Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد قرارگیری در معرض داروهای ضدافسردگی در رحم، کودک را در معرض ریسک بالای ابتلا به اوتیسم قرار می دهد.

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، به گفته محققان دانشگاه بریستول انگلستان، ریسک بروز اوتیسم در کودکانی که مادرشان در دوره بارداری داروهای ضدافسردگی مصرف کرده باشد ۴۵ درصد بیشتر از نوزادانی است که مادرشان مبتلا به اختلال روانی بوده اما هیچ داروی مصرف نکرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیرج رای، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «ما به نتایج باثباتی دست یافتیم که داروهای ضدافسردگی با اوتیسم ارتباط دارند هرچند این ارتباط بسیار جزئی است.»

وی در ادامه می افزاید: «بالغ بر ۹۵ درصد زنان تحت مطالعه که در طول بارداری داروی ضدافسردگی مصرف کرده بودند، کودک مبتلا به اوتیسم نداشتند، اما باید توجه کرد که حتی این میزان خطر اندک هم حائز اهمیت است.»

در این مطالعه، تیم تحقیق داده های بیش از ۲۵۴ هزار کودک ۴ تا ۱۷ ساله ساکن در استکهلم را بین سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ بررسی کردند.

در حدود ۵۴۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم تشخیص داده شدند. بیش از ۳۳۰۰ کودک در معرض داروهای ضدافسردگی در زمان بارداری قرار گرفته بودند. بیش از ۱۲ هزار کودک نیز از مادران مبتلا به اختلال روانی که دارو ضدافسردگی مصرف نمی کردند متولد شده بودند.

در حدود ۴ درصد کودکان قرار گرفته در معرض داروهای ضدافسردگی مبتلا به اوتیسم تشخیص داده شدند. همچنین ۲.۹ درصد کودکان متولدشده از مادران مبتلا به اختلال روانی که دارو ضدافسردگی مصرف نکرده بودند، نیز مبتلا به اوتیسم شده بودند.

به گفته محققان، هیچ دلیل مشخصی برای وجود این ارتباط وجود ندارد، اما اکثر داروهای ضدافسردگی با افزایش میزان انتقال دهنده عصبی موسوم به سروتونین عمل می کنند.

به گفته رای، سروتونین در رشد مغز اهمیت دارد و میزان بالای آن در کودکان مبتلا به اوتیسم مشاهده شده است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۷۵۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر داروهای استنشاقی بر درمان آسم/ آموزش؛ گامی موثر در کنترل آسم

عضو انجمن آسم و آلرژی ایران با بیان اینکه درمان آسم فقط مصرف دارو نیست؛ گفت: بیماران با بهره‌ گرفتن از آموزش باید بدانند که درمان در وهله نخست، اجتناب از عوامل محرک‌زا و گام دوم نیز استفاده از داروها است.

دکتر مریم محلوجی‌راد در گفت‌وگو با ایسنا، درباره روش‌های درمانی نوین بیماری آسم گفت: داروهای استنشاقی، مهم‌ترین دارو در زمینه کنترل و درمان آسم است که سالیان سال مورد استفاده قرار گرفته‌ و نتایج خوبی برجای گذاشته‌اند. مقاومت‌هایی برای استفاده از اسپری‌های استنشاقی وجود داشت که با بهره‌ گرفتن از آموزش توانستیم در جهت رفع آن گام برداریم.

وی با بیان اینکه استفاده از عوامل «بیولوژیک» جزو روش‌های جدید درمان آسم به حساب می‌آید، گفت: استفاده از  «امالیزوماب» که در واقع یک  “Anti IgE”  است برای درمان آسم کاربرد دارد. امالیزوماب حدود دو سال است در کشور تولید شده، تجربه در مواجهه با بیماران نشان داده که اثرگذاری نمونه داخلی و خارجی این دارو یکسان است.

آموزش؛ گامی موثر در کنترل آسم

وی ادامه داد: وظیفه مراکز بهداشتی و دانشگاهی این است که به بیماران آموزش دهند و به آنها بگویند درمان فقط مصرف دارو نیست؛ بلکه شامل اجتناب از عوامل مسبب حمله آسم هم می‌شود. بیماران با بهره‌ گرفتن از آموزش باید بدانند که درمان در وهله نخست، اجتناب از عوامل محرک‌زا و گام دوم نیز استفاده از داروها است. حملات آسم با افزایش علائم سرفه، خس‌خس کردن و تنگی‌نفس شروع می‌شود و با پیش‌روی می‌تواند سبب افت اکسیژن خون‌ شود. در چنین شرایطی، بیمار باید در بیمارستان و حتی ای‌سی‌یو بستری شود. اغلب مرگ‌ومیر ناشی از آسم به علت حمله حاد آسم است که باعث تنگی نفس و کاهش اکسیژن می‌شود.  

محلوجی درباره آموزش در حوزه آسم گفت: تلاش‌هایی در زمینه آموزش آسم توسط انجمن آسم و آلرژی ایران با همکاری مرکز تحقیقات ایمونولوژی آسم و آلرژی صورت گرفته است. همایش علمی آسم هر ساله همزمان با روز جهانی این بیماری برگزار می‌شود و جدیدترین موارد مرتبط آسم مورد بررسی قرار می‌گیرد. در کنار همایش علمی، «همایش آموزش خانواده» نیز برگزار می‌شود و نکاتی درباره بیماری آسم به بیماران و خانواده‌های آنها ارائه می‌شود. پزشکان تلاش می‌کنند که به بیماران به ویژه بیمارانی که برای نخستین‌بار به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، نکات آموزشی لازم را ارائه دهند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • تاثیر داروهای استنشاقی بر درمان آسم/ آموزش؛ گامی موثر در کنترل آسم
  • روند تامین داروهای بیماران خاص و صعب اعلام شد
  • تاثیر ذرات آلاینده بر کنترل هیجانات / تجربه بیشتر افسردگی و اضطراب در روزهای آلوده
  • کاهش چشمگیر میزان تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی/ تهران حدود ۲ هزار بیمار تالاسمی دارد
  • افزایش ابتلا به آسم با مصرف این مواد غذایی
  • قبل از مصرف قهوه ژن‌های خود را بررسی کنید!
  • از پیشگیری آسان تا درمان مشکل
  • ژن‌های افسردگی و بیماری قلبی کشف شد
  • رابطه تاریخ تولد رند و افزایش اوتیسم + فیلم
  • دستاورد تازه پزشکی؛ تشخیص آرتروز ۸ سال قبل از ابتلا به این بیماری