Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-29@04:15:00 GMT

چگونه از شر جرم دندان خلاص شویم؟

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۱۹۵۶۵۱

حدوداً 10 دقیقه بعد از مسواک زده روی سطوح دندانی موادی شروع به تجمع می کنند که اصطلاحاً پلاک دندانی نامیده می شوند. پلاک دندانی از مواد غذایی مصرف شده یا مواد معدنی موجود در بزاق ایجاد میشود، اگر کمی دقت کنیم بعد از مسواک زدن در شب و نخوردن چیزی هنگامی که از خواب بیدار می شویم چنانچه با زبان روی دندانها تماس برقرار کنیم زبری خاصی را احساس می کنیم که در واقع همان پلاک دندانی می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



پزشکان بدون مرز: پلاک دندانی با مسواک زدن به سهولت پاک می شود. یکی از دلایلی که دندانپزشکان توصیه می کنند که دفعات مسواک زدن زیاد باشد در واقع حذف پلاک دندانی که به سرعت روی سطوح دندانی تشکیل می گردد. پلاک دندانی در صورتی که حذف نگردد در ابتدا باعث التهاب لثه می شود که به آن رُنزیوت می گویند. رفته رفته پلاک از حالت نرم به حالت سخت تبدیل شده، که اصطلاحاً جرم نامیده می شوند.

تشکیل جرم دندان در واقع یک فرآیند مخرب می باشد. جرم دندان باعث تخریب لثه و بافتهای نگه دارنده دندان می شود و لثه سالم را تبدیل به لثه بیمار و پرخون و ملتهب می نماید و باعث افزایش عمق شیار لثه شده و لثه چسبنده که باعث نگهداری دندان در حفرۀ استخوانی است را از بین برده، به دنبال آن تخریب استخوان حادث می شود که در نهایت لقی دندان ایجاد می شود که در اصطلاح به این حالت بیماری پریودنتیت می گویند.

در پریودنتیت از بین رفتن استخوان و متعاقب آن از دست رفتن دندانها بسیار اتفاق می افتد و تخریب استخوان گاهی آنقدر زیاد است که بعد از آنکه دندانها از دست رفتند امکان جایگزینی آنها را بسیار مشکل می کند.

بسیاری از مردم می پندارند جرم گیری برای دندانها ضرر دارد. و توجیه آنها این است که بعد از جرم گیری دندانهای ما پوسیده شده یا لثه از بین رفته اند و بعضی حساس شدن دندانها را بهانه کرده، از جرم گیری فرار می کنند و با همین تفکرات غلط به شدت از جرم گیری پرهیز می کنند، باید به این افراد بگویم جرم گیری نه تنها باعث پوسیدگی دندانها نمی شود بلکه لثه ها را هم از بین نمی برد. تازه جرم گیری و حذف جرم مانع تخریب و از دست رفتن لثه ها می شود.

لثه ها شاداب و کاملاً صورتی رنگ و بدون خونریزی می شوند و بوی بد دهان که متعاقب التهاب لثه ها ایجاد می شود هم از بین می رود، برای تسریع رفع حساسیت استفاده از دهانشویه توصیه می شود.

علت تصور پوسیدگی بعد از جرم گیری هم در حقیقت این است که این دندانها پوسیدگی مختصری داشته اند و وقتی که جرم روی همان نواحی قرار گرفت عملاً هیچگونه مسواکی در آن نواحی زده نمیشود و این پوسیدگی های اندک در زیر جرم ها کم کم زیاد می شوند و وقتی که جرم گیری انجام می شود تازه وسعت پوسیدگی خود را نشان می دهد.

لازم به ذکر است که داشتن دندانهای پوسیده به مراتب وضعیت بهتری از داشتن لثه های پر از جرم است زیرا پوسیدگی را به سهولت می توان ترمیم کرد ولی عدم جرم گیری ممکن است علیرغم داشتن دندانهای سالم در زمان کوتاهی، بی دندانی را به دنبال داشته باشد، حال تصمیم با شماست می خواهید دندانهای ترمیم شده داشته باشیدیا بی دندان باشید، می خواهید لثه های سالم و دهانی خوشبو داشته باشید یا لثه های ملتهب با دهانی بدبو و یا می خواهید موقع مسواک زدن از اینکه از لثه ها خون می چکد بنالید یا با لذت مسواک کنید .

به یاد داشته باشید که جرم دندان هیچ وقت با مسواک و خمیردندان حذف نمی شود و برای برداشت آن حتما باید جرم گیری توسط دندانپزشک انجام شود. هیچ خمیردندانی هیچ گاه قادر نخواهد بود جرم را از روی دندان شما حذف یا اصطلاحا بکند.

بلکه اساس این خمیردندان ها (تا حدی و نه صددرصد) کمک به پیشگیری از ایجاد جرم جدید روی سطح دندان است، نه حذف جرم های موجود.

در خمیردندان های جرم گیر یا مخصوص سیگاری ها که تبلیغ فراوانی دارند، میزان مواد ساینده هم بالاست و باید دقت کرد که این بالا بودن مواد ساینده لزوما به معنی یک حسن برای خمیردندان نیست، چراکه در صورت مصرف طولانی مدت می تواند موجب سایش مینای دندان شما شود.

