Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - به ادعاي امريکايي‌ها اين گاو سمبل خوش‌بيني اقتصادي و شکوفايي است و روزانه چندصد توريست به عنوان يکي از جاذبه‌هاي توريستي نيويورک از اين مجسمه ديدن مي‌کنند.

سرويس جهان مشرق - سال‌هاست که «گاو وال استريتي» تبديل به «گوساله سامري» مردم و کارکنان وال استريت و استيت استريت در نيويورک شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردمان هر روز در کنار اين مجسمه حاضر شده و معتقدند که با لمس بيضه‌هايش برکت در زندگي‌شان جاري خواهد شد و به موفقيت‌هاي مالي خواهند رسيد. گاو وال استريتي، علاوه بر اينکه يکي از مهم‌ترين عوامل تبليغات براي نهادها، موسسات، قماربازهاي بورس، بنگاه‌ها، و بانک‌هاي وال استريت است، همچنين تبديل به يکي از جاذبه‌هاي توريستي در دنيا شده و ساليانه ميليون‌ها توريست براي عکس انداختن با اين مجسمه و اجراي سنت لمس، به نيويورک سفر مي‌کنند.



«گاو پولساز» که ملقب به «گاو وال‌استريتي» و «گاو باولينگ گرين» هم هست، در منطقه اقتصادي منهتن/نيويورک که «باولينگ گرين» نام دارد مستقر است. اين مجسمه، ساخته «آرتورو دي موديکا» مجسمه‌ساز ايتاليايي است که همتاي آن را پيشتر ساخته و در ويتورياي سيسيل ايتاليا نصب کرده بود. اما تفاوت در نگاه به اين دو گاو، از سوي ايتاليايي‌ها و آمريکايي‌ها زياد است که در ادامه به آن خواهيم پرداخت.




همتاي ايتاليايي گاو وال استريتي
اين مجمسه برنزي 3200 کيلوگرمي که 3 متر و 40 سانت ارتفاع و 4 متر و 90 سانت طول دارد، به ادعاي امريکايي‌ها، سمبل خوش‌بيني اقتصادي و شکوفايي است و سر آن که به طرف پايين قرار دارد به معني آمادگي او جهت پول‌سازي براي ديگران است. روزانه چندصد توريست به عنوان يکي از جاذبه‌هاي توريستي نيويورک از اين مجسمه ديدن مي‌کنند.
مرورگر شما از ويدئو پشتيباني نمي‌کند.
فايل آن‌را از اينجا دانلود کنيد: video/mp4


«دايان دورانت» به عنوان يک مورخ در مورد «گاو پولساز» مي‌گويد: سر خم شده گاو، بدن کج‌شده، بيني براق‌شده، و شاخ‌هاي تيزش نشان مي‌دهد که کاملا آماده حمله است. يک هيولاي خطرناک و خشمگين؛ بدن پيچ‌خورده و دم‌اش که همچون شلاق طراحي شده، نشان از پرانرژي و متحرک بودن اين حيوان دارد. ؛ همچنين فلزي و برنزي بودن مزيد بر علت شده و همه اين پويا بودن و جنگ براي پول را القاء مي‌کند. يک چيز ديگر اين است که سازندگان اثر خواسته‌اند که حس مواجه‌شدن با اتفاقات غيرقابل پيش‌بيني بازار بورس آمريکا را به مخاطب القا کنند.


