Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست خبری اصحاب رسانه دردانشگاه علوم پزشکی استان همدان با حضور رئیس این دانشگاه، رئیس خانه مطبوعات و خبرنگاران استان همدان برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نافع، نشست خبری اصحاب رسانه در مرکز پژوهش های دانشگاه علوم پزشکی استان همدان برگزار شد.

*موسوی بهار: کار خبرنگار جزء ستون های دموکراسی است

حبیب الله موسوی بهار ضمن گرامیداشت روز شهادت شهید صارمی و تبریک روز مشارکت اجتماعی و همچنین روز خبرنگار اشاره داشت: لازم به گفتن بنده نیست و همه میدانیم که کار خبرنگار بسیار مهم است و جزء ستون ها دموکراسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ساختن اتاق شیشه ای برای رسانه ها را وظیفه مدیران خواند و افزود: همراه کردن مدیر برای قرار گرفتن در اتاق شیشه ای کار آسانی نیست علی الخصوص برای مدیرانی که ریشه دوانده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان در جمع خبرنگارن در رابطه با اثرگذاری مهم رسانه در مسائل روز، بیان کرد: مردم کم کم یاد گرفته اند با مراجعه به رسانه ها درست و غلط آن را با کمی دقت تشخیص دهند.

حبیب الله موسوی بهار با اشاره به روز پزشک اظهار داشت: ما باید روی این روز خیلی سرمایه گذاری بکنیم و این روز را برندی برای همدان بکنیم.

وی خاطرنشان کرد: تلاش استان بر این بود که در چهار سال قبل مراسم خوبی در روز پزشک برگزار شود تا بتوان همدان را به عنوان برند مطرح کنیم و توریستهایی به داخل آمده و شاهد مراسم ما باشند.

وی افزود: اگر مقبره بوعلی دست کشورهای دیگر بود چه کارهایی که نمیکردند اما متاسفانه ما از این گوهر غافلیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان ضمن تشکر از خیرین و فعالین مشارکت های اجتماعی بیان کرد: در طول این 4 سال بیشتر از 400 دستگاه در حوزه پزشکی از طرف خیرین حوزه سلامت به دانشگاه علوم پزشکی اهدا شده است.

وی ادامه داد: بیش از 50 پروژه عمرانی در بخش مشارکت های مردمی اجرا شده و یا در حال بهره برداری است.

موسوی بهار اظهار داشت: بیش از 30 ملک اعم از آپارتمان و ...برای استفاده در بخش بهداشت و درمان اهدا شده است.

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در رابطه با سفر وزیر بهداشت، گفت: سفر وزیر بهداشت را ما برای 23 مردادماه برنامه ریزی کرده بودیم که به دلیل معرفی کابینه، سفر فعلا به تعویق افتاد و به احتمال زیاد در هفته دولت به همدان سفر بکنند هرچند هنوز قطعی نشده است.

وی با اشاره به برخی پروژه های قابل افتتاح بیان داشت: ما منتظر این سفر نشدیم و برخی پروژه ها مثل بیمارستان اسدآباد را بهره برداری کردیم و در حال حاضر بیش از یک ماه است قابل استفاده است.

موسوی بهار با اشاره به اینکه دستگاه سیتی آنژیوگرافی بیمارستان قلب و عروق فرشچیان هفته گذشته راه افتاد، گفت: مرکز سوختگی را هنوز بهره برداری نکردیم به دلیل اینکه ساختمان سوختگی مرکز آموزشی درمانی فوق ایزوله است و بعد از استفاده به هیچ کس اجازه ورود به آنجا را نمیدهند.

وی در بخش دیگری از سخنانش از سفر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به استان خبر داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به افتتاح بیش از صد پروژه در استان، عنوان کرد: با احتساب بیمارستان اکباتان با 250 تخت و بیمارستان تویسرکان با 152 تخت، در نهایت یک هزار و 184 تخت به تخت های بیمارستانی اضافه و یا جایگزین خواهد شد.

موسوی بهار با بیان اینکه یک هزار و 200 تخت در استان وجود داشت، گفت: 900 تخت جدید بدون احتساب دو بیمارستان مذکور به تخت ها اضافه خواهد شد.

*مشکل مالکیت زمین های شهرستان رزن مانع از ساخت بیمارستان جدید شده است

موسوی بهار در بخش دیگری از سخنانش، تصریح کرد: در همه شهرستان ها به جز شهرستان رزن بیمارستان ساخته شده است متاسفانه به دلیل اینکه چندین نفر از ارگان ها در این شهرستان ادعای مالکیت میکنند رزن موضوع زمین را نمیتواند حل و فصل کند.

وی افزود: وزارت بهداشت آمادگی بودجه دادن برای ساخت بیمارستان در رزن درصورت حل شدن مشکلات در زمینه مالکیت زمین در این شهر را دارد.

وی خاطر نشان کرد: مردم باید در این زمینه مطالبه خود را از طریق اصحاب رسانه اعلام بکنند.

موسوی بهار با اشاره به اینکه بیمارستان جدید بهار 86 تختخوابی است، خاطر نشان کرد: این بیمارستان به خاطر نزدیکی به همدان بخشی از سرریز درمان همدان را میشود در آنجا خدمت رسانی کرد.

*بدهی 100میلیاردی تامین اجتماعی به دانشگاه علوم پزشکی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در پاسخ به یکی دیگر از خبرنگاران در رابطه با سازمان تأمین اجتماعی عنوان کرد: همه سازمان های بیمه گر اگر پای خود را کنار بکشند ما نمیتوانیم، ما کارگر و آن سازمانها کارفرما هستند ما گلایه داریم که خوب این کار را نکرده اند.

وی با اشاره به اینکه بیش از یکصد میلیارد تومان به دانشگاه علوم پزشکی بدهکار است، تأمین اجتماعی از تابستان سال قبل یک ریال به علوم پزشکی پرداخت نکرده و با این وجود،اما ما مریض آنها را دیدیم و خدمات رسانده ایم.

*عارف: مدیران تحمل خود را در برابر نقد خبرنگاران بالا ببرند

در بخش دیگری از این نشست نیز محمد رضا عارف رئیس خانه مطبوعات استان همدان عنوان کرد: رابطه رسانه با مردم میتواند خیلی در امر فرهنگ سازی در همه زمینه ها موثر باشد.

وی ادامه داد: من معتقد هستم که رسانه ها باید آزادی عمل داشته باشند و عرصه به آنها تنگ نشود تا بتوانند تاثیرگذارتر از امروز باشند.

عارف تصریح کرد: این نیازمند است که در وهله اول مدیران و حاکمان و کسانی که به دنبال خدمت به مردم هستند و به نوعی خدمات را میخواهند در جامعه ساری و جاری بکنند قدرت و نفوذ رسانه را در جامعه بپذیرند سپس همراهی و همگامی در جامعه داشته باشند.

رئیس خانه مطبوعات اضافه کرد: وقتی این اتفاق افتاد همیشه در وهله اول شاهد هستیم که خبرنگار زوایای پنهان جامعه را می تواند ببیند و این را منتقل بکند.

وی تصریح کرد: اگر جایی هم قلم خبرنگار به حوزه نقد و انتقاد کشیده شد، مدیران جامعه باید آستانه تحمل خودشان را بالا ببرند ما جنس کارمان با همه مجموعه ها فرق می کند خطر را به جانمان خریدیم وارد این عرصه شدیم و با کمترین امکانات بیشترین خدمت را به جامعه می رسانیم.

* هر جا دیدید به دنبال نادیده گرفتن شما هستند از شأنیت خبرنگار دفاع کنید

عارف خطاب به اصحاب رسانه بیان داشت: نکته ای که بسیار اساسی است این است که اگر هر جا دیدید و شنیدید به دنبال نادیده گرفتن حرمت شما و شکستن قلم شما هستند می بایست با تمام توان ورود پیدا بکنید و از شأنیت خبرنگار و رسانه دفاع بکنید.

