Web Analytics Made Easy - Statcounter

قسمت عمده «خبر تو خبر» این هفته به آخرین گمانه زنی ها نسبت به ترکیب دولت دوازدهم اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار مهر -گروه سیاست، در «خبر تو خبر» این هفته،آخرین چرتکه هایمان را درباره ترکیب کابینه آینده انداختیم؛هر چند از شهرداری «آقای تکنوکرات» و شکایت «آقای شوکران» از رئیس جمهور هم غافل نشدیم. این شما و این هم «خبر تو خبر» ۱۳ مرداد ۹۶.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ادعایی که خیلی زود رنگ باخت

هفته گذشته برخی نمایندگان مجلس در جریان دیدارشان با رئیس جمهور، از مشورت روحانی با رهبر انقلاب پیرامون کابینه آینده سخن به میان آوردند. همین اظهارات جسته و گریخته کافی بود تا برخی رسانه های مغرض، «مشورت» را «دخالت» رهبری در تعیین وزرا تعبیر و تفسیر کنند؛ ادعایی که معلوم بود از همان ابتدا خیلی زود رنگ می بازد.

سایت Khamenei.ir منتسب به رهبر انقلاب، روز جمعه ۶ مرداد طی مطلبی در واکنش به ادعاهای مطروحه عنوان کرد: «از حدود دو هفته قبل، یک جریان خبری که از پشتیبانی پر حجم رسانه‌ های خارج از کشور نیز برخوردار است، درصدد القای این ادعاست که تک ‌تک اعضای کابینه با نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی انتخاب می ‌شوند. رویه ثابت در همه دولت‌ ها، هماهنگی با رهبری در انتخاب وزیران دفاع، امور خارجه و اطلاعات بوده است.»

این سایت در ادامه مطلب خود با اشاره به دغدغه مندی رهبر انقلاب نسبت به سه وزراتخانه دیگر کابینه یعنی آموزش و پرورش، علوم و ارشاد نوشت: «در خصوص برخی وزارتخانه ها مثل علوم، آموزش ‌و پرورش و ارشاد اسلامی، رهبر انقلاب اسلامی حساسیت‌ هایی دارند، چراکه انحراف در آن ها، موجب ایجاد انحراف در حرکت کلان کشور به سمت آرمان ها می ‌شود و نگهبانی و مراقبت در خصوص حرکت عمومی به سمت آرمان ها وظیفه قطعی رهبری است اما در انتخاب مسئولان این وزارتخانه ‌ها، ورود نمی ‌کنند.»

این سایت در ادامه مطلب خود تاکید کرد: «رهبر انقلاب درخصوص اکثریت کابینه نیز در همه ادوار تا آنجاکه از سوابق امر برمی ‌آید نظری ابراز نمی کنند لکن همواره تأکید دارند که وزیران، افرادی کاری و به ‌دور از حاشیه باشند.»

علاوه بر مطلب مزبور، چهره های سیاسی مختلفی نسبت به ادعای مطروحه درباره ورود رهبری بهمصادیق وزارتخانه ها،واکنش نشان دادند. «حسین مرعشی» عضو حزب کارگزاران روز یکشنبه ۸ مرداد گفت: «دفتر رهبری بیانیه داده است ما که سخنگوی دفتر رهبری نیستیم. حتما صحبت رهبری دقیق است و کسی این صحبت را نمی کند. مسئولیت کابینه عمدتا به عهده رئیس جمهور است.»

«حسین موسوی تبریزی» رئیس مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم نیز روز چهارشنبه ۱۱ مرداد در گفتگو با روزنامه آرمان ادعای برخی مبنی بر انتخاب وزرا از سوی رهبری را ظلم در حق ایشان دانست و گفت: «آقای روحانی برای تعیین وزرا باید دستش باز باشد و باز هم هست. اینکه بعضا در رسانه‌ها مطرح می‌شود که فلان وزیر با نظر رهبری انتخاب می‌شود، حتی اگر از طرف دوستداران رهبری هم مطرح شود، به نوعی ظلم به ایشان است. رئیس جمهور در انتخاب کابینه کاملا آزاد است.»