وقتي در سال 1987 بازار بورس آمريکا سقوط کرد، موديکا که سال‌ها بود شهروندي آمريکايي اخذ کرده بود، تلاش کرد تا اميد را در آمريکايي‌ها تقويت نمايد. او ،‌ بهترين گزينه را دوباره‌سازي گاو محبوب‌اش دانست و در سال 1989 اين مجسمه را به ادعاي خود بدون اجازه شرکت‌ها و بنگاههاي وال‌استريتي‌، در خيابان باولينگ گرين قرار داد. اما ظاهرا اين بي‌اجازه عمل کردن کاملا به ذائقه وال‌استريتي‌ها خوش آمد و سبب‌ساز بهره‌برداري‌هاي آينده شد. به اعتقاد اين مجسمه‌ساز، گاو وال‌استريت نماد قدرت و استقامت آمريکايي‌ها بود اما بعدها موجب سوءاستفاده شد. بسياري از کارشناسان معتقدند که يهوديان وال‌استريت از آن «گوساله سامري» ساختند که دست زدن به بيضه‌هايش، سبب برکت مي‌شود. روايتي بشدت خرافه‌گرايانه که ميليون‌ها توريست در طي سال را به طرف آن کشاند تا با عکس انداختن در حين لمس بيضه‌هاي يک مجسمه حيوان، خاطرات توريستي خود را رقم بزنند و صفحات شبکه‌هاي اجتماعي را به زعم خود مزين به اين افتخار (!) کنند. روايتي که روزانه هزاران نيويورکي را به پاي يک بت مدرن مي‌کشاند تا هر روز صبح و شام به پاي آن حاضر شوند و براي برکت‌گرفتن از آن، روز کاري خود را آغاز کرده و يا به پايان برسانند. اين عمل، براي آمريکايي‌ها سنتي واقعي است و براي توريست‌ها هيجان!!!

يک شهروند آمريکايي در حال برکت گرفتن از گاو وال استريتي‌

دو توريست در حال ثبت خاطره

موديکا که ديد ظاهرا در اين قضيه سرش حسابي کلاه رفته است و شرکت‌ها و نهادهاي وال‌استريتي قويا از مجسمه محبوب‌اش بهره‌هاي شغلي و مالي مي‌برند، در سال 2004 اعلام کرد که مجسمه را به شرط باقي ماندن در سر جايش، مي‌فروشد. وي، در آن سال و در سال 2009 از تمامي شرکت‌ها و موسساتي که با فروختن کپي‌هاي بسيار از آن و ايجاد کمپين‌هاي تبليغاتي پول هنگفتي از بغل گاو محبوب‌اش به جيب زده‌اند و حق کپي رايت وي را نقض کرده بودند شکايت کرد.


جنجال‌ها
در 7 مارس 2017، يک روز قبل از «روز جهاني زن»، به تلافي شکايات سال‌هاي 2006 تا 2009 موديکا، مجسمه‌ يک دختر به نام «دختر بي‌باک» شبانه در مقابل «گاو پولساز» قرار داده شد. آمريکايي‌ها پاداش ارادت مجسمه‌ساز ايتاليايي را دادند و بعدا مشخص شد که مشاورين و سرمايه‌داران وال استريتي به نشانه اينکه دختر آمريکايي ترسي از گاو ايتاليايي که خود را به زور مهمان وال استريت و استيت استريت کرده ندارد، سفارش ساخت و نصب آن درست در روبروي گاو را داده‌اند.

موديکا عليه وال استريت و استيت استريت شکايت کرد. با اين مضمون که اولا اين حرکت عمدي موجب تضعيف جنبه تبليغاتي گاو مي‌شود و دوما او در درآمد ناشي از جنبه تبليغاتي مجسمه دختر شريک است چرا که به لطف وجود مجسمه گاو است که مجسمه دختر بي‌باک به اقبال توريستي و تجاري رسيده است. «ويزبال»، سازنده «دختر بي‌باک» بالافاصله اعلام کرد که به هيچ‌وجه اجازه نمي‌دهد که مجسمه او که نماد ايستادگي و شجاعت آمريکايي‌ها {احتمالا در برابر يک شخص ذاتا بيگانه مثل موديکا) است، از آن محل حذف شود. در 12 آوريل 2017، موديکا از طريق وکيل‌اش نسبت به اقدام وال‌استريتي‌ها شکايت کرد و هنوز اين پرونده در جريان است.


انتقادها
مخالفين کاپيتاليسم پيوسته سرسخت‌ترين منتقدان مجسمه «گاو وال‌استريتي» بودند. در جنبش «تسخير وال استريت» ديدگاه‌ها حول اين بود که مجسمه مذکور نماد حرص و ولع سرمايه‌داران نهادهاي عظيم موجود در اين خيابان است. اولين گردهمايي عليه اين مجسمه در 17 سپتامبر 2011 شکل گرفت. ظاهرا اين گوساله سامري آنقدر براي وال استريتي‌ها اهميت داشت که نيروهاي امنيتي و پليس دور تا دور آن را احاطه کردند تا آسيبي از سوي اعضاي جنبش تسخير وال استريت متوجه‌اش نشود. اين محافظت و مراقبت تا سال 2014 بطور مستمر ادامه داشت.

