Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدجواد ناظمی متخصص پوست و مو در گفت و گو با خبرنگارحوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛اظهار کرد: نخستین بار یک چشم‌پزشک از بوتاکس به روش تزریقی برای درمان بلفارواسپاسم (اسپاسم موجود در پلک ها) استفاده کرد. این چشم‌پزشک مشاهده کرد در بیمارانی که از بوتاکس (بوتولینوم توکسین تیپ A) برای درمان بلفارواسپاسم استفاده شده چین و چروک‌های ناحیه پیشانی بهبود پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: بوتاکس با فلج عضلات باعث رفع چین و چروک می‌شود. پس از نتایج حاصل از مشاهدات این چشم‌پزشک استفاده از این ماده در آمریکا و اروپا برای اعمال زیبایی رونق پیدا کرد. البته بوتاکس جنبه‌های درمانی هم دارد.

این متخصص پوست و مو درباره موارد کاربرد بوتاکس افزود: متخصصان مغز و اعصاب برای درمان فلج اسپاستیک دردناک، چشم‌پزشکان برای بهبود اسپاسم و گاهی نیز متخصصان ارتوپد برای اسپاسم‌های شدید عضلانی که دردناک هستند از بوتاکس استفاده می‌کنند. متخصصان پوست و مو نیز برای موارد زیبایی این ماده را به کار می‌برند.

ناظمی با بیان اینکه بوتاکس را می‌توان حتی در درمان برخی از بیماری‌ها در کودکان به کار برد، تاکید کرد: در گذشته گفته می‌شد از سنی که چین و چروک‌های پیشانی و اطراف چشم پدید می‌آید، این ماده به کار برده، اما امروزه باید قبل از اینکه این چین و چروک‌ها سبب شکستگی در پوست شود، عمل بوتاکس انجام شود.

وی تصریح کرد: افرادی که عادت به اخم‌کردن موقع صحبت‌کردن و مطالعه دارند از سنین پایین‌تری دچار چین و چروک و خط اخم می‌شوند که پس از چند بار تزریق چین و چروک در آن‌ها از بین می‌رود.

این متخصص پوست و مو اظهار کرد: برخی از عوارض بوتاکس به دوز و گروهی از آن‌ها به محل تزریق بستگی دارند. افتادگی پلک از شایع‌ترین عوارض بوتاکس محسوب می‌شود، به همین دلیل متخصصان پوست و مو نباید در قسمت حدود یک سانتی‌متر بالا و وسط ابرو تزریق انجام دهند. اثرات بوتاکس پس از حدود چهار تا شش ماه از بین می‌رود.

ناظمی گفت: عوارض ناشی از تزریق بوتاکس پس از مدتی به طور خود به خود بهبود پیدا می‌کنند. افتادگی پلک نیز گاهی اوقات به دلیل بدشانسی بیمار و پزشک اتفاق می‌افتد. به عبارتی تزریق موجب شده تا بوتاکس از زیر پوست و داخل عضله به قسمت وسط ابرو نفوذ کرده و باعث افتادگی پلک شود.

وی عنوان کرد: وسط ابرو، پیشانی و کناره‌های خارجی چشم از رایج‌ترین نواحی تزریق بوتاکس است. البته از بوتاکس در مقدار و با دوز‌های خیلی کم می‌توان در بهبود چین‌هایی که در سنین بالا و بالای لب اتفاق می‌افتد، استفاده کرد. توجه به این نکته حائز اهمیت است که استفاده از بوتاکس با دوز بالا در رفع این چین‌ها فلج عضلات دور لب و کج شدن آن ها، اشکال در صحبت‌کردن را به همراه دارد. بوتاکس برای ناحیه گردن هم قابل استفاده بوده که به تکنیک خاصی نیاز دارد، زیرا استفاده از مقادیر زیاد بوتاکس منجر به فلج تنفسی می‌شود.