چهره هایی هم بودند که ریشه چنین ادعاهایی را ترس دولت از آینده تعبیر کردند. «حمیدرضا حاجی بابایی» نماینده مجلس یکی از این افراد است. وی روز چهارشنبه ۱۱ مرداد در گفتگوی تفصیلی با خبرگزاری مهر گفت: «من تصور می‌کنم بزرگ ترین علت این شایعات، ترس از آینده است؛ چون ارزیابی کار در آینده سخت است و ۶ ماه آینده کار دولت دشوار خواهد بود. بنابراین چنین حرف‌هایی که کابینه با نظر رهبری بسته می‌شود و این قبیل حرف‌ها، حاشیه است و حاشیه‌هایی هم هست که فرار از مسئولیت را به دنبال دارد.»

زنگنه رفت؛ رحمانی فضلی ماند

بحث پیرامون کابینه آینده و اینکه چه کسانی در دولت دوازدهم، یار و همراه حسن روحانی خواهند بود، هر روز داغ تر از روز قبل می شود. در همین باره رسانه ها اعم از مجازی و مکتوب در هفته ای که گذشت، گزارش ها و تحلیل های متعددی را منتشر کردند. روزنامه «شرق» روز یکشنبه ۸ مرداد در گزارشی با عنوان «کابینه بدون زنگنه» مدعی شد که بیژن نامدار زنگنه با تسلیم استعفا به حسن روحانی، در دولت آینده حضور نخواهد داشت. شرق در همین زمینه نوشت: «شنیده‌ها حاکی از آن است که بیژن نامدارزنگنه، استعفا داده و نمی ‌خواهد در دولت دوازدهم بماند. از حدود یک ماه پیش هم اخباری غیررسمی منتشر شده بود که زنگنه تصمیمی برای ماندن در دولت دوازدهم ندارد؛ حالا هم خبر استعفایش به گوش می رسد.»

این روزنامه همچنین اعلام کرد که علی طیب نیا، رضا صالحی امیری، محمد فرهادی، حمید چیت چیان و محمود واعظی در دولت بعدی در سمت های کنونی خود نخواهند بود یا به کل از کابینه خواهند رفت. شرق همچنین ادعا کرد که عبدالرضا رحمانی فضلی در دولت بعد در مقام وزارت کشور خواهد ماند.

روزنامه اعتماد روز چهارشنبه ۱۱ مرداد با انتشار مطلبی از قول«پروین داداندیش»همسر محمود واعظی نوشت که وزیر ارتباطات دولت یازدهم در کابینه آینده در سِمت رئیس دفتر حسن روحانی نقش ایفا خواهد کرد. شنیده ها می گوید که محمدجواد جهرمی (متولد ۱۳۶۰) معاون واعظی در وزارت ارتباطات، جانشین وی در دولت آینده خواهد بود.

این ۴ نفر

در همین روز یعنی ۸ مرداد، روزنامه «آفتاب یزد» در گزارشی از نقش و دخالت ۴ نفر در بستن کابینه آینده پرده برداری کرد؛ محمد نهاوندیان، محمدباقر نوبخت، حسام الدین آشنا و محمود واعظی.

این روزنامه درباره نهاوندیان، وی را جزء اصولگرایان معتدل و رابط میان پاستور و قم جا زد و نوشت: «در زمان انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ یکی از گزینه‌ های حزب موتلفه برای کاندیداتوری بوده است که از حضور در انتخابات خودداری کرد.»

آفتاب یزد با اشاره به نقش نهاوندیان در کاهش تعداد چهره های اصلاح طلب در کابینه یازدهم تصریح کرد: «می توان یکی از دلایل عدم وجود چهره ‌های اصلاح ‌طلب در کابینه را محمد نهاوندیان دانست چراکه زاویه ‌گیری او با اصلاح ‌طلبان ریشه تاریخی دارد و کمتر کسی فراموش می ‌کند که نهاوندیان در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶ در مناظره‌ های انتخاباتی چگونه سخن می‌ گفت.»

آفتاب یزد در ادامه از محمود واعظی و محمدباقر نوبخت به عنوان کسانی یاد کرد که در عدم ریاست محمدرضا عارف بر مجلس در خرداد ماه سال ۹۵ نقش داشته اند.

