Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-05-06@14:19:57 GMT

تأکید دادستان بر اهمیت حضور بازپرس در صحنه قتل!

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۱۹۵۸۷۸

تأکید دادستان بر اهمیت حضور بازپرس در صحنه قتل!

به گزارش سرویس حوادث جام نیـوز، دادستان تهران با تأکید براهمیت حضور بازپرس‌ها در صحنه‌های قتل و انواع مرگ‌ها گفت: برخی بازپرس‌ها با تصوراینکه درمواردی با فوت معمولی مواجهند، دستورات لازم را طی تماس تلفنی صادر می‌کنند؛ در حالی که بر حضور بازپرس در فوت‌های واقع در بازداشتگاه‌ها تأکید می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چراکه این امر به منزله بی‌اعتمادی به پلیس نیست، بلکه شاخصه‌ای تخصصی وعلمی در رسیدگی به پرونده‌های قتل است.

عباس جعفری دولت آبادی که عصرچهارشنبه در همایش بازپرسان ویژه قتل دادسراهای عمومی و انقلاب استان تهران سخن می‌گفت، افزود: جریان قتل هابیل و قابیل نشان از آن دارد که جرم قتل ریشه در تاریخ بشر دارد و از مهم‌ترین جرایم به شمارمی رود. در گذشته قتل نماد زور بازو بود و به مرور زمان با پیشرفت بشر، حیله و تقلب تا حدی جای زور بازو را گرفت. به گونه‌ای که امروزه در کنار قتل‌های ناشی از زور بازو، شاهد قتل‌های توأم با سبق تصمیم و تدبیر نیز هستیم. در قتل‌های سازمان‌یافته نیز گاه پلیس و دستگاه قضایی با‌وجود امکاناتی که در کشف جرم از آن بهره‌مند هستند، موفق به کشف قتل و دستگیری قاتل نمی‌شوند.


ضرورت مدیریت صحنه قتل توسط بازپرس
دادستان تهران تصریح کرد: دستگاه قضایی همواره نمی‌تواند به گونه‌ای بر ظرفیت‌های مجرمانه نظارت کند که مانع از ارتکاب جرم قتل شود؛ در مقابل، مدیریت پرونده‌های قتل و صحنه جرم را که نتیجه آن شناسایی و دستگیری قاتل است، واجد خاصیت بازدارندگی دانست.پس مدیریت این دسته از پرونده‌ها که توسط بازپرس صورت می‌گیرد، مهم‌تر از حادثه است و می‌تواند مانع از تبدیل پرونده قتل واحد به سلسله قتل‌ها شود.


لزوم رسیدگی تخصصی به پرونده‌های قتل
جعفری دولت‌آبادی با اشاره به ضرورت رسیدگی تخصصی به پرونده‌های قضایی و پذیرش آن در نظام‌های حقوقی کشورها، پیرامون توجه به این ضرورت در دادسرای تهران، گفت: نخستین بار پس از انقلاب شعب ویژه قتل در دادسرای مرکز تشکیل شد و از جمله قضات این شعب، مرحوم محققی بود که به‌عنوان یکی از بازپرسان حرفه‌ای در جرم قتل شناخته می‌شد. در ادامه نیز دایره جنایی مرکز و پس از آن دادسرای جنایی تشکیل شد که افزون بر جرم قتل عمد، به سرقت‌های مهم و آدم‌ربایی نیز رسیدگی می‌کرد.


تشکیل دایره نظارت تخصصی بر زندانیان قتل عمد در دادسرای تهران
وی با تأکید بر اینکه قبلاً دایره نظارت تخصصی بر زندانیان متهم به قتل عمد یا محکومان به این جرم موجود نبود، وظایف این دایره را جدای از وظایف سرپرست دادسرای جنایی دانست که زمینه تقابل یا تداخل وظایف قضات این دادسرا با دایره نظارت مربوطه را حذف کرده است و افزود: آقای کهندانی دادیار دادسرای تهران به‌عنوان سرپرست دایره نظارت بر زندانیان قتل عمد، ضمن ملاقات با تک تک متهمان قتل عمد و محکومان به قصاص نفس، با هدف رعایت حقوق و پیگیری امور قضایی زندانیان، تجربه موفقی داشته است که استفاده از این تجربه در استان‌های بزرگ یا استان‌هایی که آمار قتل عمد بالایی دارند می‌تواند مفید باشد.


درادامه این همایش، محمد شهریاری- معاون دادستان و سرپرست دادسرای جنایی تهران- نیز پیرامون عملکرد دادسرای جنایی ومدیریت قضایی صحنه جرم گزارشی ارائه داد.

ایران

110

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۹۵۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری ۴ متهم اصلی پرونده مفقودی یسنا کودک کلاله‌ای

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان کلاله استان گلستان از شناسایی و دستگیری عوامل اصلی ربایش کودک کلاله‌ای خبر داد.

به گزارش مشرق، سیدجواد میردوستی با اشاره به دستگیری متهمان اصلی ربایش یسنا کودک کلاله‌ای، گفت: متهمان ۴ مرد هستند که یکی از آن‌ها پس از بازجویی با صدور قرار بازداشت موقت، راهی زندان شد.

وی افزود: ۳ متهم دیگر این پرونده فعلا در پلیس آگاهی برای بازجویی تحت نظر هستند و پس از تکمیل تحقیقات در مورد آن‌ها تصمیم قانونی اتخاذ خواهد شد.

دادستان کلاله تصریح کرد: بعضی از افراد بازداشتی جزء افرادی هستند که پیش از پیدا شدن یسنا، با دستور بازپرس پرونده به عنوان مظنون به پلیس آگاهی احضار شده بودند.

وی تاکید کرد: انگیزه متهمان از ربودن این کودک پس از تکمیل تحقیقات اطلاع‌رسانی خواهد شد.

لازم به ذکر است؛ یسنا کودک کلاله‌ای بود که یکشنبه هفته گذشته مفقود شد و پس از چند روز جست‌وجو روز پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت در سلامت کامل پیدا شد.

منبع: میزان

دیگر خبرها

  • تشکیل پرونده قضایی برای عوامل سریال افعی تهران
  • خروج موادمخدر از دایره ۱۰ جرم اول تهران
  • جزئیات جدید از دادگاه پسر معاون اول سابق قوه قضائیه که اعترافات خود را پس گرفته بود
  • رونمایی از مدارک فساد پسر معاون اول سابق قوه قضائیه
  • دادستان کرمان خواستار ارتقا خدمات دفاتر قضایی شد
  • بازدید دادستان تهران از دادسرای ناحیه ۳۸
  • کوتاه شدن مدت زمان رسیدگی به پرونده‌ها
  • عاملان ربایش یسنا، کودک کلاله‌ای دستگیر شدند
  • دستگیری ۴ متهم ‌اصلی ربایش یسنا
  • دستگیری ۴ متهم اصلی پرونده مفقودی یسنا کودک کلاله‌ای