ناظمی تاکید کرد: افراد باید از برند‌های شناخته شده بوتاکس استفاده کنند. بوتاکس به کاهش تعریق زیر بغل و و کف دست نیز کمک می‌کند، اما به دلیل دردناک بودن تزریق در این نواحی دیگر این روش برای کاهش تعریق به کار برده نمی‌شود.

وی یادآور شد: بیماران قلبی و عروقی، مبتلایان به اختلالات عصبی-عضلانی مانند ام اس و افراد در سنین بالا (بالای ۵۰ سال) باید از تزریق بوتاکس خودداری کنند.


انتهای پیام/

چه کسانی نباید بوتاکس تزریق کنند؟

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۸۴۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزینه‌های خارجی هدایت تیم ملی بسکتبال

نشست کمیته فنی فدراسیون بسکتبال برای معرفی گزینه‌های احتمالی برای سرمربیگری تیم ملی ایران با حضور جواد داوری رئیس فدراسیون برگزار شد و در کنار دو گزینه داخلی، دو مربی خارجی نیز مورد تأیید نهایی قرار گرفتند.

فدراسیون بسکتبال از اعلام نام مربیان ایرانی به دلیل حساسیت هفته‌های باقیمانده از لیگ برتر، خودداری کرد ولی مارکو راموندینیو 43 ساله از ایتالیا و رادووان تریفونوویچ 54 ساله از اسلوانی دو گزینه خارجی هستند.

رادووان تریفونوویچ ملقب به «رادو» در سال 1973 در شهر لیوبلیانا کشور اسلوونی که در آن زمان قسمتی از یوگسلاوی سابق بود به دنیا آمد. او از سال 1993 تا 2007 (20 تا 34 سالگی) به عنوان بازیکن فعال بود و از 35 سالگی وارد دنیای مربیگری شد. رادو از سال 2015 تا 2017 مربی تیم ملی اسلوونی و دستیار «ایگور کوکوشکوف» بود.

پس از اینکه اسلوونی در سال 2017 به مدال طلای یوروبسکت رسید به مدت 3 سال تا 2020 سرمربی تیم ملی کشورش شد و بعد از آن به کشور ترکیه رفت تا دستیار سرمربی لیتوانیایی تیم فنرباغچه شود. فنرباغچه در سال 2022 قهرمان ترکیه شد.

گزینه دوم هدایت تیم ملی در نوع خود، مورد جالبی است. مارکو راموندینیو متولد سال 1982 در ایتالیا و مربیگری را از سن 18 سالگی آغاز کرده و در واقع به صورت حرفه‌ای بسکتبال بازی نکرده است. او پس از چندین سال فعالیت در کادر فنی تیم‌های باشگاهی به تیم‌های زیر 16 و زیر 18 سال ایتالیا راه پیدا کرد و در نهایت سرمربی تیم بسکتبال زیر 16 سال ایتالیا در المپیک تابستانی نوجوانان (سال 2015) شد. او همچنین سابقه هدایت تیم جوانان (تیم ملی B) ایتالیا را نیز در کارنامه خود دارد. او در فصل 23-2022 با تیم تورتونا که آن را از لیگ دسته 3 ایتالیا به سری A رساند به عنوان مربی سال سری A انتخاب شد.

دیگر خبرها

  • یازده ستاره تیم ملی ایران که زود خاموش شدند
  • آغاز برنامه‌های «تا صد سالگی باستانی پاریزی»
  • بهترین روش کاشت موی طبیعی در ایران چیست ؟
  • راه‌های کنترل قند خون صبحگاهی در افراد دیابتی
  • برای 20 سالگی درگذشت گل آقا
  • قصه درخشان کاپیتان تیم ملی 18 ساله شد
  • گزینه‌های خارجی هدایت تیم ملی بسکتبال
  • لیست بهترین جراح فک و صورت تهران
  • (ویدئو) جشن تولد ۴۱ سالگی افسانه پاکرو
  • عکس| استایل خاص نانسی عجرم در لس‌آنجلس