Web Analytics Made Easy - Statcounter

در ماه آگوست سال ۱۹۹۸ بیل کلینتون رئیس جمهور آمریکا ۳۰ رتبه از وضعیت فعلی ترامپ در نگاه مردم آمریکا محبوبتر بود.

سرویس بین الملل فردا: در ماه آگوست سال ۱۹۹۸، بیل کلینتون رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا، در گرداب بدترین رسوایی اخلاقی در تاریخ سیاسی آمریکا فرو رفته بود. ابتدا بیل کلینتون داشتن هرگونه رابطه جنسی با مونیکا لوینسکی، کارورز و منشی جوان یکی از دفاتر کاخ سفید را رد می‌کرد، ولی در همان ماه هر دوی آن‌ها در دادگاه و پیش هیئت منصفه حاضر شدند و کلینتون اولین رئیس جمهور آمریکا بود که برای شهادت در دادگاه باید آماده می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در همان زمان یعنی دقیقاً در اوج روزهای بحران برملاشدن رسوایی اخلاقی بیل کلینتون (که البته بعد‌ها از آن تبرئه شد و رئیس جمهور آمریکا تا آخرین روز کاری خود باقی ماند)، طبق نظرسنجی‌های موسسه گالوپ، کلینتون محبوبیت و مطلوبیت کاری بیشتری نسبت به زمان فعلی دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی آمریکا داشت. طبق نظرسنجی‌های موسسه گالوپ که درباره وضعیت مطلوبیت کاری و محبوبیت روسای جمهور آمریکا به طور مرتب گرفته می‌شود، در ماه آگوست سال ۱۹۹۸ بیل کلینتون رئیس جمهور اسبق آمریکا، ۳۰ رتبه از وضعیت فعلی ترامپ در نگاه مردم آمریکا محبوب‌تر بود.

حجم بالای رسوایی‌های ترامپ و مسئولان سابق کمپین تبلیغاتی او و کارمندان فعلی کاخ سفید باعث شده است که میزان محبوبیت او در ۱۹۰ روز ابتدایی کار در کاخ سفید تنها ۳۷ درصد باشد. همچنین طبق نظرسنجی که توسط خبرگزاری رویترز در روز چهارشنبه هفته گذشته منتشر شد، جایگاه ترامپ بین جمهوری خواهان نیز در ۹ روز قبل از برپایی این نظرسنجی، به میزان ۶ رتبه کاهش یافته است.

دولت ترامپ با سه پرونده تحقیقیِ جداگانه مربوط به دخالت روس‌ها در انتخابات سال ۲۰۱۶، به نفع ترامپ و برای غلبه بر همسر بیل کلینتون، مواجه شده است. علاوه بر آن، شکست در الغای طرح بیمه همگانی موسوم به اوباماکر، بررسی همه موضوعات مربوط به ریاست جمهوری و همکارانش در توئیتر، ماجراهای مربوط به داماد، پسر ارشد، مشاور امنیت ملی سابق، اخراج رئیس اف بی آی و دادستان کل آمریکا که همگی به رسوایی دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ مربوط است، حرفی برای گفتن درباره رسوایی‌های ترامپ باقی نمی‌گذارد.

طبق نقل موسسه گالوپ، بالاترین میزان محبوبیت وی تنها به روزهای پس از مراسم تحلیف در ماه ژانویه منتهی می‌شود که حدود ۴۵ درصد بود.

اما موضوع مهم این است که بیل کلینتون هم در سال اول ریاست جمهوری خود (۱۹۹۳)، به خصوص در شش ماه اول آن، از محبوبیت پایینی برخوردار بود. رشد اقتصادی کُند که خروج از رکود را به تعویق می‌انداخت، واکنش نه چندان خوشایند اقشار ضعیف به طرح‌های بیمه و سیاست‌های کسری بودجه و صدور مجوز برای حضور همجنسگرا‌ها در ارتش آمریکا، بیل کلینتون را در وضعیتی شبیه به حال فعلی ترامپ، یعنی حدود ۳۷ درصد محبوبیت قرار داده بود.

اما تنها در این دوره، میزان محبوبیت بیل کلینتون پایین بود و پس از آن حتی در دوره رسوایی اخلاقی لوینسکی، میزان محبوبیت بیل کلینتون در حال افزایش بود. در اولین سال دوره دوم ریاست جمهوری بیل کلینتون (دسامبر ۱۹۹۷)، میزان محبوبیت او ۵۶ درصد و در آغاز سال ۱۹۹۸ با سه درصد افزایش به ۵۹ و بعد از آن نیز به ۶۰ درصد رسیده بود.

وقتی در ژانویه سال ۱۹۹۸ اخبار راست و دروغ رسوایی اخلاقی بیل کلینتون در حال شایع شدن بود و کلینتون به طور مکرر آنها را رد می‌کرد، میزان محبوبیت کلینتون به بالاتر از ۶۹ درصد نزدیک می‌شد.

در فصل بهار و تابستان سال ۱۹۹۸ که اخبار و دادگاه‌های کلینتون درباره رسوایی اخلاقی به روزهای حساسی رسیده بود و کلینتون در آستانه عزل توسط کنگره آمریکا قرار داشت، اتفاق جالبی افتاد. در تمام این روز‌ها و پس از آن هیچ گاه محبوبیت کلینتون به کمتر از ۶۲ درصد نرسیده بود.

آماری که به دلایل دیگری در روزهای بعد از ابقای وی در سمت ریاست جمهوری کاهش داشت، ولی حتی تا آخرین روزهای کاری میزان محبوبیت و مطلوبیت کاری کلینتون نزد مردم آمریکا، به استناد موسسه گالوپ به کمتر از ۵۳ درصد نرسیده بود.

درباره ترامپ اگرچه شاید وجود جنگ موجب یکپارچگی در حمایت از او شود، ولی شکست در تغییر طرح بیمه همگانی یا لحن زننده او در توئیتر و اوضاع و احوال خانواده و نزدیکانش، کار را برای ایجاد و کسب محبوبیت سخت کرده است. اما آمار عجیب و غیر قابل پیش بینی محبوبیت بیل کلینتون در اوج بحران رسوایی اخلاقی، نشان از این دارد که نه تنها جنگ، بلکه هر اقدام نامتعارف دیگر نیز، برخلاف پیش بینی‌های ظاهراً معقول، منجر به افزایش محبوبیت رئیس جمهور آمریکا شود. به خصوص اگر پای افزایش احساس رضایت از اوضاع اقتصادی، حتی فقط در سطح تبلیغات، در میان باشد.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۳۰۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟

اگرچه ایالات متحده کمک‌های تازه‌ای را برای اوکراین تصویب و بریتانیا اخیرا از بزرگترین کمک نظامی‌اش به کی‌یف رونمایی کرد، اما زمان خواهد برد تا اوکراین قدرتش را به واسطه این کمک‌های جدید احیا کند و البته در عین حال کمبود نیروهای اوکراینی نقطه ضعف دیگری برای این کشور در مقابل جنگ با روسیه تلقی می‌شود.

به گزارش ایسنا، به محض آنکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا لایحه کمک به اوکراین را امضا کرد، ارتش ایالات متحده شروع به ارسال تجهیزات مورد نیاز به خط مقدم کرد. با این حال، بعید است اوکراین بتواند پیشرفت چشمگیری را در مقابل برتری‌های روسیه کسب کند.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی می‌نویسد: «رای مثبت کنگره جهت ارسال کمک به اوکراین موجب افزایش روحیه برای کی‌یف شده است اما کمبود نیرو دغدغه‌ای بزرگ و حیاتی برای این کشور قلمداد می‌شود. از طرفی شاید کمک‌های آمریکا انگیزه‌ای برای کشورهای اروپایی ایجاد کند تا کمک‌های خود را به اوکراین افزایش دهند؛ همانگونه که نخست‌وزیر بریتانیا در جریان سفرش به ورشو از یک بسته کمکی نظامی ۵۰۰ میلیون پوندی رونمایی کرد.»

این روزنامه انگلیسی در ادامه می‌نویسد: «اوکراین ابتدا امیدوار بود که کمک‌های واشنگتن در ابتدای سال جاری میلادی به دستش برسد اما ظاهرا انتظار می‌رود سال ۲۰۲۴ همچنان برای اوکراین به معنای حفظ خطوط باشد تا بازپس‌گیری قلمروهایش. هفته گذشته لایحه کمک‌ آمریکا به اوکراین تصویب شد و زمان خواهد برد تا اوکراین وضعیت دشوار خود را که از ماه‌های اول ۲۰۲۴ گریبان‌گیر آن شده، بهبود ببخشد. هم‌چنین یگان‌های جدید باید آموزش ببینند و زمان می‌برد تا اوکراین کاملا از کمک‌های آمریکا بهره‌مند شود.»

فایننشال تایمز با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده می‌نویسد: «کی‌یف شاید برای به رخ کشیدن دستاوردهای نظامی پیش از انتخابات نوامبر ایالات متحده و توجیه این کمک‌ها، تحت فشار قرار بگیرد و آمریکا (دولت جو بایدن) از او دستاوردهای نظامی بخواهد. اما اوکراین همچنان به جذب منابع نیاز دارد و در عین حال با توجه به انتخابات آتی آمریکا و حضور چهره‌ای جمهوری‌خواه نظیر دونالد ترامپ، آینده روند این کمک‌ها به اوکراین مشخص نیست.»

این روزنامه هم‌چنین تاکید می‌کند: «در حال حاضر بهترین راه اوکراین برای تداوم مبارزه با روسیه، ادامه دادن انواع حملاتی است که اخیرا در حال افزایش هستند. طی این حملات از پهپادهای دوربرد علیه پالایشگاه‌های نفت و سایر اهداف با ارزش استراتژیک در روسیه استفاده شده است اما اوکراین نمی‌تواند از موشک‌های دوربرد اتکمز یا موشک‌های کروز سایه طوفان که سوناک در ورشو این هفته وعده داد، برای حمله به اهدافی در روسیه استفاده کند.»

دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین طی نشست سران گروه ۲۰ در اوساکا ژاپن - ژوئن ۲۰۱۹

فایننشال تایمز در پایان با اشاره به قدرت روسیه می‌نویسد: «در حالیکه هیچ راه آسانی برای به زانو درآوردن روسیه وجود ندارد، اما شاید در این مسیر نقاط آسیب‌پذیر این کشور فاش شود. از لحاظ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم حتی اگر ترامپ پیروز شود، ضمانتی برای خرسندی پوتین ارائه نمی‌دهد زیرا ترامپ احتمالا بخواهد برنامه صلح خودش را در پیش بگیرد.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • حد نصاب تازه «جو بایدن» کمترین میزان محبوبیت رئیس جمهور در ۷۰ سال اخیر
  • کاریکاتور/ رسوایی آزادی بیان در آمریکا
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • مدعیان آزادی بیان بر طبل رسوایی خود کوبیدند
  • چین در آفریقا از آمریکا پیشی گرفت
  • بیداری دانشجویی؛ رسوایی آمریکایی