Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو شورای رهبری اتحادیه میهنی کردستان عراق می‌گوید: عدم اتحاد ملی در اقلیم کردستان که زاده اختلافات سیاسی احزاب کردی است مهمترین مانع پیش روی برگزاری رفراندوم محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، «فرید اسسرد» عضو شورای رهبری اتحادیه میهنی کردستان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در اقلیم کردستان عراقبا اشاره به مهمتریم موانع پیش روی رفراندوم اقلیم کردستان از جمله فقدان اتحاد داخلی، گفت: از دیگر مشکلات داخلی رفراندوم، خلأسیاسی ناشی از اتمام دوره ریاست مسعود بارزانی است که با گذشت دو سال، هنوز انتخاباتی جهت تعیین رئیس جدید اقلیم صورت نگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: پارلمان اقلیم کردستان نزدیک به دو سال است که از سوی حزب دمکرات کردستان عراق تعطیل شده و حتی یک نشست عادی هم در این مدت برگزار نشده است.

اسسرد در خصوص مشکلات خارجی مرتبط با رفراندوم اقلیم کردستان گفت: تاکنون در سطح عراق، منطقه و جهان هیچ حمایتی از طرح رفراندوم اقلیم کردستان صورت نگرفته است.

وی خاطرنشان ساخت: کشورهای منطقه صلاح اقلیم کردستان را در این می‌دانند که از طریق گفتگو و مذاکره، مشکلات و مسائل اربیل – بغداد چاره‌یابی شود.

در حالی که مسعود بارزانی بر برگزاری رفراندوم در مناطق مورد منازعه با حکومت بغداد اصرار دارد، عضو شورای رهبری اتحادیه میهنی کردستان عراق در خصوص واکنش‌های حکومت مرکزی به چنین موضوعی گفت: حکومت مرکزی عراق در واقع با اصل رفراندوم مخالف است نه تنها با برگزاری آن در مناطق مورد منازعه. بغداد برگزاری رفراندوم را مسئله‌ای غیر قانونی و خلاف آنچه که در قانون اساسی کشور آمده است می‌داند و اجازه نخواهد داد در صورت برگزاری رفراندوم، این پروسه در مناطق مورد منازعه اجرایی شود.

فرید اسسرد در خصوص مشکلات اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق به ویژه با محوریت رفراندوم گفت: تاکنون اقدام خاصی در خصوص رفع مشکلات با حکومت مرکزی صورت نگرفته است، اربیل معتقد است که در مرحله نخست در 25 سپتامبر رفراندوم برگزار و بعدها وارد فاز مذاکرات جدی با بغداد شود و این مسئله کاملا بالعکس شده است زیرا اقلیم کردستان قبل از هر مسئله‌ای لازم بود در راستای رفع مشکلات خود با بغداد قدم بردارد.

مناطق مورد منازعه یا همان مناطقی که مشمول ماده 140 قانون اساسی عراق است در حال حاضر تحت حاکمیت حکومت مرکزی این کشور هستند اما سردمداران کرد در اقدامی غیر قانونی بر برگزاری رفراندوم ادعایی خود در این مناطق به ویژه شهر نفت‌خیز کرکوک اصرار دارند. این مسئول اتحادیه میهنی کردستان در پاسخ به سوالی در این زمینه گفت: سرنوشت سیاسی این مناطق بر مبنای آنچه که در قانون اساسی عراق آمده تاکنون تعیین تکلیف نشده است و این یکی از موانع پیش‌ روی اقلیم کردستان در برگزاری رفراندوم است و در صورت تعویق برگزاری رفراندوم در این مناطق نمی‌توان انتظار داشت که بدون مشکل خاصی اهداف مدنظر اقلیم در این مناطق محقق شود، بنابراین این مناطق در مرحله اول می‌بایست بخشی از اقلیم کردستان باشند و بعدها سخن از اقدامات دیگری همچون رفراندوم به میان آید.

اسسرد در خصوص واکنش‌های ایران و ترکیه به موضوع رفراندوم اقلیم کردستان و تاکید آنها بر لزوم حفظ تمامیت ارضی عراق گفت: بیشتر واکنش‌های منطقه ای در خصوص رفراندوم مربوط به دو کشور ایران و ترکیه به عنوان دو کشور همسایه عراق هستند و این موضوع برای ما از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است. این کشورها دارای مرز مشترک با اقلیم کردستان هستند. البته قبل از مذاکره و تبادل نظر با تهران – آنکارا، لازم بود اقلیم کردستان به صورت جدی وارد فضای مذاکرات با بغداد می‌شد و بعدها با دول مهم منطقه مشورت و مذاکره صورت می‌گرفت.

