Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-29@02:59:47 GMT

قاری مراسم تحلیف اتفاقی انتخاب شد

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۳۰۷۶۲۴

قاری مراسم تحلیف اتفاقی انتخاب شد

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آغاز هر مراسم با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آن هم آیاتی مرتبط با موضوع مراسم، امری است، قابل تحسین و چه بهتر است که این آغاز با صوتی خوش باشد. طی اواخر هفته گذشته و اوایل هفته جاری، شاهد برگزاری دو مراسم رسمی و مهم در کشور بودیم که یکی مراسم تنفیذ حکم ریاست‌ جمهوری توسط مقام معظم رهبری و دیگر مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی که آغازگر هر دو مراسم، تلاوت قاری بنام و بین‌المللی کشورمان، کریم منصوری بود که به مانند همیشه خوش درخشید و آواز وحدت همه مسلمین را با تلاوت قرآن کریم سر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما پس از این مراسم، سوالاتی در فضای مجازی و حقیقی در بین برخی از اعضای جامعه قرآنی به ویژه قاریان مطرح شد که این قبیل انتخاب‌ها به چه نحوی است و چرا همیشه چهره‌های خاصی در این قبیل مراسم، تلاوت می‌کنند؛ اولین دغدغه بسیار صریح و از سر دلسوزی برای عموم قاریان جوان، توسط یکی از فعالان قرآنی کشورمان مطرح شد و به انتقاد از وضعیت موجود پرداخت. خادم‌القرآن سیدحسین موسوی‌بلده، قاری و فعال قرآنی کشورمان در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن انتقاد از برخی مسئولان که از تعداد معدودی از قاریان برای حضور و تلاوت در مجالس رسمی و بین‌المللی دعوت می‌کنند به ویژه مراسم اخیر تحلیف ریاست‌ جمهوری، گفت: این صحبت‌هایی که مطرح می‌شود، هیچ کدام به شخص کریم منصوری برنمی‌گردد و به هیچ وجه انتقادات ما به این سرمایه ارزشمند قرآنی کشورمان نیست.

تکرار مکرر برخی چهره‌ها و بی‌توجهی به جوانان

وی با اشاره به اینکه اگر من نیز به جای مسئولان بودم حتماً یکی از دو مراسم تنفیذ و تحلیف را به کریم منصوری اختصاص می‌دادم، در مورد شاخص‌هایی که یک قاری برای اجرا در چنین مراسمی مناسب است، گفت: انتخاب یک قاری در سطح کریم منصوری برای تلاوت در مجالس بین‌المللی مناسب است، اما باید توجه شود که این انتخاب به تکرار نیفتد؛ چرا که این امر به زیان شخص کریم منصوری نیز خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه قاریان و اساتید با تجربه فراوانی در کشور حضور دارند که می‌توانند توانمندی خود را در مجالس و گردهمایی‌های بین‌المللی نشان دهند، افزود: در حال حاضر، قاریان جوان بسیار زیادی در کشور حضور دارند که هم خوش‌صدا هستند و هم اینکه شاخص‌های حضور در چنین جلساتی را دارند.

موسوی‌بلدهبا تأکید بر اینکه کریم منصوری از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است و بسیار اخلاق‌مدار و محبوب است در ادامه به مراسم تحلیف ریاست جمهوری اشاره و اظهار کرد: به اعتقاد من این امکان وجود داشت که در یکی از دو جلسه فوق کریم منصوری و در جلسه دیگر یکی دیگر از قاریان حضور داشته باشد.

این فعال قرآنی کشورمان با طرح این سوال که اگر در هر برنامه و مناسبت بین‌المللی تنها یک قاری و یک چهره را برای تلاوت دعوت کنیم، رشد و بالندگی در عرصه فعالیت‌های قرآنی زیر سوال می‌رود، بیان کرد: در این صورت، قطعاً این سوال برای آنها پیش خواهد آمد که چرا به حدی از رشد نرسیده‌اند که قاریان دیگر را برای مراسم مختلف دعوت کنند.

تغییر قاری در آخرین لحظه

وی با تأکید بر اینکه باید از تنوع قاریان در چنین برنامه‌هایی استفاده شود، اذعان کرد: برای اجرای برنامه تحلیف ریاست‌جمهوری از یکی دیگر از قاریان دعوت شده بود، زمانی که این قاری خود را آماده کرده بود و به شرایط لازم برای تلاوت در این جلسه رسیده بود، قاری مراسم تغییر می‌کند. این یک حرکت زشت است که بر روحیه قاری تأثیر می‌گذارد. این نشان‌دهنده یک بی‌برنامگی و نیز بی‌اهمیت بودن برنامه تلاوت قرآن در چنین برنامه‌هایی برای طراحان و دست‌اندرکاران است.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان با اشاره به اینکه در جلسه تحلیف ریاست جمهوری در مجلس شورای اسلامی باید آیات تلاوت شده توسط یک متخصص خوش‌صدا ترجمه می‌شد، گفت: چرا در زمان تلاوت آیات، نمایشگرهای صحن مجلس که همه تصاویر حاشیه‌ای را نشان می‌دهد، ترجمه آیات به زبان‌های مختلف را نشان نداد، آیا نشان دادن ترجمه آیات به زبان‌های مختلف نمی‌توانست جالب باشد و توجه‌ها را به سمت خود جلب کند؟

موسوی‌بلده در بخش دیگری از صحبت‌های خود بار دیگر به شاخص‌هایی که یک قاری برای تلاوت در چنین مجالسی باید داشته باشد، اشاره و عنوان کرد: به اعتقاد من همانقدر که به موجه بودن و سابقه قاری نگاه می‌شود به چهره قاری و پوشش ظاهری وی نیز توجه شود. قاری به لحاظ ظاهری هم علاوه بر صوتی می‌تواند بر مخاطب تأثیر بگذارد، بنابر این به اعتقاد من از جمله شاخص‌هایی که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد، بحث ظاهر قاری است.

این فعال قرآنی کشورمان که طی سال جاری به عنوان خادم‌القرآن معرفی شده است در ادامه در پاسخ به این سوال که جامعه قرآنی تا چه میزان از داشتن سرمایه‌هایی که توان اجرا در مجالس مهم بین‌المللی را داشته باشند، برخوردار است، به برشمردن اسامی تعدادی از قاریان پرداخت و گفت: سرمایه خوبی در این زمینه داریم، قاریان جوان و با تجربه بسیار زیادی در این زمینه حضور دارند و می‌توانند اثرگذار، تلاوت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در این بحث، فاکتورهای تلاوت کاملاً مشخص و معلوم است، گفت: این قبیل شاخص‌ها برای همه واضح است و همه نسبت به آن آگاهی دارند، اما شاخص‌های ظاهری از قبیل اینکه چهره معنوی داشته باشد، جوان‌ باشد و شاخص‌هایی از این دست، می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. به اعتقاد من، باید خوش‌صدا، خوش‌سیما و خوش‌پوش‌ترین قاری انتخاب شود.

موسوی‌بلده در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که علت اینکه یک چهره خاص برای تلاوت در چنین مجالسی دعوت می‌شود، چه چیزی می‌تواند باشد؟ اظهار کرد: ارزیابی من این است که طراحان این برنامه‌ها به حدی مشغله دارند که نیاز به مشاوره در خود نمی‌بینند. خودشان یا از سر ناچاری یا هر چیز دیگر تصمیم می‌گیرند.

این فعال قرآنی کشورمان که پیش از این از وی برای انتخاب قاری در مراسمی مانند تحلیف ... مشورت گرفته می‌شد، گفت: در این کار به چند مسئله توجه نمی‌شود که از جمله آنها تنوع است. سرمایه‌های قرآنی بسیار زیادی در کشور حضور دارند که ارزش هر کدام از آنها برای کشور از هزاران چاه نفت بیشتر است، اما استفاده نمی‌شود. سال‌ها سیاستمداران ما نتوانستند به بسیاری از کشورهای خارجی سفر کنند، ابتدا قاریان اعزام شدند با فعالیت‌های خودشان راه و بستر را برای ورود سیاستمداران مهیا کردند. قرآنی‌ها خاکریزها را فتح کردند و در دل سیاستمداران خارجی نفوذ کردند و بعد سیاستمداران ما وارد آن کشورها شدند.

شاخص‌‌های تلاوت در مراسم‌ رسمی و بین‌المللی

گزارش ایکنا حاکی است، دیگر قاری مطرح و بین‌المللی کشورمان نیز نظری مشابه با موسوی‌بلده دارد. حمید شاکرنژاد با اشاره به اینکه قاریان زیادی در کشور هستند که می‌توانند در سطح بالا و در مراسم رسمی و بین‌المللی تلاوت داشته باشند، به بیان برخی شاخص‌های یک قاری برای تلاوت در مراسم‌های رسمی پرداخت. شاکرنژاد، در گفت‌وگو با ایکنا، در مورد شاخص‌هایی که یک قاری می‌تواند داشته باشد تا در مراسم‌ رسمی و بین‌المللی تلاوت داشته باشد، گفت: در چنین مراسمی تنها جنبه فنی و کیفی تلاوت مدنظر قرار نمی‌گیرد، بلکه وجهه قاری، سوابقی که در گذشته داشته است و تجربه حضور در میادین بزرگ نیز بسیار مهم است.

وی افزود: ممکن است قاریان جوان بسیار خوبی به لحاظ کیفی داشته باشیم، اما تلاوت در مجالس رسمی و بین‌المللی اعتماد به نفس بسیار زیادی می‌طلبد و آیاتی که انتخاب می‌شود بسیار مهم است. باید آیاتی انتخاب شود که حساسیت ایجاد نکند، اگر هم حساسیت ایجاد کرد،‌ جنبه مثبت داشته باشد.

شاکرنژاد بیان کرد: همه این موارد می‌طلبد تا در مراسم رسمی و سطح بالا از قاریانی استفاده شود که باتجربه‌تر بوده و کیفیت تلاوتشان از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

این قاری بین‌المللی قرآن با تأکید بر اینکه نباید اینگونه باشد که در تمامی مراسم‌ رسمی و بین‌المللی از یک چهره ثابت استفاده شود، اظهار کرد: نباید شرایط به گونه‌ای باشد که در مراسم رسمی از یک یا دو چهره قرآنی کشور استفاده شود، این گونه عمل کردن قطعاً مطلوب نخواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد از قاریان کشورمان توان تلاوت در جلسات بین‌المللی همچون مراسم تحلیف ریاست جمهوری را دارند، خاطرنشان کرد: قاریانی زیادی هستند که می‌‌توانند در این مراسم‌ تلاوت داشته باشند. شاید نزدیک به 10 قاری در حال حاضر باشند که بتوانند تلاوت مطلوب این جلسات را انجام دهند.

شاکرنژاد در ادامه در پاسخ به این سوال که چه عواملی باعث می‌شود تا در تمامی مراسم‌ رسمی و بین‌المللی از یک یا دو قاری برای تلاوت استفاده شود در حالی که تعداد زیادی از قاریان کشور توان انجام این کار را دارند، گفت: من چندان مایل به پاسخ دادن به این سوال به صورت مستقیم نیستم؛ چرا که بر فضای قرآنی کشور مانند بسیاری از فضاهای دیگر شرایط مطلوبی حاکم نیست. متاسفانه در فضای قرآنی باند و باندبازی هست و برخی شخصیت‌ها نفوذ بیشتری دارند و به تبع این افراد در رأس قرار می‌گیرند و تأثیرگذارتر هستند.

این قاری بین‌المللی در پایان تأکید کرد: بسیاری هستند که ممکن است در شهرستان‌ها و یا در خود تهران باشند، اما چون مورد حمایت همین فضاهای باندبازی نیستند، به جایگاهی نمی‌رسند. این افراد فضای کار را در دست گرفته و در حال تاخت و تاز هستند.

پاسخی از مجلس شورای اسلامی

پیگیری‌های ایکنا از مسئولان مجلس شورای اسلامی و افرادی که قاریان را برای تلاوت در جلسات دعوت می‌کنند، منتهی به این شد که هیچ کدام از مسئولان، حاضر به گفت‌وگو نشده و تنها رویه انتخاب قاریان برای تلاوت در جلسات را تشریح کردند که البته آن هم با این پیش‌شرط که بدون نام منبع باشد.

براساس اعلام این منبع، مجلس شورای اسلامی، فهرستی از اسامی قاریان بین‌المللی کشورمان را که این فهرست را از یکی از نهادهای قرآنی دریافت کرده است در اختیار دارد که از روی همان فهرست، قاریان را برای جلسات مجلس دعوت می‌کند. این منبع آگاه با اشاره به اینکه تمامی جلسات مجلس شورای اسلامی مهم بوده و جلسه مهم و مهم‌تر وجود ندارد، گفت: در مورد مراسم تحلیف نیز براساس فهرست از قاری برای تلاوت در این جلسه دعوت شد و دقیقا این بار نوبت به آقای کریم منصوری افتاده بود و جابجایی صورت نگرفته است.

البته منبع دیگری چنین بیان کرد که در برخی از مراسم خود ریاست مجلس، قاری را انتخاب می‌کند.

این دو منبع از ارائه توضیحات بیشتر خودداری کردند.


منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۰۷۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) لحظه تکان‌دهنده فوت دکتر آیت‌الله‌زاده شیرازی پشت میکروفن پس از تلاوت قرآن

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: خبرآنلاین

tags # تاریخ معاصر ایران سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • همایش بین المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت الله خامنه‌ای در قم برگزار می شود
  • حضور قاری افغانستانی در بیست و نهمین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث
  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب چهارشنبه در قم 
  • برگزاری همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای
  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای درقم برگزارمی شود
  • تصاویری از نشست خبری همایش بین المللی اندیشه های قرآنی آیت الله العظمی خامنه ای
  • اختتامیه جشنواره قرآن و حدیث در تانزانیا برگزار می شود
  • (ویدئو) لحظه تکان‌دهنده فوت دکتر آیت‌الله‌زاده شیرازی پشت میکروفن پس از تلاوت قرآن
  • هر صبح و شام در آستانه مقدسه رضوی قرآن تلاوت نمایند / نگاهی به شواهد تاریخی درباره پیشینه قرائت قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع)
  • دو ایرانی در مسابقات قرآن مالزی