Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-08@19:52:41 GMT

برّه و بزغاله آدم نما واقعیت دارد؟

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۵۱۹۷۱

برّه و بزغاله آدم نما واقعیت دارد؟

برخی از مخاطبان تاریخ گاهی با شک فراوان به بعضی از موضوعات و روایات شگفت انگیز آن نگاه می کنند این در حالی است که به مرور ایّام و با پیشرفت های قابل ملاحظه دانش بشری برای آن اتّفاقات و وقایع عجیب و نادر، توضیحات و توجیهات منطقی پیدا می شوند .

خیلی از اتّفاقات و روایت های تاریخی شاید در نگاه اوّل برای خیلی از ما بسیار عجیب و غیر قابل باور باشند و عدّه ای آن ها را در قالب اسطوره ها و افسانه ها طبقه بندی کنند امّا جالب است که بدانیم با گسترش علم و اطّلاع رسانی گسترده در دنیای امروزی در می یابیم که در واقعی بودن آنها هیچ شک و تردیدی نیست و چاره ای جز قبول و پذیرش آنها نداریم .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این موارد، موضوع« برّه و بزغاله آدم نما» است که چهره آن ها شبیه به صورت آدمی زاد است و تاریخ نگاران و راویان کهن از وقوع آن ها خبرها داده اند. آیا به راستی چنین چیزهایی اگر در تاریخ آمده باشند واقعیّت دارند یا باید آن ها را در حوزه افسانه ها و دروغ های تاریخ نگاران طبقه بندی نمود؟

مولّف این مقاله در سال 1389و1390شمسی، دو مقاله علمی- تاریخیِ ویژه با رویکرد «موتاسیون» ، جهش ها و اختلالات ژنتیکی با عنوان : « موتاسیون در تاریخ»1 در یکی از مجلات علمی - فنی نوشت که مصداق عینی و موضوع اصلی این گفتار است.

در آن مقاله به طور ضمنی به « برّه آدم نما» در کنار دیگر اختلالات و موتاسیون های گزارش شده در تاریخ، اشاره و آورد شد :

برّه آدم نما در سال 602 ق . ( حدود 1205 میلادی)

«ابن اَثیر»، تاریخ نگار پرآوازه مسلمان ، متوفّای 630 ق . در کتاب « الکامل فی التّاریخ » خود در ضمن حوادث سال 602 ق . نوشته است :

« و فیها حمل الی ازبک خروف وجهه صورة آدمی و بدنه بدن خروف و کان هذا من العجایب»2

( در سال 602 هجری بَرّه ای را به اُزبَک3 [ در برخی نُسخه ها اِربِل4] آوردند که صورتش ، صورت آدمی زاد و بدنش بدن برّه بود و این امر از شگفتی ها محسوب می شود.)

بزغاله آدم نما ( بین سالهای 331 تا 334 ق .) ( حدود 942 تا 945 میلادی)

بنده در مقاله دیگری با عنوان : «غلط طبیعت یا اختلال ژنتیکی»5 برگرفته از کتاب وزین « آثار الباقیه » دانشمند شهیر ایرانی«ابوریحان بیرونی»(متوفّای اوایل قرن پنجم هجری) باز به طور ضمنی به «بزغاله آدم نما» اشاره نموده و نوشتم :

« ... و ما ذکر انه : حمل الی توزون ایّام امارته، جدی میّت وجهه مدوّر کوجه الانسان ، و کفاه6کفکیه و اسنانه کاسنانه ... »7

(... و نیز در همین کتاب(مقصود کتاب ثابت بن قُرَّه8ست که در زمینه تواریخ9نگاشته است) ذکر کرده که در ایام اِمارت و حکمرانی«توزون»10،بزغاله ای مُرده که صورت آن دایره ای شکل و شبیه انسان بود برایش آوردند که دو فَک و دندان های آن همانند دو فَک و دندان های آدمیزاد بود ... .)

توزون متوّفای 355 ق . امیر الامرای ترک بغداد در سالهای 331 تا 334 ق . بوده ، پس این اتّفاق ژنتیکی در همین سه ، چهار سال مذکور در قرن چهارم و در محدوده عراق عرب رخ داده است و نسبت به اتّفاقی که در سال 602 ق . و اوایل قرن هفتم طبق روایت ابن اَثیر، رخ داده قدیمی تر است الا آن که در زمان توزون بزغاله آدم نما و در اوایل قرن هفتم برّه آدم نما در تاریخ روایت شده است .