این روزنامه به سراغ حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور هم رفت. آفتاب یزد، مشاور جنجالی پاستور را نه اصلاح طلب می داند، نه اصولگرا و نه اعتدالی بلکه معتقد است، آشنا در هر «جهتی» حرکت می ‌کند. این جریده همچنین درباره نقش آشنا در کابینه یازدهم ادعا کرد که مشاور ویژه رئیس جمهور،وزن اصلاح‌ طلبی در کابینه را تقلیل داده است.

پس از انتشار این گزارش، آشنا ساکت ننشستو نسبت به مطالب منتشره واکنش نشان داد. وی در کانال تلگرامی خود نوشت: «بدین وسیله مطالب مربوط به نقش اینجانب حسام الدین آشنا در گزارش مورخ ۸ مرداد ۱۳۹۶ روزنامه آفتاب یزد تکذیب می شود.»

خداحافظ ربیعی!

روزنامه «قانون» روز سه شنبه ۱۰ مرداد نیز در کنار سایر رسانه ها به سوژه یک این روزهای کشور پرداخت. قانون در گزارشی نسبتا کوتاه، همه احتمال ها و شنیده هایش پیرامون آخرین تغییر و تحولات در کابینه آینده را به رشته تحریر درآورد. این روزنامه رفتن «شهیندخت مولاوردی» از معاونت زنان را قطعی دانست و از گفتگوی رئیس جمهور با «معصومه ابتکار» رئیس فعلی سازمان محیط زیست برای پذیرفتن مدیریت این معاونت پرده برداشت.

این روزنامه اعلام کرد که روحانی در پی ایجاد دو معاونت با نام های «حقوق شهروندی» و «اطلاع رسانی» در نهاد ریاست جمهوری و سپردن ریاست آن ها به ترتیب به مولاوردی و سیدرضا صالحی امیری(وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) است.

قانون همچنین مدعی شد که نهاوندیان در کابینه دوازدهم از صندلی ریاست دفتر رئیس جمهوری به صندلی شماره یک وزرات اقتصاد تغییر موضع خواهد داد. این روزنامه همچنین بیان کرد که نمایندگان مجلس از روحانی خواسته اند برای وزارت کار، گزینه ای غیر از علی ربیعی به پارلمان معرفی کند.

این روزنامه اصلاح طلب در پایان گزارش خود، ترکیب کابینه دوازدهم را به یقین، پاشنه آشیل حسن روحانی معرفی و تاکید کرد: «روحانی این روزها بیش از اینکه از مشاوران اصلاح‌ طلب خود مشورت بگیرد با طیف راست اعتدال و توسعه نشست و برخاست دارد و همین مساله باعث نارضایتی جدی در میان حامیان و فعالان سیاسی اصلاح ‌طلب شده ‌است.»

با نگرانی تا ۱۴۰۰

مشورت دادن چهره های نزدیک به حزب اعتدال و توسعه نظیر واعظی، نوبخت و نهاوندیان به روحانی برای چینش کابینه آینده، اصلاح طلبان را نگران کرده است. «علی شکوری راد» یکی از این افراد نگران است. دبیرکل حزب اتحاد ملت روز سه شنبه ۱۰ مرداد در گفتگو با روزنامه شرق از نقش کم اصلاح طلبانی نظیر «اسحاق جهانگیری» و محمد شریعتمداری در بستن کابینه زبان به گلایه گشود و گفت: «شنیده می‌ شود آقایان نهاوندیان و واعظی به ‌شدت در چینش کابینه تأثیرگذار شده‌اند. همین نزدیکی سبب افزایش نگرانی اصلاح ‌طلبان شده است، چون مسیرهای ارتباطی اصلاح‌ طلبان با آقای روحانی در درجه اول آقای جهانگیری بود و بعد آقای شریعتمداری.»

شکوری راد در بخش دیگری از گفتگوی خود ضمن ابراز نگرانی از احتمال ابقای رحمانی فضلی در جایگاه وزارت کشور و معرفی نهاوندیان به عنوان وزیر اقتصاد و همچنین حذف مولاوردی از معاونت زنان، هم مسلکان اصلاح طلب خود را به دوراندیشی در فضای سیاسی دعوت کرد و گفت: «به ‌عنوان یک سیاست ‌ورز و یک فعال سیاسی باید کمی دوراندیشانه ‌تر به فضای سیاسی نگاه کنیم، همه این نگرانی‌ ها واقعیت است، اما نباید سبب دل ‌زدگی شود، ما باید چند قدم جلو تر را ببینیم.»

