Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- اروپايي ها نمي خواهد شاهد فرسايش تدريجي توافق هسته اي به علت خود خواهي هاي آمريکا باشند.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، مايکل ويلنر، در گزارشي در روزنامه صهيونيستي جروزالم پست نوشت:
سوزان مالوني، از کارشناسان ارشد مرکز بروکينگز براي سياست خاورميانه مي گويد هر گونه تحريم تازه اي که عليه ايران برقرار شود تهديدي عليه توافق هسته اي خواهد بود که يکي از دستاوردهاي مهم ديپلماسي اتحاديه اروپا محسوب مي شود و آينده تجارت اروپا با ايران را به خطر خواهند انداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وي گفت اروپايي ها نمي خواهد شاهد فرسايش تدريجي توافق هسته اي به علت خود خواهي هاي آمريکا باشند و نمي خواهد اين توافق که ايران بر اين باور است که منافع چنداني براي اين کشور نداشته است، دستخوش مخاطره شود.

ترامپ تحريم هاي تصويب شده از سوي اعضاي هر دو حزب عليه روسيه، ايران و کره شمالي را امضاء خواهد کرد
دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا از سوي هر دو حزب جمهوريخواه و دمکرات براي امضاء طرح تحريم ها و تبديل آن به قانون زير فشار قرار گرفته است
کاخ سفيد روز جمعه اعلام کرد، دونالد ترامپ طرح مصوب در کنگره را که تحريم هاي تازه اي را عليه ايران، روسيه و کره شمالي برقرار مي کند و با حمايت قاطع هر دو حزب به تصويب رسيده است، امضاء خواهد کرد.
ترامپ چاره ديگري جز امضاء مصوبه کنگره ندارد چون مقابله با دشمنان آمريکا از طريق برقراري تحريم عليه آن ها تقريبا به اتفاق آراء هم در مجلس نمايندگان و هم مجلس سنا به تصويب رسيده است. اعضاي کنگره تهديد کرده بودند در صورت وتو کردن اين مصوبه از سوي رئيس جمهوري، وتو وي را بي اعتبار کنند.
در مصوبه کنگره ، دولت روسيه به علت حملات شديد سايبري و اعمال نفوذ در کارزار انتخابات رياست جمهوري آمريکا در سال ٢٠١٦ آماج اقدام تنبيهي و تحريم قرار گرفته است. اين مصوبه در ضمن اختيارات ترامپ را در زمينه محدود کردن دامنه تحريم هاي جديد عليه روسيه، محدود کرده است. افزون بر روسيه، ايران نيز علاوه بر تحريم هاي گذشته هدف تحريم هاي تازه قرار گرفته و از دولت ترامپ خواسته شده است تا درباره همکاري هاي ايران و کره شمالي گزارشي در اختيار کنگره قرار دهد.
دفتر مطبوعاتي کاخ سفيد اعلام کرد ترامپ پيش نويس طرح تحريم ايران، روسيه و کره شمالي را مطالعه و درباره نکات بحث برانگيز و حساس آن با کنگره تبادل نظرکرده و اعلام کرده است که مصوبه کنگره را امضاء خواهد کرد. در بيانيه کاخ سفيد آمده است که رئيس جمهور نسخه نهايي و تصويب شده اين طرح را مطالعه کرده و قصد دارد تا آن را امضاء کند.
ترامپ تا روز جمعه در باره موضع خود در قبال طرح تحريم اين سه کشور، سکوت کرده بود و اعضاي کنگره نمي دانستند که آيا رئيس جمهور حاضر است سياست دولت خود در قبال روسيه را تغيير دهد يا خير. لازم به يادآوري است که برخي از نزديکان رئيس جمهوري به تباني و همکاري با مسکو براي شکست دادن هيلاري کلينتون در انتخابات رياست جمهوري متهم و تحت تحقيق و تفحص قرار دارند.
رکس تيلرسون وزير امور خارجه آمريکا در اظهار نظر درباره مصوبه کنگره گفت راي تقريبا يکپارچه اعضاي کنگره به طرح تحريم روسيه نشان داد که مردم آمريکا قاطعانه مي خواهند بدانند که آيا روسيه حاضر است براي بهبود مناسبات خود با آمريکا گام هاي لازم را بردارد يا خير. تيلرسون گفت اميدوارم که روسيه و آمريکا در زمينه مسايل مهم بين المللي با يکديگر همکاري کنند و ديگر نيازي به تحريم نباشد.
وي گفت ما با متحدان خود همکاري نزديک خواهيم داشت تا تضمين کنيم که ايران، روسيه و کره شمالي به درستي پيام ما را درک کنند.
عباس عراقچي معاون وزير امور خارجه ايران روز چهار شنبه مدعي شد که برقراري تحريم هاي تازه عليه اين کشورکارشکني در اجراي توافق تاريخي و بين المللي هسته اي موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک، محسوب مي شود.
عراقچي گفت مصوبه کنگره آمريکا گامي تکراري است و ادامه تحريم هاي پيشين در زمينه غير هسته اي به شمار مي رود. عراقچي مذاکره کننده اصلي ايران در گفتگوهاي هسته اي بود.
به گزارش رسانه هاي دولتي ايران، عراقچي گفت مصوبه کنگره آمريکا با بندهاي مختلف برجام در تضاد است چون آمريکا بر اساس توافق هسته اي خود را متعهد ساخته است که در فضايي حاکي از حسن نيت و سازنده، مفاد توافق را اجرا کند.
