Web Analytics Made Easy - Statcounter

هر سال با رسیدن مرداد ماه، کاه و کلش مزارع گندم و جو در سراب در سایه نا آگاهی مزرعه داران و البته نبود یک قانون مدون به آتش کشیده می شود تا ریشه حیات را بخشکاند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صدای سراب, آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی مبحث چندین ساله و گسترده‌ای است، دلیل اصلی روی آوردن کشاورزان به آتش زدن کاه و کلش گندم و جو کنترل آفات و علف‌های هرز، پاک شدن سریع زمین از بقایای گیاه قبلی و آسان شدن عملیات شخم برای محصول بعدی است ولی غافل از اینکه به کار بردن تناوب زراعی صحیح و استفاده مناسب از سموم نتیجه‌ای بسیار مطلوب تر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این آتش سوزی‌ها علاوه بر اینکه چهره نازیبایی از طبیعت نشان می‌دهند باعث بروز مشکلات زیست محیطی زیادی برای مردم و اکوسیستم منطقه و همپنین وارد آمدن خسارات اقتصادی می‌شود و گاهی آتش به مزارع همسایه نیز سرایت کرده و با سوزاندن خوشه‌های طلایی حداقل باعث خسارات مالی و روحی جبران ناپذیری می شود.

آتش زدن کاه و کلش در مزارع همچنین با نابودی میلیونها حشره از گونه های مختلف که غذای بسیاری از موجودات زنده دیگر از جمله پرندگان را تأمین می کنند سبب بر هم زدن چرخه حیات و اکوسیستم منطقه میشود.
‘گفتنی است آتش زدن کاه و کلش مزارع متاسفانه در بسیاری از مواقع سرایت آتش به پوشش گیاهی طبیعی اطراف مزارع را به دنبال دارد که نه تنها به از بین رفتن پوشش گیاهی منجر میشود بلکه با سلب امنیت گونه های متفاوت حیات وحش به ایجاد اختلال جدی در حیاتشان می انجامد.

رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان سراب در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار صدای سراب، اظهارکرد: سوزاندن حجم عظیمی از بقایای کشاورزی در کشور و همچنین استان آذربایجان شرقی همه ساله میلیاردها ریال مواد با ارزش را از دسترس خارج می سازد.

ابراهیم فرقانی با اشاره به مضرات ناشی از آتش زدن بقایای گیاهی توسط زارعان دیم کار و کشاورزان افزود: سوزاندن بقایای گیاهی در بلندمدت ضمن اثرات نامطلوب بر کیفیت خاک و کاهش عملکرد محصول باعث افزایش گازهای گلخانه‌ای در جو می شود.

وی با اشاره به اینکه سوزاندن بقایای گیاهی عامل تخریب شدید مواد مغذی در سطح خاک می‌شود، تشریح کرد: تحقیقات نشان داده است که بقایای گیاهی یک منبع تجدیدپذیر طبیعی و مهم و سرشار از مواد مغذی گیاهی بوده که می تواند همراه با کودهای شیمیایی برای اصلاح خاک و بهبود تغذیه گیاهی مورد استفاده قرار گیرد.

فرقانی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد مواد آلی خاک از بقایای گیاهی تشکیل شده است، ادامه داد: سوزاندن بقایای گیاهی موجب کاهش جذب عناصر غذایی توسط ریشه‌ها، کاهش ظرفیت نگهداری آب در خاک، کاهش راندمان مصرف آب، کاهش نفوذ پذیری خاک و کاهش فعالیت میکروارگانیسم‌های خاک شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه سوزاندن بقایای گیاهی موجب تخریب بافت و ساختمان خاک می شود، افزود: این کار همچنین موجب افزایش فرسایش خاک و بالا رفتن مصرف کودهای شیمیایی می شود.

رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان سراب با اشاره به اینکه ادامه این روند باعث کاهش میزان تولید محصولات زراعی از لحاظ کمی و کیفی می شود، اذعان کرد: عدم تامین علوفه و خوراک مورد نیاز دام ها یکی دیگر از مضرات سوزاندن بقایای گیاهی است که با اعمال مدیریت و فرآوری بقایای گیاهی می توان درصد بالایی از کمبود علوفه و سوء تغذیه دامها را مرتفع کرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه هر یک میلیون تن کاه سوخته شده حدود ۵۶ هزار تن دی اکسید کربن در هوا آزاد می سازد، یادآور شد: سوزاندن بقایای کشاورزی اثرات تشدید کننده‌ای بر انتشار گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر و آلودگی محیط زیست دارد.

فرقانی خرد کردن و توزیع بقایا در سطح مزرعه، رعایت تناوب در کشت گندم، حبوبات و انجام آیش، چَراندن دامها و کمپوست کردن بقایا را به عنوان راهکار اولیه جهت جلوگیری از سوزاندن بقایای گیاهی دانست و تاکید کرد: در این مسیر ضروری است کشاورزان با مشاوره با مراکز خدمات جهاد کشاورزی و کارشناسان و مروجان کشاورزی ضمن آگاهی از مزایای حفظ کاه و کلش و باقیمانده های محصولات کشاورزی در خاک و معایب سوزاندن بقایای گیاهی بر روی تولید، خاک زراعی و محیط زیست، نسبت به بکارگیری راهکارهای جایگزین اقدام کنید.

کمبود دستگاه خاک ورز و دیسک علت اتش زدن کلش گندم

یکی از کشاورزان در گفتگو با خبرنگا ما کمبود دستگاه خاک ورز در منطقه را عامل اتش زدن بقایای مزارع گندم عنوان کرد.

وی افزود: با اطلاعیه ها و تبلیغات جهاد کشاورزی متوجه موضوع هستیم که این اتش زدن کیفیت خاک را از بین می برد ولی نبود دستگاه خاک ورز و دیسک شخم زدن را بسیار سخت و حتی ناممکن می کند.

فرقانی در گفتگوی جداگانه با خبرنگار ما با بیان اینکه اداره جهاد کشاورزی تسهیلاتی را با ۱۵ درصد سود جهت خرید تراکتور و ادوات کشاورزی با بازگشت پنجساله در اختیار کشاورزان قرار می دهد اظهار داشت: در سال گذشته کشاورزان زیادی با بره گیری از این تسهیلات دستگاه خاک ورز را وارد شهرستان کرده اند که دیگر کشاورزان بهتر است از این ظرفیت بهره ببرند.

کاهش آتش زدن کلش گندم در سراب و نبود قانون مدون

ابراهیم فرقانی گفت : هرچند بر اساس ماده ۶۸۸ قانون تعزیرات، آلودگی محیط زیست جرم است و تا یکسال حبس برای آن در نظر گرفته شده است ولی جهاد کشاورزی سعی دارد با مصالحه و توصیه و تبلیغات فرهنگی جلوی این موضوع را بگیرد هرچند این بند از قانون در مورد آتش زدن مزارع اعمال نمی شود.

فرقانی ضمن انتقاد از عدم وجود قوانین مدون در جهت ممنوعیت سوزاندن بقایای گیاهی در کشور اظهارکرد: برخی کشاورزان آگاهی کافی از مزایای بقایای گیاهی نداشته و به دلیل درآمد پایین به دنبال راهکارهای ساده و ارزان بوده و غیر از آتش زدن راهکار دیگری جهت استفاده موثر از بقایای گیاهی ندارند.

وی افزود: در راستای همین کارهای فرهنگی و انتشار وسیع توصیه های جها در فضای مجازی و پخش بروشور امسال تا حد زیادی از آتش زدن مزارع جلوگیری شده است.

اثرات آتش زدن مزرعه گندم بعد از برداشت

این کار نه تنها باعث آلودگی های زیست محیطی ، آتش گرفتن درختان حاشیه مزارع ، بالا رفتن حرارت ، ایجاد دود و گرد و غبار و تولید مونو اکسید‌کربن، دی ‌اکسید‌کربن، اکسید ‌نیترو‍ژن و سایر گازهای تولیدی که از فرآیند آتش ‌زدن مزارع به ‌وجود می ‌آیند و جزو گازهای گلخانه ‌ای هستند می شود بلکه فقر خاک را تشدید کرده و در نهایت موجب از بین رفتن حاصلخیزی خاک و البته بروز مشکلات اقتصادی و معیشتی متعدد می شود چرا که کارشناسان معتقدند آتش زدن بقایای گیاهی در اراضی کشاورزی، می تواند تمامی میکرو ارگانیزم ها و ماکروارگانیسم های موجود در خاک را از بین ببرد .