دبیرکل حزب اتحاد ملت از همین الان در اندیشه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است؛ وینقد عملکرد حسن روحانی در ۴ سال آینده را لازم دانست و در همین باره تصریح کرد: «اگر بدون نگاه به عملکرد روحانی اعلام کنیم حمایت مان را از او ادامه می‌ دهیم، طبیعی است که پشتوانه اجتماعی ‌مان را از دست خواهیم داد و در سال ١٤٠٠ دست ما خالی می ‌ماند.»

شکایت شوکران!

شنیده های اصلاح طلبان از ترکیب کابینه آینده از جمله ابقای رحمانی فضلی، رفتن مولاوردی و نبود وزیر زن بد جور نگران شان کرده است. این طیف هراس دارد تا مبادا بار دیگر روحانی مثل سابق، منویات آن ها را نادیده بگیرد و در کابینه آینده کمترین سهم نصیب جریان متبوع شان شود. یکی از این دغدغه مندان «عبدالله نوری» است.

عبدالله نوری در دولت های نخست اکبر هاشمی رفسجانی و محمد خاتمی، وزیر کشور بود. هر چند در دولت اصلاحات پس از ۹ ماه وزارت، با استیضاح مجلس پنجم از ساختمان بتنی خیابان فاطمی مرخص شد. وی در سال ۷۸ به دلیل عملکرد حاشیه ساز روزنامه «خرداد» که آن زمان مدیر مسئولی اش را به عهده داشت، دادگاهی و در نهایت به ۵ سال زندان محکوم شد. کتاب «شوکران اصلاح»، متن دفاعیات نوری در دادگاه های رسیدگی به شکایات علیه روزنامه خرداد بود که در زمان خودش طرفدارانی پیدا کرد.

نوری روز دوشنبه ۹ مرداد در دیدار اعضای شورای مرکزی و شورای عمومی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی برای روحانی خط و نشان کشید و گفت: «شما(روحانی) نمی ‌توانید رای خود را از ٢٤ میلیون نفر بگیرید و حرف آن ١٦ میلیون نفر را عمل کنید.»

وی با بیان اینکه اصلاح‌ طلبان نباید با روحانی رودربایستی داشته باشند تصریح کرد: «اصلاح ‌طلبان نسبت به انحراف و فاصله گرفتن دولت از خواست و نظر اکثریت مردم حساس هستند و پیگیری وعده‌ های داده شده را وظیفه خود می‌ دانند.»

بیم و امیدهای آقای تکنوکرات

اصلاح طلبان هنوز هیچ چیز نشده دارند لباس شهرداری را برای قامت «محمدعلی نجفی» می دوزند. در هفته ای که گذشت، خبر پذیرفتن شهرداری تهران از سوی نجفی بسیار دست به دست شد تا حدی که حسین مرعشی را مجبور کرد اعلام کند، نجفی «نامزدی» شهرداری را پذیرفته نه خود شهرداری را!

با این حال سایت اصلاح طلب «عصر ایران» روز دوشنبه ۹ مرداد در گزارشی از قطعی شدن اجماع اعضای شورای شهر تهران روی شهرداری نجفی سخن به میان آورد.

عصر ایران در گزارش خود بهبیم و امیدهای شهرداری مرد ۶۶ ساله تکنوکرات پرداخت.این سایت،تهرانی بودن نجفی را برای مدیریت آینده وی بر تهران یک امتیاز بزرگ به حساب آورد. «نجفی، زاده و بالیده همین شهر است؛ متولد تهران بودن البته فی نفسه فضیلت نیست اما برای شهرداری تهران امتیاز است کما این که متولد اصفهان و رشت و شیراز بودن برای شهرداری این شهرها امتیاز به حساب می آید.»

عصر ایران در ادامه نجفی را متعلق به جریان کارگزاران دانست و تصریح کرد: «نجفی ریشه کارگزارانی دارد در عین حال که مورد قبول اصلاح طلبان طیف مشارکت هم هست و می توان گفت در میانه ایستاده است.»