اما گروه هاي مدافع توافق هسته اي که در سال ٢٠١٥ به امضاء رسيده است با رهبران مجلس نمايندگان و سنا همکاري کردند تا اطمينان حاصل شود که تحريم هاي تازه کاملا با توافق هسته اي سازگاري دارند . به گفته پاتريک کلاوسون ، مدير موسسه سياست خاورنزديک که مقر آن در واشنگتن قرار دارد گفت اعضاي دمکرات کنگره به اين شرط به مصوبه مربوط به تحريم هاي تازه عليه ايران راي دادند که اين مصوبه با مفاد توافق هسته اي در تضاد نباشد.
کلاوسون گفت اگر به متن برجام نگاه کنيم متوجه خواهيم شد که آنچه آمريکا اعلام کرده است به آن مبادرت خواهد کرد، اقدامي بسيار محدود و خاص است . وي گفت در مصوبه جديد کنگره محدوديت هايي در زمينه صدور رواديد براي کساني که عضو سپاه پاسداران بوده اند پيش بيني شده است.
استيون رايدمارکر از مقامات دولت بوش و کارشناس مسايل پيشگيري از گسترش جنگ افزارهاي هسته اي گفت ايراني ها احتمالا خواهند گفت آمريکا نمي تواند تحريم هاي پيشين را به عنوان تحريم هاي مرتبط با برنامه موشکي ايران توصيف کند و همان اقدامات پيشين را در پوششي متفاوت تکرار کند. اما کساني که طرح تحريم هاي جديد عليه ايران را تدوين کرده اند در پاسخ خواهند گفت که اين تحريم ها کاملا با برجام سازگاري دارد و از جمله شواهد سازگاري تحريم ها با برجام، استناد به اظهارات مقامات دولت اوباما خواهد بود که تاکيد کرده اند که آمريکا فقط موظف و متعهد است که تحريم هاي مرتبط با برنامه هسته اي ايران را لغو کند.
مقامات اتحاديه اروپا در روزهاي اخير مصوبه کنگره آمريکا را مورد انتقاد قرار داده و از آن قسمت از اين مصوبه که بر بخش انرژي اروپا تاثير منفي برجاي خواهد گذاشت، ابراز نگراني کرده اند. تحريم هاي فرا-مرزي آمريکا عليه شرکت هايي که در خارج از قلمرو قضايي آمريکا قرار دارند براي دولت فرانسه ناخوشايند است اما به هر حال حربه تحريم ها، کارسازترين ابزاري است که آمريکا در سال هاي اخير در اختيار داشته است.
سوزان مالوني، از کارشناسان ارشد مرکز بروکينگز براي سياست خاورميانه مي گويد هر گونه تحريم تازه اي که عليه ايران برقرار شود تهديدي عليه توافق هسته اي خواهد بود که يکي از دستاوردهاي مهم ديپلماسي اتحاديه اروپا محسوب مي شود و آينده تجارت اروپا با ايران را به خطر خواهند انداخت. وي گفت اروپايي ها نمي خواهد شاهد فرسايش تدريجي توافق هسته اي به علت خود خواهي هاي آمريکا باشند و نمي خواهد اين توافق که ايران بر اين باور است که منافع چنداني براي اين کشور نداشته است، دستخوش مخاطره شود.
سوزان مالوني مي گويد برجام اين امکان و اجازه را به صراحت به آمريکا مي دهد که خارج از مساله هسته اي عليه ايران تحريم برقرار کند: از محتواي مذاکرات هسته اي و متن برجام چنين بر مي آيد که محدوديت هاي جدي از سوي آمريکا عليه اقتصاد ايران به قوت خود باقي خواهند ماند. افزون براين توافق هسته اي دولت آمريکا را از برقراري تحريم هاي تازه عليه ايران در زمينه هاي غير مرتبط با برنامه هسته اي اين کشور، بازنمي دارد.
مقامات ايران، دولت آمريکا را به علت اجراي ضعيف توافق هسته اي سرزنش مي کنند و واشنگتن را در زمينه روند آهسته سرمايه گذاري هاي خارجي و تعاملات بين بانکي مقصر دانسته و معتقدند که آمريکا با برقراري تحريم هاي پي درپي عليه تهران سوء نيت خود را در اجراي برجام به نمايش گذاشته است.
در مقابل، دولت ترامپ مدعي است که يکي از اهداف توافق هسته اي اين بود که ايران شروعي تازه و نقشي متفات در بين جامعه بين المللي داشته باشد چون از انقلاب اسلامي سال ١٩٧٩ تا کنون نقش کشوري ياغي را ايفا کرده است. مشاوران ترامپ بر اين باورند که ايران از اين فرصت پيش آمده استفاده نکرده است.
رايدمارکر گفت مصوبه کنگره فقط چارچوب تحريم هاي تازه را مشخص ساخته اما اينکه چه کساني و چه نهادهايي بايد تحريم شوند به نظر دولت ترامپ بستگي دارد. وي گفت اينکه دولت ترامپ تحريم هاي تازه عليه ايران، روسيه و کره شمالي را چگونه به اجرا درخواهد آورد مساله بسيار جالبي است که بايد منتظر ماند و ديد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۱۷۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای یک روزنامه درباره درخواست تـازه آمریکا و پاسخ ایـران