حمایت ایران از اکراد عراقی یک افتخار تاریخی است

وی در پاسخ به سوال دیگری که چرا مسئولین حزب دمکرات کردستان عراق به تنهایی ایران را در نقطه مقابل رفراندوم اقلیم کردستان قرار می دهند، گفت: افکار عمومی کرد می‌دانند که رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و دیگر مسئولین ارشد ترکیه بارها موضوع رفراندوم اقلیم کردستان را غیر قانونی دانسته و بر عدم اجرای آن تاکید کرده‌اند، بنابراین موضوع رسمی ایران و ترکیه نه تنها برای مسئولین سیاسی اقلیم بلکه برای مردم هم واضح است که بر حفظ تمامیت ارضی عراق تاکید دارند.

عضو شورای رهبری اتحادیه میهنی کردستان عراق موضوع نقش موثر و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران را در نبرد علیه داعش یادآور شدو گفت: حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران موضوعی تاریخی است، می‌توانم تنها به اظهارات مسعود بارزانی بسنده کنم که گفته است در حالی که کشورهای دیگر هنوز موضع روشنی در حمایت از اقلیم کردستان عراق نداشتند این جمهوری اسلامی ایران بود که به عنوان اولین کشور در دفع تهدیدات و حملات داعش به کمک کردها شتافت. این گفته، سندی آشکار بر نقش موثر و حمایت جمهوری اسلامی ایران از اکراد عراقی است و این به عنوان یک افتخار برای ایران در تاریخ به ثبت خواهد رسید.

انتهای پیام/.

R1462/P36461/S8,90,94/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۹۹۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احمدیان: امیدواریم روابط اقلیم کردستان با ایران در بُعد امنیتی گسترش یابد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، «نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق روز دوشنبه در دیدار با علی‌اکبر احمدیان نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی با ابراز خوشحالی از حضور در تهران و دیدارهای انجام شده، گفت: امنیت ایران، امنیت ماست و اجازه نمی‌دهیم هیچ طرف ثالثی از ناحیه اقلیم کردستان عراق به امنیت جمهوری اسلامی ایران لطمه بزند.

وی با اشاره به حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران، چه در دوران مبارزه با حکومت صدام و چه بعد از آن و شکل‌دهی به عراق جدید، ابراز امیدواری کرد که تا روابط اقلیم کردستان عراق با جمهوری اسلامی ایران در همه ابعاد از جمله در بُعد امنیتی و اقتصادی بیش از پیش گسترش یابد.

احمدیان نیز با خوشامدگویی به بارزانی روابط جمهوری اسلامی ایران با ملت عراق و از جمله مردم کردستان عراق را روابط تاریخی و فرهنگی بسیار عمیق و دیرینه برشمرد که مبتنی بر آرمان‌های مشترک شکل گرفته و در طول زمان مستحکم شده است. لذا نباید اجازه داد هیچ طرف ثالثی اعم از رژیم صهیونیستی با ضدانقلاب و معارضین جمهوری اسلامی ایران به آن خدشه وارد کند.

همچنین وی برای همکاری جامع با اقلیم کردستان در چارچوب قانون اساسی عراق اعلام آمادگی کرد.

احمدیان افزود: جمهوری اسلامی ایران آماده است همه گونه حمایتی از مردم، حاکمیت عراق و اقلیم کردستان و به‌ویژه شخص آقای نیچروان بارزانی را به عمل آورد.دو طرف همچنین بر اجرای کامل توافقنامه امنیتی جمهوری اسلامی ایران و عراق تا حصول نتیجه و رفع کامل ناامنی تأکید کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • احمدیان: امیدواریم روابط اقلیم کردستان با ایران در بُعد امنیتی گسترش یابد
  • اهمیت پیام‌های رئیس اقلیم کردستان عراق در تهران
  • توجه ویژه رسانه‌های عربی به سفر «مهم» بارزانی به ایران
  • اینجا تهران است بە وقت اقلیم کردستان / اهمیت سفر بارزانی بە ایران
  • «بارزانی» با امیرعبداللهیان دیدار کرد
  • چرا سفر «نیچروان بارزانی» به ایران مهم است؟
  • بارزانی به دیدار رئیسی رفت + تصاویر
  • اقلیم کردستان: روابط تاریخی ما را به ایران پیوند داده است
  • 5 محور مهم سفر بارزانی به تهران چیست؟ | درخواست ویژه اربیل از تهران
  • رئیس اقلیم کردستان عراق وارد تهران شد