Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول سازندگی بسیج دانشجویی خراسان‌رضوی گفت: متاسفانه برخی از مسئولان درک درستی از حضور جوانان مومن و انقلابی در اردوهای جهادی ندارند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، مهم‌ترین هدف برگزاری اردوهای جهادی، سازندگی است. این جهاد نه‌تنها سبب عمران و آبادانی در مناطق محروم می‌شود بلکه سبب می‌شود تا افراد حاضر در این اردوها خودسازی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کنار این مزایا، رسالتی بر دوش جهادگران است و آن توسعه فرهنگ محرومیت‌زدایی در بین جوانان و ایجاد روحیه سازندگی و امید در مردم منطقه است.با توجه به اهمیت اردوهای جهادی خراسان‌رضوی گفت‌وگویی با محمود بنا حق‌دوست مسئول سازندگی بسیج دانشجویی خراسان‌رضوی داشته‌ایم که مشروح گفت‌وگوی خبرنگار تسنیم با وی را در ادامه می‌خوانید.

تسنیم: اردوهای جهادی در چه حوزه‌هایی و با چه اهدافی در مناطق محروم اجرا می‌شود؟

حق‌دوست: فلسفه برگزاری اردوهای جهادی در دو بخش تعریف می‌شود، بخش نخست برای جوانانی است که در این اردوها حاضر می‌شوند تا محرومیت‌ها و فضاهای روستایی را مشاهدهو در این دیدن‌ها و کارهایی که انجام می‌دهند، ساخته شوند چراکه قرار است این افراد زمانی به‌عنوان مدیر یا سمت دیگری در کشور فعالیت کنند و این مشاهده سبب می‌شود تا در زمان دیگر به فکر مردم حاضر در روستاها باشند.

فلسفه دیگر این اردوها، محرومیت‌زدایی است که در عرصه‌های مختلف مانند بخش‌های عمرانی، بهداشت و درمان و آموزشی و فرهنگی انجام می‌شود،عرصه دیگر محرومیت‌زدایی، شناسایی افراد بی‌بضاعت است تا به مناطق محروم کمک ‌شود.

عرصه جدیدی که سه سال است گروه‌های جهادی به آن ورود کرده‌اند، اقتصاد مقاومتی است؛ برای مثال گروه کشاورزی ما در مناطق اقدامات تخصصی انجام می‌دهند و در بخش صنایع‌دستی گروه‌های اقتصاد مقاومتی حضور پیدا کرده‌ و در آموزش و پرورش نیز کمک می‌کنند.

در حوزه پژوهش نیز جهادگران حضور پیدا کرده و کارهای پژوهش انجام داده و ظرفیت روستا را شناسایی می‌کنند. همچنین بسیاری از روستاها در خراسان‌رضوی که ظرفیت گذشته خود را از دست دادند، باید ظرفیت‌شان را به‌دست آورند چرا که این موضوع می‌تواند محلی برای درآمدزایی باشد.

تسنیم: شناسایی مناطق محروم برای حضور جهادگران چگونه انجام می‌شود؟

حق‌دوست: شناسایی مناطقی که جهادگران در آن حاضر می‌شوند به دو صورت است، یکی این که مردم، فرماندار و یا بسیج منطقه درخواست می‌دهند و در مرحله بعد افرادی از گروه جهادی برای شناسایی در مناطق حاضر می‎‌شوند. در مدل دیگر خود گروه‌های جهادی مناطق را شناسایی و گروه پیش‌قراول جهادی شناسایی را ماه‌های قبل‌تر از اعزام شروع می‌کند و نسبت به پارامترهایی در حوزه و توانایی گروه‌های جهادی مناطق را شناسایی می‌کنند.

تسنیم: در نوروز 96 چه تعداد گروه جهادی به مناطق محروم اعزام شد و چه اقداماتی انجام دادند؟

حق‌دوست: امسال همزمان با نوروز 96 در دو قسمت برنامه‌های جهادی را برگزار کردیم که یکی از این موضوعات بحث سیل تایباد بود که در دوغارون انجام شده بود، این سیلاب در اواخر سال قبل به تعدادی از منازل آسیب زده بود و گروه‌های جهادی از ابتدا حضور داشتند و برای کمک اقدام کردند. شناسایی انجامو برنامه‌ریزی شد تا در نوروز 96 در مناطق، عملیات خود را آغاز کنیم.

