Web Analytics Made Easy - Statcounter

‌رییس جهاد دانشگاهی سیستان و بلوچستان گفت: دهکده گیاهان دارویی در شمال و جنوب استان به همت جهاد دانشگاهی استان راه اندازی می‌شود.

‌به گزارش ایسنا- ‌‌در آستانه شانزده مرداد، سي و هفتمین سالروزتشكيل نهاد جهاد دانشگاهي دكتر منصور تاجري رييس جهاد دانشگاهی سیستان و بلوچستان در نشستي مطبوعاتي و راديو تلويزيوني به تشريح اهداف‌، برنامه‌ها و عملكرد اين نهاد انقلاب اسلامي در استان و پاسخ به سوالات خبرنگاران پرداخت‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر منصور تاجری در ابتداي اين نشست ضمن تبيين پيشينه جهاد دانشگاهي به سابقه تاسيس ان در سال ١٣٥٩ پرداخت و به ماموريت‌‌هاي اوليه جهاد در پاكسازي دانشگاه ها و مبارزه با گروهك‌هاي معاند، مشاركت در مديريت دانشگاه‌ها و انجام فعاليته‌اي فرهنگي و تحقيقاتي اشاره و خاطر نشان کرد: با گذشت زمان اساسنامه اين نهاد نيز تغيير و دچار فراز و نشيب شد اما همچنان جهاد يك پيوندي ناگسستني با نظام الهي جمهوري اسلامي دارد، به گونه‌اي كه پيوند جهاد دانشگاهي با انقلاب پيوندي مبارك‌، مستدام و گسست ناپذير است‌ ودر حال حاضر اين نهاد به عنوان پل ارتباطي بين دانشگاه و جامعه ضمن انجام فعاليتهاي فرهنگي‌، آموزشي و تحقيقاتي در دانشگاه‌ها به موضوع اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهي نيز مي‌پردازد‌.

او گفت: تعريفي كه در حال حاضر ما از جهاد دانشگاهي داريم اين است كه جهاد دانشگاهي نهادي است علمی، انقلابي‌، دانش بنيان، با هويت اسلامي، برخوردار از نيروهاي كيفي‌، متعهد و كارآمد‌، الهام بخش و موثر در كشو‌، پيشگام در عرصه علم و فن‌آوري و فرهنگ با تعاملي سازنده در عرصه ملي و بين المللي.

دكتر تاجري در ادامه اين نشست با بيان نقشي كه جهاد دانشگاهي در زمان جنگ تحميلي در اعزام دانشجويان و دانشگاهيان به جبهه‌هاي نبرد و ساخت تسليحات و تجهيزات جنگي ايفا كرده اشاره و خاطر‌نشان كرد: اين نقش تاثير‌گذار را ما در زمان تحريم نيز شاهديم كه در آن دوره پژوهشگران جهاد دانشگاهي با خلاقيت و ابداع و نواوري چگونه توانستند بخشي از نياز سخت افزاري و نرم افزاري كشور را مرتفع کنند.

جهاد دانشگاهي استان و فعاليت‌هاي فرهنگي

عضو شوراي فرهنگ عمومي استان با تبيين نقش موثر جهاد دانشگاهي در حوزه‌هاي مختلف در كشور به فعاليت‌هاي جهاد استان در بخش فرهنگي پرداخت و تصریح کر‌د: در سال گذشته بخشی از جمعيت يكصد هزار نفري دانشجويان را در چرخه فعاليت‌هاي فرهنگي خود قرار داده و متناسب با ذئقهو سليقه دانشجويان براي آنان برنامه فرهنگي اجرا كرده‌ايم كه جشنواره بزرگ قراني مكارم الاخلاق، كرسي‌هاي تلاوت قران مجيد با حضور قراء بين المللي، مسابقات متعدد كتابخواني‌، مسابقات مناظرات دانشجويي به منظور ترويج فرهنگ گفت‌وگو، جشنواره‌هاي ادبي، هنری، ‌همایش‌های اهدای خون و دانشجو و .....و فعاليت‌هاي خبري و اطلاع رساني در خبرگزاري‌هاي ايسنا و ايكنا، اجراي ده‌ها طرح نظرسنجي و افكارسنجي در سطح ملي و بين المللي به همت مركز افكارسنجي دانشجويان ايران ايسپا‌، تامين و عرضه كتب مورد نياز دانشگاهيان و چاپ و انتشار 12 عنوان كتاب درسي و .... در زمره اين برنامه‌هاست‌.

