Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز از تولید سالانه 5.5 میلیون تن فرآورده نفتی توسط این شرکت خبر داد.

به گزارش ایسنا، «غلامرضا باقری دیزج» در نشست خبری اظهار کرد: شرکت پالایش نفت تبریز در سال 53 طراحی شده و سال 57 هم نصب و اجرای آن توسط شرکت ایتالیایی انجام گرفت و بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی توسط نیروهای ایرانی راه‌اندازی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: طراحی اولیه این پالایشگاه 80 هزار بشکه بود که در سال 1371 ظرفیت قسمت بالادستی پالایشگاه به 110 هزار بشکه افزایش یافت ولی هیچ تغییری در ظرفیت بخش پایین دستی رخ نداد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز با بیان این‌که باتوجه به مطالبات مردمی و استانداردهای جهانی، الزامات زیست محیطی با گذشت زمان بیشتر می‌شود، اعلام کرد: برای رعایت الزامات زیست‌ محیطی جهانی و ابلاغی از سوی وزارت نفت، همه پالایشگاه‌های کشور باید کیفیت فرآورده‌ها را افزایش داده و به سمت تولید محصولات یورو 4 و یورو 5 حرکت کنند.

باقری دیزج با اعلام این خبر که شرکت پالایش نفت تبریز سهم هفت درصدی صنایع پالایش کشور را برعهده دارد، خاطرنشان کرد: باتوجه به وظیفه‌ی تأمین سوخت مناطق سردسیر به ویژه در فصل زمستان، شرکت پالایش نفت تبریز اهمیت ویژه‌ای دارد، هم‌چنین به‌علت همسایگی آذربایجان‌شرقی با چندین کشور، این امکان وجود دارد که در آینده و به شرط این‌که تولیدات دیگر پالایشگاه‌ها نیاز داخلی را رفع کند، ما محصولات‌مان را صادر کنیم که برای رسیدن به این هدف، ضروری است همه الزامات جهانی را رعایت کرده و کیفیت محصولات را افزایش دهیم.

وی با اشاره به تولید 5.5 میلیون تن فرآورده نفتی در سال، اظهار کرد: 90 درصد این محصولات به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تحویل داده می‌شود که عمدتاً به‌عنوان سوخت استفاده می‌کنند و بخش آخر نیز مازوت است که به‌علت غیر قابل مصرف بودن در شهرها به‌علت استانداردهای زیست محیطی، صادر می‌شود.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز با بیان این‌که مازوت از اصلی‌ترین چالش‌های ما در سال‌های اخیر بوده است، اعلام کرد: جا دارد از مجموعه‌ی استانداری به ویژه دکتر جبارزاده قدردانی کنم که چندین بار به موضوع ورود کرده و برای جلوگیری از کاهش ظرفیت شرکت پالایش نفت تبریز و تبعات اقتصادی و امنیتی آن، شرکت‌هایی را معرفی کردند که البته سر مکانیزم قیمت، توافقی با آن‌ها حاصل نشد و در نهایت از طریق وزارت نفت، صادرات مازوت انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز با بیان این‌که همچون سایر پالایشگاه‌ها مکلف به ارتقای تکنولوژی و کیفی محصولات هستیم، گفت: برنامه‌ای برای افزایش ظرفیت نداریم، بلکه ارتقای کیفیت محصولات، به صفر رساندن تولید نفت کوره و رساندن کیفیت فرآورده‌های تولیدی حاصل از کاهش نفت کوره به استانداردهای یورو 5 را هدف‌گذاری کرده‌ایم.

باقری‌دیزج با بیان این‌که هزینه‌ی ارتقای کیفی فرآورده‌های شرکت پالایش نفت تبریز 1.6 میلیارد یورو تخمین زده شده است، خاطرنشان کرد: با چند شرکت خارجی در این خصوص رایزنی کرده و گزارش یک شرکت کره‌ای در این بخش آماده بود و روز گذشته تفاهم‌نامه اخذ منابع فاینانس از بانک‌های کره‌ای به امضاء رسید که استاندار آذربایجان‌شرقی با حضورش در این مراسم اهمیت این تفاهم‌نامه را به همگان از جمله وزارت نفت، وزارت اقتصاد و شرکت کره‌ای نشان داد.

وی افزود: بانک‌های بین‌المللی تنها در صورتی حاضر به سرمایه‌گذاری می‌شوند که در پروژه‌ی مورد نظر همه الزامات زیست محیطی رعایت شده باشد، بنابر این مطالعات لازم در خصوص رعایت استانداردهای زیست محیطی انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز در پاسخ به این پرسش که چند نوع محصول در شرکت پالایش نفت تبریز تولید می‌شود؟ گفت: 90 درصد محصولات تولیدی در اختیار شرکت پخش قرار داده می‌شود و 10 درصد نیز صرف امرار معاش، هزینه‌های تعمیر و ... ‌شده که این محصولات توسط خود پالایشگاه به فروش می‌رسد و تنوع محصولات این 10 درصد زیاد است، به طوری‌که پیش از خصوصی‌سازی 8 نوع محصول تولید می‌شد که بعد از خصوصی‌سازی 13 نوع محصول تولید می‌شود و امیدواریم تا پایان سال تنوع محصولات را به 20 نوع برسانیم.

باقری‌دیزج در خصوص کیفیت 13 محصول تولیدی، تصریح کرد: محصولاتی که خوراک صنایع هستند الزامات خاصی را ندارند، اما هم‌اکنون تولید گاز مایع مطابق با استانداردهای روز است و 40 درصد فرآورده بنزین که در تبریز مصرف می‌شود، مطابق با استانداردهای یورو 4 است.

وی ادامه داد: در نظر داریم کل بنزین تولیدی را تا پایان سال به استاندارد یورو 4 برسانیم تا علاوه بر تبریز، بنزین شهرهای اطراف هم با کیفیت یورو 4 باشد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز از عرضه‌ی نفت، گاز و گازوئیل با استاندارد یورو 4 یا یورو 5 طی سه یا چهار ماه آینده خبر داد و افزود: با بهره‌برداری از پروژه‌ای به ارزش 100 میلیون یورو این امر محقق شده و 30 الی 35 درصد محصولات تولیدیمان به خانواده یورو اضافه می‌شوند.

باقری‌دیزج در ارتباط با نارضایتی اهالی روستای کجوار در خصوص بوی نامطبوع شرکت پالایش نفت تبریز، اظهار کرد: پالایشگاه زمان احداث فاصله‌ی زیادی با مناطق مسکونی داشت که به خاطر مسائل توسعه‌ای، هم اکنون روستای کجوار در همسایگی پالایشگاه قرار دارد، این بوی بد دائمی نیست و گاهاً در شرایط اضطراری این بوی مواد نفتی در منطقه پخش می‌شود که خطرناک نیست، البته به دنبال کاهش تبعات آن هستیم.

وی افزود: روز به روز الزامات زیست محیطی را بیشتر کرده و کاهش انتشار مواد هیدروکربنی در محیط را دنبال می‌کنیم که در این راستا پروژه‌های زیادی همچون دو کمربند سبز در داخل و بیرون پالایشگاه احداث کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز در خصوص پروژه‌های اجرا شده بعد از سال 92، اظهار کرد: احداث، راه‌اندازی و بهره‌برداری از پروژه بنزین‌سازی جدید برای تولید بنزین با استانداردهای جهانی با هزینه 265 میلیون یورو و اجرای پروژه‌های جانبی با هزینه‌ی 15 میلیون یورو بخشی از عملکرد شرکت پالایش نفت تبریز در سال‌های اخیر است.

باقری‌دیزج با بیان این‌که افتخار می‌کنیم که بزرگترین مالیات‌دهنده‌ی منطقه هستیم، خاطرنشان کرد: از سال 92 تاکنون علی‌رغم این‌که دو سال زیان‌ده بودیم، توانستیم 450 میلیارد تومان مالیات پرداخت کنیم و در نظر داریم این روند را ادامه دهیم.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز از خریداری 52.3 درصد سهام شرکت پتروشیمی تبریز با سرمایه‌گذاری 1400 میلیارد دلاری خبر داد و گفت: 800 میلیارد تومان از این 1400 میلیارد تومان پرداخت شده و مابقی به صورت اقساطی پرداخت می‌شود، تنها پالایشگاهی هستیم که سهام پتروشیمی خریداری کرده‌ایم.

باقری‌دیزج در رابطه با عناوین کسب شده توسط شرکت پالایش نفت تبریز، گفت: تنها شرکتی هستیم که در کشور دو تندیس طلایی در خصوص فعالیت‌ها و نحوه‌ی گزارش نویسی کسب کردیم.

وی در خصوص عوامل موفقیت شرکت پالایش نفت تبریز پس از واگذاری به بخش خصوصی، اظهار کرد: سلیقه زده نبوده و دچار سلیقه‌زدگی هم نمی‌شویم، چون دقیقاً بر اساس برنامه‌ی مکتوب مصوب شده حرکت می‌کنیم. صنایع نفت جزو صنایع مادر است که یک نفطه‌ی اهرمی به شمار می‌رود، به طوری‌که جزئی‌ترین تغییر در این صنعت، باعث ایجاد تغییر در صنایع دیگر می‌شود.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز با بیان این‌که بر اساس برنامه، وزارت نفت نمی‌خواهد کنترل 50 هزار جایگاه عرضه سوخت را برعهده بگیرد، گفت: وزارت نفت در نظر دارد با چندین شرکت برند و معتبر کار کند و جایگاه‌های سوخت هم زیر نظر این شرکت‌ها فعالیت کنند. یکی از موفقیت‌های سال گذشته این بود که به عنوان اولین شرکت پالایشی برای تأمین و توزیع بنزین و گازوئیل پذیرفته شدیم.

باقری‌دیزج با اعلام این‌که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی واگذاری جایگاه‌های توزیع سوخت هواپیما در فرودگاه‌ها را دنبال می‌کند، خاطرنشان کرد: تنها پالایشگاهی که در این خصوص حائز صلاحیت شناخته شد، شرکت پالایش نفت تبریز بود.

وی با بیان این‌که می‌توانیم توزیع 35 درصد سوخت کشور را بر اساس مجوزهای صادر شده برعهده بگیریم، گفت: همه شرکت‌هایی که بخواهند جایگاه عرضه سوخت احداث کنند، باید با شرکت‌های برندی هم‌چون ما کار کنند که البته شرکت ما هم پروتکل‌هایی در این خصوص دارد. ظاهراً الزامی برای جایگاه‌های پیشین وجود ندارد، اما اگر تمایل داشته باشند، ما از عقد قرارداد با آنان هم استقبال می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز از برندسازی برای ورود به بازارهای بین‌المللی خبر داد و تصریح کرد: در این خصوص برندسازی کرده و هم‌چنین تا سه ماه آینده بخش تولید روغن را هم راه‌اندازی می‌کنیم که برند «O پلاس» را در نظر گرفته‌ایم و بهترین کیفیت روغن را برای خودروهای دیزلی، بنزینی، صنعتی، صنعت دریایی و ... تولید خواهیم کرد.

باقری‌دیزج ادامه داد: ظرفیت پیش‌بینی شده در این بخش سالانه 40 هزار تن برای یک شیفت کاری است که قابل افزایش به 120 هزار تن است.

وی افزود: هم‌چنین برای نخستین بار در کشور روغن «پایه گروه دو» تولید خواهیم کرد و علاوه بر مصرف خودمان، می‌توانیم روغن پایه با کیفیت بالا در اختیار دیگر شرکت‌ها هم قرار دهیم.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز با بیان این‌که تنها دو پالایشگاه کشور از 9 پالایشگاه کشور دولتی است، افزود: پالایشگاه‌های کشور در چندین مرحله به‌دنبال افزایش ظرفیت بودند که پالایشگاه تبریز برنامه‌ی افزایش ظرفیت 50 هزار بشکه‌ای داشت و مطالعات لازم انجام شد، هم‌چنین پس از آن پالایشگاه شهریار با ظرفیت 150 هزار بشکه مطالعه شد که به خاطر هزینه‌ی گزاف احداث آن، مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار نگرفت.

باقری‌دیزج با بیان این‌که 1400 نفر به صورت مستقیم در شرکت پالایش نفت تبریز مشغول به کار هستند، یادآور شد: حدود 200 الی 400 نفر نیز در پروژه‌هایمان فعالیت می‌کنند که با اجرای طرح‌های پیش‌بینی شده، میزان اشتغال مستقیم و غیرمستقیم این شرکت رشد چشمگیری پیدا می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۹۶۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کردستان معین استان هرمزگان در امر گازرسانی است

مدیرعامل شرکت گاز کردستان گفت: با توجه به معین بودن استان کردستان در استان هرمزگان، با تمام توان و قدرت در نظر داریم دو شهر فارغان و احمدی سرگز، ۱۰۰ روستا و ۶۵ واحد تولیدی و صنعتی را به شبکه سراسری گاز وصل کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، احمد فعله‌گری در جمع خبرنگاران استان با اشاره به صعب‌العبور بودن مسیر مناطق روستایی مرزی و کوخ‌نشین استان اظهار کرد: به‌رغم سختی مسیر و کوهستانی بودن استان، کار گازرسانی به روستاها انجام شد.

وی در مورد کل تعهدات سال ۱۴۰۲ در بخش‌های مختلف، افزود: در سال گذشته کل تعهدات اشتراک پذیری ۱۸ هزار و ۱۰۰ مورد بوده که با بررسی عملکرد در سال گذشته و تا پایان اسفند ماه مازاد بر سقف تعهدات، اشتراک پذیری شهری و روستایی صورت گرفته است‌.

