌کند در خرم‌آباد برگزار می شود
  • مردمی کردن اقتصاد توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد
  • ۳۰۰ نفر به سهیمه بیمه کارگران کردستانی اختصاص یافت
  • حضور سفیران و مقامات بین المللی در همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک