Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-02@03:41:43 GMT

جولان کارتن خواب ها در روزهای داغ بندرعباس!

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۸۲۲۰۷

جولان کارتن خواب ها در روزهای داغ بندرعباس!

فعالیت جهادی و تلاش مجدانه تنها گزینه های روی میز مسئولان برای موفقیت در راه مقابله با معضل اعتیاد و کاهش جامعه معتادان باشد که متاسفانه مسئولان دولت در هرمزگان همچنان عملکردی منفعلانه دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛اعتیاد مقوله مهم و اساسی این روزهای جوامع بشری است که در سایه فقر و ضعف اقتصادی ابعاد فاجع باری به خود می گیرد تا کوچه پس کوچه های شهر جولانگاه افرادی شود که از سر نداری و برای سیر کردن شکم خود دست به دامن سطل های زباله شوند و پیاده روها نیز مامنی برای خواب آشفته شان شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رژه معتادان بی خانمان و کارتون خواب در قطب اقتصاد کشور موضوعی است که در سال های اخیر رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفته و در سایه بی توجهی های مسئولان این قشر به عضو جداناپذیر جامعه تبدیل شده اند.

با وجود گرمای طاقت فرسا و شرجی خفه کننده این روزهای بندرعباس همچنان کوچه و خیابان های شهر شاهد تجمع معتادان بی خانمان است که در اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر مانند جسمی بی جان و بدون کمترین تحرکی در گوشه ای افتاده اند.

اسماعیل مشایخ، فرمانده انتظامی شهرستان بندرعباس در نخستین روزهای تابستان از افزایش سه درصدی جمع آوری معتادان کارتون خواب در شهر خبر داد که این آمار در کنار تلاش های بی شائبه پلیس پرده از فاجعه ای عمیق افزایش جمعیت کارتون خواب ها و معتادان بی خانمان برمی دارد.

امروزه با گسترش اعتیاد در بین زنان در پاتوق افراد کارتن خواب و بی خانمان، زنان نیز مشاهده می شوند و زباله گردی زنان معتاد در شهر زخمی تازه بر پیکر کرامت زن است که با وجود جایگاه و منزلت الهی بانوان باید شاهد زوال و نابودی این اصل بنیادین جامعه بود.

کبری و ابوالقاسم زوج بی خانمانی که زیر پله برقی مخروبه مقابل امام زاده سید مظفر پناه گرفته بودند نمونه از جامعه زنان و مردان بی خانمان در بندرعباس هستند.

این زوج بی خانمان که هر کدام به دلیل اعتیاد و مشکلات ناشی از آن از خانه فرار کرد بودند در میان دود، درد خماری و ناشگی پس از مصرف مواد زندگی جدیدی را برای خود رقم زدند تا در قسمت زیرین پلی که هیچ فایده ای برای زائران و مجاوران امامزاده نداشت، شب های خود را سر کنند.

خورخوابی معضلی در پایتخت اقتصادی

در میان واژه های کارتون خوابی، گورخوابی، پل خوابی و هجوم بی خانمانان به اماکن تاریخی واژه خور خوابی در پایتخت اقتصاد کشور موضوع تازه ای است که این روزها رسانه ها از ابعاد گسترده این فاجعه انسانی و شهری پرده برداشته اند.

خورهای بندرعباس که در گذشته معبری برای جریان آب از خشکی به دریا و بالعکس در فصل زمستان و بارندگی بودند این روزها علاوه بر روانه کردن فاضلاب خانگی و محیطی برای گسترش موجودات موزی به مامنی برای معتادان بی خانمان تبدیل شده اند تا فارغ از آلودگی و برای دور ماندن از چشم رهگذران دل به اعماق خورهای متعفن سپرده اند.

تجمع افراد بی خانمان در قسمت های سرپوشیده پل ها و خورها در کنار تمام مشکلات زیستی آثار منفی بر ساکنان محلات دارد چرا که پرسه معتادان در کوچه و خیابان هایی که محل عبور زنان و کودکان است نگرانی خانوادها را دوچندان می کند همچنین جمعیت بالای معتادان در یک محل موجب حضور ساقی ها و توزیع کنندگان مواد مخدر می شود.

ساکنین محلات همسایه خور که تا دیروز نگران سلامت فرزندانشان و آلودگی های ناشی از فاضلاب و روان آب های آلوده بودند این روزها باید مواظب سلامت روحی و روانی خانواده خود باشند که مبادی روزی در اثر درگیری بی خانمان ها و معتادان فرزندانشان آسیب ببینند و یا پای افیون به خانه محقرشان باز شود.

وجود افراد بی خانمان در شهر، مزاحمت های معتادان و ناهنجاری ها و نگرانی مردم از امنیت خود و فرزندانشان در اماکن عمومی موضوعی است جدیت و توجه مسئولان را می طلبد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اکبری،‌رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگانافزایش نرخ طلاق، حاشیه‌نشینی و اعتیاد به‌عنوان مهم‌ترین بسترها و زمینه‌ھای پیدایش ناھنجاری‌ھا و انحرافات اجتماعی در سطح استان ھرمزگان دانست و گفت: مقابله بی‌امان با این معضلات اجتماعی اولویت دستگاه قضایی استان در اتخاذ تمهیدات پیشگیرانه است و باید با برنامه‌ریزی دقیق‌ که نیازمند اهتمام و عزم ھمگانی تمامی دستگاه‌ھای متولی رسیدگی به این موضوع است، به‌منظور پیشگیری و ریشه‌کنی آسیب‌ھای اجتماعی اقدامات لازم صورت گیرد.

استان هرمزگان به واسطه قرار گرفتن در مسیر ترانزیت مواد مخدر در سالهای اخیر میزبان شهدای بسیاری از جامع نظامی و انتظامی بوده که مخلصانه جان خود را در راه دفاع از امنیت و جان هموطنانشان فدا کرده اند و فرمانده دریابانی شهرستان سیریک نمونه ای از هزاران شهید راه امنیت است که در نخستیم ماه از تابستان 96 طی درگیری با قاچاقچیان به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

عزیزاله ملکی، فرمانده نیروی انتظامی استان هرمرگان گفت: مأموران انتظامی هرمزگان در راستای مقابله با قاچاق مواد مخدر و برخورد با سوداگران مرگ و اجرای طرح پاکسازی نقاط آلوده استان در سه ماهه امسال موفق شدند ۲۱۹ دستگاه خودروی سبک و سنگین حامل مواد مخدر را شناسایی و توقیف کنند.

وی با اشاره به اینکه در این مدت ۱۶ تن و ۱۵۸ کیلوگرم انواع مواد مخدر در استان کشف شد،اظهار کرد: این مقدار مواد کشف شده شامل ۱۲ تن و ۹۷۵ کیلو تریاک ،سه تن و ۱۱۵ کیلوگرم حشیش، ۳۹ کیلو هروئین و ۲۷ کیلو ۵۲۵ گرم سایر مواد است.

ملکی تعداد دستگیری معتادان کارتن خواب را ۶۵۹۳ نفر عنوان کرد و افزود: در سه ماهه امسال ۱۶۶ مرحله طرح مقابله با ورود و حمل و نقل مواد مخدر با هدف برخورد با قاچاقچیان اصلی و توزیع ‌کنندگان کلان مواد مخدر در استان اجرا شدکه در اجرای این طرح ها ۱۰۷ نفر دستگیر که ۸۳ نفر از آنها از قاچاقچیان عمده و اصلی مواد افیونی هستند.

فرمانده نیروی انتظامی هرمزگان تعداد طرح‌های پاکسازی محلات و نقاط آلوده استان را ۱۶۱ طرح و مجموعه دستگیرشدگان در بحث مواد مخدر در مدت یاد شده را هزار و۵ نفرعنوان کرد.

همت جهادی اصل مبارزه با مواد مخدر

جاسم جادری در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان هرمزگان با بیان اینکه اعتیاد به مواد مخدر اساس زندگی افراد جامعه را تهدید می کند، عنوان کرد: در این عرصه با پیشگیری می توان به نتایج بهتری دست یافت و پیشگیری از اعتیاد نیازمند توجه بیشتر و اتخاذ تدابیر مناسب است.