مواردی که ذکر شد از وجود برّه و بزغاله آدم نما در قرون و ادوار گذشته روایت کرده بود. آیا در دنیای امروزی و معاصر ما هم چنین اتّفاقاتی رخ داده یا این ها مشتی دروغ و افسانه های تاریخ است؟آیا باید نکات شگفت انگیز و اعجاب آور تاریخی را به سرعت رد کنیم؟

برای پاسخ به این سئوالات یا حداقل نزدیک شدن به این حقیقت به مطالب و قرائنی که در پی می آید توجّه نمایید!

برّه آدم نما در سال 1384 شمسی ( 2005 میلادی)

در خبرگزاری در سال 1384 شمسی خبر عجیبی انتشار یافت که ظاهرا آن چنان بازتاب جهانی پیدا نکرد :

مسئول اداره دامپزشکی بروجرد خبر شگفت انگیزی را اعلام کرد:

برّه‌ای با چهره‌ای انسان نما از شکم گوسفندی در حین کشتار در این شهرستان خارج شد.

محمّدرضا جبّاری افزود: این برّه که در حین کشتار در کشتارگاه صنعتی بروجرد مشاهده شده است، فاقد پوزه بوده و از نظر ترتیب قرار گرفتن گوش و چشم‌ها همانند انسان می‌باشد.

وی تصریح کرد: این گونه پدیده‌های نادر به دلایلی از جمله جهش ژنتیکی، هم‌خون بودن، خوردن علف‌های سمّی در هنگام تشکیل نطفه و همچنین تزریق داروهای شیمیایی ایجاد می‌شوند.

جبّاری اضافه کرد: طی سال‌های گذشته نیز حدود پنج مورد تولّد حیوانات اهلی به صورت استثنایی و غیر طبیعی از جمله تولّد گوساله دوسر، تولّد گوساله هشت پا و همچنین چسبیده بودن دو گوساله از ناحیه سر در بروجرد مشاهده شده است.

بزغاله آدم نما در سال 2009 میلادی

ظاهرا حدود چهار سال بعد شبیه اتّفاقی که در بروجرد به وقوع پیوست این بار در «زیمبابوه» ( کشوری در جنوب آفریقا) نیز رخ داد. در سایت روزنامه قدیمی انگلیسی« دیلی تلگراف» در28 سپتامبر سال 2009 میلادی خبر عجیبی منتشر شد که همراه با تصاویر بود و آن تولّد « بز انسان نما» در زیمبابوه بود.11

روزنامه «گاردین زیمباوه» نیز در این باره نوشت: سر این حیوان شبیه یک کودک زشت بوده و گردن یک انسان را دارد، امّا بدنش شبیه بز بوده است. این موجود چند ساعت پس از تولّد جان باخت. ساکنان روستای «غویرو» (Gweru ) (روستای محلّ تولّد بزغاله آدم نما) در این باره گفتند: این موجود به قدری زشت و بد قیافه بوده که سگ ‌ها می‌ترسیدند به آن نزدیک شوند.

اهالی روستا جسد این بزغاله را به آتش کشیدند، چون می‌ترسیدند که این موجود، مخلوقی شیطانی باشد. مالک بزی که بزغاله معیوب را به‌دنیا آورده در این باره به پلیس گفت: این اوّل باری است که بزش چنین موجودی را به ‌دنیا آورده است. این مرد 15 بز دارد که اغلب آنها از همین حیوان متولّد شده‌اند.

برّه آدم نما در سال 2010 میلادی

مجدّدا در همین دیلی تلگراف به تاریخ 14 ژانویه 2010 خبر جنجالی « گوسفند آدم نما» در شهر «ازمیر» ترکیه به همراه تصاویر گزارش شد که اعجاب همگان را برانگیخت.12

گوسفند در یکی از روستاهای « ازمیر » به دنیا آمد، اما زنده نماند. نکته جالب در تولد این برّه مرده آن است که این حیوان صورت انسان دارد و باعث شد تا دامپزشکی که مسئولیّت به دنیا آوردن آن را داشته باشد به شدّت شوک شود.

