Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-28@02:38:42 GMT

الگوی سوم زن مسلمان را از غرب و شرق متمایز می کند

تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۳۶۳۹۵۵

الگوی سوم زن مسلمان را از غرب و شرق متمایز می کند

یک دکترای جامعه شناسی اذعان داشت: : سخنان حکیمانه امام امت نشان دهنده ژرفای اندیشه متعالی ایشان است. سخنان رهبر معظم انقلاب (ظله تعالی ) ما را به این امر رهنمون می کند که در میان زن ومرد بحث باید بحث انسانیت و سرچشمه ای که انسانیت از آن جاری شده است باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبنم همدان:پس از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از موضوعاتی که به شکل جدی مورد بحث و توجه افکار عمومی ایران و جهان قرار گرفت بحث زن بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در هر یک از مکاتب گوناگون جهان زن معنای متفاوت و جایگاه گوناگونی دارد اما پرسشی که مطرح می شود این است جایگاه زن مسلمان در دنیای مدرن امروز و انقلاب اسلامی چگونه است و چگونه باید باشد.

الگوی زن غربی حاصل تهاجم فرهنگی

در سالهای پس از انقلاب زنان ایرانی در جوامع غربی و از سوی دولتهای مستکبر و معاند نظام اسلامی مورد توجه خاصی قرار گرفتند و دشمنان انقلاب اسلامی با برنامه ریزی و هجمه های فرهنگی سعی در انحراف زن مسلمان ایرانی داشتند. در سالهای پس از انقلاب همواره تهاجم فرهنگی زن و خانواده های ایران را نشانه گیری کرده و تلاش های بسیاری را برای تغییر الگوی زن مسلمان ایرانی کرده است.

الگوی زن غربی و شرقی که در جهان مطرح شده و رد پای آن در ایران نیز دیده می شود نتیجه ای جز فروکاهیدن نقش و جایگاه زنان ندارد و با ایجاد تزلزل در بینیان خانواده زنان را به سطحی نگری و روزمرگی می کشاند. در این بین زنان مسلمان ایران باید به دور از الگوهای غرب و شرق در پی الگوی سومی باشند که جامع و مانع بوده و مقام و منزلت زن را احیا کند.

الگوی سوم به جای الگوهای غرب و شرق

رهبر معظم انقلاب اسلامی (مد ظله العالی ) از الگوی سومی سخن به میان می آورد که نه شرقی است و نه غربی ایشان می فرمایند :زن در تعریف غالباً شرقی همچون عنصری در حاشیه و بی نقش در تاریخ سازی و در تعریف غالبا غربی به مثابه موجودی که جنسیت او بر انسانیتش می چربد و ابزاری جنسی برای مردان و در خدمت سرمایه داری جدید است .معرفی می شد .شیر زنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم زن نه شرقی و نه غربی است .زن مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشود و ثابت کرد می توان زن بود ,عفیف بود ,محجبه و شریف بود و در عین حال در متن و مرکز بود . می توان سنگر خانواده را پاکیزه نگاه داشت و در عرصه سیاسی و اجتماعی نیز سنگر سازی های جدید کرد و فتوحات بزرگ به ارمغان آورد.

در خصوص فرمایشات رهبری در ارتباط با الگوی سوم گفتگویی با مستانه احمد نیا دکترای جامعه شناسی انجام دادیم .

احمدنیا اظهار داشت : رهبر معظم انقلاب ایت الله خامنه ای (ظله تعالی ) الگوی سوم را مطرح کردند و این مساله یک پرسش بزرگ را درون خود به صورت نهفته دارد. اینکه آیا بین زن مسلمان و دیگر زنان تفاوتی وجود دارد یا خیر؟ در جهان امروز با مساله بحران هویت انسانها مواجه هستیم. انسانهایی که نه هدف خود را از خلقت می دانند و نه می خواهند دیگران از این هدف آگاه شوند .

حراج جاذبه های جنسی بدترین ستم در حق زنان است

وی افزود: سخنان حکیمانه امام امت نشان دهنده ژرفای اندیشه متعالی ایشان است. سخنان رهبر معظم انقلاب (ظله تعالی ) ما را به این امر رهنمون می کند که در میان زن ومرد بحث باید بحث انسانیت و سرچشمه ای که انسانیت از آن جاری شده است باشد. همه ما از خداییم بنابراین در درجه اول فعلی که از ما سر می زند باید در راه خدا و مطابق با مقام انسانیت باشد به همین دلیل نباید در جامعه زنان برده مردان شوند که بخواهند برای اثبات حضور خود در جامعه از جذابیت جنسی خود بهره بگیرند چون زمانی که زنان با جاذبه جنسی خود را به حراج بگذارند کسی به فهم و کمال زنان توجه نمی کند بلکه بدترین ستم ها و حقارت ها نصیب آنان می شود .

احمد نیا تصریح کرد :با توجه به طبیعت وجودی زنان، آنها توانمندی ساختن کل جامعه بشری را با تربیت افراد صالح جامعه در دامن پر مهر خود در کنار همسرانشان دارند .

زن مسلمان شکل سومی از زنان دنیاست

دکترای جامعه شناسی اذعان داشت : زن مسلمان شکل سومی از زنان دنیاست نه غربی می اندیشد که تمام هستی خود و هدف از افرینش خود را به عنوان خلیفه خدا تحت الشعاع جنسیت خود از دست بدهد و به تباهی بکشاند و نه شرقی و منزوی دور از هیاهوی جهان است که به عنوان تماشاچی محسوب شود .زن مسلمان انسانی آزاده است که نه در بند جسم و القائات کثیف دنیوی برای نمایش تن است زن مسلمان زنده است جون اندیشمند است و برای آبادانی دنیا و آخرت خویش می کوشد حتی با دستان پر مهرش دیگران را نیز در رسیدن به صراط مستقیم یاری می دهد .

انتهای پیام /

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۶۳۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است

به گزارش خبرنگار حوزه استان‌ها خبرگزاری تقریب، ماموستا جلال مرادی امروز در خطبه های عبادی سیاسی جمعه این هفته در جمع نمازگزاران این شهر با تبریک هفته کارو کارگر اظهار داشت: رسول گرامی اسلام (ص) دست کارگری را که بر اثر کار و فعالیت ورم کرده بود بلند کرد و فرمود: این دستی است که هیچ گاه آتش جهنم آن را نمی سوزاند و این دستی است که خدا و رسولش آن را دوست می دارند.

وی تصریح کرد: کسی که از دسترنج خود روزی اش را فراهم کند خداوند با نظر رحمت به او می نگرد و کارگران از شریف ترین طبقه اجتماع هستند زیرا چرخش دست و بازوی آنها باعث چرخش چرخه های زندگی جامعه و امتداد رگه های حیات در مجاری هستی است و هفته کار و کارگر را به این عزیزان و کارفرمایانی که دل در گرو خدمت به این عزیزان دارند و اداره کار و تعاون و رفاه اجتماعی و همه اداراتی که تسهیلگر کارگران تلاشگرند خجسته تبریک گفت.

ماموستا مرادی به در پیش بودن و میقات زمانی حج که ماه های شوال و ذی القعده و ده روز اول ذی الحجه است اشاره کرد و گفت: اکنون ماه جاری شروع میقات زمانی حج است و حج در دین مبین اسلام یکی از ارکان پنجگانه اسلام بوده و از دیدگاه دانشمندان اسلام مظهر اتحاد و یگانگی جهان اسلام است.

حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است

خطیب نماز جمعه دیواندره افزود: حج برای حجاج صرفا یک سفر معنوی نیست بلکه آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است و مناسک حج به طور کلی یادآور خاطرات حضرت ابراهیم (ع) است که با عقیده راسخ و توکل کامل از همه اسباب ظاهری و مادی قطع امید می کند و همسر و فرزند خردسالش را در بیابان خشک مکه برای خدا رها می سازد و نهایتا در همانجا دعا می کند و کعبه را برای عبادت خداوند یگانه می سازد و از خداوند عاجزانه می خواهد تا آن را مرکز توحید و تجمع جهانیان قرار دهد.

