Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-04@03:53:10 GMT

آموزش عالی غریب/ شاخص های مصطفی معین برای وزارت علوم

تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۳۶۳۳۹۴

آموزش عالی غریب/ شاخص های مصطفی معین برای وزارت علوم

به گزارش جماران مصطفی معین در اینستاگرام خود نوشت: وزارت علوم تنها وزارتخانه ای است که وزیری برای آن به مجلس پیشنهاد نشده! واقعیت این است که به دلیل ضعف شناخت و آگاهی از ماهیت و رسالت های نهاد مدرن دانشگاه و آموزش عالی، نوعی بی اعتمادی و حتی نگرانی جدی نسبت به آن در مسئولان عالی نظام وجود دارد و در میان وزارتخانه های مختلف غریب و تنها افتاده است! لذا برای دستگاهی که نزدیک به یکصد هزار هیات علمی و کادرهای تخصصی فراوانی را در رشته های علمی گوناگون در درون خود دارد و تولید کننده نیروی انسانی آموزش دیده کشور است، هنوز نتوانسته اند کسی را برای تصدی مدیریت آن پیدا کنند!!؟

در چند سال گذشته وزارت علوم بیشترین بی ثباتی مدیریتی را داشته و وزیر همواره درگیر تداخل با وظایف و اختیارات قانونی خود بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشترین دخالت های غیر علمی و غیر کارشناسانه و بیشتر سیاسی و اجرائی نیز از ناحیه شورای انقلاب فرهنگی و دبیرخانه آن، دفاتر نمایندگی روحانی در دانشگاه ها، بسیج دانشجوئی و اساتید، مدیریت ها و سیاست های خودسرانه و ناهماهنگ دانشگاه آزاد و معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری ، عناصر سیاسی ملی و محلی و...که به آن تحمیل شده است!

در مقام عمل نیز کم ترین اولویت از نظر وقت گذاری رئیس جمهوری در شورای عالی علوم و تحقیقات و فناوری، تخصیص اعتبارات ریالی و ارزی، سیاست گذاری و آینده نگری برای توسعه علم و فناوری کشور و...در سطح دولت ها و مجالس را داشته است! طبیعی است که در این شرایط نمی توان آینده قابل قبولی را برای رسیدن به اهداف توسعه و پیشرفت کشور پیش بینی کرد!

گفته می شود؟ که تاکنون ۹ گزینه پیشنهادی آقای رئیس جمهور برای تصدی وزارت علوم پذیرفته و مورد توافق واقع نشده است و یا خود افراد در دقیقه ۹۰ از مسئولیت انصراف داده اند! ، واقعیت تلخی که تحت تاثیر عوامل فشار و مداخله گر فوق قابل درک است!

اکنون حسب وظیفه چند ملاک را برای انتخاب وزیر علوم که شاخص ترین چهره دولت نیز می تواند یا باید باشد ارائه می کنم :

۱- حسن شهرت و مقبولیت عمومی در جامعه دانشگاهی کشور

۲- سوابق علمی و تخصصی برجسته در سطح ملی و بین المللی

۳- سوابق مدیریتی موفق دانشگاهی و ستادی در گذشته، وقت گذاری کافی و ارتباط و هماهنگی با دستگاه های اجرائی

۴- رویکرد علمی و فراتر از سیاست بازیهای رایج، استقلال رای در عین اعتقاد به کار جمعی، حساس به بیت المال و مسایل توسعه کشور

۵- تمرکز زدائی و حرکت به سمت استقلال دانشگاه ها، تحرک و پویائی و رابطه تنگاتنگ با دانشجویان و دانشگاهیان **** اکنون من با شناختی که از مجموعه مدیران و نیروهای دانشگاهیاکنون من با شناختی که از مجموعه مدیران و نیروهای دانشگاهی ایران از دیرباز دارم، آقایان دکتر توفیقی، دکتر دانش، دکتر فرجی دانا و دکتر میلی منفرد(به ترتیب حرف الفبا) را با فاصله قابل توجهی نسبت به سایرین برای مدیریت وزارت علوم اصلح می دانم. ایشان همگی شخصیت های شناخته شده و شایسته ای هستند که نباید کشور به دلایل غیرمنطقی از خدماتشان محروم گردد! تا که قبول افتد و که در نظر آید