از این رو توصیه می شود که در صورت علاقه به استفاده از این خمیردندان ها، اولا، باید هر چند روز یک بار استفاده شود، دوما در فواصل استفاده از آنها، از خمیردندان معمولی استفاده کنید، سوما این که باید بدانید خمیردندان های ساینده تنها نقش کمی در سفیدکردن دندان ها دارند و انتظار معجزه از آنها نداشته باشید.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۹۵۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقلال: نکونام گفت دعا کن قهرمان شویم

به گزارش ورزش سه، هوادار خاص استقلال که در یک حادثه برق‌گرفتی دست‌هایش قطع شده بود پس از حضور در ورزشگاه مورد توجه رسانه ها قرار گرفت و پس از آن در تمرین این تیم حضور پیدا کرد و مورد استقبال بازیکنان و اعضای کادرفنی استقلال قرار گرفت.

رسول ملایی اهل اصفهان است و برای دیدن بازی استقلال ساعت‌ها را طی کرده بود تا به ورزشگاه آزادی بیاید و بازی تیم محبوب خود را از نزدیک تماشا کند، وقتی از او پرسیدیم که این همه راه آمدی تا فقط بازی را نگاه کنی گفت: " احساس کردم تیم تحت فشار هست و دوست داشتم که تو این شرایط کمک کنم، خیلی تیم ما را اذیت می‌کنند و استقلال جز هوادارانش کسی را کنار خودش ندارد".

رسول ملایی در ابتدا درباه شرایط خودش گفت: هشت سال پیش دچار برق گرفتگی شدم و پس از آن جفت دست‌هایم را قطع کردند، رفتم هیئت پرچم بزنم برای شهادت حضرت زهرا در ایام فاطمیه که دچار برق‌گرفتگی شدم.

دوران خدمت خود را در تهران می‌گذارندم و آن زمان اکثر مسابقات را به ورزشگاه می‌آمدم اما وقتی دچار سانحه شدم بعد از آن دیگر خیلی فرصت حضور در استادیوم را پیدا نکردم اما امسال احساس کردم که تیم نیاز به حمایت دارد و خودم را به ورزشگاه رساندم، دوست دارم همه هواداران استقلال بدانند که این روزها فقط باید تیم را حمایت کنند تا در بازی های باقی مانده نتیجه بگیرد و قهرمان شود.

او ادامه داد: سال‌های گذشته هر زمان که استقلال در آستانه قهرمانی قرار می‌گرفت برایش حاشیه درست می‌کردند و از صدر جدول دورش می‌کردند، دربی فینال حذفی اخراج ساپینتو هنوز هم برایم باور پذیر نیست، چی شد که ساپینتو اخراج شد؟ این اتفاقات امسال هم در حال تکرار شدن است و می‌خواهند استقلال را از صدر دور کنند.

ملایی درباره حضور در تمرین گفت: خیلی خوب بود و لذت بردم، با جواد نکونام، آرمین سهرابیان و حسین حسینی صحبت کردم، بقیه بازیکنان هم به سمتم آمدند و حالم را پرسیدند، جواد نکونام از شرایطم پرسید که از کجا برای دیدن بازی استقلال آمدم و وقتی فهمید که از اصفهان آمدم تشکر کرد و به من گفت که دعا کن تا تیم قهرمان شود، من به آنها گفتم امیدوارم که قهرمان شوید و آنها هم گفتند تلاش می‌کنند تا من و هواداران استقلال را خوشحال کنند.

رسول ملایی درباره شرایط سختی که می‌گذراند گفت: شرایط مالی خوبی ندارم و مسافرکشی می‌کنم تا بتوانم خرج خانواده و کرایه خانه را بدهم، زندگی سخت می‌گذرد، هرکسی دوست دارد در رفاه و آسایش باشد اما هدف من دیده شدن یا مشهور شدن نبود، هدفم فقط حمایت از استقلال بود.

او در واکنش به اینکه حمایتی شده است یا خیر گفت: از طرف باشگاه اقدامی نشد اما چند نفر تماس گرفتند که نمی‌توانم درباره آن خیلی توضیح دهم، توصیه شده که صحبتی نکنم و اگر اجازه بدهید من هم در این مورد توضیحی ندهم.

او در انتهای صحبت های خود گفت: زمان بازی‌های استقلال همسرم و فرزندم بازی را تماشا می‌کنند و دعا می‌کنند استقلال برنده شود، هر زمان که استقلال بازی را می‌بازد تا 3.4 روز حالم گرفته است و ناراحت است و آنها تمام بازی‌های استقلال را دنبال می‌کنند و دوست دارند که من خوشحال باشم، هربار که استقلال برنده می‌شود من تا چند روز خوشحال هستم و روزهایم به خوبی می‌گذرد.

دیگر خبرها

  • استقلال: نکونام گفت دعا کن قهرمان شویم
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز
  • خبری که تیر خلاص را به سارا و نیکای پایتخت زد 
  • ما مجرم زاده می‌شویم
  • بهترین زمان برای مسواک زدن چه وقتی است؟
  • احمدعباسی: ما در فینال هستیم تا قهرمان شویم
  • احمدعباسی: ما اینجاییم تا قهرمان شویم
  • کشف جدید دیرینه‌شناسان: ماهی غول‌پیکر با دندان‌های عاج‌مانند!
  • کشف جدید دیرینه‌شناسان: قزل‌آلای غول‌پیکر با دندان‌های عاج‌مانند!
  • افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال | این بزرگراه شرق تهران را از دست کامیون های سنگین خلاص می کند