یک روزنامه کویتی مدعی شد:«آمریکا در یک جلسه غیرمستقیم از ایران خواسته است از فرمول مصر برای آتش بس در غزه و طرح آرام کردن اوضاع بین اسرائیل و حزب الله در جنوب لبنان حمایت کند.»

روزنامه الجریده کویت در ادامه آورده است: «طرف آمریکایی همچنین از ایران خواسته است به توافق سابق هسته ای بازگردد به گونه ای که براساس آن، تهران غنی سازی اورانیوم را در محدوده ۳.۶۷ درصد نگه دارد و آمریکا نیز تحریم های ایران را لغو کند.»

براساس ادعای این روزنامه، «طرف آمریکایی از تهران خواسته است بر متحدانش در منطقه به منظور توقف حملات در دریای سرخ فشار بیاورد، از فرمول مصر برای آتش بس در غزه و طرح آرام کردن اوضاع ین اسرائیل و حزب الله در جنوب لبنان حمایت کند.»

به نقل از شفقنا در ادامه مطلب این روزنامه آمده است: «طرف آمریکایی به صورت غیرمستقیم از ایران خواسته است قبل از هرگونه توافقی بین طرفین، به آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازرسی از تاسیسات هسته ای اش اجازه دهد.»

بنابر نوشته الجریده، «ایران نیز به طرف آمریکایی رسانده است که کاهش هرگونه تنش در منطقه مستلزم توقف حمایت های نامحدود آمریکا از اسرائیل و اتخاذ اقداماتی برای مهار تل آویو است.»

الجریده همچنین نوشت: «ایرانی ها از توافق برای توقف جنگ در غزه و هرگونه توافقی که مورد موافقت فلسطینی ها باشد، حمایت می کند و در مورد جنوب لبنان هم به همین شکل است. ایران به آمریکا هشدار داده است که اگر اسرائیل بخواهد به جنوب لبنان حمله کند، ایران بیکار نخواهد نشست و برای شکست حمله اسرائیل هرکاری خواهد کرد. در مورد بازرسی از تاسیسات هسته ای نیز ایران به طرف آمریکایی رسانده است که گزارش های دقیقی به آژانس در خصوص تاسیسات هسته ای ارائه کرده است.»

دیگر خبرها

  • ادعای یک روزنامه درباره درخواست تـازه آمریکا و پاسخ ایـران
  • نویسنده گزارش جعلی بی‌بی‌سی چه کسی است؟ /دست به دست شدن یک سوژه میان منافقین، موساد و انگلیسی‌ها
  • نکته جالب در معماری کنگره آمریکا (فیلم)
  • بازخوانی پرونده توسعه برق هسته‌ای در ایران؛ از برجام تا مشارکت مردم
  • کره شمالی: هیات‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها، محکوم به شکست هستند
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • کره شمالی: آمریکا و متحدانش به دنبال اجتناب از چارچوب سازمان ملل هستند
  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق
  • درخواست ممنوعیت فروش سلاح به تل آویو در کنگره
  • درخواست نمایندگان کنگره آمریکا برای ممنوعیت فروش سلاح به تل آویو