«ارهان الی بول»(Erhan Elibol ) ـ دامپزشک ـ در مصاحبه‌ای با رسانه‌های دولتی ترکیه، خاطر نشان کرد: من برای زنده نگه داشتن مادر مجبور به عمل شدم. من پیش از این گوساله دو سر و چهار چشم و حتّی پنج پا هم دیده بودم، اما تولّد این برّه با سر انسان بسیار غیر‌قابل باور است.

فرماندار استان «ازمیر» نیز اضافه کرد: تولد این برّه مُرده با سر انسان بسیار دلهره‌آور و ترسناک است. تا به حال چنین چیزی را ندیده بودم، انگار که سر انسان بر روی بدن بره‌ای باشد.

نکات

روایت ابن اثیر به «خَروف» ( برّه نَر) اشاره دارد مانند: واقعه ترکیه و بروجرد در روزگار ما ، روایت ابوریحان به «جَدی »( بزغاله ) اشاره می کند مانند: اتّفاق زیمبابوه در روایت ابن اثیر مُرده بودن حیوان اشاره نشده است ولی در روایت ابوریحان اشاره شده همانند موضوع زیمبابوه و ترکیه و اصولا اختلالات شدید ژنتیکی و موارد این چنینی معمولا چه در انسان و چه در حیوان با مُرده زایی و مرگ زودرس ارتباط دارند. با توجّه به تکراری بودن این موضوع ، وقوع و روایت آن در صفحات تاریخ ، این موضوع جدید و بی سابقه به نظر نمی رسد. با توجّه به تکرار این موضوع در عصر حاضر و وجود تصاویر و ویدیوهای مرتبط ، روایت های تاریخ نگاران به واقعیت نزدیک است و قرائنی در اثبات آنها داریم و نمی توان سخنان آنها را بی پایه و اساس یا افسانه و دروغ نامید. علاوه بر موارد فوق به هیچ وجه هوشمندی و آزاد اندیشی تاریخ نگاران را در نقل این نوع روایات عجیب نیز در این حوزه نباید نادیده گرفت که به فهم بیشتر ما در این مقولات و شناخت پیشینه این وقایع کمک فراوانی نموده است . بروز چنین اختلالات ژنتیکی در دو حیوان گوسفند و بز به طور ظاهری مُحرز است و در دیگر حیوانات نیز باید بررسی شود و با بروز آن در زیمبابوه ، وقوع آن صرفا در مناطق خاورمیانه چون: عراق ، ترکیه و ایران نفی می شود . لازم به ذکر است بر خلاف تصوّر عوام، امکان اختلاط اسپرم انسان و حیوان نیز به طور کل در این گونه قضایا مردود و غیر قابل پذیرش است .

پی نوشت

ماهنامه علمی - فنی «دانشمند» ،مرداد ماه 1389 ش. شماره 562 ص 63 . الجزری ، ابن اثیر ( م. 630 ق .) ، الکامل فی التّاریخ ، چاپ بیروت – لبنان ، ج 12 ، ص 105. نام اقوام ترک تبار آسیای میانه است که منطقه جنوب قرقیزستان و شمال و شرق تاجیکستان را تشکیل می دهند که الان بیشتر در کشور ازبکستان امروزی سکنی دارند. اربل همان شهر اربیل امروزی در عراق است که در 80 کیلومتری شرق شهر موصل واقع شده است. در قرن ششم هجری ترکان بر آن استیلا داشتند. اگر اربل صحیح باشد این اتّفاق در این منطقه از عراق رخ داده است ... . ماهنامه علمی - فنی دانشمند ، اردیبهشت ماه 1390، شماره : 571 ص70 . اینجا کلمه کفاه درست نیست چون به معنای دو کف دست است در حالی بعد از آن کلمه کفکیه آمده است که به دو فک اشاره دارد و چون بحث از صورت است پس فک صحیح است نه کف دست ، پس اشتباه از نسخه نویسان بوده و اصل آن فکاه است. بیرونی ، ابوریحان محمد بن احمد ( تولد 440 ق .)، اثار الباقیه عن القرون الخالیه، میراث مکتوب ، تهران ، چاپ اول، 1422 ق . ص 89. طبیب ، تاریخ نگار و ادیب معروف که ظاهرا مذهب «صابئی» داشته و وفات او در سال 365 ق . بوده است کتابی از ثابت در حوزه تاریخ بوده به نام التّاریخ که متاسّفانه اکنون در دست ما نیست و ابوریحان در قرن چهارم یا پنجم به آن دسترسی داشته است . این کتاب درباره تاریخ خلفا بوده و چون ثابت یک طبیب بوده در آن به انسانهای عجیب الخلقه و دیگر وقایع شگفت انگیز نیز پرداخته است . این کتاب با حوادث سال 363 ق.به پایان رسیده است و ثابت دو سال بعد از آن از دنیا رفته است. ابراهیم بن احمدبن محمّد الطّبری( م . 355 ق .) معروف به: «توزون» از امرای ترک بود که خلیفه «المتّقی» را از خلافت عزل و المکتفی را به خلافت رساند. http://www.dailytelegraph.com.au/news/weird/bizarre-creature-born- with-features-of-man-and-goat/story-e6frev20-1225780351813 http://www.dailytelegraph.com.au/sheep-gives-birth-to-human-faced-lamb/story-e6freuy9-1225819071357

سیّد مرتضی میرسراجی

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۵۱۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرسپولیس و استقلال الگوی جذب بازیکنان خارجی می‌شوند

پرسپولیس و استقلال امروز با داشتن بازیکنان خارجی خوبی مثل ماشاریپوف و بلانکو در جمع آبی ها و عبدالکریم حسن، اورونوف و گولسیانی در جمع سرخها رفته رفته بدل به الگوی جذب بازیکن خوب خارجی می شوند.

به گزارش طرفداری، استقلال و پرسپولیس در تاریخ خود بازیکنان بزرگ و تاثیرگذار خارجی زیادی نداشته اند. مامه تیام و دیاباته و جانواریو و جباروف در استقلال و نیلسون، بشار رسن و فرناندو گابریل در پرسپولیس در دسته معدود خارجی های موفق تاریخ دو باشگاه هستند.

اما امسال نفراتی در دو تیم حضور دارند که جزو بهترین خارجی های تاریخ سرخابی ها هستند و به نظر می رسد اگر بخواهیم تیم منتخبی از خارجی های برتر تاریخ استقلال و پرسپولیس گزینش کنیم، حتما نام نفرات امروز دو تیم در فهرست مورد اشاره قرار می گیرد.

امیدواریم با رفتن دو باشگاه محبوب تحت نظارت دو مجموعه قوی و استخواندار، از این به بعد به دنبال جذب بازیکنانی جوان و آینده دار به خصوص از کشورهای آسیایی رو به پیشرفت مثل ازبکستان و عراق باشیم. ایمان داشته باشید لیگ برتر ایران می تواند مرکز ثقل حضور ستارگان درجه اول منطقه در سالهای پیش رو باشد. بازیکنانی مثل اورونوف که رفته رفته تبدیل به تکنیکی ترین بازیکن لیگ ایران می شود، می توانند الگوی جذب بازیکنان خارجی خوب باشند.

سال آینده منتظر حضور خارجی های بهتری در لیگ هستیم تا رفته رفته برخی از بازیکنان پرسن و سال خارجی شاغل در لیگ برتر که رفته رفته به سن 40 نزدیک می شوند، کنار بروند.

از دست ندهید ????????????????????????

درد بی‌پایان؛ چهره ناصر الخلیفی بعد از حذف مقابل دورتموند (عکس) ادین ترزیچ، هوادار دیروز، سرمربی فینالیست امروز داروین نونیز به شایعات پیوستن به بارسلونا قوت بخشید! سوتی عبدالله ویسی روی آنتن زنده؛ تخلف پاداش 3.5 میلیاردی فولاد؟ 

دیگر خبرها

  • هری کین: رونالدو بهترین تمام‌کننده تاریخ فوتبال است
  • ناگفته‌هایی از اعتراضات کف خیابان‌های لس‌آنجلس/ واقعیت کدام است؟
  • پرسپولیس و استقلال الگوی جذب بازیکنان خارجی می‌شوند
  • برونگرا یا درونگرا؛ اغلب افراد در واقعیت میانگرا هستند
  • مقاوم‌سازی ارزی؛ طرحی که به سه واقعیت بازار توجه می‌کند
  • «فیلمسازی واقعیت مجازی تعاملی» بررسی می‌شود
  • افشین پیروانی تبرئه شد
  • شرط‌بندی ضد انقلاب روی مهره سوخته اسرائیل
  • فیلم/ آجرلو: اقای فرزین دلار تلگرامی واقعیت دارد
  • دستمزد نجومی سعید آقاخانی ؛ شایعه یا واقعیت