وی در پایان با ابراز تاسف خاطر نشان کرد: بعضی از مواقع در اثر عدم شناخت و عدم توجه به جایگاه خبرنگار بعضا شاهد اتفاقاتی هستیم که بسیار ناپسند است و می بایست به نوعی قلم بزنیم که بتوانیم این موارد را به حداقل برسانیم.

بخش دیگری از این نشست نیز به صحبت هایسرپرست معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی همدان اختصاص داده شد.

*رحیمی: ورود مردم را در پرونده کاری خودمان مداخله فرض نکنیم

بهروز رحیمی سرپرست معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه ما امروزه به دنبال شرکای اجتماعی هستیم ، اظهار داشت: فکر میکنیم اگر دنبال شریک اجتماعی در حوزه سلامت میگردیم هیچ سرمایه گزارانی مثل خبرنگاران نیستند قطعا سرمایه گزاری خبرنگاران یک شریک مطمئن برای ما است تا بتوانیم سلامت را از بعد تک رفتاری در حوزه صرفا درمان یا صرفا بهداشت به بعدی بزرگتر به نام سلامت اجتماعی تبدیل کنیم.

وی در ادامه افزود: باید روزی بیاید که ما سلامت را یک حق حاکمیتی بدانیم این را به عنوان وظیفه ایجاد بکنیم ما نیاز است که سلامت را به عنوان وظیفه حفظ بکنیم.

رحیمی با بیان اینکه معاونت اجتماعی از سال 1395 به صورت ساختارمند در وزارت بهداشت و درمان شکل گرفت و در همدان نیز آقای موسوی بهار ساختار این معاونت را از اول دی ماه ابلاغ کردند وشکل گرفت.

وی گفت: هدف من از این جلسه تمرین برخی از واژه ها است اولین واژه ای که نیاز است زیاد بشنویم مشارکت اجتماعی است و تا برخی اتفاقات در مشارکت اتفاق نیافتد به نظرم نهادینه نمی شود و همچنین تا برخی از پذیرش ها در مشارکت اجتماعی رخ ندهد این موضوع نهادینه نمیشود .

رحیمی تاکید کرد: باید بپذیریم تصمیم گیری و تصمیم سازی حق مردم است ورود مردم را در پرونده کاری خودمان مداخله فرض نکنیم.

وی افزود: لازم است که آگاهانه رفتار بکنیم و نمیتوانیم کورکورانه رفتار بکنیم، مشارکت اجتماعی تحمیلی نیست و در همه حوزه ها درجات متفاوتی دارد.

رحیمی خاطرنشان کرد: همکاری بین بخشی و مشارکت اجتماعی از واژه های پر کاربرد امروز جامعه ما است.

وی با اشاره به اینکه در وزارت بهداشت و درمان بعد از تشکیل معاونت اجتماعی بعضی از همکاری های بین بخشی کردن سخت بود، تصریح کرد: مجمع عالی سلامت هم که برگزار شد در اسفند 95 در کشور در راستای نهادینه کردن این امر بود.

وی گفت: هر چه قدر همبستگی اجتماعی کم شد به تبع آسیب های اجتماعی بیشتر می شود این اتفاق ها باعث ایجاد حاشیه های بکر و افزایش گرفتاری در جامعه میشود.

بهروز رحیمی عنوان کرد: اگر قرار است خبرنگاران در این عرصه باشند لازم است که آگاهی داشته باشند هر چه قدر اثر بخشی اجتماعی بالاتر میرود همکاری مردم نیز بیشتر می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به سازمان های مردم نهاد اشاره داشت و افزود: ما در حوزه سلامت در کشور 620 سازمان و خیریه داریم که در حال فعالیت هستند در همدان نیز 28 سازمان مردم نهاد در حوزه سلامت در حال فعالیت است.

رحیمی با بیان اینکه در همدان حدود 8 خیریه وجود دارد، اشاره داشت: با روندهای مختلف با حداقل امکانات هرجا توانستیم مردم را پای کار بیاوریم ما موفق تر خواهیم بود.

وی افزود: این ngo ها هر چه قدر غیر دولتی و غیر سیاسی ماندند ما موفق تر هستیم حتی اصراری نداریم که حتما از ما آرم و لوگویی بزنند.