مدیرعامل شرکت گاز کردستان خاطرنشان کرد: در مدت یاد شده ۲۳ هزار و ۱۱۶ اشتراک پذیری جدید انجام شد که درصد پیشرفت در این بخش ۱۲۸ درصد و بیش از ۴۱۴ کیلومتر شبکه‌گذاری در بخش پروژه‌های شهری و روستایی انجام شده که این میزان بدون افزایش و عدول از سقف بودجه مصوب عمرانی انجام شده است.

فعله‌گری با اشاره به اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان اسفند سه میلیارد و ۶۹۶ میلیون مترمکعب در سطح استان مصرف گاز طبیعی داشته‌ایم، گفت: در حال حاضر این استان دارای ۶۳۰ هزار و ۲۹۲ مشترک گاز در بخش‌های مسکونی، تجاری و صنعتی است که ۴۵۰ هزار و ۹۹۷ مشترک شهری و ۱۷۶ هزار و ۵۵۶ مورد روستایی و ۲ هزار و ۷۳۹ مشترک صنعتی است.

وی با بیان اینکه جمعیت استان کردستان بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است، تصریح کرد: با تلاش‌های انجام شده به منظور بهره‌مندی هر چه بیشتر مردم از این عامل انرژی، هم‌اکنون بیش از ۳۰۰ هزار و ۱۳ علمک در سطح استان نصب شده است.

مدیرعامل شرکت گاز کردستان اضافه کرد: از تعداد علمک‌های نصب شده در استان، ۱۵۸ هزار و ۶۹۶ مورد در شهرها و ۱۳۹ هزار و ۸۰۴ مورد در روستاها و ۱۵۱۳ علمک برای واحدهای تولیدی و صنعتی نصب شده است.

فعله‌گری ادامه داد: میزان شبکه‌گذاری در این استان ۱۳ هزار و ۲۶۴ کیلومتر است که بیشتر این شبکه‌گذاری‌ها در روستاهای استان اجرا شده است.

وی افزود: ۹ هزار و ۳۷۳ کیلومتر در سطح روستاها و سه هزار و ۱۰۵ کیلومتر در سطح شهرها و ۷۸۶ کیلومتر برای واحدهای تولیدی و صنعتی شبکه گذاری شده است.

وی در مورد عملکرد شرکت گاز استان کردستان در بخش نصب انشعابات در سال ۱۴۰۲ نیز عنوان کرد: در سال گذشته یکی از اهداف استراتژیک نصب پنج هزار علمک بود که شرکت گاز استان کردستان با نصب هفت هزار و ۷۷۶ علمک عملاً پیشرفت ۱۵۶ درصدی داشت و در بخش ظرفیت سازی برای صنایع که هدف آن ۱۰ هزار مترمکعب در ساعت بوده که با ظرفیت سازی ۲۵ هزار و ۲۱۶ متر مکعب در ساعت پیشرفت ۲۵۲ درصدی نمایان می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز کردستان در مورد اهداف سال ۱۴۰۳ گفت: با توجه به منویات مقام معظم رهبری که سال جدید را سال جهش تولید با مشارکت مردم نام گذاری فرمودند و در راستای تحقق بخشیدن شعار سال، گازرسانی به ۴۰ واحد تولیدی و صنعتی در استان کردستان را در دستور کار داریم.

فعله‌گری تاکید کرد: با توجه به معین بودن استان کردستان در استان هرمزگان با تمام توان و قدرت در نظر داریم دو شهر فارغان و احمدی سرگز، ۱۰۰ روستا و ۶۵ واحد تولیدی و صنعتی را به شبکه سراسری گاز وصل کنیم.

کد خبر 751264

دیگر خبرها

  • کردستان معین استان هرمزگان در امر گازرسانی است
  • در سال گذشته ۳ میلیارد دلار واردات بنزین داشتیم / تا دو سال آینده در همه حوزه‌های بحران خواهیم داشت
  • راه‌اندازی واحد جدید پالایشگاه آبادان تا دو ماه آینده
  • واردات ۳ میلیارد دلار بنزین در سال گذشته
  • راهکار رفع ناترازی سوخت، اصلاح زیرساخت‌ها به‌منظور مصرف بهینه است/ لزوم حمایت از احداث صنایع پالایشی کوچک
  • ریشه ناترازی بنزین در مصرف بی‌رویه است
  • استاندارد کیفی و سرعت سوددهی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی + اینفوگرافیک
  • سرمایه‌گذاری ۱۸ همت در بخش معدن و صنایع معدنی آذربایجان شرقی
  • خبر جدید درباره افزایش حقوق بازنشستگان/ تکلیف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مشخص شد
  • تحقق درآمد ۴۴۰ میلیاردی برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان