Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-01@00:40:41 GMT

افزایش تعداد بیکاران با تحصیلات عالی طی ده سال

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۳۷۱۹۷۸

افزایش تعداد بیکاران با تحصیلات عالی طی ده سال

این روزها از بیکاری به عنوان یکی از چالش های جدی اقتصاد یاد می شود. این چالش گویا برای فارغ التحصیلان دانشگاهی بسیار جدی تر است. طبق آمارهای مرکز آمار ایران از وضعیت نیروی کار، در کشور بین سال های 1385 تا 1394 میزان جمعیت دارای تحصیلات عالی 5 میلیون و 742 هزار نفر افزایش یافته است و این در حالی است که طی این مدت نرخ بیکاری این جمعیت رشد 2.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

6درصد را تجربه نموده است.
به گزارش تابناک اقتصادی، این روزها که همه در تب و تاب انتخاب رشته کنکور می باشند بد نیست که نگاهی به آمار ارائه شده در این گزارش بیاندازند تا بدانند که یگانه راه شاغل شدن و کسب درآمد از دانشگاه نمی گذرد و کلاً بازار کار ایران قادر به جذب آنچنانی افراد با تحصیلات عالی نیست.
در ابتدا باید گفت که آمار مربوط به این گزارش برای سال های 1385 تا 1394 تهیه شده است و آمار مربوط به سال 1394 آخرین آماری است که توسط مرکز آمار ایران به صورت جامع برای نیروی کار تهیه و منتشر شده است.
مطابق با آنچه در گزارش های مربوط به وضعیت نیروی کار ذکر شده است، در سال 1385 جمعیت افراد با تحصیلات عالی حدود 6 میلیون و 115 هزار نفر بوده است. این جمعیت بین سال های 1385 تا 1394 همواره روند صعودی داشته است و در سال 1394 این جمعیت به حدود 11 میلیون و 839 هزار نفر رسیده است. یعنی در یک بازه 10 ساله حدود 5 میلیون و 742 هزار نفر به این جمعیت افزوده شده است.

در بین جمعیت فوق الذکر، عده ای یا شاغل و یا بیکارند که در ادبیات بازار کار از آن ها به جمعیت فعال تعبیر می شود و عده ای نیز به هر دلیلی از جمله سربازی یا معلولیت، غیرفعال هستند. در سال 1385، از 6 میلیون و 115 هزار نفر حدود 3 میلیون 486 هزار نفر جمعیت فعال و حدود 2 میلیون 629 هزار نفر جمعیت غیر فعال بوده اند. این آمار در سال 1394 به ترتیب به 6 میلیون و 141 هزار نفر و 5 میلیون و 697 هزار نفر افزایش یافته است. یعنی در یک بازه زمانی ده سال جمعیت فعال حدود 2 میلیون و 655 هزار نفر و جمعیت غیرفعال حدود 3 میلیون و 68 هزار نفر افزایش داشته است.

همان گونه که عنوان شد جمعیت فعال شامل جمعیت بیکار و جمعیت شاغل می باشد. در سال 1385 تعداد جمعیت بیکار دارای تحصیلات عالی 552 هزار نفر و تعداد شاغلان با تحصیلات عالی 2 میلیون و 934 هزار نفر بوده است. بنابراین نرخ بیکاری جمعیت دارای تحصیلات عالی در سال 1385 که از تقسیم جمعیت بیکار به جمعیت فعال به دست می آید، 15.8 درصد بوده است. در سال 1394، جمعیت بیکار به حدود یک میلیون و 134 هزار نفر و جمعیت شاغل به حدود 5 میلیون و 700 هزار نفر رسیده است. بنابراین نرخ بیکاری جمعیت دارای تحصیلات عالی در سال 1394، 18.4 درصد بوده است و این یعنی نرخ بیکاری افراد دارای تحصیلات عالی طی 10 سال با رشدی 2.6 درصدی رو به رو بوده است.

آمارها نشان می دهند که در سال 1394 از کل شاغلین کشور حدود 68 درصد دارای مدرک دیپلم و زیر دیپلم، 18 درصد دارای مدرک فوق دیپلم و لیسانس، 5 درصد دارای مدرک فوق لیسانس و دکتر و 3 درصد نیز بی سواد بوده اند. همچنین از کل جمعیت بیکار در سال 1394 حدود 36 درصد دارای مدرک فوق دیپلم و لیسانس و 6 درصد نیز دارای مدرک دکتر بوده اند.

آمارهای بالا نشان می دهند که در طی این سال ها جمعیت افراد دارای تحصیلات عالی به شدت در حال افزایش بوده و نرخ بیکاری فارغ التحصیلان نیز طی بازه مورد بررسی 2.6 درصد رشد داشته است. البته اگر جمعیت غیرفعال نیز به سمت فعال شدن حرکت کنند ممکن است نرخ بیکاری بدتر نیز بشود. به هر حال بهتر است دانشجویان کنونی و کسانی که قصد دارند به تازگی وارد دانشگاه شوند به این نکته توجه داشته باشند که در طی این سال ها بازار کار ایران نتوانسته است افراد با تحصیلات عالی را آن گونه که باید جذب کند. بنابراین با توجه به وضعیت نامناسب بازار کار این افراد نیازمند آن هستند که علاوه بر تحصیل به دنبال یادگیری حرفه دیگری باشند تا بعد از فراغت از تحصیل به جمع بیکاران دارای تحصیلات عالی نپیوندند.
برچسب ها: بیکاری فارغ التحصیلان ، انتخاب رشته ، کنکور ، نرخ بیکاری ، رشته های دانشگاهی

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۷۱۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

70 نفر با قارچ‌های سمی مسموم شدند/ افزایش 300 درصدی مسمومیت با قارچ در کشور

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ طی چند روز گذشته سازمان اورژانس از افزایش 300 درصدی آمار مسمومیت با قارچ در کشور خبر داد.