وی ادامه داد: در امر پیشگیری دستگاه هایی همانند بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی باید بررسی و کار بیشتری داشته باشند و دستگاه های فرهنگی و تبلیغی به خصوص صدا و سیما نیز در راستای آگاه سازی مردم نسبت به زیان های مواد مخدر کار کنند.

استاندار هرمزگان مواد مخدر را ریشه بسیاری از جرائم دانست و افزود: اگر در این رابطه مبارزه خوبی داشته باشیم از میزان جرائم نیز کاسته می شود.

جادری تصریح کرد: در بحث مقابله باید توجه ما به راه های نفوذ قاچاقچیان مواد مخدر باشد و کمبودها را در این زمینه رفع کنیم و برنامه جامعی برای مقابله با قاچاق و حمل مواد مخدر داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: طرح مبارزه و برخورد با خرده فروشان مواد مخدر نیز مد نظر قرار گیرد و با جدیت بیشتری دنبال شود.

باوجود تمام بایدها و نبایدهای مبارزه به مواد مخدر و نجات جان هموطنان از معضل اعتیاد اما مسئولان دولت در هرمزگان همچنان عملکردی منفعلانه دارند و فعالیت های خود را به جلسات، کارگروهها و ارائه آمارهای تکراری معطوف می دارند.

مبارزه با مواد مخدر، درمان اعتیاد و نجات جوامع از این بلا نیازند همت و تلاش جهادی دارد و ارائه مطالب تکراری در این زمینه که زیستی و دانشگاه علوم پزشکی باید بررسی و کار بیشتری داشته باشند و مبارزه با مواد مخدر از میزان جرائم می کاهد این روزها ورد زبان همه شده و کودکی که پدر یا مادرش را در راه اعتیاد از دست داده تبحر بیشتری در سخنرانی دارد.

فعالیت جهادی و تلاش مجدانه تنها گزینه های روی میز مسئولان برای موفقیت در راه مقابله با معضل اعتیاد و کاهش جامعه معتادان باشد که متاسفانه به همت دولتی ها این مشکلات همچنان به قوت خود پا برجاست.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۸۲۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف 10 کیلوگرم شیشه از قاچاقچیان مواد مخدر در خلخال

مظفر رضایی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: با هماهنگی و صدور دستورات قضایی لازم از سوی دادستانی خلخال و رصد اطلاعاتی از سوی مراجع نظامی و امنیتی از دو نفر آقا و خانم در مسیر سرچم به اردبیل 10 کیلو موادمخدر از نوع شیشه کشف و ضبط شد.

وی با اشاره به اینکه این میزان موادمخدر در یک خودروی سواری جاسازی شده بود، خاطرنشان کرد: ماموران نظامی و امنیتی موفق به کشف و ضبط این موادمخدر شدند.

دادستان شهرستان خلخال گفت: متهمان دستگیر و با دستور قضایی روانه زندان شدند و پرونده نیز برای انجام تحقیقات مقدماتی بیشتر در حال رسیدگی و تکمیل شدن است.

کد خبر 6094760

دیگر خبرها

  • کشف 10 کیلوگرم شیشه از قاچاقچیان مواد مخدر در خلخال
  • رویداد ملی نوآوری اجتماعی در پیشگیری از اعتیاد برگزار می‌شود
  • از پلمب کارگاه مواد شوینده تا سرقت از باغ ویلاهای مشهد
  • کارفرمایان در این روزهای سخت به ‌کارگران ‌توجه ویژه کنند
  • این دروغ را درباره کاهش افسردگی باور نکنید
  • کشف ۶ کیلوگرم مواد مخدر در کلاله
  • کشف بوته‌های خشخاش در شهرستان خاتم
  • کشف هروئین از معده قاچاقچیان در جهرم
  • برچیده شدن بزرگترین مرکز تجمع معتادان در منطقه ۷ تهران
  • پاکسازی فضا‌های بی دفاع شهری در منطقه ۱۹ تهران