برنامه‌‌هاي آموزشي و جهاد دانشگاهي سيستان و بلوچستان

دكتر تاجري به فعاليت‌هاي اموزشي اين نهاد اشاره کرد و گفت: فعاليت‌هاي آموزشي جهاد به دو بخش آموزش‌هاي عمومي‌، تخصصي و فوق تخصصي كه ويژه اقشار و طبقات مختلف جامعه اجرا مي‌شود، است وتا كنون هزاران نفر از اين دست از آموزش‌ها بهره مند شده‌اند و بخش دوم آموزش‌هاي بلند مدت مقطع دار است كه در مراكز اموزش عالي علمي كاربردي جهاد در شهرستان‌هاي زاهدان و زابل ارائهمي‌شود كه مشتمل بر دوره‌هاي شغل محور‌، دانش محور و تقاضا محور است و در سال گذشته نزديك به 9800 نفر ازآموزش‌هاي تخصصی کوتاه مدت جهاد بهره‌مند شدة‌اند‌و تا كنون پنج هزار دانشجو در رشته‌هاي محصول محور‌علمی کاربردی ما نیز دانش آموخته شده‌اند.

عضو شوراي دانشگاه علوم پزشكي زاهدان به تربيت یکصد نيروي بومي بيكار براي دوره كمك پرستاري جهت حوزه سلامت و بهداشت استان اشاره كرد كه اين نيروها دوره‌های امورشی خود را به پایان رسانده و اين آموزش‌ها به استناد تفاهم نامه منعقده في مابين وزرات بهداشت و جهاد دانشگاهی برگزار شده است.

تدوين طرح جامع آموزش‌هاي قبل از ازدواج براي زوج‌های جوان به سفارش دفتر امور بانوان و خانواده استانداري سيستان و بلوچستان‌، ايجاد مرکز آموزش‌هاي مجازي و راه اندازي مركز آموزش‌هاي بين المللي‌، افزايش چندین كد رشته جديد در مراكز علمي كاربردي جهاد، افزايش مراكز كوتاه مدت آموزشي به چندین مركز در ساير شهرستان‌هاي استان از جمله زابل، خاش و در آینده نزدیک ایرانشهر، ایجاد مرکز اموزش زبانهای بین المللی، راه اندازی مرکز آموزش و مشاوره و .... ایجاد کارگاه آموزشی گوهر تراشی، آموزش 3000 نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام ‌ره در دوره‌های کارافرینی، آموزش حدود 7000 نفر از مربیان نهضت سوادآموزی در دوره‌های مجازی که همچنان ادامه دارد،اموزش مهارت محور 1000 نیروی جوان علاقمند به فعالیت‌‌های خود‌اشتغالی‌در حوزه گاز و همچنین تربیت بیست کارآفرین که منجر به ثبت شرکت و ایجاد ساخت علمک در حوزه گاز شده است و آموزش صدها جوان علاقمند به مهارت آموزی، ایجاد مراکز و موسسات وابسته، توسعه فضاهای فیزیکی در سرتاسر استان .....از ديگر فعاليتهای جهاد در عرصه آموزش است که رییس جهاددانشگاهی سیستان و بلوچستان به آنها اشاره کرد.

وی ‌ادامه داد: ورود به حوزه آموزش‌های بین المللی با توجه به هم مرزي با دو كشور افغانستان و پاكستان که در نشستي مشترك با سركنسول محترم افغانستان این موضوع بررسی شد،از دیگر برنامه‌های ما در حوزه آموزش است‌.

جهاد دانشگاهي و تحقيقات كاربردي در سيستان و بلوچستان

رييس جهاد دانشگاهي استان ماموريت سوم جهاد دانشگاهي را فعاليت‌هاي پژوهشي و تحقيقاتي عنوان کرد و گفت:ركن اصلي دیگر ما تحقيقات است و ما در جهاد بيشتر سراغ كارهاي بر زمين مانده استان مي‌رويم تا بتوانيم با بهره گيري از نيروي اعضاي هيات علمي و پژوهشگران همكار‌، گرهي از مشكلات استان را باز کنیم.

‌تاجري در تشريح نحوه اجراي برنام‌هاي پژوهشي تصريح كرد: بخشي از فعاليت‌هاي ما در اين حوزه مربوط به دستگاه‌هاي اجرايي است كه آنها ملزم هستند يك تا سه درصد از اعتبارات هزينه‌اي را صرف تحقيقات ‌كنند و ما با شناسايي اولويت‌هاي پژوهشي آنان به ياري سازمان‌هاي دولتي در اين بخش مي‌شتابيم.