توسط قرارگاه جهادی رضویون حدود 300 دانشجو در نوروز به مناطق سیل‌زده اعزام شدند و با حمایت‌هایی که شد در ابتدا حدود هزار و 500 متر دیوارکشی منازل سیل‌زده را انجام دادیم چرا که دیوارهای منازل تخریب شده بود و این اقدام در 9 روز صورت گرفت.

از دیگر اقدامات ما در این منطقه، ساخت 2 خانه محروم، 400 متر دیوارکشی مدرسه، ساخت سرویس بهداشتی مدارس و پخش اقلام در این مناطق انجام شد. به جز این حرکت جهادی بحث پوشش رسانه‌ای و جمع‌آوری کمک بود که پویشی با نام پویش مردمی جان ایران را برای کمک به مردم سیل‌زده تشکیل دادیم.

همچنین در نوروز 96، 12 گروه به 18 نقطه خراسان‌رضوی اعزام شدند که خدمات تفاوتی انجام شد که مجموع تعداد جهادگران721 نفر خواهر و برادر جهادگر بودند. از جمله اقدامات این گروه‌ها ارائه خدمات پزشکی، برگزاری نماز جماعت، سرکشی از خانواده شهدا، برگزاری مسابقه کتابخوانی، کلاس‌های آموزشی در ارتباط با موضوع روان‌خوانی قرآن، اخلاق، احکام، طراحی و قلاب‌بافی، برگزاری حلقه صالحین، لوله‌گذاری قنات روستا چاه‌ستاره، بتن ریزی مسیر قنات روستا عوض بوده است.

از جمله اقدامات شاخص در حوزه ارائه خدمات پزشکی عمومی در روستاهای بزنگان، یکه‌بید، کاریزک و جهانگیر به 465 نفر، خدمات دندانپزشکی به 335 نفر، غربالگری‌های مختلف از جمله غربالگری فشار خون، قند خون، سل، ایدز، تغذیه و غیره انجام گرفت و بعد از اتمام غربالگری کسانی که مشکوک بوند و ادامه روند درمان صورت گرفت.

تسنیم: آمار تعداد نفرات حاضر در اردوهای جهادی سه ماه ابتدایی سال 96 چند نفر هستند؟

حق‌دوست: هزار و 608 نفر به اردوهای جهادی در سه ماه ابتدایی سال اعزام شدند. بعد از نوروز اردوهای تداوم یک تا سه روز را داریم، یعنی کسانی که 10 روز کار کردند برای حفظ ارتباط با مردم روستا و پیگیری اقدامات این اردوها در مناطق حاضر می‌شوند.

تسنیم: در ارتباط با مناطق زلزله‌زده در خراسان‌رضوی چه اقداماتی از سوی بسیج دانشجویی انجام شد؟

حق‌دوست: در ساعات اولیه زلزله چند گروه کوچک جهادی اعزام شدند و کمک‌رسانی و برآورد را انجام دادند در مرحله بعد سه تیم پزشکی به منطقه رضویه و سفید سنگ اعزام و 435 نفر در مناطق زلزله‌زده معاینه شدند و مشکلات پزشکی مردم به مسئولان انتقال داده شد. از جمله بیماری‌ها بیماری‌های پوستی و چشمی است. بحت ساخت منازل مسکونی در درمان این بیماری‌ها موثر است.

در عمران، آواربرداری و کشیدن اسباب مردم از زیر آوار و وسایلی مانند در و پنجره و آهن توسط گروه‌های جهادی خارج شد تا در ساخت منازل جدید مورد استفاده قرار بگیرند تا هزینه بیشتری انجام نشود. در بحث پی‌کنی نیز توسط گروه جهادی اقداماتیانجام شد. با کمک بنیاد برکت ساخت 64 سرویس بهداشتی و حمام توسط گروه‌های جهادی در نقاط مختلف زلزله‌زده از این هفته آغازمی‌شود.