ماموستا مرادی در ادامه سخنانش به فلسفه حج اشاره می کند و گفت: خداوند دعای خالصانه ابراهیم (ع) را اجابت می کند و خطاب به وی می فرماید: وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجالًا وَ عَلى‌ كُلِّ ضامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ(حج آیه 27) مردم را به حج دعوت کن تا پیاده و سوار بر مرکبهای لاغر از هر راه دوری به سوی کعبه بیایند.

حج نوعی تجدید میثاق با آرمانهای ابراهیمی است

وی اضافه کرد: بنابراین حج نوعی تجدید میثاق با آرمانهای ابراهیمی است و اینکه حجاج با دنیای پیرامون خود قطع رابطه می کند و با لباس احرام و سر و وضعی ساده و بی آلایش لبیک گویان عازم دیار ابراهیمی می شوند و در حقیقت این شعار توحیدی و عرفانی را زمزمه می کنند که «إن صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین لاشریک له و بذلک امرت و انا اول المسلمین» همانا نماز و تمام عبادات من، زندگی و مرگم، همه برای خداوند، پروردگار جهانیان است، شریک و همتایی ندارد و من به همین دستور یافته ام و من نخستین مسلمانم.

ماموستا مرادی بیان کرد: هدف از حج رفتن در واقع شناخت اساس و پایه مذهب بزرگ ابراهیمی و دعوت به آیین خالص ابراهیم (ع) که از  هر گونه شائبه و عقیده شرک آمیز مبرا است و عمل را برای خلوص نیت استوار می سازد در واقع هدف از حج، دلبستگی به معبود حقیقی و گسستن از همه و نهایتا به خدا عشق ورزیدن و از غیر او بیزاری جستن است.

وی در ادامه به اهمیت حج در دین مبین اسلام به عنوان پنجمین رکن اساسی اسلام  که در سال نهم هجری بر مسلمانان فرض شده اشاره کرد و گفت: آیات و احادیث متعددی درباره اهمیت و تأکید رفتن به حج و  خانه کعبه آمده است به طوری که خداوند عزوجل در این باره فرمودند: «واتموا الحج و العمره لله» (سوره بقره 196)  حج و عمره را برای خدا بجا آورید.

فلسفه حج

امام جمعه شهرستان دیواندره در ادامه خطبه های عبادی جمعه به فلسفه حج گریزی زد و گفت: از دیدگاه دانشمندان و حکماء، فلسفه حج هدف اساسی و مهم در انجام عبادات آن است که به منظور امتثال فرمان خداوند و ادای حق بندگی و سپاسگزاری از نعمتهای بیکران وی انجام گیرد، از رسول اکرم (ص) سوال شد: حج چیست؟ آن حضرت فرمود: الشعث التفل ژولیده مو و غبار آلود . مجدداً سوال شد کدام حج افضل است؟ فرمود: العج و الثج؛ فریاد بلند کردن و خون ریختن در راه خدا،  پس حاجی در حقیقت خویشتن را در برابر خداوند متعال ذلیل و عاجز قرار می دهد و لبیک گویان در صدد اعتلای کلمه الله بر می آید و ابراهیم گونه، عاشقانه حضور خویش را اعلام می کند و مال و جانش را در راه وصال معبود حقیقی قربان می کند.

ماموستا مرادی در ادامه با اشاره به اینکه فلسفه حج نسبت به هر عبادتی بیشتر جلب توجه می کند، تصریح کرد: خداوند عزوجل خطاب به مؤسس کعبه و منادی حج می فرماید: و اذن فی الناس یاتوک رجالا و علی کل ضامر یاتین من کل فج عمیق لیشهدوا منافع لهم و یذکراسم الله (سوره حج آیه 27 ) این توجه مهم قرآنی به حرکت مردم پیاده و سواره که از دور دست آن را پیش می گیرند اشاره می کند و منافع آشکاری که قرآن آنها را بر ذکر نام خدا مقدم داشته، برمی شمارد.