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۶۳۳۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعداد اساتید بعد از انقلاب رشد مناسبی پیدا کرده است

بیست و پنجمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی و هفدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری با شعار"آموزش پزشکی از کلاس درس تا عرصه" با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزیر بهداشت، برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از وبدا، دکتر ابوالفضل باقری فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت و رییس بیست و پنجمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی و هفدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری ضمن تبریک روز معلم گفت: دکتر عین اللهی هفده سال قبل زمانی که مسئولیت معاونت آموزشی وزارت بهداشت را بر عهده داشتند، بنیان گذار این جشنواره کشوری بودند و این مسئله نشان از اهمیت آموزش در وزارت بهداشت دارد.

وی آموزش را رکن اصلی و جدانشدنی دانشگاه ها خواند و افزود: آموزش هویت دانشگاه ها است و اگر حذف شود، دانشگاه معنای خاصی نخواهد داشت.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، بر حفظ کیفیت آموزش تاکید کرد و گفت: رکن اصلی آموزش استاد است؛ از این رو وقتی از اساتید به عنوان سرمایه های کشور یاد می کنیم، حرف گزافی نیست. خوشبختانه تعداد اساتید بعد از انقلاب رشد مناسبی پیدا کرده است.

دکتر باقری فرد، ضمن تاکید بر اهمیت یادگیری و یاددهی، "ایجاد انگیزه" در دانشجویان را مهم ترین هدف آموزش عنوان کرد و گفت: اگر به عنوان استاد و معلم، نتوانیم انگیزه را در دانشجویان افزایش دهیم، به نوعی نتوانستیم تاثیرگذار باشیم و کار جدی انجام نداده ایم؛ لذا یکی از اهداف ما در کلاس های درس ایجاد انگیزه است.

وی سپس به اجرای برنامه ها و دستور العمل های مختلف اشاره کرد و تکریم اساتید و حفظ آنها را از جمله اقدامات و برنامه های در دست اجرا دانست.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، همچنین بر ضرورت توسعه زیر ساخت های آموزشی تاکید کرد و افزود: بر اساس دستور وزیر بهداشت، امسال توسعه همه جانبه کمی و کیفی زیر ساخت های آموزش باید رخ دهد. ما به هیچ عنوان توسعه کمی را بدون کیفیت نمی پذیریم اگر چه کمیت نیز در جایگاه خود ارزش و اهمیت دارد.

دکتر باقری فرد، سپس به وظایف معلم اشاره کرد و یادآور شد: قطعا به عنوان معلم باید به آموزش های نوین توجه کنیم اما تاکید ما بر آموزش های حضوری است چرا که معتقدیم دانشجو باید حتما در عرصه حضور داشته باشد. تکنولوژی های جدید نیز باید در کنار آموزش حضوری به ما کمک کند.

وی در پایان ضمن قدردانی از مشارکت دانشگاه ها و تلاش های عوامل اجرایی برای برگزاری این جشنواره، گفت: فراموش نکنیم که وظیفه ما به عنوان معلم، شاگرد پروری است و باید فراگیرانی تربیت کنیم که از ما بهتر باشند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پاسخ به حاشیه‌سازی‌ها پیرامون انتصابات در دانشکده علوم خانواده
  • دانشگاه تهران رتبه اول همکاری‌های بین‌المللی را دارد
  • دکتر جهان‌بین: دانایی که منجر به توانایی نشود، مورد اقبال مردم نخواهد بود
  • تعداد اساتید بعد از انقلاب رشد مناسبی پیدا کرده است
  • یک هرمزگانی استاد نمونه کشوری شد
  • کمبود بیش از ۳۰۰۰۰ کمک‌پرستار در کشور
  • تجلیل از ۲ عضو هیات علمی دانشگاه مازندران به عنوان استاد نمونه کشوری
  • آمارهای تکان‌دهنده مصطفی معین از بی‌اعتمادی جامعه ایران نسبت به همدیگر، رسانه و مسئولان (فیلم)
  • آمارهای تکان‌دهنده مصطفی معین از وضعیت جامعه
  • ۱۲ حکم رئیس دانشگاه تهران برای بزرگداشت سنت دانشگاهی ایران صادر شد