Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام و المسلمین اکبر محمودی، معاون علمی همایش نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) که در آستانه سال‌روز ارتحال آیت‌الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی، موسس حوزه علمیه قم صورت گرفت گفت: حوزه علمیه قم اگر چه به صورت رسمی از دوره مرحوم آیت الله حائری یزدی نظم نسق کنونی را به خود گرفته است ولی سابقه آن بسیار طولانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: حوزه علمیه قم قبل از ایجاد این تشکیلات عظیم و اثرگذار در دوره ائمه معصومین(ع) به صورت غیررسمی وجود داشت و افراد بزرگی مانند زکریا بن آدم و ... از اصحاب ائمه(ع) بودند که درس و بحث حدیثی و روایی داشتند.وی ادامه داد: کتب اصلی حدیثی شیعه محصول علمای بزرگوار ری و قم است و سابقه تمدنی حوزه به چندین قرن قبل باز می‌گردد و این شهر از همان دوره، محدث‌پرور و شهر علم بوده است.محمودی اظهار کرد: در دوره آیت‌الله حائری یزدی، حوزه وارد نقطه عطف خود شد و کارهای پراکنده و منحصر به افراد به صورت منسجم و سازمان یافته دنبال شد و شهر قم و حوزه علمیه به پایگاه منسجم و مکانی برای ترویج جهانی فرهنگ اهل‌بیت(ع) درآمد که توانسته مایه سعادت و راهنمایی و ارشاد نه تنها مسلمین ساکن در ایران بلکه سایر بلاد اسلامی و حتی غیراسلامی شود لذا حوزه قم از این جهت دارای ویژگی‌های ممتازی است.معاون علمی همایش نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی عنوان کرد: شخصیت آیت‌الله حائری به گونه‌ای بود که علاوه بر جنبه علمی و فقهی توانسته بود با آرم فقاهت نقش زیادی در ترویج فرهنگ شیعه و آموزه‌ها و روایات معصومین(ع) داشته باشد و به خصوص این مسئله در چند دهه بعد از دوره ایشان یعنی دوره آیت‌الله بروجردی و امام خمینی رشد و توسعه چشمگیرتری پیدا کرد.وی تاکید کرد: امام خمینی هم در محضر آیت‌الله بروجردی و هم از محضر آیت‌الله حائری یزدی بهره گرفته بود لذا علاوه بر ویژگی‌های اخلاقی ممتاز از هوش سرشار و شجاعت ویژه‌ای هم برخوردار بود و همین مسئله سبب شد تا نقش تحولی و تمدنی حوزه را به نمایش بگذارد و این نقش در واقع مکمل زحماتی بود که بزرگان حوزه از گذشته آن را پایه‌ریزی کرده بودندو به تدریج این مسیر به روند تکاملی خود ادامه داد.معاون علمی همایش نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی تصریح کرد: امام خمینی(ره) فرزند قم و مکتب قم و مدرسه آیت‌الله حائری یزدی و آیت‌الله بروجردی است که توانست نقشی جهانی به حوزه علمیه ببخشد و آن را به بزرگترین پایگاه و ستاد تمدنی شیعه تبدیل کند.وی افزود: امروز جامعة المصطفی(ص) نهادی برآمده از همین حوزه علمیه قم است که ده هزار طلبه از سراسر جهان برای حضور و تحصیل در آن با علاقه‌مندی وارد می‌شوند و در خارج کشور نیز دارای ده‌ها پایگاه و مرکز دینی و قرآنی است.محمودی گفت: از اوایل صدر اسلام و از دوره صادقین(ع) در شهرهای مختلف مانند مدینه، کوفه و بغداد و نجف و کریلا و حتی طوس، کرسی‌های تدریس برپا بود و طلاب بعد از جلسات درسی، با یکدیگر مباحثه می‌کردند و این سنت دیرپا در سراسر حوزه رواج داشته است و حوزه قم نیز به تبعیت از این حوزه‌ها، این سنت را دنبال کرد اما امروز به دلایل متعددی این سنت در حال کم رونق‌تر شدن است.محمودی ادامه داد: یکی از دلایل کم رونقی این دروس، مشغله‌های ایجاد شده برای حوزویان و طلاب و نقش فعال تر آنان در مسایل اجتماعی و اداری است.وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی، شاگردان دروس علمی تشیع در سازمان‌ها و نهادهای مختلف به کار گرفته شدند و همین مسئله سبب شده تا کارهای گروهی مانند مباحثه کم رنگ شود و بیشتر مطالعات فردی، انجام شود.محمودی با بیان اینکه نقش مباحثه در آموزش، مثال‌زدنی است عنوان کرد: از آیت الله فاضل لنکرانی نقل است که یک ساعت مباحثه بهتر از 50 ساعت مطالعه است زیرا مباحثه سبب وسعت علمی و رسیدن به نظریات درست و موجب پختگی طلبه و استاد است.وی با بیان اینکه این سنت در نجف و کربلا بیشتر از قم رواج دارد گفت: همان طور که گفته شد یکی از دلایل آن، مشغولیت بیشتر طلاب در امور اجتماعی و سیاسی است.محمودی با اشاره به وضعیت اخلاق در حوزه و نگرانی بزرگان نسبت به کمرنگ شدن این سنت حوزوی که در دوره بزرگانی مانند آیت‌الله حائری و ... در اوج بوده است تصریح کرد: انسان هرقدر بیشتر وارد عرصه‌های سیاس و اجتماعی و روابط با دیگران می‌شود به صورت طبیعی در تعاملات، مرتکب خطاهای بیشتری نیز خواهد شد؛ یک روحانی هم باید به نوعی در ارتباطات اجتماعی به دنبال تقید به مسایل دینی و از سویی برآورده کردن نیازهای طبیعی خود باشد از این رو این قشر با سختی بیشتری مواجه‌اند و به بیانی دیگر زیر ذره‌بین قرار دارند و کمترین خطا از آنان بزرگترین خطا تلقی می‌شود.وی تاکید کرد: البته سرزدن خطا از یک روحانی بدتر از دیگران است ولی نباید همه را با دید یکسان تحلیل کنیم و کوتاهی و قصور عده ای را به پای همه حوزه بنویسیم.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۲۸۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام(ره) فصل جدیدی در تاریخ را از فیضیه رقم زدند / امام صادق(ع) منظومه جامع فکر تمدنی اسلامی را ارائه کردند

آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور، صبح امروز در مراسم اختتامیه دهمین جشنواره علامه حلی(ع) در سالن همایش های مدرسه علمیه معصومیه قم با گرامیداشت روز معلم و یاده خاطره شهید آیت الله مطهری، اساتید را پایه رشد علمی و توسعه و پیشرفت خواند.

وی با تقدیر از عملیات وعده صادق و تسلیت سالرز شهادت امام صادق(ع) تصریح کرد: امام صادق(ع) یک نقطه عطف و تحول بزرگ علمی و فرهنگی و سیاسی در جهان بودند و جایگاه آن حضرت کاملا ممتاز و ویژه است.

آیت الله اعرافی به کتاب ۲۲ جلدی مسند الامام الصادق(ع) اثر مرحوم آیت الله حاج شیخ عزیزالله عطارودی(ره) اشاره کرد و گفت: مرحوم عطارودی احادیث موجود و باقی مانده از تراث امام صادق(ع) را جمع آوری کرده که به حدود ۴۰ هزار متن حدیثی و روایی از حضرت می رسد.

به گفته مدیر حوزه های علمیه کشور ثبت و ضبط ۲۱ هزار و ۴۴ راوی و شاگرد امام صادق(ع) نشان می دهد که عدد ۴ هزار شاگرد عدد بی ربطی نیست و حدود ۴۰ هزار حدیث و بیش از ۲۲ هزار راوی در مقیاس آن زمان فوق العاده بزرگ است و نشان می دهد که امام صادق(ع) چه جایگاه و تاثیر گذاری داشته اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اگر حدود ۲۰ هزار حدیث امام باقر(ع) را به حدود ۴۰ هزار حدیث امام صادق(ع) اضافه کنید قریب ۶۰ هزار روایت و حدیث از صادقین(ع) در دست ماست و تقریباً نیمی از تراث حدیثی ماست و این دو امام بزرگوار بیش از نیمی از تراث روایی و حدیثی ما را افاضه فرموده اند.

به گفته آیت الله اعرافی معارف صادقین(ع) و به ویژه امام صادق(ع) از لحاظ شمول و استیعاب یعنی نسبت به تمام شاکله اندیشه دینی در رتبه اول است.

مدیر حوزه های علمیه کشور یادآور شد: امامین صادقین(ع) به ویژه امام صادق(ع) منظومه جامع فکر تمدنی اسلامی با قرائت خاندان پیامبر(ص) را ارائه کردند. البته ما ائمه اطهار(ع) را نور واحد می دانیم و اگر تفاضلی هم بیان می شود آسیبی به آن نور واحد نمی زند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که امام صادق(ع) هم در میدان مواجهه با الحاد و اندیشه ها و فرق انحرافی بودند و هم در برابر کانون های سیاسی منحرف ایستادند و یک ساماندهی فرا زمانی را انجام دادند.

آیت الله اعرافی بر این نکته هم تاکید کرد که همه مدیون تراث عظیم امام صادق(ع) هستند و حوزه های علمیه به طور ویژه این منظومه را صیانت کنند و بازسازی متناسب با هر عصر و زمان را انجام دهند.

مدیر حوزه های علمیه کشور با تاکید بر این که حوزه علمیه قم در ۱۰۰ سال اخیر و به ویژه بعد از نهضت و انقلاب امام(ره) پرچمداری جامعی از مکتب امام صادق(ع) انجام داده است، تصریح کرد: امام خمینی(ره) فصل جدیدی در تاریخ را از فیضیه رقم زد.

دیگر خبرها

  • برای جذب فارغ‌التحصیلان حوزه علمیه با آموزش و پرورش وارد گفت‌وگو شدیم
  • طرح ولایت آیت الله مصباح یزدی اثرات عمیقی در جوانان داشت
  • انقلاب اسلامی پایگاه حفظ دین اسلام است
  • امام(ره) فصل جدیدی در تاریخ را از فیضیه رقم زدند / امام صادق(ع) منظومه جامع فکر تمدنی اسلامی را ارائه کردند
  • ایران با تلاش معلمین و استادان به قطب علمی منطقه تبدیل شده است
  • آیت‌الله جزایری از هیچ تلاشی برای اهداف انقلاب فروگذاری نکرد
  • آیت الله مطهری مسایل مربوط به حجاب را عالمانه بیان می کرد
  • نامه محرمانه ساواک درباره عروس بزرگ امام(ره)
  • دستور ساواک برای بازرسی از عروس امام (ره)+ سند
  • نیم قرن مجاهدت «فقیه مجاهد»/ از تاسیس شبکه ماهواره ای تا دانشگاه