Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-04@04:40:31 GMT

نخستین دستکاری ژنتیکی جنین انسان در آمریکا انجام شد

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۶۱۶۲۹

این روش مثل قیچی‌های مولکولی عمل می‌کند که می‌توانند دی ان آ را قطع و کپی کنند .
این تکنیک بسیار دقیق‌تراز دیگر روش‌های ژن‌درمانی است که در آنها نمی‌شد تضمین کرد تغییرات مورد نظر پژوهشگر دقیقا اعمال شوند. در دستکاری ژنتیکی، که به نام "ژرم لاین" شناخته می‌شود؛ تغییرات اعمال‌شده دائمی هستند وبه نسل بعدی منتقل می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مخاطرات آزمایش‌های ژنتیکی بر جنین
استفاده از این روش نویدبخش پایان دادن به انتقال بیماری‌های ژنتیکی از والدین به نوزادان است، اما نگرانی‌هایی نیز به‌همراه دارد و آن هم امکان به‌وجود آمدن "نوزادان طراحی‌شده" است؛ چشم اندازی که سازمان‌های مذهبی، جامعه مدنی و شرکت‌های زیست فناوری به‌شدت با آن مخالفت می‌کنند.دکتر اریک توپول، مدیرمؤسسه تحقیقات اسکریپس که از بزرگترین و معتبرترین موسسات تحقیقاتی خصوصی آمریکا در کالیفرنیاست، می‌گوید: «دستکاری ژنتیکی جنین یک دانش غیرقابل توقف و اجتناب‌ناپذیر است و این یافته اخیر بیشتر ثابت می‌کند که این دانش عملی است».این محقق برجسته عرصه ژنتیک همچنین معتقد است: «برای رسیدن به درمان واقعی بیماری‌های مختلف در انسان، باید چنین آزمایش‌هایی روی جنین انجام شود.» او می افزاید: «اگر این کار در این کشور انجام شود، راه برای کشورهای دیگر هم باز خواهد شد»
اولین مجوز اصلاح ژنتیکی جنین در بریتانیا
کتی نیاکان، متخصص در پژوهش سلول‌های بنیادین، اولین محقق در بریتانیا است که اجازه یافته برای تحقیقات پزشکی خود در بافت ژنتیک جنین انسان دست‌کاری کند. او امیدوار است با تحقیقات خود از میزان سقط‌ جنین ناخواسته بکاهد.این اتفاق در بهمن 1395 رخ داد و بریتانیا اولین مجوز رسمی را برای اصلاح ژنتیکی جنین انسان صادر کرد.در بیانیه‌ای که از سوی کمیته "لقاح و رویان‌شناسی انسان" در بریتانیا منتشر شد، با تایید خبر اعلام شد که دکتر کتی نیاکان، متخصص در سلول‌های بنیادین، مجوزی به دست آورد تا در تحقیقات آزمایشگاهی خود، ژنتیک جنین را اصلاح کند و تغییر دهد.دکتر کتی نیاکان اعلام کرده است جنینی که با لقاح مصنوعی و دست‌کاری ژنتیکی شکل خواهد گرفت، تبدیل به نوزاد نخواهد شد.بنا به قوانین این کمیته، جنین‌هایی که با دست‌کاری ژنتیکی شکل می‌گیرند باید ظرف ۱۴ روز از بین برده شوند و تنها می‌توان به قصد پیشبرد تحقیقات پزشکی چنین جنینی را به شکل موقت به وجود آورد.این محقق اعلام کرد جنین‌هایی که برای انجام اصلاح ژنتیکی استفاده می‌شوند، از لقاح مصنوعی والدینی شکل گرفته است که قبول کردند برای انجام تحقیقات پزشکی از تخمک و اسپرم آن‌ها استفاده شود.در محافل علمی و پزشکی و نهادهای تصمیم‌گیرنده در بریتانیا، ماه‌ها بر سر موافقت با اصلاح ژنتیکی بحث و جدل جریان داشت. این پژوهش حساس با پرسش‌ها و ابهام‌های بسیاری از نظر موازین اخلاقی و اصول حرفه‌ای‌ همراه بوده است.بسیاری از نهادهای علمی نیز دست‌کاری در ژنتیک جنین را "عبور از خط قرمزها" در علم می‌دانند و با آن موافق نیستند. "انستیتوی ملی بهداشت" در آمریکا از نهادهای مهمی است که با این امر مخالف است و به هیچ پروژه‌ی تحقیقاتی با قصد اصلاح در ژنتیک بودجه‌ای اختصاص نمی‌دهد.پارلمان بریتانیا در سال گذشته میلادی نیز بعد از مدت‌ها بحث و جدل به طرح جنجالی قانونی شدن لقاح مصنوعی با استفاده از تخمک دو مادر و یک پدر، رای مثبت داد.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۶۱۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصلاح ۷ نقطه پرتصادف در سیستان و بلوچستان

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان از بهسازی و روکش آسفالت بالغ بر یک هزار و ۳۸۰کیلومتر از محورهای مواصلاتی تحت پوشش این اداره کل ،طی سال ۱۴۰۲ خبر داد.

ایوب کرد در گفت وگو با ایسنا، گفت: در سال گذشته ،یک هزار و ۳۸۰ کیلومتر از محورهای حوزه استحفاظی این اداره کل روکش آسفالت شده است که از این میزان روکش آسفالت انجام شده، ۶۷۲.۵ کیلومتر با استفاده از توان ماشین آلات راهداری توسط این اداره کل به صورت امانی انجام شده که موجب صرفه جویی ۶ هزار و ۷۲۲ میلیارد ریالی شده است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان تصریح کرد: از مجموع ۶۷۲.۵ کیلومتر روکش آسفالت که به صورت امانی انجام شده،میزان ۳۱۲ کیلومتر به محورهای شریانی،۲۴۱ کیلومتر محورهای فرعی و ۱۱۹.۵ کیلومتر به محورهای روستایی استان اختصاص داشته است. ‌

کرد یادآور شد: همچنین در سال ۱۴۰۲ با توجه به اینکه نقاط پرحادثه در محورهای مواصلاتی از اهمیت بالایی برخوردار است و این مهم علاوه بر افزایش ضریب ایمن ۷ نقطه پرتصادف رفع شده است.

وی گفت: استان سیستان و بلوچستان دارای بیش از ۱۱ هزارو ۵۰۰ کیلومتر راه است که به دلیل موقعیت ترانزیتی وجود بندر چابهار و پایانه های مرزی روکش آسفالت محورها می‌تواند نقش مهمی را در بهبود و سرعت مبادلات اقتصادی منطقه و ایمنی کاربران جاده ای ایفا کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟
  • تعویق در روند تحقیقات جنایات جنگی نیروهای بریتانیایی در افغانستان  
  • مخالفت سوئد با تحقیقات بین‌المللی درباره انفجار «نورد استریم»
  • برگزاری همایش کنشگران مقابله با سقط عمد جنین در مشهد
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی آب با خشکه کاری برنج
  • نویسنده «نون‌خ‌۵» تحقیقات جدی درباره محیط‌زیست و کولبرها انجام داد
  • نویسنده «نون‌خ‌۵» تحقیقات جدی درباره محیط‌زیست و کولبر‌ها انجام داد
  • یک سارق در مبارکه ۳۲ بار از شرکت مخابرات سرقت کرد
  • اصلاح ۷ نقطه پرتصادف در سیستان و بلوچستان
  • چرا چپ دست یا راست دست به دنیا می‌آییم؟