Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - طبق برنامه‌ريزي وزارت کشور از 25 مرداد تا 12 شهريور، يک روزي مشخص خواهد شد تا شوراي شهر جديد کار خود را آغاز کند البته قانوناً به دليل اينکه آخرين روز فرصت تعيين شده تا 12 شهريور است، وزارت کشور اگر صلاح بداند مي‌تواند اين مراسم را زودتر از دوازدهم شهريور برگزار کند.

به گزارش خبرنگار گروه سياسي خبرگزاري ميزان،نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در بهمن ماه سال 95 در جريان بررسي طرح اصلاح موادي از قانون «تشکيلات، وظايف و انتخابات شورا‌هاي اسلامي کشور و انتخاب شهرداران» اصلاحاتي را در اين قانون اعمال کردند به شکلي که در ماده 3 آن مقرر شد دوره فعاليت شورا‌هاي اسلامي شهر و روستا از تاريخ تشکيل، چهار سال باشد که 45 روز پس از برگزاري انتخابات شورا‌هاي اسلامي شهر و روستا شروع مي‌شود و چهار سال بعد خاتمه مي‌يابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اما اين مصوبه مورد مخالفت شوراي نگهبان قرار گرفت چرا که اگر يک ماه پس از انتخابات پنجمين دوره شورا‌هاي اسلامي شهر و روستا، شورا‌هاي جديد شروع به کار مي کرد دوره 4 ساله شوراي چهارم به طور کامل پايان نمي‌يافت. به عبارتي اگر اين مصوبه تائيد مي شد دوره پنجم شوراها بايد از 29 خرداد 96 آغاز مي شد.

پيرو مخالفت شوراي نگهبان، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در فروردين ماه سال 96جهت تأمين نظر شوراي نگهبان، ماده 3 قانون «تشکيلات، وظايف و انتخابات شورا‌هاي اسلامي کشور و انتخاب شهرداران» را اصلاح کردند و در قانون مقرر شد «دوره فعاليت شورا‌هاي اسلامي شهر و روستا 4 سال باشد که از 14 مرداد ماه شروع و در 31 مرداد ماه 4 سال بعد خاتمه يابد».

آنطور که محمد محمودي‌شاه‌نشين رئيس هيئت نظارت بر انتخابات پنجمين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا به ميزان گفت: ظاهراً شوراي نگهبان نهم مرداد ماه تغييرات در اين رابطه را تأييد کرده است بنابراين طبق قانون مجلس 15 روز از زماني که شوراي نگهبان اين موضوع را تأييد کرده فرصت براي اعلام رسمي و ابلاغ به دستگاه‌هاي اجرايي وجود دارد.

برخي‌ها معتقدند اين قانون بايد به موقع لازم الاجرا شود يعني از روز 24 مرداد قانون مورد تائيد شوراي نگهبان قابلت اجرايي خواهد داشت و در مقابل برخي معتقدند بدليل عدم ابلاغ قانون مي‌بايست طبق روال گذشته پايان کار اين شورا شهريورماه به سرانجام برسد و قانوني که مجلس به تصويب رسانده بدون ابلاغيه رسمي فاقد اعتبار است.

قناعتي، عضو هيات رئيسه شوراي چهارم مي گويد «فعاليت شوراي چهارم تا شهريورماه ادامه دارد چراکه ابلاغيه‌اي درباره تغيير زمان آغاز شوراي پنجم صادرنشده است» اما مهدي چمران رئيس اين شورا آنطور که در جريان سيصد و شصت و پنجمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران تاکيد کرد معتقد است «قانون آغاز به کار پنجمين دوره اسلامي شهر تهران، ري، تجريش و شميرانات توسط شوراي نگهبان به تصويب رسيده و به رياست جمهوري اعلام شده است، اما هنوز از رياست جمهوري براي اجرا ابلاغ نشده است. برداشت من اين است که شوراي چهارم مردادماه به کار خود پايان خواهد داد. البته روش قانوني اين است که دولت بايد ابلاغ کند که هنوز اين اتفاق نيفتاده و قاعدتا ظرف روز‌هاي آينده انجام خواهد شد».

