Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-29@05:41:50 GMT

طرح ضربتی وام ازدواج ؛ رونق کسب و کار

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۲۵۵۴۹

طرح ضربتی اعطای وام ازدواج به زوج های جوان از اولین روز مرداد ماه آغاز شده و شروع این طرح نه تنها به کوتاه شدن صف متقاضیان تسهیلات 10 میلیون تومانی کمک می کند بلکه تاثیر مستقیمی بر رونق کسب و کار مرتبط با لوازم خانگی خواهد داشت. آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، بانک مرکزی با همکاری 11 بانک دولتی و خصوصی اقدام به اجرای طرح ضربتی اعطای وام ازدواج کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قرار بر این است در این طرح که تا پایان شهریر ماه ادامه دارد، بانک‌های ملی ایران، صادرات ایران، تجارت، ملت، سپه، رفاه کارگران، کشاورزی، مسکن، توسعه تعاون، قرض الحسنه مهر ایران و صندوق قرض الحسنه پارسیان هر کدام سهمیه ای در اعطای تسهیلات ازدواج بپذیرند تا صف 400 هزار تا 500 هزار نفری متقاضی وام ازدواج به 50 هزار نفر کاهش پیدا کند.

در این طرح سقف سهمیه تعدادی از بانک ها برای پرداخت وام ازدواج، 500 هزار فقره تعیین شده و برخی دیگر از بانک ها هم موظف هستند که دو برابر تسهیلاتی که در ماه های اخیر تسهیلات داده اند، وام ازدواج پرداخت کنند.
طبق گزارش های بانک مرکزی، ماهانه حداکثر 100 هزار نفر متقاضی دریافت وام ازدواج در تقاضای خود را در سامانه های مربوطه ثبت می کنند که با انباشت این تقاضاها، امروز صف نیم میلیون نفری برای دریافت وام 10 میلیونی ازدواج ایجاد شده که قرار است با طرح ضربتی بانک مرکزی این صف کوتاه شود و به 50 هزار نفر برسد.
کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که طرح ضربتی پرداخت وام ازدواج نه تنها انجام مسئولیت اجتماعی بانک ها است و موجب افزایش رضایت مردم از نظام بانکی می شود، بلکه مهم ترین تاثیر آن بر بازار لوازم خانگی است چراکه اغلب، وام های ازدواج صرف خرید جهیزیه می شود.