سرپرست معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی همدان اذعان داشت: بیماری های غیر واگیر درد امروز جامعه ما است به طوری که 60 درصد عامل بیماری ها در دنیا بیماری های غیر واگیر است.

73 درصد عامل مرگ و میر ها بیماری های غیر واگیر هستند

وی با بیان این که ما امروزه کمتر نگران بیماری ها واگیر میشویم، یادآور شد: 73 درصد عامل مرگ و میر ها بیماری های غیر واگیر هستند در کشور های در حال توسعه این عدد به 80 درصد میرسد و متاسفانه کشور ما این مقدار نزدیک به کشور های در حال توسعه است.

رحیمی از مهمترین بیماری های غیر واگیر را بیماری های قلبی عروقی، انواع سرطان ها، دیابت، بیماری های تنفسی و اختلالات روانی برشمرد و عنوان کرد: یک اتفاق هم هست که فکر میکنم دومین عامل مرگ و میر است که آن بحث تصادفات است.

وی با بیان اینکه هر مرگ در هر خانواده به دنبالش آسیب هایی را خواهد آورد، تصریح کرد: یک مرگ ساده نیست دامنه آن مرگ بالاتر رفته و آسیب ها بیشتر می شود.

سرپرست معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی همدان در بخش دیگری از سخنان خود اشاره داشت: یک زمان رسانه ها به اینکه ما بیشتر به حوزه درمان بها میدهیم نقد وارد می کردند توضیح لازمی را از نگاه اجتماعی بدهم که آن روزها اگر این مسکن تزریق نمیشد آسیب های وحشتناکی به دنبالش داشت، اما همزمان با طرح تحول سلامت برنامه های بسیار جامعی در حوزه بهداشت و پیشگیری در حال اتفاق افتادن است.

وی افزود: یک هدف از این کار داریم آن هم افزایش سطح سواد سلامت جامعه است، خود مراقبتی رفتاری است که اگر بتوانیم آن را نهادینه بکنیم بار بیماری های غیر واگیر را کم میکنیم و به دنبال آن بار مرگ هم کم می شود.

رحیمی گفت: سازمان بهداشت جهانی یک عددی تحت عنوان مولفه های موثر بر سلامت معرفی میکند که 50 درصدعوامل اجتماعی بیشترین اثر را بر سلامت دارند جالب است که تاثیر ژن 15 درصد است مداخلات پزشکی 25 درصد و 10 درصد هم عوامل اجتماعی و رفتاری است که اگر 50 درصد عوامل اجتماعی و 10 درصد عوامل رفتاری را جمع بزنیم خواهیم دید که 60 درصد موضوع سلامت را خودمان میتوانیم مدیریت بکنیم.

وی با تاکید بر اینکه سلامت یک وظیفه است نه یک حق حاکمیتی اذعان داشت: هیچ عاملی نیست که اتفاق بیافتد و اثر بر حوزه سلامت نداشته باشد.

رحیمی در بخش دیگری از سخنانش افزود: ما اگر مشارکت اجتماعی و مشارکت فعالانه و خود مراقبتی را بپذیریم قطعا نسبت به جامعه مسئولیت داریم.

وی با اشاره به اینکه ایجاد اعتماد اجتماعی برعهده خبرنگاران و عکاسان خبری است، افزود: در این صورت ما سرمایه اجتماعی بالاتری خواهیم داشت چرا که آسیب های اجتماعی درد امروزه ما است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۴۰۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور؛ مرکز کشت حلق بیماران CF

به گزارش خبرگزاری صدا  و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کشت حلق برای بیماران  CF (اختلال ژنتیکی و ارثی) در بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور (اکبر) انجام می‌شود تا ارزیابی و سنجش بیماری، تشخیص و درمان به موقع صورت پذیرد.

 دکتر رضا وثوقی مقدم افزود: بیماری CF اختلال ژنتیکی و ارثی است که باعث از بین رفتن تنظیم پروتئین‌ها می‌شود.