برخی از کشاورزان در سراب برای حاصلخیز کردن زمینها کشاورزی خود به زمین هایشان کود های حیوانی می دادند و یا بعضی دیگر از کشاورزان از بقایای محصولات کشاورزی که قابل استقاده در خوراک دامها نبوده مانند برگهای درختان ؛ کاه و علوفهای مازاد بر احتیاج خود را در مکانهای از زمین دفن می کردند وتا بعد از چند ماه این مواد در محیط بدون اکسیژن هوا تجزیه گردند و به نوعی از کود تبدیل شوند اما با آتش زدن این کاه و کلش این امکان از زمین گرفته می شود.

مزرعه مجموعه ای از یک اکوسیستم می باشند که باکتریها ؛ گیاهان ؛ حشرات ؛ جانوران و پرندگان در کنارهم زندگی می کنند و اگر کشاورزی زمین خود را بعد از برداشت گندم آتش بزند ، با آتش زدن محل زندگی این موجودات باعث از بین رفتن بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری گردند که این یک دیگر از صدمه جبران ناپذیر به محیط زیست می باشد و از طرفی کشت بعدی نیز با فقر ریزمغذی های خاک مواجه می شود .

یکی از خطرات جدی این کار آتش گرفتن سایر مزارع گندم است که هنوز برداشت نشده و این کار می تواند به اقتصاد و معیشت آن خانواده ای که هنوز محصول خود را برداشت نکرده لطمات روحی و جسمی زیادی وارد کند .

طبق تحقیقات دانشمندان برای تولید یک سانتیمتر خاک حاصلخیز به مدت هشتاد الی صد بیست سال زمان لازم است ؛ از طرفی یکی از عواملی که باعث فرسایش خاک می باشد حرارت و گرما می باشد حال ما با آتش زدن خاک باعث از بین رفتن مواد مغذی سطحی خاک می گردیم که پس از بین رفتن این مواد بعدا” می خواهیم با انواع و اقسام کود های شیمیائی که خود می توانند باعث آلودگی خاک و از بین رفتن مرغوبیت محصول گردند جبران کنیم.

میلیون ها موجود زنده در خاک زندگی می کنند که برخی مانند کرم خاکی و سوسک و … دیده می شوند و برخی نیز به عنوان میکرو ارگانیزم های خاک قابل مشاهده نیستند ، در اصطلاح به این جانداران زنده، بیولوژی خاک گفته می شود و هنگامی که بقایای محصول در زمین زراعی به آتش کشیده می شود و هنگامی که سطح خاک با دمای ۳۰۰ تا ۳۵۰ درجه می سوزد تمام موجودات زنده سطح خاک نیز از بین می روند .

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۷۸۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی نقدی عصر یکشنبه در اولین جلسه شورای اداری سال جدید ضمن تبریک روز شوراها اظهار کرد: دولت سیزدهم دولتی انقلابی است، مدیران باید با تفکر جهادی برای حل مشکلات مردم گام برداشته و جهادی پای کار باشند.

فرماندار شهرستان شفت با اشاره به اینکه دستگاه‌های اجرایی شهرستان پیگیر پروژه‌های در دست اجرا باشند، افزودد: مدیران در جذب اعتبارات برای پروژه‌های شهرستان شفت تلاش مضاعف داشته باشند.

نقدی بر لزوم کار جهادی و تلاش شبانه روزی مدیران برای رفع محرومیت از چهره شهرستان تاکید کرد و ادامه داد: برای توسعه شهرستان شفت نیازمند همدلی و همکاری همه دستگاه‌ها هستیم.

فرماندار شفت ادامه داد: خوشبختانه این همدلی در شهرستان بین تمامی دستگاه‌ها وجود دارد و با همکاری و همراهی همه مدیران برای رفع محرومیت از چهره این شهرستان تلاش مضاعف خواهیم کرد.

نقدی اضافه کرد: رعایت نظم و انضباط در ادارات و دستگاه‌های اجرایی شهرستان شفت به دقت رعایت شود و همه مسؤولان موظفند که نظم و انضباط را در دستور کار خود قرار دهند.

فرماندار شفت با اشاره به اینکه عملکرد هیچ اداره‌ای نباید پنهان بماند، تاکید کرد: روابط عمومی‌ها بایستی با عملکردی هر چه بهتر در راستای شفاف‌سازی جهت اطلاع رسانی اقدام کنند.

خانواده شهدا مایه خیر و برکت نظام و انقلاب هستند

فرماندار شفت گفت: خانواده شهدا مایه خیر و برکت نظام و انقلاب هستند و مسؤولان موظفند تا با سرکشی مداوم به آنان، ضمن رفع مشکلات این خانواده معظم، در مسیر خدمت رسانی به مردم، از والدین شهدا طلب دعای خیر کنند.

وی افزود: خانواده معظم شهدا در دفاع از ارزش‌های اسلامی تمام هستی خود را تقدیم راه خدا کردند و این کمترین وظیفه مسئولان است تا ضمن سرکشی به آنان، از نزدیک با مسائل و مشکلات آن‌ها آشنا شده و با افتخار در صدد رفع مشکلات بر آیند.

فرماندار شفت با اشاره به اینکه آمارها نشان می‌دهد سال زراعی سختی همچون سال گذشته را در پیش خواهیم داشت، بیان کرد: باید برای پیشگیری از وقوع هرگونه بحرانی دستگاه‌ها از اکنون برنامه ریزی و آمادگی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه فصل کشاورزی سال گذشته با چالش‌هایی مواجه بودم تصریح کرد: امسال باید از تمام ظرفیت‌ها برای برطرف کردن مشکلات آب کشاورزی شالیکاران در سطح شهرستان استفاده کنیم.

نقدی بر لزوم استفاده از تجربه موفق سال گذشته در مدیریت منابع آب کشاورزی تاکید کرد و بیان کرد: لایروبی انهار، بهسازی آب بندان ها، رفع نواقص ایستگاه‌های پمپاژ، دریچه سازی در نقاط مورد نیاز، طرح تجهیز و نوسازی اراضی در برخی مناطق از جمله اقداماتی است که در مدت زمان باقی مانده با دقت و سرعت اجرایی شود.

تلاش‌های دولت سیزدهم در کم کردن از دغدغه کشاورزان

نقدی با اشاره به تلاش‌های دولت سیزدهم در کم کردن از دغدغه کشاورزان افزود: ضروری است خود کشاورزان هم با توجه به میانگین کاهشی نزولات جوی و دیگر محدودیت‌های موجود، هر چه سریع‌تر نسبت به بیمه اراضی خود اقدام کنند.

وی با تاکید بر جدی گرفتن بحث بیمه، خواستار اطلاع رسانی مناسب در خصوص مزایای بیمه اراضی کشاورزی شد تا در زمان وقوع حوادث احتمالی، کشاورزان از حمایت‌های قانونی برخوردار شوند.
مسؤولان محلی برای رفع مشکلات آب کشاورزی پای کار باشند

فرماندار شفت با اشاره به اینکه مسئولان محلی به عنوان خدمتگزاران مردم در روستاها هستند، بیان کرد: با توجه به شناختی که از مشکلات روستاها در حوزه آب کشاورزی دارند باید در راستای رفع مشکلات کشاورزان گام بردارند.

کد خبر 6091417

دیگر خبرها

  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی
  • ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان
  • پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم از مزارع باوی
  • ۲۰ درصد امکانات دستگاه‌های دولتی در اختیار زوج‌های جوان قرار گیرد
  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • آبیاری دغدغه مهم کشاورزان گندم کار در شهرستانهای شوش و کرخه است