بابک یکتاپرست سخنگوی اورژانس کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به مسمومیت 70 نفر در یک ماه گذشته گفت: از این تعداد 14 بیمار بستری و 56 بیمار در مراکز درمانی بهبود یافتند.

وی با بیان اینکه در 24 ساعته گذشته 9 نفر در استان فارس مسموم شدند، گفت: استان فارس با 33 مسمومیت و استان‌های لرستان و کرمانشاه به ترتیب با 12 و 10 مسمومیت بیشترین آمار را به ثبت رسانده‌اند.

حسن نوری ساری معاون آموزش و اعتباربخشی سازمان اورژانس کشور هم درباره بیشترین محل‌های رشد قارچ‌های سمی در کشور گفت: مناطق کوهستانی و دشت‌ها با آب و هوای بهاری بیشترین مناطقی هستند که قارچ‌های سمی در آن رشد می‌کنند.

تشخیص سمی بودن و نبون قارچ‌ها

وی با اشاره به اینکه قارچ‌های سمی و غیر‌سمی را نمی‌توان از هم تشخیص داد، گفت: کلاهک رنگی، لکه‌دار بودن و لزج‌بودن از علائم قطعی سمی بودن قارچ است؛ اما بعضی قارچ‌ها بدون داشتن این علامت‌ها نیز سمی هستند و از روی ظاهر نمی‌توان سمی‌ بودن قارچ را مشخص کرد.

نوری ساری گفت: قارچ‌های سمی دارای سموم گوناگونی هستند و بر نقاط مختلف بدن تاثیر دارند که هرکدام دارای علائم و عوارض خاصی هستند.

وی با اشاره به اینکه اگر قارچی توسط فرد خورده شد اولین و تنها کاری که می‌توان انجام داد تحریک به استفراغ است، تصریح کرد: با یک استفراغ عمدی در 30 دقیقه اول پس از خوردن قارچ، مواد سمی از بدن دفع و خطر مسمومیت می‌تواند به کلی رفع شود.

معاون آموزش و اعتباربخشی سازمان اورژانس ادامه داد: پس از گذشت 24 ساعت از خوردن قارچ اگر علائمی در فرد پیدا نشد اتفاقی برای فرد رخ نداده و مسمومیتی وجود ندارد.

علائم قارچ‌های گوارشی بعد از 5 ساعت بسیار خطرناک‌اند

وی گفت: سم در گروهی از قارچ‌ها دارای علائم گوارشی، درد شکم، اسهال و تهوع هستند که اگر این عوارض قبل از 5 ساعت پیدا شود خطرناک نیست؛ اما اگر بعد از 5 ساعت این علائم در فرد پیدا شود، نشان دهنده بسیار سمی و خطرناک بودن قارچ است که می‌تواند باعث آسیب به کبد شود.

نوری ساری با بیان اینکه گروهی دیگر از قارچ‌های سمی به عنوان قارچ جادویی یا مجیک ماشروم شناخته می‌شوند، خاطرنشان کرد: این قارچ‌ها توهم‌زا هستند و بعضی افراد از این نوع قارچ به عنوان مواد مخدر استفاده می‌کنند که در آینده موجب تغییر شخصیت می‌شوند و ممکن است یک فرد مهربان پس از مصرف آن به یک فرد خشن تبدیل شود.

وی افزود: اگر افراد در ساعت‌های اولیه مصرف قارچ‌های سمی با اورژانس تماس بگیرند به راحتی می‌توان از آسیب‌های جدی و مسمومیت‌های شدید جلوگیری کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزایش رشته‌های کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد شهرکرد
  • بی عدالتی در حوزه‌های انتخابیه حاکم شده است
  • لزوم فرهنگ‌سازی جهت افزایش جوانی جمعیت
  • مراکز تفریحی و گردشگری لرستان برای خانواده‌های دارای سه فرزند رایگان شد
  • اصل ۷۵ اصل ۶۴ قانون اساسی را به زمین زد
  • ثبت‌ نام بیش از ۶۰۰۰ نفر از مادران غیرشاغل لرستانی در صندوق بیمه
  • شناسایی ۳۳ مورد سه قلوزایی در لرستان
  • اعلام مشخصات تاکسی‌های برقی/ سقف تعداد تاکسی‌های برقی متناسب با زیرساخت شهر‌ها
  • 70 نفر با قارچ‌های سمی مسموم شدند/ افزایش 300 درصدی مسمومیت با قارچ در کشور
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