در بخش فرهنگی، با حضور خواهران اقدامات مشاوره‌ای برای افراد حاضر در منطقه انجام شد و در بخش محرومیت‌زدایی پخش غذای گرم و جشن مبعث با حضور عموهای فیتیله‌ای، توزیع دو ماشین پوشاک، هدایای فرهنگی و اسباب‌بازی انجام گرفت.

متاسفانه روند کندی در ساخت منازل انجام می‌شود و مردم روستا از این روند ناراضی هستند چرا که مردم در زمستان در چادر زندگی می‌کنند. نیاز اصلی منطقه زلزله زده را شناسایی کردیم چرا که اشتغال و درآمد اصلی اهالی روستا بر پایه دام است و این در حالی است که اکثر خانه دام‌ها خراب شده و کسی به فکر ساخت خانه دام نیست در حالی که آنها دغدغه دارند و پایه اقتصاد خانه دام است.

با همکاری بسیج سازندگی امسال 30 گروه جهادی به مناطق زلزله‌زده خواهند رفت تا فقط در ساخت خانه دام‌ها فعالیت کنند. در حال حاضر دو گروه جهادی اعزام شده‌اند و در فاز نخست 83 خانه دام در منطقه سفید سنگ ساخته ‌شود.

تسنیم: در ماه رمضان دانشجویان جهادی در ارتباط با محرومان چه اقداماتی انجام داده‌اند؟

حق‌دوست: دانشجویان جمعیت امام حسن(ع) در قالب طرح سفره‌دار به منظور خدمت‌رسانی به محرومین ساکن در حاشیه‌شهر مشهد مقدس و همچنین ماه مبارک رمضان و تاکید ائمه اطهار(ع) بر افطاری دادن به روزه‌داران بر آن شدیم که همزمان با میلاد کریم اهل‌بیت امام حسن(ع) و لیالی قدر، اقدام به برپایی ضیافت افطاری و میزبانی 5 هزار نفر از محرومین با مساعدت خیرین در 8 نقطه از حاشیه‌شهر مشهد کنیم.

همچنین در جشن میلاد امام حسن(ع) برای 50 نفر از ایتام هدیه اسباب‌بازی به ارزش 50 میلیون ریال توسط گروه جهادی صراط‌الحمید دانشگاه علوم پزشکی مشهد خریداری و تقدیم شد. همچنین در طرح کریمانه جمعیت امام حسن(ع) به مناسبت فرا رسیدن ماه مهمانی خدا و تاکیدات معصومین(ع) پیرامون سنت حسنه انفاق اقدام به پخش‌های معیشتی در بین محرومین شهر مشهد و چند شهر دیگر نمودند که طی این اقدام هزار و 35 بسته معیشتی به ارزش 450 میلیون ریال توزیع شد.

تسنیم: تا پایان سال جاری چه تعداد جهادگر به مناطق مختلف زلزله‌زده اعزام می‌شوند؟

حق‌دوست: در تابستان 70 گروه جهادی از سراسر استان از دانشجویان به اردوهای جهادی اعزام می‌شوند که از این تعداد 30 گروه جهادی در منطقه زلزله‌زده حاضرو حدود 4 هزار نفر در تابستان شرکت می‌کنند و پیش‌بینی حضور 7 هزار نفر را در اردوهای جهادی تا پایان سال جاری خواهیم داشت.

تسنیم: حمایت‌های سازمان‌های دولتی و دیگر نهادها از اردوهای جهادی چگونه انجام می‌شود؟

حق‌دوست: دغدغه اصلی ما در اردوهای جهادی موضوع پشتیبانی از این اردوها است، وظیفه اصلی پشتیبانی از اردوهای جهادی بر عهده دستگاه‌های دولتی، استانداری و شخص استاندار و طبق مصوبه مسئول ستاد پشتیبانی از اردوهای جهادی استاندار است. هر ساله جلسه ستاد پشتیبانی برگزار می‌شود و مصوباتی دارد، در بعضی شهرستان‌ها مصوبات پررنگ اجرا می‌شود اما در خیلی از شهرستان‌‍‌های دیگر اتفاقی نمی‌‌افتد و در بعضی مناطق کمکی که نمی‌شود از اقدامات جهادی هم جلوگیری می‌شود.