حج یک منبع نیروی معنوی و عاطفی است

وی با اشاره به معنویات سفر حج افزود: حج یک منبع نیروی معنوی و عاطفی است که به مسلمان توان می دهد و وجود او را از فروتنی و تقوا در برابر خدا و تصمیم به اطاعت و پشیمانی از نافرمانی اش پر می سازد و عاطفه محبت به خدا و رسول خدا (ص) و یاران و پیروان او را در او سیراب می کند؛ سرزمین مقدس و خاطرات آن، شعائر و آداب حج و آثار درونی آنها، نیروی جماعت حاجیان و الهامات فکری و رفتاری آن و همه اینها به روشنی آثار خود را در ژرفای وجود فرد مسلمان بجا می گذارد و او را با قلبی زلالتر و شیوه ای پاکیزه تر و عزمی راسخ تر برای انجام خیر و نیکی و مقاومتی سرسختانه تر در برابر گناهان از سفر خویش باز می گردد و هر قدر حجش نزد خدا مطلوبتر و پسندیده تر باشد به همان اندازه در زندگی آینده اش مؤثرتر خواهد بود.

 وی اضافه کرد: حج مشق و تمرین ناملایمات زندگی است، سفر حج در بردارنده درس تحمل سختیها، دوری از وطن، جدایی از خویشان و چشم پوشی از فراغت زندگی در میان خانواده و دوستان است و حکمت الهی نخواسته است که این سفر به سوی سرزمینهای زیبا، سرسبز و خوش آب و هوای اسیا، اروپا، و شمال و اورمان و غیره که تفریحگاه های جهانگردان به حساب می آیند، انجام گیرد، بلکه مشیت الهی آن بود که حج در بیابان بی آب و علف که نه برای تفریح تابستان مناسب است و نه بهار، انجام گیرد و این نوعی خود تربیتی برای فرد مسلمان در تحمل دشواریها و ناگواریهای زندگی است.

حج انجمن جهانی مسلمانان در یک مکان مقدس است

امام جمعه شهر دیواندره از حج به عنوان یک انجمن جهانی نام برد و اظهار داشت: حج به فرد مسلمان این امکان را می دهد تا شاهد بزرگترین و پرشکوهترین گردهمایی سالیانه اسلامی باشند، انجمنی که نه از طرف پادشاه یا رئیس حکومت یا جمعیتی، بلکه از سوی خدای جهانیان بدان فراخوانده شده اند. در گردهمایی حج یک مسلمان، برادران خود را از پنج قاره دنیا می بیند که سرزمینها، رنگها و زبانهایشان متفاوت است و تنها پیوند اسلام و ایمان آنان را دور هم جمع کرده است تا شعار واحدی را سر دهند و آن لبیک اللهم لبیک، لبیک لاشریک لک لبیک و یکی از برکات سفر معنوی نماز جماعت در مسجد الحرام و مسجد النبی (ص) است که فضایل زیادی دارند و در خاتمه تأیید پایان نامه حج از جانب شخص، شخیص نبی مکرم اسلام (ص) است، که زیارت حضرتش ضامن شفاعت قیامت است و همچنین زیارت اهل بیت و اصحاب حضرت (ص) که هر کدام فضائلی دارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انسیه خزعلی : الگوی ایرانی - اسلامی را در خانواده ها احیا می کنیم/ جنبش تعهد به خانواده را مطرح کرده ایم
  • حجاب، مسیر مصلحت جامعه
  • چرا غرب دنبال ترویج بی‌بند‌وباری در ایران است؟
  • حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است
  • روایتگری پیشمرگان مسلمان، اسناد ناطق روایت آزادسازی سنندج است
  • مأموریت ویژه جامعه قرآنی ارتقای ظرفیت‌های معنوی کشور است
  • شهید مطهری الگوی نخبگان فکری جبهه انقلاب است
  • حضرت فاطمه زهرا (س) و مادران شهدا الگوی دختران جامعه است
  • شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم
  • ۱۵ کشور قدرتمند جهان اسلام بر اساس مولفه های نظامی و اقتصادی