عضو كارگرگروه آموزش و پژوهش استان اظهار کرد: طي سال گذشته تا كنون دهها طرح تحقيقاتي به همت اين نهاد اجرا شده است.

‌تاجري از تدوين طرح‌هاي پژوهشي توانمند سازي حاشيه نشينان سيستان و بلوچستان با تكيه بر اجتماعات محلي. شناسايي كانون‌هاي شنهاي روان و ريزگردها و ارايه راهكارهاي مناسب با بهره گيري از فن آوري نانو، تهيه سامانه تكثير، كاشت و توسعه گياهان دارويي و صنعتي در مناطق گرمسيري‌، تحقیقات بر روی آبهای ژرف و تبخیر آب در جاه نیمه‌ها، طرح بومي سازي دانش فني توليد بچه ماهي و پرورش ماهي در قفس در سواحل مكران‌ و ..... خبر داد و خاطر نشان کرد: ايجاد مراكز خدمات تخصصي از ديگر فعاليت‌هاي جهاد استان در حوزه پژوهش و تحقيق است كه ما در حال حاضر داراي دو مركز خدمات تخصصي آب و خاك و برق وIT و كامپيوتر هستيم و مركز خدمات تخصصي تله مديسين و ناباروري از ديگر مراكزي است كه موافقت اصولی آنان از مراجع ذی ربط اخذ شده است‌.

رييس جهاد دانشگاهي استان به راه اندازي دفاتر بانك خون بند ناف به منظور ذخيره سازي سلول‌هاي بنيادي اشاره و خاطر‌نشان كرد: خون بند ناف مملو از سلول‌هاي بنيادي است كه در بيماري‌هاي لاعلاج چون تالاسمي و انواع سرطان،کم خونی و ..... كاربرد دارد‌و اين خدمات در بيمارستان‌هاي تامين اجتماعي‌ و علي بن ابي طالب(ع) در حال ارايه خدمات است و تا كنون كه يك سال‌از شروع فعاليت آن با همکاری مدیریت درمان تامین اجتماعی و دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مي‌گذرد، یکصد‌و پنج مادر باردار به عضويت بانك خون رويان جهاد دانشگاهي در آمده‌اند و خون بند ناف نوزادان انها فریز شده و در پژوهشگاه رویان نگهداری می‌شود که تا 25 سال دیگر می‌توانند از اثرات پزشکی ان بستگان درجه یک و دو نوزاد بهره‌مند شوند.

رییس جهاد دانشگاهی استان از دیگر طرح‌های مهم این نهاد انقلابی را ایجاد و راه‌اندازی ایستگاه تحقیقاتی شتر با توجه به اینکه استان قطب شتر یک کوهانه کشور است و نیمی از شتر کشور در این استان وجود دارد،راه اندازی دهکده گیاهان دارویی در سیستان، راه‌اندازی مجهزترین کلینیک فوق تخصصی دندان پزشکی با همیاری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و با تعرفه دولتی به منظور کمک به اقشار آسیب پذیر جامعه، ایجاد سلامت‌کده طب سنتی و بومی سازی دانش فنی تولید بچه ماهی و پرورش ماهی در قفس در سواحل مکران دانست که این طرح‌ها در راستای نیاز استان، اشتغال زایی و مبحث اقتصاد مقاومتی طراحی شده است.

اشتغال فارغ التحصيلان دانشگاهي و جهاد دانشگاهي استان

‌تاجري به موضوع اشتغال فارغ التحصيلان دانشگاهي و تجاری سازی فناوری به چهارمين ماموريت اين نهاد اشاره کرد و افزود:مشكل اشتغال و بيكاري يك معضل ملي است و اين معضل‌بيكاري در سيستان و بلوچستان به اعتقاد ما ناشي از دو رويكرد ا‌فرهنگ انتظار كار‌و القاء فرهنگ محروميت است.

وی بیان کرد: فرهنگ انتظار كار يكي از آفت‌های بزرگ رشد بيكاري در جامعه است‌، مردم منتظرند تا زمينه كار و سرمايه فراهم آيد آنگاه به كار رجوع كنند‌، القاء فرهنگ محروميت در بين مردم سيستان و بلوچستان عامل مهم ديگري در عدم خودباوري و ايجاد زمينه براي محروميت و در نهايت عدم استفاده از توانايي‌ها و امكانات بالقوه و نهايتا بيكاري شده است‌.