گزارش نویس عصر ایراندر ادامه بیم خود از شهرداری نجفی را اینگونه ابراز می کند: «در کنار این امید ها این بیم هم هست که یکی از مهم ترین سرمایه های اصلاحات در نهادی هزینه شود که هر قدر هم برای اصلاح آن کوشیده شود بالذات قابلیت فساد دارد چون با مِلک سر و کار دارد و راه کسب ثروت و افزایش ثروت در این مملکت، مِلک است.»

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۷۰۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی قیمت دلار ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / دلار در روند اصلاحی افتاد

به گزارش صدای ایران، قیمت دلار روز چهارشنبه روند کاهشی هزار تومانی داشت و با این مقدار افت قیمت، به پله‌های پایانی کانال سوم در کریدور ششم برگشت.

گفتنی است افت قابل توجه طلای جهانی طی روز‌های گذشته و دور شدن از التهابات سیاسی، اثر ارزپاشی بازارساز را بیشتر کرده و دلار را در مسیر اصلاح قرار داده است.


دلار در روند اصلاحی افتاد
کارشناسان اقتصادی با توجه به سقف‌زنی قیمت دلار در نیمه دوم فروردین، انتظار اصلاح قیمت در بازار ارز را داشتند. این اتفاق رخ داد و دلار در کریدور ششم عقب‌نشینی کرد و اکنون دو پله میانی کریدور مذکور را به‌عنوان کف حمایتی جدید شناسایی کرده است.

به نظر می‌رسد عقب‌نشینی قیمت‌ها از مرز‌های مقاومتی حاکی از حضور پررنگ بازارساز برای فریز قیمت دلار است. به نظر می‌رسد این سیاست در صورتی که تنش در منطقه خاورمیانه تشدید نشود ادامه خواهد داشت. تحلیلگران اقتصادی احتمال برگشت موقت قیمت دلار به پله‌های ابتدایی کریدور ششم را می‌دهند. به اعتقاد آنها این برگشت قیمت، اصلاح موقتی است.


حواله دلار ۴۱ هزار تومانی شد
قیمت درهم روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت کاهش ۲۶۰ تومانی داشت و با رقم ۱۷ هزار و ۲۶۰ تومان بسته شد. تتر با کاهش ۹۰۰ تومانی کانال ۶۴ هزار تومانی برگشت و با رقم ۶۴ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد.

قیمت پوند انگلیس با کاهش ۶۰۰ تومانی روی رقم ۷۹ هزار و ۶۷۰ تومانی ایستاد. یورو نیز روز چهارشنبه کاهش ۷۴۰ تومانی داشت و روی رقم ۶۸ هزار و ۵۰۰ تومان بسته شد.


گفتنی است اسکناس و حواله دلار در پنجمین روز اردیبهشت برخلاف بازار آزاد افزایش داشت و یک کانال بالاتر رفت. اسکناس دلار با افزایش ۱۴۲ تومانی با رقم ۴۴ هزار و ۳۸ تومان و حواله دلار نیز با همین مقدار افزایش به کانال ۴۱ هزار تومانی صعود کرد و با رقم ۴۱ هزار و ۱۱۸ تومان عرضه شد.

دیگر خبرها

  • کنایه رییس دفتر رئیس جمهور سابق به آمارهای رییسی (فیلم)
  • طرح تفصیلی شهر اردبیل تصویب شد
  • مجلس هفته آینده جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • ببینید| کنایه واعظی به آمارهای غلط دولت رئیسی /مردم بهترین قاضی هستند
  • سرنوشت سرمربی طارمی وابسته به یک انتخابات!‏
  • راهبرد اصلاح طلبان برای مدیریت فضای داخلی مجلس دوازدهم/اعتراف تلویحی هم میهن: آشوب‌های ۷۸ کار دوستان ما بود!
  • پیش‌بینی قیمت دلار ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / دلار در روند اصلاحی افتاد
  • پست معنادار و پیش‌بینی سعید حجاریان با تداوم دولت سیزده
  • پیش بینی دولتمرد حسن روحانی از وضعیت اقتصادی؛ سال سختی پیش‌رو است