یکی از دلایل عمده‌ای که این اتفاق می‌افتد به این دلیل است که درک خوبی نسبت به اردوهای جهادی نیست، اردوهای جهادی یکی از دغدغه‌ها و توصیه‌های مقام معظم رهبری است، اما بعضی مسئولان ما درک درستی نسبت به حضور جوان مومن و انقلابیندارند.

جمعیت دانشجویی امام حسن(ع) را راه‌اندازی کردیم که این گروه موضوع آسیب‌شناسی را پیگیری می‌کنند و بحث نقش‌آفرینی دانشجویان و گروه‌های جهادی در حوزه آسیب‌های اجتماعی را به‌ویژه در حاشیه‌شهر مشهد پیگیری می‌کنیم. یک از اقدامات بسیج دانشجویی سرپرستی دانش‌آموزان علمی است که سرپرستی مالی و معنوی برای این دانش‌آموزان انجام می‌شود.

انتهای پیام/

R41347/P1361/S6,1188/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۰۸۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سامانه بارشی تا اوایل هفته آینده در خراسان رضوی فعال خواهد بود

به گزارش قدس خراسان، آذر رضایی‌پور اظهار کرد: خراسان رضوی روزهای پایانی هفته جاری، میزبان بارش‌های رگباری خواهد بود.

کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی افزود: بارش‌ها از امروز به تدریج از جنوب غربی خراسان رضوی آغاز خواهد شد و در روزهای پایانی هفته بیشتر نقاط استان را فرا خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه سامانه بارشی تا اوایل هفته آینده در خراسان رضوی فعال خواهد بود، ادامه داد: بارش‌ها در روز پنج شنبه و جمعه به اوج خود خواهد رسید که این بارندگی‌ها در مناطق مستعد همراه با رعد و برق، تگرگ و آبگرفتگی است و موجب کاهش موقت دمای هوا در مناطق مختلف نیز خواهد شد.

رضایی‌پور تصریح کرد: در شبانه روز قوچان با سه و سبزوار با ۳۰ درجه سانتیگراد به ترتیب سردترین و گرمترین مناطق خراسان رضوی بوده اند و در همین مدت کلانشهر مشهد نوسانات دمایی ۱۱ تا ۲۳ درجه را به ثبت رسانده است.

وی بیان کرد: دمای کنونی مشهد ۲۱ درجه است که طبق تحلیل نقشه‌ها و مدل‌های هواشناسی امروز بین ۱۳ تا ۲۵ درجه در نوسان خواهد بود.

دیگر خبرها

  • نقش‌آفرینی گروه‌های جهادی در جهش تولید با مشارکت مردم 
  • تمامی نیروهای امدادی خدماتی گروه های جهادی و مردمی در مناطق سیل زده پای کار بودند
  • سامانه بارشی تا اوایل هفته آینده در خراسان رضوی فعال خواهد بود
  • با مشارکت ۱۰هزار گروه جهادی بیش از ۲۰هزار پروژه در مناطق محروم اجرایی خواهد شد
  • اعزام ۹۷ گروه جهادی در هفته بسیج سازندگی به مناطق کم برخوردار/اجرای ۱۱۰ برنامه به مناسبت هفته بسیج سازندگی در کازرون
  • نقش‌آفرینی گروه‌های جهادی در جهش تولید با مشارکت مردم
  • باران در راه خراسان رضوی
  • تصویب نصب هزار پنل خورشیدی برای تولید برق سبز در خراسان رضوی
  • مقام نخست طرح عهد خدمت از آن گروه‌های جهادی خوزستان
  • اعزام ۶۰ گروه جهادی به مناطق محروم استان بوشهر