Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-29@01:22:43 GMT

آغاز پروژه مرمت کاروانسرای تاریخی کهک دلیجان+تصاویر

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۳۲۸۹۹۱

آغاز پروژه مرمت کاروانسرای تاریخی کهک دلیجان+تصاویر

نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری دلیجان از آغاز پروژه مرمت کاروانسرای تاریخی و مقبره آقاخانی روستای کهک دلیجان خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛علی مشهدی مسئول نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری دلیجان در گفتگو باپیام دلیجان؛ گفت: پروژه مرمت کاروانسرای تاریخی و مقبره آقاخانی روستای کهک دلیجان که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند با اعتبار ۴۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات تملک دارایی شهرستان آغاز و در حال اجرا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشهدی بااشاره به اینکه این پروژه توسط پیمانکاران اداره کل میراث فرهنگی و با نظارت کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی از اواسط تیرماه آغاز شده است، افزود: استحکام بخشی دیواره‌ها، مرمت پشت بام و مرمت قسمت‌های داخلی از اقدامات قابل اجرا در این میراث ملی است.

اجرای طرح بوم‌گردی در روستای «کهک» دلیجان

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری دلیجان با تاکید بر اینکه روستای کهک با دارا بودن آثار تاریخی دیگری مانند غار آهکیپتانسیل های درخور توجهی در جذب گردشگر و تبدیل به مکان گردشگری دارد، بیان کرد: اجرای طرح بوم گردی برای این روستادر دستور کار اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری است.

مشهدی با تاکید بر اینکه ابنیه تاریخی نقش مهمی در توسعه گردشگری دارند، خاطرنشان کرد: ابنیه تاریخیمی‌تواند جایگاه مهمی برای معرفی فرهنگ، تاریخ و آداب و رسوم شهرستان محسوب شود.

روستای کهک از جمله معدود روستاهایی است که چند اثر ثبت شده ملی را در خود جای داده است؛قلعه اسماعیلیه، مقبره آقاخانی، کاروانسرای شاه عباسی و غار کهک از مهمترین آثار تاریخی روستا است.

کاروانسرای شاه عباسی کهک از جمله کاروانسراها و بناهای زیبای دوران صفویه است که در روستای کهک از توابع شهرستان دلیجان واقع شده است.

این کاروانسرا در مسیر جاده دلیجان به دهستان خورهه محلات قرار دارد و در روستای کهک از توابع شهرستان دلیجان واقع شده است.

براساس نظر کارشناسان، قدمت این کاروانسرا مربوط به دوره صفویه و در زمره ۹۹۹ کاروانسرایی است که در دوره شاه عباس صفوی در کشور ساخته شده ولی معماری آن، از شیوه معماری دوره سلجوقیان پیروی می‌کند.

مساحت مجموع این کاروانسرا دو هزار و ۸۰۰ مترمربع است که یک هزار و ۳۰۰ مترمربع آن را عرصه و یک هزار و ۵۰۰ مترمربع را نیز اعیان تشکیل می دهد.

این کاروانسرا در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۹۷۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۲۸۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی

مرتضی صفری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی گفت: با حمایت‌های استاندار آذربایجان‌غربی در حال حاضر ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های عمرانی، مرمتی و فنی اختصاص یافته و در این زمینه ۸۰ طرح در حال اجرا است.

وی با ابراز تأسف برای از بین رفتن تعدادی از خانه‌های قدیمی ارومیه در سالیان گذشته  افزود: یکی از اولویت‌های این اداره‌کل حفاظت از این اندک خانه‌های تاریخی شهر بوده و طرح مطالعه ویژه بافت تاریخی ارومیه به‌عنوان نخستین استان در سطح کشور به انجام رسیده که نقش مهمی در حفظ بنا‌های تاریخی و خانه‌های با ارزش آن خواهد داشت.

صفری در ادامه  گفت: تعدادی از بنا‌های تاریخی استان در مالکیت دستگاه‌های اجرایی قرار داشته و طبق قانون دستگاه‌های متولی وظیفه مرمت و نگهداری از بنا‌های تاریخی را برعهده دارند که متأسفانه در این راستا کم‌کاری شده و بسیاری از بنا‌های با ارزش استان در حال تخریب است.

به گفته  مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی، برای حفاظت بنای تاریخی، یکی از برنامه‌های ما این است مالکیت یا حق بهره‌برداری از آنها به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی واگذار شود تا با عزم جهادی بتوانیم آن بنا‌ها را مرمت و حفاظت کرده و برای آن بنا‌ها کاربری فرهنگی و گردشگری مناسب تعریف کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه ساماندهی می شود
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • قنات تاریخی بهریار دلیجان گلریزان شد
  • کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز