Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران تاکید کرد : هزینه تجارت بین المللی ایران به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد خارج از WTO،‌ زیاد است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛ محمد لاهوتی گفت : بیرون ماندن از WTO سبب شده است ایران از برنامه‌های پیشرفت جهانی فاصله بگیرد و نتواند خود را در شرایط رقابتی نگاه دارد.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت : بر اساس شاخص ‌های جهانی، سهم ایران باید 1.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

3درصد از مجموع تجارت جهانی باشد اما جایگاه قابل قبولی نداریم و باید سهم کنونی ایران افزایش سه برابری را تجربه کند تا به نُرم جهانی خود برسد.
وی افزود : شاخص‌های تعیین معیار سهم هر کشور در اقتصاد جهانی به اساس پتانسیل‌های جغرافیایی، منابع زیرزمینی، منابع انسانی،‌ موقعیت سیاسی و ژئوپلیتیکی و ... بستگی
دارد و برای تمامی کشورها به‌صورت یکسانی صدق می‌کند اما جایگاه ایران یک‌سوم جایگاه واقعی خود است و بسیاری از کشورها سهم بیشتری از تجارت جهانی دارند.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران الحاق به WTO را راهکاری برای افزایش کم هزینه سهم تجارت جهانی ایران دانست و گفت: یکی از اولویت و نیازهای الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی، بررسی رشد و تأثیر اقتصادمان از بخش خصوصی است که خوشبختانه در قوانین بالادستی ایران همچون اصل44، اقتصاد مقاومتی و ... براین موضوع تاکید شده است و باید شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی ایران واگذار شود و حاکمیت مکلف به بسترسازی مناسب برای واگذاری‌ها و توانمند کردن بخش خصوصی در اقتصاد برای ورود به فضای رقابت بین‌المللی است.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود : شرایط و محیط کسب‌وکار، سیاست‌گذاری‌های کلان، تغییر و تحولات مداوم مدیران، فقر شفافیت در برنامه‌های صنعت و تجارت نشان می دهد
شرایط مطلوب برای الحاق به این سازمان فراهم نیست زیرا پذیرفتن الزامات شرط ورود نیست و باید برای ورود به WTO به‌صورت عملیاتی کار شود.
لاهوتی با اشاره اینکه اقتصاد ایران نیازمند ورود به سازمان تجارت جهانی است گفت:‌ اگر شرایط حاکم بر اقتصاد ایران دستخوش تغییراتی نشود و خط‌ مشی خود را تغییر ندهد، بالا بردن سهم تجارت جهانی کار ساده‌ای نیست. وضعیت تغییر تعرفه‌ها و مدیران کماکان اقتصاد ایران را رنج می‌دهد اما زمانی که به عضویت این سازمان درآییم، قطعاً تعرفه‌های ما باید به میزان منطقی و جهانی کاهش پیدا کند .
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران پیش از این هم گفته است : بهبود فضای کسب و کار شاه بیت رونق اقتصادی و رشد صادرات در کشور است.
محمد لاهوتی افزوده است : اقتصاد ایران در سال جاری نیازمند اقدام عملی برای رفع موانع دست و پاگیر در عرصه تولید و صادرات است و بخش مهمی از این موانع داخلی است.
نقشه راه بازرگانی داخلی و خارجی راهی است که باید پیموده شود تا در پایان سال اقدامات عملی و ملموس فعالان بخش های دولتی و غیر دولتی ترسیم کننده فضای جدید برای اقتصاد کشور باشد ، فضایی که راه اندازی کسب و کار به ساده ترین شیوه را میسر کند.
باید به عواملی که در رشد صادرات و واردات ایران تاثیر مثبت می گذارد، توجهی ویژه شود.
لاهوتی تصریح کرد : علاوه بر این توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی می تواند در این عرصه بسیار راهگشا باشد. رفع مشکلات حوزه تولید و صادرات کشور باید به صورت یکپارچه نگریسته شود و عملکرد جزیره ای جواب نخواهد داد.
به گفته لاهوتی مهم ترین عاملی که در تجارت خارجی و به ویژه بر صادرات و واردات کشور تاثیرمستقیم می گذارد، موضوع نرخ ارز است. نرخ ارز وقتی واقعی نباشد فرصت تولیدی و صادراتی کشور از دست می رود.
لاهوتی افزوده است : حضور ایران در سازمان تجارت جهانی یکی از الزامات مبرم امروز اقتصاد کشور است چرا که میزان تعرفه های پرداختی واردات کالا از سوی ایران در بازارهای هدف صادراتی چندین برابر رقبای که در سازمان عضویت دارند، است. ایران هم به دلیل بیرون ماندن از WTO در تجارت بین الملل هزینه بیشتری پرداخت می کند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۴۹۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳

گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام‌کرد که با افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در نخستین ماه امسال، تراز تجاری کشور با و بدون احتساب نفت مثبت شد.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، تجارت خارجی کشور (مجموع صادرات و واردات) با احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی و برق در فروردین امسال با ۴۷.۶۳ درصد افزایش به رقم ۱۰ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار رسید.

از مجموع صادرات و واردات کشور، هفت میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار به صادرات و ۲ میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار آن به واردات اختصاص داشت.

بر اساس این گزارش، تراز تجاری کشور با احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی و برق در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، چهار میلیارد و ۹۴۰ میلیون دلار مثبت بوده است.

این گزارش با اشاره به اینکه صادرات بدون احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی، برق و صادرات از محل تجارت چمدانی در این مدت سه میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار بوده است، می‌افزاید: تراز تجاری کشور بدون نفت هم در فروردین ۱۴۰۳ در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۴۳۰ میلیون دلار مثبت بود.

این گزارش حاکیست، صادرات نفت خام، کوره و میعانات گازی در فروردین، چهار میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار بوده است.

همچنین ارزش صادرات کشور در فروردین ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۶.۸۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در این مدت، ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال پیش، ۹.۶۶ درصد کاهش داشته است.

چین، مقصد نخست صادرات

عمده‌ترین مقاصد کالاهای صادراتی ایران در فروردین شامل کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه، پاکستان، افغانستان و عمان بوده است که این هفت کشور، ۷۸ درصد از وزن و ۸۳ درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص دادند.

این گزارش می افزاید: در بین ۱۰ قلم عمده کالاهای صادراتی، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده، اوره و میله‌های آهنی و فولادی از بیشترین افزایش برخوردار بودند.

گزارش گمرک درباره واردات کالا به کشور در فروردین ماه امسال، می افزاید: در این مدت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار وارد کشور شد که به لحاظ وزن ۳۳.۳۸ درصد افزایش و از حیث ارزش ۱۱.۳۶ درصد کاهش داشته است.

دیگر خبرها

  • رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳
  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳
  • فراتر رفتن تجارت خارجی از ۱۰ میلیارد دلار
  • رشد ۴۸درصدی تجارت در اولین ماه سال/صادرات۴میلیاردی دلار نفت
  • نشست مشترک اقتصادی مقامات ایران و افغانستان
  • محصولات مازندران بازار خوبی در عمان دارد
  • اعتراض طلافروشان به سامانه تجارت است نه سامانه مودیان
  • مدرسه صادرات ایران افتتاح شد
  • رونمایی از برات الکترونیک بانک صادرات ایران در وزارت اقتصاد؛
  • افغانستان در راه رسیدن به خودکفایی