مجري طرح اشتغال فارغ التحصيلان استان، اجراي آموزش‌هاي شغل محور كه نسخه شفا بخش بيكاري باشند، تدوين بانك اطلاعاتي متخصصين و دانش أموختگان بيكار‌، اجراي طرح‌هاي پژوهشي محصول محور در ارتباط با كسب و كار‌، ايجاد شركت‌هاي دانش بنيان و مراكز رشد‌، تجاري‌سازي فن‌آوري و تدوين طرح‌هاي تيپ خود اشتغالي و اطلاع رساني در حوزه اشتغال و بازار كار را از جمله فعاليت‌هاي اين نهاد در اين حوزه برشمرد.

او افزود: ایجاد دفتر حمایت از نوآوری‌های علمی و ‌کانون خلاقیت و شکوفایی به منظور برگزاری استارتاپ‌ها و دریافت ایده‌های خلاقانه و نوآورانه جوانان و دانش اموختگان استان از دیگر برنامه‌های جهاد دانشگاهی در این حوزه است.

نقش جهاد دانشگاهي در توسعه دانش بنيان استان

عضو هيات علمي جهاد دانشگاهي در اين نشست اظهار کرد:جهاد دانشگاهی استان در حال حاضر در مسیر تعالی و بالندگی است‌، با دهها سازمان و دستگاه دولتی و غیر دولتی که با آنها ماموریت استراتژیک داریم و با آنها تفاهمنامه همکاری‌های مشترک منعقد کرده‌ایم و تعامل سازنده‌ای با همه سازمان‌ها و دانشگاهها داریم . به اعتقاد ما جهاد دانشگاهي به جد ميتواند در توسعه پايدار و دانش بنيان استان نقش آفريني كند كه اين ايفاي نقش از دو مسيراحياء فرصت‌هاي ساختاري كه در اين زمينه به يمن دولت تدبير و اميد، غالب شهرستان‌هاي استان چون زاهدان، زابل، خاش، ايرانشهر‌، و .... و دانشگاههاي مربوطه دفاتر جهاد در آن مستقرند و ظرفيت لازم ايجاد شده است و دومزمينه يابي فعاليت‌هاي تحقيقاتي و پژوهشي که در این رابطه در حوزه‌های علوم پزشکی، فنی و مهندسی، علوم پایه، کشاورزی و علوم انسانی و معرفتی آمادگی اجرای طرح‌ها و پروژه‌هایبزرگ را داریم،امكان پذير است.

به گفته وی، بنا براين در حال حرکت به سمتي هستیم که به توسعه استان بيشتر كمك كنيم و استان هم بهتر از نتيجه پژوهش‌هاي كاربردي جهاد دانشگاهي بهره مند شود‌.

جهاد دانشگاهي و فرهنگ و مديريت جهادي

‌تاجري در ارتباط با تغيير رويكرد در مديريت جهاد در استان افزود: بر اساس يك مديريت علمي‌درب جهاد دانشگاهي را به روي اساتيد و دانشجويان با همه ذائقه‌ها و سليقه‌ها گشوده‌ايم‌، از مشاركت بانوان در عرصه مديريت جهادی استفاده كرده ايم‌، نگاهي برابر‌و متوازن به همه جهادگران در توزيع فرصت‌ها‌، مسئوليت‌ها و حذف رويكردهاي قومي و قبيله‌اي داشته‌ايم، مشاركت فعال و موثر در شوراهاي مختلف استاني و دانشگاهي داريم‌، چند زمينه و قطب تحقيقاتي را براي جهاد استان شناسايي و تعريف كرده‌ايم و فضايي آرام توام با تفكر و فرهنگ جهادي را‌در جهاد دانشگاهي ايجاد کرده و فضاهاي جهاد را در دانشگاه‌ها گسترش داده و‌بر ضريب نفوذ اين نهاد در جامعه افزودهایم.

اقتصاد مقاومتي و جهاد دانشگاهي سيستان و بلوچستان

رييس جهاد دانشگاهي در ارتباط با تطابق برنامه‌هاي جهاد دانشگاهي استان با اقتصاد مقاومتي مورد تاكيد مقام معظم رهبري اشاره و تصريح كرد: اقتصاد مقاومتي يعني اصلاح الگوي مصرف‌، يعني مصرف بهينه امكانات‌، يعني بهره وري مناسب از نيروي انساني‌، يعني مديريت بر هزينه‌، يعني مصرف توليد داخلي و .... و تار و پود جهاد دانشگاهي از ابتدا بر مبناي اقتصاد مقاومتي تنيده شده است‌، نقش جهاد دانشگاهي در اين حوزه فرهنگ سازي است و ما اين فرهنگ سازي را از سه طريق مي‌توانيم انجام دهيم.

