Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نیازهای روزافزون آبی استان یزد و عدم امکان برداشت میزان آب مورد نیاز استان از خلیج فارس در بندرعباس به دلیل مسائل زیست محیطی، از تصمیم برای اجرای خط چهارم انتقال آب به استان از طریق دریای عمان به عنوان یکی منبع پایدار توسط بخش خصوصی خبر داد.

به گزارش ایسنا، «سید ابوالفضل موسوی بیوکی» در سفر به استان هرمزگان و بازدید از خط انتقال آب خلیج فارس، اظهار کرد: در نشست مجمع نمایندگان استان یزد که با موضوع آب برگزار شد به این نتیجه رسیدیم که با شرایط موجود تامین آب استان در آینده با مشکل جدی مواجه خواهد بود و باید برای آن از امروز برنامه‌ریزی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به جمع بندی نشست مجمع نمایندگان استان، گفت: هم اکنون آب شرب مردم یزد وابسته به خط لوله انتقال آب زاینده رود است که با توجه به کیفیت پایین آب‌های زیرزمینی استان، آب انتقالی با آب‌های موجود در استان مخلوط شده و به مصرف شرب مردم اختصاص می‌یابد، چنانچه قطره‌ای از آب انتقالی به یزد کم شود مصرف شرب مردم مختل می‌شود که باید با تمام توان از حقابه مردم یزد از این آب انتقالی حراست کنیم.

موسوی ادامه داد: طرح دیگری برای انتقال آب از سرشاخه‌های کارون و سد بهشت آباد در دستور کار است که در صورت اجرای این خط انتقال، باز هم در سال 1400 نیاز آبی استان یزد رفع نخواهد شد و باید منابع دیگری در نظر گرفته شود.

وی افزود: طرح دیگری که آب را به استان یزد می‌آورد، خط انتقال آب سوم از خلیج فارس است که برای تامین آب شرکت‌های گل گهر سیرجان، مس سرچشمه و چادرملوی یزد ایجاد می‌شود و آب انتقالی، به این صنایع اختصاص خواهد یافت.

موسوی با اشاره به پیش‌بینی‌های انجام شده در خصوص نیاز آبی استان در افق 30 ساله، اظهار کرد: طبق براوردها در صورتی که هر سه خط انتقال آب ایجاد شود باز هم در سال 1430، 500 میلیون مترمکعب آب در سال لازم داریم تا نیازهای جمعیتی و توسعه‌ای استان یزد را تامین کنیم و در این راستا ایجاد خط انتقال آب چهارم مطرح شده است.

موسوی با اشاره به اهداف سفر به استان هرمزگان، گفت: پیرو نشست مجمع نمایندگان استان، به همراه جمعی از صنعتگران و مدیران صنعتی استان یزد به هرمزگان سفر کردیم تا ضمن پیگیری اجرای طرح انتقال آب خلیج فارس، از تجربیات این خط برای خط چهارم استفاده کرده و شرایط استفاده از زیرساخت‌های آن برای خط لوله چهارم را بررسی کنیم.

وی ادامه داد: خط انتقال آب خلیج فارس به خوبی در حال اجراست و با توجه به حضور نماینده مردم هرمزگان، معاون استاندار کرمان و مدیران استان یزد هماهنگی‌هایی برای رفع مشکلات در این سه استان انجام شد و بخشی از مشکلات را هم در مجلس شورای اسلامی پیگیری خواهیم کرد.

موسوی اظهار کرد: طبق زمانبندی، این طرح باید تا شهریور 96 به بهره‌برداری می‌رسید اما مشکلات مانع کار شده و به نظر می‌رسد بهره‌برداری از آن تا چهار سال آینده انجام خواهد شد.

وی با اشاره به تجربیات گرفته شده در طرح انتقال آب خلیج‌فارس، بیان کرد: در بازدیدها متوجه شدیم که به دلیل مجوزهای زیست محیطی، امکان برداشت میزان آب موردنیاز برای استان یزد از خلیج فارس در بندرعباس وجود ندارد و به نظر می رسد پایدارترین آب برای انتقال به یزد، آب دریای عمان باشد.

نماینده مردم یزد در ادامه عنوان کرد: در بررسی روند اجرای خط انتقال خلیج فارس متوجه شدیم که در روند اجرای طرح هیچ مشکل مردمی وجود نداشته و بیشترین مشکلات مربوط به بخش دولت و صدور مجوزهاست و به همین دلیل به جمع بندی رسیدیم که انتقال آب به استان یزد از طریق خط چهارم به وسیله بخش خصوصی انجام شود، دولت دخالتی در آن نداشته باشد و تنها نقش نظارتی خود را ایفا کند.

وی ادامه داد: در این راستا قرار شد کنسرسیومی با مشارکت سرمایه‌گذاران و صنعتگران بخش خصوصی و مردم استان یزد تشکیل شود و مطالعات لازم برای اجرای خط لوله چهارم را در دستور کار قرار دهد.

موسوی در پایان ابراز امیدواری کرد که با کمک مردم و صنعتگران استان و همکاری مسئولین، چالش تامین آب استان یزد حل شده و نسل‌های آینده در یزد با مشکل آب مواجه نباشند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۸۳۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلیج فارس جای بیگانگان نیست

دریافت 33 MB

فیلم: محمد غلامحسینی

کد خبر 6091904

دیگر خبرها

  • گرامیداشت روز خلیج فارس (عکس)
  • رئیس سازمان خصوصی‌سازی خبر داد: اگر تغییر نام استقلال به استقلالِ خلیج فارس منع قانونی نداشته باشد، مورد موافقت قرار می‌گیرد / فیلم
  • خلیج فارس نقطه مشترک همه مردم ایران
  • تصاویری از خلیج نیلگون فارس
  • هشدار نارنجی  هواشناسی: بارش باران استان فارس را در بر می‌گیرد
  • صدور دستور اصلاح قبوض گازبهای تأسیسات گردشگری به یک‌چهارم
  • رژه قایق‌ها در خلیج فارس
  • خلیج فارس جای بیگانگان نیست
  • سامانه بارشی جان دوباره می‌گیرد / در کدام استان‌های کشور بارندگی خواهیم داشت؟
  • توجه به معلمان در اولویت امور قرار گیرد