بسياري از کارشناسان فرهنگي و مذهبي بارها به کنايه، گاو وال استريتي را شبيه به گوساله سامري بني‌اسراييل دانسته‌اند. تاسي روزانه به اين مجسمه تا حدي مشمئزکننده شد که تبديل به دستاويز براي هنرمنداني چون «سباستين اراتزوريز» گرديد که در نمايشگاه طراحي گرافيکي خود عملا به موضوع گوساله سامري اشاره کرد. صاحب‌نظران امر، جريان گاو وال استريتي را تکرار سناريوي تاريخ و بت‌پرستي مدرن مي‌دانند.
منابع:
http://www.nytimes.com/1989/12/16/nyregion/soho-gift-to-wall-st-a-3-1-2-ton-bronze-bull.html
https://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9B03E2DD1330F932A15751C1A9629C8B63
https://web.archive.org/web/20090901235518/http://www.signonsandiego.com/news/nation/20060921-1411-chargingbulllawsuit.html
http://www.slate.com/blogs/xx_factor/2017/03/07/a_bronze_little_girl_sculpture_joins_the_charging_bull_on_wall_street_to.html
https://www.usatoday.com/story/news/nation/2017/03/26/new-york-invite-fearless-girl-statue-stay-wall-street/99677644
https://www.nytimes.com/2017/04/12/nyregion/charging-bull-sculpture-wall-street-fearless-girl.html
http://www.atlasobscura.com/articles/tourists-love-to-rub-the-bronze-balls-of-wall-streets-charging-bull-statue-why

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۸۶۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشتی گیر آمریکایی: بسیاری از دانشجویان آمریکایی به اسلام گرویدند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه قدس الاخباریه، یک کشتی گیر آمریکایی در اظهاراتی ضمن تمجید از دین مبین اسلام و پیروان آن تاکید کرد که محبت و مهربانی مسلمانان در آمریکا، توجه بسیاری از مردم را به سوی آنها جلب کرده است.

وی در این باره گفت: من در زندگی خود با بسیاری از مسلمانان ارتباط داشته ام، تقریباً همه آنها برخورد خوبی با من داشته اند و به ویژه کسانی که در ورزش کشتی با آنها تعامل داشته ام، بسیار انسان‌های منضبط و متمرکزی بوده اند، این مسأله‌ای است که احترام من را به عنوان یک کشتی گیر بر می‌انگیزد.

وی افزود: من برخی از مبارزان نظیر «حبیب نورماگمدوف» را که اتفاقاً مسلمان هستند، می‌پسندم. در این روزها شاهد هستم بسیاری از آمریکایی‌های سفیدپوست، مبارزان مسلمان در شب مسابقات مورد تشویق قرار می‌دهند.

وی تاکید کرد: در جریان این رخدادها به دلیل خوبی مسلمانان بسیاری از مردم جذب مساله فلسطین شدند، اخیراً نیز شماری از دانشجویان در جریان اعتراضات ضد جنگ غزه، به اسلام گرویدند. درود بر همه مسلمانان!

کد خبر 6098458 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • کشتی گیر آمریکایی: بسیاری از دانشجویان آمریکایی به اسلام گرویدند
  • پیام جنجالی خواننده مطرح برای نتانیاهو |‌ بله آقای نتانیاهو! امیدواریم که شما ...
  • طرح هایی برای مجسمه آزادی
  • شرف دانشجویان آمریکایی از خادمان حرم‌های شریف بیشتر است
  • مجسمه آزادی یا آزادی مجسمه‌ای؟ + فیلم
  • عکس/ مجسمه جرج واشنگتن دانشگاه هاروارد بعد از اعتراضات!
  • فیلم| انتقاد تند سناتور آمریکایی از سیاست آمریکا در قبال جنایات در غزه؛ وقت آن رسیده به صدای مردم آمریکا گوش دهیم!
  • ‌همه گرفتاری‌ها با نماز اول وقت برطرف می‌شود
  • شهدا برکت مجموعه انتظامی هستند
  • همدردی مردم نیویورک با دانشجویان معترض