**وام ازدواج به نام جوانان به کام بازار
در حالی که امروز یکی از مهم ترین مشکلات سیستم بانکی کشورمان کمبود نقدینگی است اجرای طرح وام ازدواج که در طول دو ماه 11 بانک متعهد به پرداخت بیش از 5 هزار میلیارد تومان تسهیلات می شود، چندان به مذاق بانک ها خوش نمی آید اما این اقدام آنها در راستای تحقق مسئولیت های اجتماعی و ایجاد رونق نسبی در بازار کالای لوازم خانگی خواهد بود.
در این باره «کامران ندری» کارشناس پولی و بانکی در گفت و گو با گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا با اشاره به اجرای طرح ضربتی وام ازدواج، اظهار کرد: هر چند که در حال حاضر نظام بانکی با مشکل کمبود نقدینگی مواجه است و اجرای این طرح ها دستوری به نظر می رسد اما نظام بانکی باید اجرای مسئولیت اجتماعی خود متعهد باشد.
وی با بیان اینکه پرداخت وام ازدواج جزئی از مسولیت های اجتماعی برخی بانک ها است که در اساسنامه خود هم به آن اشاره کرده اند، گفت: نظام بانکی تنها به دنبال منافع اقتصادی نیست و برخی بانک ها در زمان تاسیس به اجرای مسئولیت های اجتماعی متعهد می شوند که یکی از این تعهدهای اجتماعی، اعطای وام ازدواج است.
این کارشناس پولی و مالی تاکید کرد: البته دولت هم در اجرای این دست از طرح های اجتماعی از بانک ها حمایت می کند که این حمایت می تواند یا از طریق پرداخت مابه تفاوت نرخ بهره باشد یا اینکه وجوه اداره شده را در اختیار بانک ها قرار دهد تا صرف پرداخت وام ازدواج کنند.
ندری همچنین با بیان اینکه پرداخت وام ها می تواند در جهت حمایت از تولید و کسب و کار ها مختلف هم باشد، گفت: معمولا این تسهیلات صرف خرید مایحتاج زندگی یا برگزاری مراسم ها می شود که در نهایت به چرخه اقتصادی و گردش مالی برخی از بازارها کمک خواهد کرد.
همچنین «علاء الدین میرمحمدصادقی» نایب رییس اتاق تهران در گفت و گو با گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا با بیان اینکه پرداخت وام های ازدواج و سایر وام هایی که به رفع مشکل جامعه کمک می کند، در شرایطی که مردم به نظام بانکی بدبین شده اند، محبوبیت ایجاد می کند، اظهار کرد : پرداخت تسهیلاتی از جمله تسهیلات ازدواج، درمان، خرید مسکن و ... اثرات اجتماعی بسیار زیادی دارد که در یک آینده نه چندان دور این تاثیرات مثبت خود را در سلامت جامعه نشان خواهد داد.
وی تاکید کرد: پرداخت این تسهیلات علاوه بر کاهش مشکلات اجتماعی در کاهش رکود در کشورمان هم تاثیر گذار است چرا که بخش عمده ای از این وام ها که در اختیار زوج های جوان قرار می گیرد، صرف خرید لوازم خانگی به عنوان جهیزیه خواهد شد که همین عامل رونق نسبی در بازار لوازم خانگی می شود.
میرمحمد صادقی ادامه داد: ارائه وام ازدواج به صورت غیر مستقیم کمک به بازار مختلف از جمله لوازم خانگی، مسکن و کسب و کارهای مرتبط با برگزاری مراسم های ازدواج است که می تواند فضای کسب و کارهای فعال در این حوزه را بهبود بخشد.

**کاهش 40 درصدی صف دریافت وام ازدواج در دولت یازدهم
طبق گزارش های بانک مرکزی، در حالی که در پایان سال 1391، حدود 837 هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج بودند، این رقم در پایان سال 1395 به کمتر از 484 هزار نفر رسید به عبارتی دیگر در طول این مدت صف دریافت وام ازدواج تا 40 درصد کاهش پیدا کرد.
آمارها نشان می دهد که میزان تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در دوره 4 ساله از ابتدای سال 1388 تا پایان سال 1391 حدود 11 هزار میلیارد تومان بوده اما با وجود افزایش مبلغ وام ازدواج در سال 1395 از 3 میلیون تومان به 10میلیون تومان، 1 میلیون و 18 هزار و 10 نفر در این سال از تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بهره مند شدند. به عبارت دیگر این رقم معادل میانگین تعداد افراد دریافت کننده وام ازدواج در سال های 1388 تا 1394 بوده است.

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۲۵۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تعامل دولت و مجلس برای رونق تولید و اشتغال

ایسنا/مازندران معاون امور حقوقی و مجلس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه بانک‌ها تسهیلات را به سمت تولید سوق دهند تا در بخش تولید رونق ایجاد شود، گفت: برای ارتقای تولید و مشارکت مردم نیازمند تعامل و هم‌افزایی دولت و مجلس هستیم.

 حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی ۸ اردیبهشت در دومین جلسه شورای هماهنگی تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مازندران که با حضور ملکی مدیرکل استان‌های وزارت تعاون، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شد، اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا مطالبات رهبر معظم انقلاب در حوزه تولید پیگیری و مشکلات تولید رفع شود.

وی با اعلام اینکه جلسات شورای هماهنگی باید خروجی داشته باشد و برای مردم ملموس باشد، تصریح کرد: زمینه‌های مشارکت مردم در تحقق شعار سال ویژه پیگیری شود.

معاون امور حقوقی و مجلس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه اقدامات مهمی در استان مازندران انجام شده و باید بیشتر تقویت شود، ادامه داد: باید به سمت تفاهم‌نامه‌های بین‌بخشی برویم.

این مسئول با تاکید بر اهداف دولت سیزدهم، خاطرنشان کرد: دولت، دولتِ کار و کرامت است و همه دست به دست هم داده‌اند تا امروز شاهد کاهش نرخ بیکاری باشیم.

رحمانی با اشاره به اینکه باید چرخه تولید را در استان‌ها تکمیل کنیم، افزود: سالانه هزار میلیارد تومان به خانه‌دار شدن مددجویان بهزیستی از محل شرکت‌های زیرمجموعه تامین اجتماعی اختصاص می‌یابد.

وی از مشارکت ۶۰ میلیون نفر(۲۰ میلیون خانوار) در طرح کالابرگ و فجرانه خبر داد و گفت: باید شرایط را بهبود ببخشیم و کمک کنیم وضعیت مردم بهتر از این شود چراکه شایسته بهترین خدمت‌ها هستند.

معاون امور حقوقی و مجلس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه دشمن در جنگ اقتصادی بیکار ننشسته است، خاطرنشان کرد: با هدایت رهبری از گردنه‌های سخت عبور کردیم و جهاد تبیین در این بخش در اولویت قرار گیرد.

این مسئول ادامه داد: توجه به تعاون امری ضروری است و تلاش می‌کنیم مشارکت مردم را در تحقق شعار سال تقویت کنیم.

رحمانی با اعلام اینکه بانک‌ها تسهیلات را به سمت تولید سوق دهند تا در بخش تولید رونق ایجاد شود، گفت: برای ارتقای تولید و مشارکت نیازمند تعامل و هم‌افزایی دولت و مجلس هستیم.

لزوم انسجام و هم‌افزایی برای خدمت به مردم

مدیرکل استان‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این جلسه با قدردانی از تلاش مدیران در خدمت‌رسانی به مردم، گفت: از ظرفیت بسیج در وزارت کار و خدمت به مردم استفاده شود.

ملکی تصریح کرد: کارشناسان معین مشخص شده و به صورت میدانی در استان‌ها حضور و مسائل را رصد و احصاء می‌کنند.

وی افزود: انسجام، هماهنگی و هم‌افزایی در انجام کارها به ما کمک می‌کند و در تحقق برنامه‎‌ها اثرگذار است.

توجه ویژه به تولید اولویت مهم دولت سیزدهم

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران نیز در این جلسه با تبریک هفته کار و کارگر اظهار کرد: برنامه‌های متعددی در هفته کار و کارگر با محوریت  کارگران و توجه به تولید و اشتغال در حال برگزاری است.

علی باقری با اعلام اینکه کارگران نخبه، برتر و فرهنگ کار کردن را ترویج دهیم، تصریح کرد: توجه ویژه به تولید اولویت مهم دولت سیزدهم است و در راستای تحقق شعار سال تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و بسیج کارگری در کنار هم هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با اشاره به اینکه جلسات شورای هماهنگی به صورت میدانی و شهرستانی برگزار می‌شود، افزود: در این جلسات مشکلات مردم به صورت ویژه رسیدگی می‌شود.

در این جلسه مدیران عضو شورای هماهنگی تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران گزارشی از اقدامات ارائه و بر استفاده از ظرفیت‌ها و همکاری بین‌بخشی در راستای رفع مشکلات جامعه هدف تاکید کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جزییات افزایش وام بازنشستگان و مبلغ اقساط
  • شرایط دریافت وام ازدواج در سال ۱۴۰۳
  • بانک تجارت در فروردین ۱۴۰۳ جمعا ۱۶۹۸ فقره وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت کرد
  • بانک تجارت در فروردین 1403 جمعا 1698 فقره وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت کرد
  • بهترین وام خرد سال ۱۴۰۳: راهنمای کامل دریافت وام برای مردم عادی
  • ضرورت تعامل دولت و مجلس برای رونق تولید و اشتغال
  • پرداخت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج در کشور
  • کاهش نرخ بیکاری در دولت سیزدهم کاهش چشمگیر داشته است
  • اعتبار ندادن بانک‌ها برای وام ازدواج این بار دغدغه زوج‌های جوان شد
  • پرداخت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج پارسال در کشور