محمودي‌شاه‌نشين در اين رابطه به ميزان مي گويد: طبق برنامه‌ريزي وزارت کشور از 25 مرداد تا 12 شهريور، يک روزي مشخص خواهد شد تا شوراي شهر جديد کار خود را آغاز کند البته قانوناً به دليل اينکه آخرين روز فرصت تعيين شده تا 12 شهريور است، وزارت کشور اگر صلاح بداند مي‌تواند اين مراسم را زودتر از دوازدهم شهريور برگزار کند.
البته محمودي شاه نشين نماينده رباط کريم و عضو کميسيون شوراها در مجلس تاکيد مي کند: از 24 مرداد مهلت 15 روز طبق قوانين مجلس به اتمام مي‌رسد و پس از آن وزارت کشور مي‌تواند هر روزي را که مي‌خواهد پايان دوره قبلي شوراي شهر اعلام کند که اين خود به منزله آغاز دوران جديد شوراي شهر است.
حال بايد منتظر ماند و ديد که آيا وزارت کشور حکم پايان کار چهارمين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا را 25 مرداد خواهد زد و يا تا 12 شهريور صبر مي کند؟
انتهاي پيام/




منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۴۸۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری دوره‌های حقوقی و قضایی برای اعضای شورا‌ها در گلستان

حیدر آسیابی رییس کل دادگستری گلستان در نشست با اعضای شورا‌های اسلامی شهر و روستای استان گفت: متاسفانه بخش مهمی از تخلفات و جرایم در حوزه شورا‌های شهر به علت ناآشنایی اعضای این شورا‌ها نسبت به قوانین، مقررات و تکالیف حوزه کاری این اعضاست و همان طور که خود اعضا در این جلسه درخواست داشتند برای آشنایی اعضا با این قوانین آماده برگزاری دوره‌های آموزشی هستیم.

آسیابی افزود: هدف از ایجاد تشکیلات شورا‌های اسلامی شهر و روستا فراهم کردن بستر برای مشارکت مردم در اداره امور مربوط به شهر و روستای محل زندگی آنان است.

او گفت: بیشترین خدمات دادگستری گلستان در حوزه حقوق عامه مربوط به روستاهاست که یکی از شاخص‌ترین موارد آن مصوبه شورای حفظ حقوق بیت المال بود که درنتیجه ۱۵ هزار مسکن روستایی در ۳۰۰ روستای استان تعیین تکلیف و سنددار شد.

وی افزود: از اعضای شورا‌های اسلامی شهر و روستا انتظار داریم، بیشتر از دیگران به قانون احترام بگذارند و آن را رعایت کنند.

وی گفت: از آنجا که وظایف شورا عمدتا به حقوق عمومی بر می‌گردد باید ارتباط نزدیکی بین شورا‌ها و دادستان باشد.

علی اکبر بصیرنیا رئیس شورای اسلامی گلستان هم در این جلسه گفت: هدف از برگزاری این جلسه بررسی راهکار‌های استفاده بیشتر از ظرفیت شورا‌ها در کنار دستگاه قضایی برای خدمت به مردم است.

وی افزود: در گلستان سه هزار و ۴۰۳ نفر عضو شورا‌های اسلامی شهر و روستا‌ها هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • برگزاری دوره‌های حقوقی و قضایی برای اعضای شورا‌ها در گلستان
  • تصویب قانون مدیریت واحد شهری بزرگ‌ترین خدمت به مردم و شورا/ قطار شهری، پروژه ملی است
  • جایگاه شورا به درستی در جامعه نهادینه نشده است
  • فصل طلایی پاسخگویی و عمل به وعده‌های شهردار به شورا و شورا به مردم رسیده است
  • برنامه‌های خود را در فرصت باقیمانده به سرانجام می‌رسانم
  • شورا رکن چهارم نظام تصمیم‌گیری کشور/ انتقاد از تضعیف جایگاه شوراها
  • ۱۲۷ هزار نفر عضو شورا در کشور وجود دارد
  • اعضای شورای شهر در هر تصمیمی نفع مردم را لحاظ کنند
  • رایزن فرهنگی پشت‌ِ میزنشین نمی‌خواهیم / سرانجام ساخت فیلم سینمایی درباره اقبال لاهوری
  • راه سنجش موفقیت هر مجموعه مشارکت مردم در فعالیت‌های آن است