وی گفت: یکی از طریق برگزاری‌میزگرد و گفتمان تخصصی با حضور اصحاب نظر و اندیشه در این زمینه بوسیله خبرگزاری‌های وابسته به خودمان ایسنا و ایکنا، دیگری از طريق برگزاري كارگاه‌هاي اموزشي اقتصاد مقاومتي و مديريت جهادي ويژه مديران دستگاههاي اجرايي با همكاري استانداري سيستان و بلوچستان و سوم از طريق تشكيل دو كميسيون اقتصاد مقاومتي ويژه اساتيد و دانشجويان تا با بهره گيري از مناظرات دانشجويي و كرسي‌هاي نظريه پردازي اين نقش را ايفا كنيم و منويات و دغدغه‌هاي مقام معظم رهبري را بدين طريق در عرصه دانشگاه ها تسري بخشيم‌.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۹۱۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصل کار تعلیم و تربیت بر عهده معلمین است

به گزارش خبرنگار مهر، محمد کرمی شامگاه دیروز شنبه، در جلسه شورای آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با تبریک هفته گرامیداشت مقام معلم افزود: معلمان در ابعاد مختلف و شاخه‌های گوناگون موجود در هر جامعه، انسان‌ها را تربیت می‌کنند، تربیت در آموزش و پرورش اتفاق می‌افتد و اصل کار تعلیم و تربیت بر عهده معلمین است.

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان این مطلب که همه دستگاه‌ها، موظف به همکاری با آموزش و پرورش هستند و باید ظرفیت سنجی و بسترآفرینی برای تحقق اهداف نظام آموزشی و تربیتی انجام شود، ادامه داد: بهترین فرصت برای آموزش و پرورش مهیاست تا فرزندان جامعه را در مسیر رشد و بالندگی و توسعه همه جانبه شخصیت آنان تربیت کنند.

رئیس شورای آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان تاکید کرد: دانش آموزان دارای قابلیت‌ها و توانمندی‌های ذاتی فراوانی هستند که باید توسط معلمان و با هدفگذاری بلند، هدایت و ارشاد و تربیت شوند.

توانمندسازی معلمان و تقویت مدارس دولتی در دستور کار سال جاری

مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه از برگزاری بیش از هشت هزار عنوان برنامه در ایام هفته گرامیداشت مقام معلم خبر داد و افزود: مهمترین رویکرد دستگاه تعلیم و تربیت در سال جدید توانمندسازی معلمان و تقویت مدارس دولتی است.

حسن بروشکی افزود: سال ۱۴۰۳ سال نهضت ملی آموزش و اجرای پرشتاب سند تحول بنیادین خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر چه بخش‌ها، حوزه‌ها و دستگاه‌های مختلفی در بدنه جامعه به مردم خدماتی ارائه می‌دهند؛ اما دستگاه تعلیم و تربیت مجموعه‌ای متفاوت و متمایز با دیگر نهادها است.

شایان ذکر است در ادامه این جلسه از سوی اعضا گزارشها، پیشنهادات و درخواستهای خود را بیان کردند.

کد خبر 6096785

دیگر خبرها

  • سربازان مرزبانی سیستان و بلوچستان آموزش‌های صنایع‌ دستی را فرا می‌گیرند
  • برگزاری نخستین رویداد ملی غذایی «فبین فود» در مشهد
  • رقابت داوطلبان آزمون استخدامی آموزش و پرورش سمنان
  • اصل کار تعلیم و تربیت بر عهده معلمین است
  • مهارت‌آموزی در دسترس‌تر از همیشه در سیستان و بلوچستان
  • پیشنهاد انتقال اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی به جهاد دانشگاهی
  • کار دانشگاه‌ها تربیت نیروی متخصص متناسب با ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان است
  • جهاددانشگاهی متولی برگزاری آزمون کتبی استخدام در آموزش و پرورش است/ تشریح مراحل مصاحبه و گزینش
  • برگزاری آزمون گسترده استخدامی مشاغل کیفیت بخشی وزارت آموزش و پرورش توسط جهاد دانشگاهی هرمزگان
  • برگزاری آزمون استخدامی مشاغل کیفیت‌بخشی وزارت آموزش و پرورش