وی گفت: در نتیجه این بیماری مخاط دستگاه تنفسی، سیستم گوارشی و تناسلی، غلیظ و چسبناک می‌شود و به واسطه چسبناک شدن دیواره مخاط این اندام‌ها مستعد ابتلا به بیماری‌های مختلفی، چون تنفسی هستند، از این رو باید هر دو سه ماه یک بار حتی در صورت نداشتن وجود علائم برای آزمایش کشت حلق مراجعه کنند.

مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به تلاش برای کاهش هزینه‌های درمان بیماری‌های صعب العلاج افزود: با فراهم شدن امکانات برای آزمایش این بیماران در واحد آزمایشگاه بیمارستان کودکان اکبر، آزمایش کشت حلق انجام و  آنالیز آن از نظر وجود باکتری‌های پاتوژن و آنتی بیوتیک‌های موثر بر آن باکتری‌ها به پزشکان ارائه می‌شود.

 دکتر رضا وثوقی مقدم گفت: در واحد آزمایشگاه بیمارستان اکبر از وجود استادان مجرب و متخصصان میکروب شناسی برای شناسایی و تشخیص و گزارش انتی بیوتیک‌ها به استاندارد‌ترین و اصولی‌ترین استفاده شده است تا بهترین و مفید‌ترین خدمات به بیماران  ارائه شود.

 

ارائه‌ی خدمات درمانی مربوط به بیماران بزرگسال CF به صورت رایگان در بیمارستان قائم (عج)

فوق تخصص بیماری‌های ریوی و استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به انجام درمان‌های رایگان مربوط به بیماری CF  اطفال در بیمارستان اکبر گفت: این خدمات درمانی رایگان اکنون به بیماران بزرگسال CF در بیمارستان قائم (عج) هم ارائه می شود.

دکتر داوود عطاران گفت: خوشبختانه با اقدامات تشخیصی و درمانی که به همت همکاران گروه اطفال انجام و در سال‌های اخیر این بیماری خیلی زود تشخیص داده شده است   و در نتیجه طول عمر این بیماران در حال حاضر افزایش یافته است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: در گذشته بسیاری از بیماران CF به دوران بلوغ نمیرسیدند، اما با اقدامات درمانی که در طی دو دهه گذشته برای این بیماران انجام شده، آنها کم کم به سن بلوغ رسیدند.

دکتر عطاران همچنین تاکید کرد: با توجه به اینکه بیماران بزرگسال  دو - سه سالی است که از دوره کودکی به دوره بزرگسالی و بلوغ رسیده‌اند کهمه متخصصان داخلی لازم است که آگاهی کافی از این بیماری را پیدا کنند و در مواجهه با این بیماران اقدامات تشخیصی و درمانی را داشته باشند.

وی گفت:  در دانشگاه علوم پزشکی مشهد امکان پیوند ریه فراهم شده و درمانگاه پیوند ریه دانشگاه کهدر  دوران کرونا معلق شده بود، در بیمارستان امام رضا (ع) فعال شده است و ما می‌توانیم برای بیمارانی که اندیکاسیون پیوند ریه دارند به آنجا ارجاع دهیم

دیگر خبرها

  • اهدای عضو بیمار مشهدی نجات‌ بخش جان ۶ بیمار
  • اعضای بیمار مرگ مغزی به ۶ نفر در مشهد اهدا شد
  • اهدای عضو بیمار مشهدی نجات‌بخش جان ۶ بیمار
  • ۸۱ پروژه بهداشت و درمان گیلان آماده بهره برداری
  • بهره‌برداری از بیمارستان ۴۲۱ تخت‌خوابی رشت از مطالبات نظام سلامت است
  • اعضای بیمار مرگ مغزی در مشهد جان چهار نفر را نجات داد
  • بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور؛ مرکز کشت حلق بیماران CF
  • بهره‌برداری از بیمارستان رزن نیازمند اهتمام دانشگاه علوم پزشکی
  • اجرای درمان رایگان کودکان در بیمارستان‌های علوم پزشکی تهران
  • بیمارستان نیایش خرم‌آباد ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد